כמו כל גבר שמכבד את עצמו במונרכיה הבריטית, גם בנה הבכור של המלכה אליזבת אהב לשחק פולו. אחד מענפי הספורט העתיקים בהיסטוריה, ובוודאי האריסטוקרטי מכולם, הוא כמו כדורגל, רק על סוסים - בכל זאת צריך משהו שיפריד בין האצולה המשחקת אותו לפשוטי העם שמשתמשים ממש ברגליים שלהם. הצטיינות בפולו היא גם סמל סטטוס בעולם האצולה, הוכחה לגבריותך המשגשגת וכמובן מגנט לנשים. הנסיך צ׳ארלס שיחק פולו מגיל צעיר, היה טוב מאוד בו ובעזרתו ניגש לשאול נשים רבות אם הן רוצות לעלות אליו לדירה לראות את הגלימות שלו.
בקיץ 1990 נפצע צ׳ארלס במהלך משחק פולו ושבר את היד. הוא סבל מכאבים קשים ועבר ניתוח. אשתו מזה תשע שנים, הנסיכה דיאנה, ישבה לצידו וכששוחרר מבית החולים לקחה אותו הביתה. המצלמות התפעמו מהאישה הטובה. כשהגיעו לביתם ולמצלמות כבר לא הייתה גישה, עזבה דיאנה את המקום ומי שנשארה לטפל בכוכב הפצוע הייתה הגברת קמילה פרקר-בולס. זה כבר היה השלב שבו חוץ מבית המלוכה הפומבי והתקשורת, אף אחד לא העמיד יותר פנים שצ׳ארלס ודיאנה הם עדיין זוג נשוי באמת, או שקמילה פרקר-בולס היא סתם ידידה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
כשהשבועות חלפו והיד של צ׳ארלס המשיכה לכאוב, הוא נאלץ לעבור עוד ניתוח. דיאנה שוב עשתה את ההצגה בבית החולים, שוב לקחה אותו הביתה ושוב עזבה מיד וקמילה נשארה. דיאנה ידעה אז שהיא איבדה לקמילה לא רק את בעלה, אלא גם את הבית שלה. ומחר, כשהיא לא בחיים כבר 25 שנה, היא גם תאבד לה את המלוכה.
קמילה פרקר-בולס, שנולדה כקמילה רוזמרי-שאנד ופעם נתפסה כאיום הגדול ביותר על עתיד המלוכה הבריטית, תוכתר כמלכה ותשלים את אחד המהפכים הבאמת פנטסטיים בהיסטוריה של אופרת הסבון שהיא משפחת המלוכה.
7 צפייה בגלריה
המלכה קמילה
המלכה קמילה
המלכה קמילה. המהלך המבריק הושלם
(צילום: GettyImages)
לפני מספר שבועות פירסם ארמון בקינגהאם את ההזמנה הרשמית לטקס ההכתרה של המלך צ׳ארלס, שייערך מחר במנזר ווסטמינסטר. מודפסת על נייר ממוחזר, ולשם איזון גם מעוטרת בזהב, נשלחה ההזמנה ליותר מ-2,000 אורחים שיגיעו לאירוע כמותו לא ראו הבריטים מאז הוכתרה אליזבת ב-1953. פרט אחד בהזמנה משך תשומת לב מיוחדת: אשתו בת ה-75 של המלך בן ה-74, שמאז מות אליזבת כונתה Queen Consort ("מלכה-רעיה"), הפכה בהזמנה הזו לראשונה פשוט ל"מלכה קמילה".
הבריטים, הידועים בתגובתם המאופקת והמאוזנת לכל פרט בחיי המשפחה המלכותית, הגיבו באיפוק ואיזון עם כותרות בפונט שעוד לא הומצא וגל שידורים פתוח. התואר המלכותי של קמילה הוא נושא לוויכוח מאז נישואיה לצ׳ארלס ב-2005. הייתה תהייה אמיתית אם המאהבת שהפכה לדוכסית יכולה להיות מלכה לעתיד. התואר "מלכה-רעיה" אופייני לנישואים מלכותיים, גם אמה של אליזבת השנייה נקראה כך בנישואיה למלך ג'ורג' השישי. בעלה של אליזבת, פיליפ, היה ידוע כ"נסיך" ולא "מלך-בעל", כי בכל זאת הוא גבר ולא יכול להיות סתם בן זוג. ארמון בקינגהאם טען שהיה הגיוני לקרוא לקמילה "מלכה-רעיה" לפני שאליזבת מתה, כדי להבחין בצורה ברורה בין השתיים, אבל עכשיו כבר אין יותר סיבה לכך. כמו כל שלב בחייה, קמילה פשוט התישה את ההתנגדות ועלתה בעקביות בסולם התארים, עד שמחר תגיע רשמית לפסגה.
חייו של צ׳ארלס היו יכולים להיות כל כך הרבה יותר קלים אם פשוט היה מתחתן עם קמילה שאנד לפני שפגש אי פעם את דיאנה ספנסר, אבל בבית המלוכה לא מתחשבים בזוטות כמו "אהבה".
צ‘ארלס וקמילה נפגשו כבר בקיץ 1971 והחלו לצאת בסוף 1972. קמילה הייתה אישה משוחררת ועולצת, שצמחה מתוך מהפכת שנות ה-60, והיא עשתה את צ׳ארלס מאושר. ״הטעות שלו הייתה לא להתחתן איתה מההתחלה״, אמר בעבר העיתונאי הבריטי ריצ׳רד קוט, ״זה חלק מהאופי שלו, כל חייו הוא התקשה לקבל החלטות והקשיב לאנשים שאסור להקשיב להם״.
האנשים האלה אמרו לצ׳ארלס שלקמילה יש הרבה בעיות. למשל, היא לא הייתה בתולה. בין היתר יצאה עם הגבר שיהפוך לבעלה הראשון, אנדרו פרקר-בולס, עוד לפני שפגשה את צ‘ארלס, ובבית המלוכה חשבו שיהיה קשה לשלוט באישה "מודרנית" שכזו, עם ניסיון מיני עשיר. דודו של צ'ארלס, לורד מאונטבאטן, כתב לאחיינו מכתב שבו פחות או יותר אמר לו שהוא חייב להתחתן עם בתולה. דיאנה ספנסר הייתה רק בת 19 כשצ'ארלס בן ה-32 הציע לה נישואים.
7 צפייה בגלריה
המלכה קמילה והמלך צ'ארלס השלישי בצעירותם
המלכה קמילה והמלך צ'ארלס השלישי בצעירותם
המלכה קמילה והמלך צ'ארלס השלישי בצעירותם. לפעמים פולו הוא רק תרוץ
(צילום: GettyImages)
מכיוון שנאסר על צ'ארלס להתחתן איתה, נישאה קמילה לאנדרו פרקר-בולס ב-1973 ונולדו להם שני ילדים. צ׳ארלס היה בשירות צבאי כשאהבת חייו הלכה עם מישהו אחר, אבל זה לא אומר שהיא לא חזרה. היא חזרה מהר מאוד. הם נשארו בקשר שרק התחזק ובית המלוכה קיבל את זה בתנאי שיהיה שקט. דיאנה הצעירה לא ידעה כלום בהתחלה. אמרו לה שקמילה ידידה טובה של צ׳ארלס והיא קיבלה את זה, אבל עוד לפני החתונה התחילה להבין מה קורה באמת.
לירח הדבש על ספינת פאר הביא איתו צ׳ארלס מזכרות מקמילה, כולל שתי תמונות שלה שדיאנה גילתה במקרה. כבר בירח הדבש החלו התקפי הבולימיה שלה ומאז מצבה הפיזי והנפשי רק הידרדר. בכל פעם שדיאנה התעמתה עם צ׳ארלס בנושא קמילה, הוא שאל אותה, בשיא הרצינות, האם היא מצפה ממנו להיות בן המלוכה היחיד בהיסטוריה בלי פילגש. מבחינת צ׳ארלס, דיאנה הייתה אמורה להיות הפרס של בית המלוכה לנתינים, בלונדינית נאיבית שתהיה יפה ותשתוק. הוא אף פעם לא הפסיק לנטור לה על שלא מילאה את התפקיד. קמילה, לעומת זאת, לקחה שיעורי אמנות כדי לחלוק איתו את אהבתו לציור.
7 צפייה בגלריה
המלכה קמילה והנסיכה דיאנה
המלכה קמילה והנסיכה דיאנה
צריך שלושה לוואלס. עם הנסיכה דיאנה
(צילום: GettyImages)
דיאנה התבקשה להסתיר את הבעיות בנישואים למעשה מהרגע הראשון. בסרט הדוקומנטרי "הסיפור המלא של המלכה החדשה", אומר ההיסטוריון המלכותי, דיוויד סטארקי: ״בתחילת המאה ה-20, ימי ג׳ורג׳ החמישי והמלכה מרי, כולם קידשו את הנאמנות למשפחה. אדוארד השמיני הרי איבד את המלוכה כי לא הסכים לשמור על התדמית הזו עם כל הפילגשים שלו. עם השנים יכול היה הארמון להתחיל להודות שהמשפחה לא מושלמת, יש גירושים, יש משפחות שנשברות, אנשים היו מבינים את זה, אבל הם עשו בדיוק ההפך עד שהכול התפוצץ עם צ׳ארלס ודיאנה. מדובר במאות שנות גבריות ארוגנטית בממלכה. אני לא חושב שצ׳ארלס אדם רע, אבל הוא לא ידע להתנהג אחרת. צ׳ארלס באמת חשב שהוא יוכל להסתיר את מה שקורה וגם חשב שזה בסדר גמור שיש לו פילגש, זה הרי תמיד היה ככה בהיסטוריה. הבעיה היא שדיאנה לא הסכימה לשחק את המשחק הזה״.
ב-1989 הוקלטה שיחת הטלפון המפורסמת בין צ׳ארלס לקמילה, שבה אמר המלך העתידי לפילגשו שהוא רוצה לחיות בתוך המכנסיים שלה והיה שמח לחזור בגלגול הבא כטמפון, כי מי מאיתנו לא רוצה להיות טמפון. זו לא באמת הייתה שיחת סקס, זה היה יותר מביך ממרטיב, אבל הדלפת ההקלטה אחרי הפרידה של צ׳ארלס ודיאנה ב-1992, חיסלה כל סיכוי להציל את הנישואים.
7 צפייה בגלריה
המלכה קמילה והמלכה אליזבת השנייה
המלכה קמילה והמלכה אליזבת השנייה
הפכו קרובות אחרי החתונה. עם המלכה אליזבת
(צילום: EPA)
דיאנה וצ'ארלס התגרשו ב-1996, צ׳ארלס וקמילה התכוננו לצאת עם רומן שלהם סוף-סוף בפומבי, אבל אז דיאנה נהרגה וקמילה נעלמה מעין הציבור לכמה חודשים. הבריטים זכרו את דיאנה אומרת "היינו שלושה בנישואים", והעיתונות מיתגה את קמילה בתור ׳האישה השנואה ביותר בבריטניה׳. סקר של ה-BBC שנערך באותה שנה מצא ששני שלישים מהבריטים מתנגדים לרעיון שצ'ארלס יהפוך למלך אי פעם אם יתחתן עם קמילה.
״הרבה אנשים כעסו לאו דווקא בגלל החיבה לדיאנה עצמה״, אמרה רבקה ג׳ונס, עיתונאית שמסקרת את בית המלוכה, ״אלא בגלל ההתעללות של בית המלוכה בה. הם בחרו לנסיך כלה בת 19, היא זו שהביאה לו שני ילדים, ואז פשוט זרקו אותה והתעללו בה. אפשר אולי להבין את צ׳ארלס, הוא גם מחויב לבית המלוכה וגם לא יכול להיות עם האישה שהוא אוהב, אבל קמילה? היא הייתה צריכה להגיד לעצמה, ׳אני אדם הגון ומוסרי ואני לא יכולה לעשות את זה לנערה הזו שהופכת חולה והתאבדותית'״.
"ווילי ואני דחקנו בו לא לעשות זאת", כתב הנסיך הארי בביוגרפיה שלו על חתונת צ'ארלס וקמילה, "היו לי רגשות מורכבים לגבי אמא חורגת שהקריבה אותי על מזבח יחסי הציבור האישי שלה, אבל ראיתי את החיוך של אבא כשהוא איתה. בצורה מצחיקה אפילו רציתי שקמילה תהיה מאושרת, כי אולי אז היא תהיה פחות מסוכנת"
אחרי מות דיאנה, שכרו צ‘ארלס וקמילה את שירותיו של גורו יחסי הציבור, מארק בולנד, כדי לסייע בשיקום התדמית שלה. ואכן בעיתונות הבריטית החלו להופיע יותר ויותר סיפורים חיוביים על קמילה ששיפרו את מעמדה, וגם את מעמדו של צ׳ארלס. בספרו האוטוביוגרפי, Spare, טען הנסיך הארי שהמאמצים להציל את המוניטין של קמילה באו על חשבון אחרים במשפחת המלוכה, כולל הוא עצמו. "אני רואה מישהי שהתחתנה עם המוסד הזה ועשתה כל שביכולתה כדי לשפר את התדמית שלה, למען עצמה", אמר הארי מוקדם יותר השנה, ״היא הייתה הנבל, היא הייתה אדם שלישי בנישואים, היא הייתה צריכה לשקם את עצמה והצורך הזה הפך אותה למסוכנת בגלל הקשרים שיצרה בעיתונות הבריטית. הייתה נכונות גלויה משני הצדדים לסחור במידע. במשפחה שבנויה על היררכיה, הרבה אנשים נזרקו מתחת לאוטובוס״.
7 צפייה בגלריה
המלכה קמילה והמלך צ'ארלס השלישי
המלכה קמילה והמלך צ'ארלס השלישי
המלכה קמילה והמלך צ'ארלס השלישי ביום חתונתם. לא כולם היו מרוצים
(צילום: AP)
עד 2004 כבר תמכו יותר בריטים בנישואים של צ'ארלס וקמילה מאשר התנגדו. בריטים רבים ראו את ההשפעה הטובה והמרגיעה שיש לה על הנסיך והיא קיבלה בהדרגה תפקיד ציבורי יותר. הם התחתנו באביב של 2005, למרות התנגדות שני בניו של צ'ארלס, וויליאם והארי. "ווילי ואני דחקנו בו לא לעשות זאת״, כתב הארי בביוגרפיה שלו, ״אבל הוא החליט שכן, אז לחצנו לו את היד ואיחלנו לו בהצלחה. הבנו שסוף-סוף הוא הולך להיות עם האישה שהוא תמיד אהב. היו לי רגשות מורכבים לגבי אמא חורגת שהקריבה אותי על מזבח יחסי הציבור האישי שלה, אבל ראיתי את החיוך של אבא כשהוא איתה וקשה היה להתווכח עם זה. הופתעתי לגלות בחתונה שלהם שאחד הדברים שהכי רציתי, עדיין, זה שאבא שלי יהיה מאושר. בצורה מצחיקה אפילו רציתי שקמילה תהיה מאושרת, כי אולי אז היא תהיה פחות מסוכנת״.
מסירותה של קמילה לצ'ארלס וההתלהבות הברורה שלה מהתפקיד המלכותי, גרמו לה גם להתחבב עם השנים על המלכה אליזבת. המלכה הייתה אישה דתייה מאוד ולא התלהבה מהפילגש הנשואה ואחר כך הגרושה של בנה הבכור, אבל אחרי החתונה הן הפכו קרובות. אליזבת חיכתה חמישה ימים אחרי מותה של דיאנה כדי לומר משהו. קמילה, שבניגוד לדיאנה הייתה מוכנה להתכופף בפני מוסד בית המלוכה, התאימה לה הרבה יותר. בערב יום השנה ה-70 לישיבתה על כס המלכות, אמרה אליזבת כי זו "משאלתה הכנה" שקמילה תוכר בבוא הזמן כ"מלכה-רעיה". מה שאכן קרה אחרי שאליזבת מתה בספטמבר שעבר. לא ברור מה הייתה דעתה של אליזבת על אפשרות השדרוג הטרי ל”מלכה”.
סבתה של קמילה מצד אביה, מרגוט טיפט, הייתה מזכירה ובמסגרת עבודתה פגשה את העיתונאי פיליפ מורטון שאנד, שעבד במשרד המלחמה. הם התחתנו ב-1916, ותשעה חודשים לאחר מכן ילדה מרגוט בן, ברוס מידלטון הופ שאנד - אביה של קמילה. שאנד יצא לשרת בצבא וזה למעשה היה סוף הנישואים. מרגוט התחתנה שוב, הפעם עם מעצב מגרשי גולף בשם צ'ארלס טיפט. שאנד, מצידו, סולק מצרפת ב-1926 לאחר שהתגרש בפעם השלישית והשופט אמר לו: ״לך תתגרש במדינה אחרת״.
שאנד לא התנהג כמו אבא אמיתי עבור ברוס הקטן, ומרגוט לא הייתה ממש אמא. ברוס גדל בעיקר עם סבו וסבתו, וצמח להיות חייל הרואי שאפילו נכלא במחנה שבויים במהלך מלחמת העולם השנייה. עם שחרורו, התחתן עם רוזלינד קוביט, ופה הסיפור מקבל פיתול לא לגמרי נורמלי. נסו לעקוב: סבתא רבתא של קמילה, אליס קאפל, הייתה הפילגש של המלך אדוארד. בתה של אליס, סוניה, הייתה כנראה הבת של אדוארד. סוניה ילדה את רוזלינד קוביט, אמא של קמילה. כל זה אומר שיכול להיות שלקמילה יש דם מלכותי אמיתי. כשהציגה את עצמה לראשונה בפני הנסיך צ‘ארלס, אמרה לו קמילה: "סבתא רבתא שלי וסבא רבא שלך היו מאהבים? מה הסיפור שם?” צ׳ארלס צחק והתאהב.
7 צפייה בגלריה
קמילה מלכה רעיה
קמילה מלכה רעיה
עלתה למקום התשיעי במצעד הפופולריות
(צילום: Charlotte Graham - WPA Pool/GettyImages)
אילן היוחסין של קמילה בכלל מעניין מאוד ומחבר אותה לשורה ארוכה של מלכים מהמאה ה-16, מצרפת ונורווגיה ועד לסקוטלנד ואנגליה. על הדרך יש לה באילן גם שלושה ראשי ממשלה בריטיים. עוד במשפחה: לורד דארנלי, שהיה נשוי למרי מלכת סקוטלנד ובעצמו התמודד על כס המלכות האנגלי, ונרצח ב-1567 כשהוא רק בן 20. גופתו העירומה נמצאה חנוקה בפרדס יחד עם גופת השרת שלו. הרצח הזה נותר אחד הפשעים הבלתי מפוענחים הידועים בהיסטוריה הבריטית.
גם ג'ון ליון, לורד גלמיס, הוא אב קדמון של המלכה החדשה. הוא נורה למוות ב-1578 בגיל 34. הלורד היה גבוה והדעה הרווחת היא שהוא חטף כדור בראש בטעות כי הוא היה, ובכן, גבוה. קרוב משפחה אחר של קמילה הוא הסופר והפילוסוף המרקיז דה סאד, האיש שכתב סיפורים כל כך אלימים, שהמילה סדיזם נובעת משמו. באופן קצת לא סביר, קמילה מקושרת כנראה גם לקרל מרקס, דרך אריסטוקרט סקוטי מהמאה ה-17. וכמו רוב הבריטים, יש לה גם לפחות קרוב משפחה אחד שהיה קשור לסחר עבדים - קפטן סמואל בונהם, קצין חיל הים, שב-1733 יצא עם ספינת העבדים שלו לאמריקה ועליה 408 עבדים. רק 167 מהם שרדו את המסע.
"בהתחשב בעובדה שבמשך רוב חייה היא לא שקלה את הרעיון להפוך למלכה, הייתי אומר שהיא מצליחה מאוד", אמר הביוגרף המלכותי כריסטופר ווילסון, "זה אתגר עצום להיות תמיד באור הזרקורים בגיל הזה, אבל היא קשוחה ויכולה לעמוד בזה"
בניגוד לצ׳ארלס, לקמילה רוזמרי שאנד הייתה ילדות שמחה ונוחה בבית כפר בסאסקס. המשפחה הייתה שייכת למעמד הביניים הגבוה ומעורבת בפוליטיקה של המפלגה השמרנית. קמילה שחתה, רכבה על סוסים, קיבלה חינוך פרטי בבתי ספר יוקרתיים וכמו רבות מהחברות שלה אז, חיפשה בעל עשיר, מבוסס ורצוי שיהיה מחובר לעילית.
"המלכה קמילה" זה כנראה לא תואר שהיא באמת דמיינה אי פעם שתחזיק, גם אם תמיד רצתה להיות חלק מפסגת החברה הבריטית. "בהתחשב בעובדה שבמשך רוב חייה היא לא שקלה את הרעיון להפוך למלכה, הייתי אומר שהיא מצליחה מאוד", אמר ל"פיפל" כריסטופר ווילסון, ביוגרף מלכותי שכתב ספר על קמילה, "זה אתגר עצום להיות תמיד באור הזרקורים בגיל הזה, אבל היא קשוחה ויכולה לעמוד בזה“.
עם השנים הצליחה קמילה לכל הפחות לגרום למרבית הבריטים להפסיק לשנוא אותה. גם היום הם לא משתגעים עליה, אבל למדו לחבב צדדים מסוימים בה. אולי בגלל שהיא באה ממשפחה עם שורשי צווארון כחול, היא תמיד נראית ששה אלי שיחה עם הקומונרז, ויש לה חוש הומור. היא גם עברה את גיהינום הצהובונים הבריטיים וזה עזר לה קצת עם האומה. כשאחד הצהובונים שם תמונה שלה לצד תמונה של סוס ושאל ״עם מי מהם היית רוצה ללכת למיטה״, זה כמובן היה בלתי נסבל, אבל זה גם עזר לה.
7 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס קמילה פרקר
הנסיך צ'רלס קמילה פרקר
צוחקים כל הדרך להכתרה
(צילום: GettyImages)
"היא אישה מפלדה", אומר מקורב לבית המלוכה ל"פיפל", ״היא עברה הרבה כדי להיות לצידו". הצלם ארתור אדוארדס, שעוקב אחרי משפחת המלוכה עבור ה"סאן" במשך 45 שנים, אומר שיש לה יכולת להוציא מצ׳ארלס את הצד הטוב שלו. ״היא מצחיקה אותו״, אמר אדוארדס, ״אתה רואה אותם פשוט צוחקים יחד. הם עושים דברים בהתלהבות כזו“.
על פי סקר של YouGov מתחילת השנה, קמילה מדורגת תשיעית במצעד הפופולריות של בית המלוכה. ועדיין, בהתחשב בעובדה שבסוף שנות ה-90 מעט מאוד בריטים רצו לראות אותה ליד צ'ארלס, שלא לדבר על לשים על עצמה את כתר המלכה, היא תחגוג הישג יוצא דופן.
כשצ'ארלס וקמילה התחתנו ב-2005, במקום "הנסיכה מוויילס" העניק לה ארמון בקינגהאם את התואר הנחות בהרבה, "הדוכסית מקורנוול". צ׳ארלס נשך שפתיים. 18 שנה אחרי, אליזבת איננה, דיאנה איננה, וצ׳ארלס דאג שקמילה תהיה מלכה, כי היא אהבת חייו היחידה, ומי שזה לא מוצא חן בעיניו, שיעשה בינג׳ של "הכתר".