ארבע שנים וארבעה חודשים בדיוק עברו מאז אותו ערב מטלטל של 8 בינואר 2020, אז הודיעו הנסיך הארי ומייגן מרקל כי הם פורשים מהמלוכה בצעד קיצוני שזכה לכינוי "מגזיט", והסבירו כי בכוונתם "לקחת צעד אחורה ולוותר על מעמדם כבכירים במשפחת המלוכה' ולפעול כדי להפוך לעצמאיים כלכלית".
הדוכסים מסאסקס התנתקו מהחבל הכלכלי של הארמון ויצאו לדרך עצמאית עם הון התחלתי של 37.5 מיליון ליש"ט, כש-34 מיליון מתוכם הגיעו מהצד של הארי: 23 מיליון אותם ירש מאימו המנוחה הנסיכה דיאנה ועוד 7 מיליון מסבתו עליה השלום המלכה האם. מרקל מצידה הגיעה עם 3.5 מיליון ליש"ט - כסף שהרוויחה בעיקר מתקופתה בסדרה Suits.
4 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
הישרדות כלכלית - הגרסה המלכותית. הנסיך הארי ומייגן מרקל
(צילם: Gettyimages)
אז האם הם עמדו במטרה שהציבו לעצמם? התשובה היא כן - בערך.
על פי נתונים שפורסמו בתחילת 2024, הונם של הארי ומייגן מוערך בסכום של 60 מיליון דולר - שזה אומר, על פי מחשבון המרת הכספים בגוגל, 47,514,600 ליש"ט. בחישוב מהיר, בארבע השנים שחלפו הם הגדילו את הונם ב-10 מיליון ליש"ט.
למען ההגינות נציין כי המלכה אליזבת לא הקלה על הנכד האהוב עליה ודרשה ממנו ומאשתו להחזיר את עלויות השיפוץ של הבית שהיה להם באנגליה, פרוגמור קוטג', שהסתכמו ב-2.4 מיליון ליש"ט. אליזבת פרסה לדוכסים את החוב לתשלומים "נוחים" שעמדו על 18 אלף ליש"ט בחודש למשך 133 חודשים. על פי דיווחים, הארי ומייגן כיסו את חובם כבר בשנה הראשונה, מיד לאחר שחתמו על ההסכם הגרנדיוזי עם נטפליקס - שסוכם ב-100 מיליון דולר.
"הארי התעקש להחזיר את הכסף במכה אחת - ומיד", הסבירה העיתונאית והפרשנית המלכותית עפואה אדום במרץ 2020. "הוא ומייגן הרגישו תחושת חובה וקצת אשמה וידעו שאנשים ידברו על כך שיש להם את הכסף, אז רצוי שהם יחזירו אותו".
4 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת הנסיך הארי מייגן מרקל
המלכה אליזבת הנסיך הארי מייגן מרקל
אתם תחזירו כל גרוש. הארי, מייגן ואליזבת המנוחה
(צילום: GettyImages)
נחזור לעסקת המיליונים של הדוכסים מסאסקס מול נטפליקס: בספטמבר 2020, שמונה חודשים לאחר שפרשו מהמלוכה, הארי ומייגן חתמו על עסקה בשווי 100 מיליון דולר מול ענקית הסטרימינג. שנתיים לאחר מכן, יצאה לאוויר "הארי ומייגן" - סדרת הדוקו הראשונה של הדוכסים, בת שישה פרקים.
מלבד אותה סדרה על חייהם, הפיקה נטפליקס גם את Heart of Invictus, שעלתה לאוויר בחודש אוגוסט האחרון ועסקה בעיקר בחייו של הארי, שדיבר על התמודדותו עם פוסט טראומה, שהתפרצה לאחר שירותו הצבאי אך לטענתו התחילה עם מות אימו. סדרה נוספת שהייתה בתכנון - אך נגנזה, הייתה סדרת אנימציה בשם Pearl שנוצרה על ידי מרקל אך הפקת הסטרימינג ביטלה אותה כחלק מקיצוצים שנערכו.
הפרויקטים הנ"ל לא סיפקו את הסחורה ו-100 מיליון הדולר לא עברו במלואם לדוכסים. מקור יודע דבר מנטפליקס אישר כי "לא כל הכסף עבר לדוכסים אך הוא שימש למימון העובדים, המשרדים והפיתוח".
TheWrap - חברת מדיה אמריקנית, דיווחה כי שוחחה עם מספר גורמים יודעי דבר שסיפרו כי "הארי ומייגן התישו את צוות העובדים שליווה אותם", וטענו שהרצון שלהם לשליטה מלאה היה לא סביר. "הארי ומייגן הותירו אחריהם שורה ארוכה של סוכנים ומפיקים מותשים", סיפר המקור. "הכול איתם היה עמוס מדי ומסובך מאחר והם רצו שליטה מלאה". איש קריאייטיב אחר שבחר להישאר אנונימי אמר כי הדוכסים מסאסקס הוכיחו שהם עקשניים עד לרמה של יחס נוראי לאחרים. "הם יודעים מה הם רוצים ולא מוכנים לשום דבר אחר - גם לא לקבלת עצות".
4 צפייה בגלריה
מייגן מרקל
מייגן מרקל
התישו את צוותי ההפקה
(צילום: Gettyimages)
מארק בורקובסקי, איש יחסי ציבור מצליח, הוסיף כי "ההתמודדות עם הארי ומייגן הייתה סדנת חינוך נהדרת עבור נטפליקס. הם אולי קיבלו עוד מנויים ועוד עיניים צופות - אבל הארי ומייגן לא סיפקו את הסחורה". בורקובסקי הוסיף כי מצפייה מהצד באורח החיים של הדוכסים מסאסקס, "כמות ההכנסות שהשניים צריכים לגייס היא עצומה", והוא לא טועה.
המומחה המלכותי מאט וילקינסון טען בחודש פברואר האחרון כי להערכתו הארי ומייגן מבזבזים לא פחות מ-20 מיליון דולר בשנה, סכום אסטרונומי שהולך לטובת אבטחה, משכנתה ועוד. לדבריו, בארמון בקינגהאם קיים חשש אמיתי מהרגע שבו הכסף של הדוכסים ייגמר, מאחר והסבירות היא שהנסיך ואשתו יחפשו דרכים אחרות להגדיל את הכנסתם. נציין כי רק לפני חודש השיקה מרקל אתר לייף סטייל חדש שבו היא מתכננת למכור מוצרי טיפוח לבני אדם ובעלי חיים כאחד.
4 צפייה בגלריה
מייגן מרקל
מייגן מרקל
מה הצעד הבא?
(צילום: GettyImages)