חודשיים וארבעה ימים בדיוק עברו מאז חשף המלך צ'רלס השלישי (75) כי אובחן עם סרטן וכעת, לראשונה מאז אותו אבחון מטלטל, מלך אנגליה פנה לעזרתו של אחיו הצעיר, הדוכס מאדינבורו אדוארד, שמילא את מקומו באירוע מלכותי רשמי בארמון בקינגהאם לצד אשתו, הדוכסית מאדינבורו סופי.
הדוכסים נראו נרגשים במיוחד כשהצטרפו לטקס החלפת המשמר שנערך אתמול (ב') בבוקר לכבוד ציון יום השנה ה-120 ל-Entente Cordiale ("ההסכמה הלבבית" - כינוי להסכם שנחתם בלונדון בין צרפת לבריטניה ב-8 באפריל 1904).
במהלך הטקס, שנמשך 15 דקות בדיוק, אדוארד וסופי עברו בין החיילים מלווים בשגרירת צרפת בבריטניה, הגברת הלן דושן. נציין כי מדובר בטקס חשוב מאוד עבור בני המלוכה, ועד כה מי שהנחה אותו היה המלך (ולפניו - המלכה אליזבת המנוחה).
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי
הנסיך אדוארד סופי
חיוכים מרוצים. הנסיך אדוארד ואשתו סופי
(צילום: Victoria Jones-Pool/Getty Image)
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי
הנסיך אדוארד סופי
נולדו לפקח על החלפת המשמר
(צילום: Victoria Jones-Pool/Getty Image)
נזכיר כי מיד לאחר שבשורת הסרטן נחשפה לציבור הרחב, ארמון בקינגהאם הבהיר כי המלך צ'רלס לא ייקח חלק באירועים ציבוריים כל עוד הוא עובר טיפולים. עם זאת, בסוף חודש מרץ האחרון, לכבוד חגיגות הפסחא, צ'רלס הופיע עם אשתו קמילה בכנסיית סנט ג'ורג' ואף יצא החוצה ולחץ את ידיהם של האזרחים הרבים שהגיעו לצפות בתהלוכה המלכותית מקרוב. "תחלים במהרה", אמר למלך אחד ממעריצי המלוכה, וצ'רלס השיב: "אני עושה כמיטב יכולתי".
בקשתו של צ'רלס מאחיו למלא את מקומו מחזירה אותנו לשנת 2022, כשהתעוררו סימני שאלה עצומים בכל הנוגע למצבה הבריאותי של המלכה אליזבת, לאחר שביטלה את הגעתה לאירועים חשובים בזה אחר זה. מהארמון התעקשו וטענו שהיא מרגישה בסדר גמור והסבירו שהיא "רק צריכה לנוח". בפועל, מצבה התדרדר והיא הלכה לעולמה בספטמבר של אותה שנה.
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד המלך צ'רלס
הנסיך אדוארד המלך צ'רלס
שנתחיל לדאוג? הנסיך אדוארד והמלך צ'רלס
(צילום: Cameron Spencer/Getty Images)
לטובת מי שלא עקב אחר התפתחות האירועים, נספר כי במרץ 2023 המלך צ'רלס העניק לנסיך אדוארד ואשתו את התארים הדוכס והדוכסית מאדינבורו - התואר של אביהם המנוח הנסיך פיליפ. תוארי הדוכסות מאדינבורו הם למעשה התארים בדרגה הגבוהה ביותר מבין בני המלוכה - מלבד המלך עצמו, כמובן.
הנסיך אדוארד היה קרוב במיוחד לאביו ובשנותיו האחרונות של פיליפ לקח על עצמו עוד ועוד מתחומי האחריות שלו. למרות שעוד כשנישא לאשתו סופי, בשנת 1999, התקבלה החלטה כי לאחר מותו של פיליפ אדוארד יירש את מקומו - באפריל 2021, לאחר מותו של הנסיך, ארמון בקינגהאם הודיע כי התואר חזר למלכה אליזבת ולאחר מותה עבר לבנה הבכור, צ'רלס.
לאחר מותה של אליזבת, אנשי החצר החלו לדון בתואר המדובר ורבים הרגישו כי יהיה זה שגוי לא לכבד את בקשתו של פיליפ, שרצה שאדוארד יקבל אותו. זה אומנם לקח קצת זמן אבל בסוף צ'רלס נכנע: "הוד מלכותו המלך שמח להעניק את דוכסות אדינבורו לנסיך אדוארד, הרוזן מווסקס, לרגל יום הולדתו ה-59. התואר יוחזק על ידי הנסיך אדוארד לאורך כל חייו".
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
בשיא שלהם. אדוארד וסופי
(צילום: Gettyimages)
בינתיים, בזמן שאדוארד תפס פיקוד (תרתי משמע) על אחד האירועים החשובים של המלוכה, יורש העצר - הנסיך וויליאם ואשתו קייט מידלטון, שכזכור אובחנה גם כן עם סרטן, מודאגים מאוד מכך שהם עלולים למצוא את עצמם על כס המלוכה מהר מהצפוי. "הם חשים חרדה עזה", סיפר הביוגרף של הנסיכה דיאנה המנוחה.
טינה בראון, העורכת לשעבר של מגזין Vanity Fair ומי שכתבה את רב-המכר The Diana Chronicles, תמכה בטענה והוסיפה: "החדשות על הסרטן של צ'רלס קירבו משמעותית את וויליאם וקייט לכס המלכות. הסיכוי שיקבלו אותו ממש בקרוב גורם להם לחרדה אמיתית".
5 צפייה בגלריה
קייט מידלטון הנסיך וויליאם
קייט מידלטון הנסיך וויליאם
חרדות ברזל. הנסיכים וויליאם וקייט
(צילום: Gettyimages)