שנה ושבעה חודשים חלפו מאז שצ'רלס ירש את הכתר הנחשק והפך למלך אנגליה. עוד לפני שנכנס לתפקיד, הוא הבטיח שיעשה כל שביכולתו כדי להפוך את בית המלוכה לנגיש יותר לציבור הרחב, וכעת נראה שהוא אכן עומד בדבריו.
מוקדם יותר השבוע, נחשף כי לראשונה אי פעם יתאפשרו ביקורים מאורגנים בטירת בלמורל שבסקוטלנד, שעד כה הייתה מוגבלת לסיורים בגנים ובאולם האירועים בלבד, ושם גם הוצב ארונה של המלכה אליזבת לפני שנקברה.
לפני שאתם ממהרים להזמין סיור, שימו לב: בעבר, על הביקור המוגבל בגנים ובאולם שילם האזרח הפשוט 17.5 ליש"ט, אך כעת המחיר לאדם יזנק ל-100 ליש"ט (או 150 ליש"ט, אם ברצונכם לשתות כוס תה יקרה מאוד). הסיורים יוגבלו ל-40 מבקרים בכל פעם ויעניקו הצצה נדירה לחדרים ששימשו את המלך והמלכה, לשני חדרי האוכל, חדר האורחים, הלובי ועוד.
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס חג הפסחא
המלך צ'רלס חג הפסחא
הבטחות צריך לקיים. המלך צ'רלס
(צילום: Chris Jackson/Getty Images)
"מאז שהושלמה בשנת 1855, הגישה לחלק הפנימי של טירת בלמורל הוגבלה לציבור הרחב", כך נמסר על ידי הדובר הרשמי של הטירה. "בפעם הראשונה בהיסטוריה, אנו נרגשים להכריז על פתיחת סיורים פרטיים בטירה. החוויה תכלול למידה על ההיסטוריה והמורשת של בלמורל מפי המדריכים המנוסים ביותר, ותוכלו לראות בעצמכם מדוע טירת בלמורל כל כך מיוחדת ואהובה על משפחת המלוכה". על פי הדיווחים, חלק מיצירות האומנות האישיות של המלך יוצגו גם כן.
הסיורים בטירה יתקיימו בקיץ, מ-1 ביולי ועד 4 באוגוסט - לפני שצ'רלס ואשתו קמילה יגיעו לשהות שם במהלך חופשת הקיץ השנתית שלהם. נציין כי כרגע מדובר בפיילוט, ובמידה והסיורים במהלך הקיץ הקרוב יעברו בהצלחה האטרקציה צפויה להיות על בסיס שנתי.
4 צפייה בגלריה
טירת בלמורל
טירת בלמורל
המקום האהוב ביותר על משפחת המלוכה
(צילום: Scottish Daily Record/Mirrorpix via Getty Images)
עבור מי שלא יספיק להתארגן על סיור לטירה הקסומה כבר בקיץ הקרוב, נספר כי אחוזת בלמורל נבנתה על ידי סר ויליאם דרומונד בשנת 1390 ונמכרה בשנת 1662 לשבט פארקוהארסון מאינוורי.
בשנת 1848 המלכה ויקטוריה ובעלה הנסיך אלברט הגיעו לביקור ראשון באחוזה והמלכה התאהבה בה. "הבית קטן אבל יפה", כתבה ביומנה. "נדמה שהכול נושם פה, הכול חופשי ומלא שלווה ונראה שנועד להשכיח את הצד העצוב של העולם".
חמש שנים מאוחר יותר, בשנת 1852, נרכשו האחוזה והטירה על ידי הנסיך אלברט תמורת 32 אלף ליש"ט (סכום שווה ערך ל-3.7 מיליון ליש"ט בשנת 2021), והמלכה שכרה את שירותיו של האדריכל ויליאם סמית מאברדין שעיצב את המקום מחדש. כיום הטירה משתרעת של שטח של כ-50 אלף דונם.
4 צפייה בגלריה
טירת בלמורל
טירת בלמורל
מהרו להזמין מקום בסיור. טירת בלמורל
(צילום: Andrew Milligan/PA Images via Getty Images)
במהלך שנות ה-50 הוקמו ליד האחוזה מטעים חדשים ונשתלו עצים אקזוטיים. הנסיך אלברט היה פעיל מאוד בשיפורים של בלמורל, פיקח על העיצוב ואף סייע בתכנון המבנים, שכללו גם מחלבה שפיתח בעצמו בשנת 1861 - השנה שבה הלך לעולמו. לאחר מותו, המלכה ויקטוריה הקימה אנדרטאות לזכרו והאריכה את תקופת השהות שלה בטירה בארבעה חודשים.
לאחר מותה, משפחת המלוכה המשיכה לפקוד את הטירה והמלך ג'ורג' החמישי, סבה של המלכה אליזבת, ערך שיפורים נוספים במתחם והוסיף את הגנים המלכותיים. במהלך מלחמת העולם השנייה פסקו הביקורים המלכותיים בבלמורל, אך שנים מאוחר יותר חזרו בני המלוכה לטירה האהובה.
טירת בלמורל הייתה המקום האהוב ביותר על המלכה אליזבת, שבילתה שם את התקופה האחרונה שלפני מותה. כשהלכה לעולמה בשנת 2022, ארונה הונח באולם למשך שלושה ימים. אליזבת הייתה בת המלוכה הראשונה שהלכה לעולמה בטירה.
4 צפייה בגלריה
טירת בלמורל
טירת בלמורל
מי נתן לך רישיון? המלכה אליזבת ובנה צ'רלס
(צילום: Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images)