20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
נעים להכיר. משפחת המלוכה ההולנדית
(צילום: Gettyimages)
בסוף השבוע האחרון כיכבה בכותרות מעבר לים נסיכת הולנד, אמליה, שצפויה להפוך למלכה ביום מן הימים. יורשת העצר נאלצה לאחרונה לוותר על מגוריה בדירת שותפים באמסטרדם (במסגרת לימודיה), ולשוב לארמון בהאג מחשש לביטחונה. ההחלטה להשיב את הנסיכה לארמון הגיעה בעקבות הדיווחים כי המאפיה המרוקנית מתכננת לחטוף את הנסיכה ואולי אף לפגוע בה, מה שהגביר משמעותית את החשש בהולנד מהפשע המאורגן שצובר עוד ועוד כוח במדינה.
הנסיכה בת ה-18 החלה את לימודיה באוניברסיטת אמסטרדם בחודש ספטמבר האחרון ואף הספיקה להיתפס בעדשת המצלמה כשהיא נראית שמחה במיוחד מהלוקיישן החדש. רצונה לגור בדירת סטודנטים שכורה - כאזרחית מן השורה, עורר תשומת לב רבה אך כאמור, בסוף השבוע האחרון - במהלך ביקור מלכותי בשבדיה - נאלצו הוריה, המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה להודות כי בתם נאלצה לחזור לארמון ובשלב זה תיאלץ להישאר בו.
למרות שלא יצא הסבר רשמי מהארמון בדבר ההחלטה, ההודעה הגיעה שבועות ספורים לאחר שדווח כי שמותיהם של הנסיכה אמליה ושל ראש ממשלת הולנד מארק רוטה הוזכרו לא פעם בשיחות של ארגוני פשיעה בהולנד. אזכור שמותיהם עורר חשש כי ה"מוקרו-מאפיה" - כנופיות פשיעה בעלות שורשים מרוקניים ושמתמחות בסחר בקוקאין, במיוחד באמסטרדם, מתכננות לחטוף אותם וייתכן וגם להתנקש בחייהם.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
מסתתרת בארמון. הנסיכה אמליה
(צילום: Gettyimages)
החדשות האחרונות על הנסיכה גרמו לנו לחפור עמוק בדפי ההיסטוריה של הולנד ולהפתעתנו גילינו שהדרמה סביב אמליה היא רק טעימה קטנה מכל השערוריות שמשפחת המלוכה לקחה בהן חלק. זה הזמן להצטייד ב-Stroopwafel (הוופל ההולנדי המסורתי), ובואו נתחיל.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
להסתכל למצלמה בבקשה!
(צילום: Gettyimages)

קצת היסטוריה

ממלכת הולנד המכונה גם ממלכת ארצות השפלה נשלטה עד שנת 2013 על ידי המלכה ביאטריקס, שמלכה על הולנד בין 30 באפריל 1980 ל־30 באפריל 2013, אז העבירה את השלטון לבנה הבכור, וילם-אלכסנדר.
המלכה ביאטריקס היא בתם הבכורה של מלכת הולנד יוליאנה והנסיך ברנרד. כשהייתה תינוקת, נמלטה משפחתה מהולנד בעת הפלישה הגרמנית ועברה להתגורר בבריטניה ומשם המשיכה לאוטווה שבקנדה. בשנת 1945 שבה ביאטריקס יחד עם שאר המשפחה להולנד. לביאטריקס שלוש אחיות נוספות: איריינה, נסיכת הולנד (83), מרגריט, נסיכת הולנד (76) וכריסטינה, נסיכת הולנד, שהלכה לעולמה כשהיא בת 72.
ביום הולדתה ה-18 שחל ב-31 בינואר 1956, מינתה אותה אמה לחברה פעילה במועצת המדינה. באותה השנה החלה את לימודיה באוניברסיטה וב-1961 סיימה את הלימודים עם תואר נחשק במשפטים.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
ביאטריקס ואמה המלכה יוליאנה
(צילום: Gettyimages)
והנה העלילה מתחילה להסתבך: בשנת 1956 התארסה ביאטריקס לקלאוס פון אמסברג, אריסטוקרט גרמני ודיפלומט בשירות החוץ הגרמני. זמן קצר לאחר אירוסיהם החלו הפגנות זועמות ברחבי הולנד בטענה כי ארוסה של ביאטריקס התחנך בסביבה נאצית וכי היה חבר בתנועת הנוער ההיטלראי.
אחת הסיסמאות שבלטה במיוחד במהלך המחאה הייתה "אני רוצה את אופניי בחזרה" - תזכורת לימים בהם הנאצים החרימו את האופניים של ההולנדים. למזלו של פון אמסברג, העם ההולנדי התגלה כסלחן ועם השנים למדו אזרחי המדינה להכיר, לכבד ואפילו לאהוב את הנסיך - שהפך עם השנים לאחד מבני המלוכה האהובים ביותר בהולנד. השניים הביאו לעולם שלושה ילדים משותפים - הנסיך וילם-אלכסנדר שנולד באפריל 1967 וכיום מכהן כמלך הולנד, הנסיך יוהאן פריסו - נסיך אוראניה-נסאו, שנולד בספטמבר 1968 והלך לעולמו באוגוסט 2013 (תזכרו את השם, הוא הולך לככב פה באייטם) וקונסטנטין, נסיך אוראניה-נסאו, שנולד באוקטובר 1969.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
האוהבים הצעירים. ביאטריקס וקלאוס
(צילום: Gettyimages)
ב-30 באפריל 1980 ירשה ביאטריקס את הכתר לאחר שאמה, המלכה יוליאנה, ויתרה על השלטון. "ככל שמתבגרים, מבינים במקודם או במאוחר, כי כוחותינו פוחתים ואדם לא יכול למלא את חובותיו כמו קודם", אמרה בעת נאומה לטלוויזיה ההולנדית. המלכה ביאטריקס הקפידה על גישה הרבה יותר מודרנית ועכשווית ובעקבות ביקורות רבות שספגה המלוכה תחת אימה, והקפידה להיות נגישה וקשובה לרצונותיהם של אזרחי הולנד.
למרות שההולנדים השלימו עם כניסתו של קלאוס למשפחת המלוכה - קלאוס עצמו התקשה להסתגל לחיים כבן זוגה של המלכה. "איך יכולתי להיות כל כך נאיבי ולהתחתן עם נסיכת הכתר של הולנד", כתב לחברו במכתב שדלף לתקשורת שנים מאוחר יותר. על פי הדיווחים, קלאוס טופל מספר פעמים במרפאה פסיכיאטרית לאחר שלקה בדיכאון חמור.
באוקטובר 2002 הוא הלך לעולמו לאחר מאבק ממושך במחלת הפרקינסון ובעקבות דלקת ריאות שהסתבכה. שנה וחצי לאחר מכן, במרץ 2004 הלכה לעולמה גם אמה של ביאטריקס, המלכה יוליאינה, ואם זה לא מספיק טרגי - תשעה חודשים לאחר מכן אביה הלך לעולנו לאחר מאבק ארוך ומייגע במחלת הסרטן.
השיא בשרשרת האסונות האישיים שידעה המלכה הגיע בפברואר 2012, אז נקבר בנה, הנסיך יוהאן-פריסו, תחת מפולת שלגים במהלך נופש באוסטריה. לנסיך נגרם נזק מוחי חמור והוא שקע בתרדמת עד שלבסוף הלך לעולמו ב-12 באוגוסט 2013, כשהוא בן 44 בלבד.
ב-28 בינואר 2013, כשהיא בת 75, הודיעה המלכה ביאטריקס כי בכוונתה להעביר את המלוכה לבנה הבכור וילם-אלכסנדר. העברת השרביט (או הכתר) הרשמית יצאה לפועל בחודש אפריל של אותה השנה.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
המלכה ובעלה בימים יפים יחד
(צילום: Gettyimages)

נעים להכיר, וילם-אלכסנדר - מלך הולנד

20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
המלך וילם אלכסנדר ואשתו מקסימה
(צילום: Gettyimages)
בנם הבכור של המלכה ביאטריקס ושל הנסיך קלאוס שירת בצי ההולנדי בין השנים 1985-1987 ובסיום שירותו הוסמך לקצין בדרגת זוטר.
בשנת 1999 פגש את מקסימה זורגואייטה סרוטי - בנקאית השקעות ארגנטינאית ממוצא ספרדי ואיטלקי. השניים הכירו במסיבה פרטית שהתרחשה בקרנבל אביב בסביליה ובהתחלה מקסימה אפילו לא חשדה כי היא משוחחת עם יורש העצר המלכותי, זאת מאחר והנסיך הציג את עצמו רק בשמו והחסיר את התואר הנחשק. הקליק היה מיידי והשניים סיכמו להמשיך להיפגש. מערכת היחסים ביניהם התפתחה די מהר, ובזמן שמקסימה שמרה על עבודה כבנקאית השקעות בניו יורק היא הקפידה לבקר את וילם בהולנד, והוא מצידו טס אליה לניו יורק מספר פעמים.
במאי 2000, שנה לאחר שהשניים הכירו, החלה מקסימה לעבוד בנציגות הבלגית בבריסל - הנמצאת במרחק של כמה שעות מאמסטרדם. מקסימה התגוררה שם כמעט שנה ובמרץ 2001 זכתה להצעת נישואים מלכותית. פחות מחודש לאחר ההצעה, מקסימה הפכה לאזרחית הולנדית מן השורה.
גם במקרה הזה הציבור ההולנדי לא שמח מהבחירה של יורש העצר, בעיקר בגלל שאביה של מקסימה הוא חורחה סורגוייטה - שר החקלאות לשעבר תחת ממשלתו של הדיקטטור הארגנטינאי וידלה.
אירוסיהם של השניים היו צריכים לקבל את האישור הרשמי על ידי הפרלמנט ההולנדי אך כמה פוליטיקאים שמרנים התנגדו לחתונה. בסופו של דבר האישור ניתן אך רק בתנאי שאביה לא יגיע לאירוע. כתוצאה מכך גם אמה לא נכחה בחתונה - לאות הזדהות.
מקסימה אמרה באותם ימים כי היא מקבלת את ההחלטה, אך מצלמות הטלוויזיה תיעדו אותה מזילה דמעות כשהטנגו החביב על אביה "אדיוס נונינו" ("להתראות אבא") נוגן במהלך הטקס. "אני מצטערת על כך שהוא עשה כמיטב יכולתו במשטר רע. היו לו כוונות טובות בלבד", אמרה בריאיון לפני החתונה.
החתונה המלכותית התקיימה בפברואר 2002 באמסטרדם לעיני 1,500 אורחים. לאחר החתונה מקסימה קיבלה את התואר "נסיכת הולנד" ובהמשך, עם עלייתו של וילם לכס המלכות, קיבלה את התואר "בת הזוג המלכה". לווילם ומקסימה שלוש בנות: הנסיכה קתרינה אמליה (הסיבה לכך שהתכנסנו כאן), הנסיכה אלכסיה (17) והנסיכה אריאנה (15).
יש לציין כי תחילה ההולנדים התקשו מאוד להתחבר למקסימה - שלא ידעה את השפה הלאומית מלבד כמה מילים. היא הבינה שזה יוצר בעיה חמורה בפני העם ההולנדי ותוך מספר חודשים למדה את השפה והחלה לדבר אותה בצורה שוטפת.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
חתן וכלה. וילם אלכסנדר ומקסימה
(צילום: Gettyimages)
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
נשיקות לכולם!
(צילום: Gettyimages)
עכשיו תורה: כפי שכתבתנו בתחילת הכתבה, הנסיכה אמליה נאלצה לוותר על רצונה לגור בדירת סטודנטים ולחוות את לימודי הקולג' כמו שאר בני גילה וכעת היא מסתגרת בארמון מחשש לפגיעה בחייה. "אני משערת ששמעתם את החדשות", אמרה מקסימה במהלך ביקורה בשבדיה בשבוע שעבר. "היא לא יכולה לגור באמסטרדם והיא לא יכולה באמת לצאת מהארמון. יש לזה השפעה עצומה על חייה. אין לה חיים סטודנטיאליים כמו שיש לאחרים", וציינה כי הנסיכה, שלומדת פוליטיקה, פסיכולוגיה, משפטים וכלכלה, ממשיכה ללמוד מהבית.
המטרה של הנסיכה אמליה, שהחלה את לימודיה באוניברסיטת אמסטרדם בחודש שעבר, הייתה לחיות את חייה כסטודנטית רגילה עד כמה שאפשר. במכתב שכתבה לראש ממשלת הולנד בשנה שעברה אמרה הנסיכה כי בכוונתה לסרב לקצבה השנתית על סך 1.6 מיליון דולר מהממשלה. "אני מוצאת את זה לא נוח בזמן שאני לא עושה הרבה בתמורה לקצבה - בעוד שלתלמידים אחרים זה הרבה יותר קשה".
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
נסיכה של אבא. אמליה והמלך וילם אלכסנדר
(צילום: Gettyimages)
כבר ביומה הראשון כסטודנטית קיבלה אמליה טעימה עסיסית מהחיים באור הזרקורים, כשצלמי פפראצי הגיעו לאוניברסיטה ותיעדו אותה נכנסת לבניין לטובת השיעור הראשון. ההתרגשות סביבה אומנם חלפה די מהר אך אז הגיע האיום הביטחוני - שלא הותיר להוריה ברירה אלא להחזיר אותה לארמון. "זה מהלך נוראי - בראש ובראשונה עבור נסיכת הכתר", צייץ בטוויטר דילן יסילגוז-זגריוס, שר המשפטים והבטיחות ההולנדי. "אני לא יכול להגיד שום דבר על איומים קונקרטיים או אמצעי אבטחה ספציפיים אבל אני מבטיח שמעגל האבטחה עובד ימים כלילות כדי להבטיח את ביטחונה".
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
התפוח לא נפל רחוק מהעץ. אמליה ומקסימה
(צילום: Gettyimages)
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
חייבים מגנט כזה למקרר
(צילום: Gettyimages)
ואם כבר נגענו בענייני מאפיה, זה בדיוק הזמן לעבור להיכרות מעמיקה עם הנסיך יוהאן-פריסו עליו השלום ואשתו מייבל, נסיכת אוראניה-נסאו. בתחילת שנות ה-2000 פגש הנסיך את מייבל וויס סמיט בבריסל. השניים נפגשו דרך הנסיכה לורנטין, אשתו של אחיו הצעיר של פריסו, הנסיך קונסטנטין. הרומן בין פריסו למייבל פרח והשמועות מספרות שהנסיך הופיעה בדלתה של מייבל, לבוש בחליפה מקסיקנית לבנה וכשהוא מחזיק שמפניה וזר שושנים כדי להציע לה נישואים.
ביוני 2003 השניים הכריזו על אירוסיהם ותחילה היה נראה שהחתונה תתנהל בצורה חלקה - אבל הכל השתנה כשנודע שהנסיך לא ביקש את אישור הפרלמנט כדי להינשא, וזו, כפי שציינו קודם, דרישה הכרחית עבור בני המלוכה. ללא האישור הנסיך ייאלץ לוותר על תפקידו בבית המלוכה ההולנדי וכמו כן על מקומו בתור לירושת הכתר.
כמובן שהשאלה שמיד צצה הייתה מדוע הנסיך מסרב לקבל את אישור הפרלמנט ומה הוא מנסה להסתיר. לשמחתנו, הסוד לא נשמר לאורך זמן: ראש ממשלת הולנד באותן השנים, יאן פיטר, חשף באוקטובר 2003 כי מייבל ניהלה מערכת יחסים עם ברון הסמים ההולנדי קלאס ברוינסמה, שנהרג בשנת 1991. מייבל וקלאס נפגשו לראשונה בשנת 1989, במסגרת חוג שייט, אך מייבל התעקשה כי הקשר ביניהם היה שטחי וסתמי. באותה התקופה מייבל הייתה סטודנטית באוניברסיטה והכחישה בתוקף את הטענות כי ניהלה מערכת יחסית מינית או רומנטית ואף טענה כי התעקשה לנתק איתו קשר לאחר שגילה כי הוא גנגסטר.
כמובן שלמטבע שני צדדים, ואחד משומרי הראש לשעבר של ברוינסמה סיפר סיפור אחר לגמרי: "היא הייתה בת הזוג שלו", אמר צ'רלי סילבה בריאיון לטלוויזיה ההולנדית. לאחר שידור הריאיון מייבל המשיכה להכחיש את מערכת היחסים אך הודתה כי בילתה על אחת מסירותיו במספר הזדמנויות - מה שגרם לתחילה של חקירה ממשלתית. "היינו צריכים לומר מיד שזו הייתה יותר ממערכת יחסים סתמית", כתב הנסיך במכתב לראש ממשלת הולנד. הציבור ההולנדי נחרד מההודאה, שלטענתו הוכיחה כי ההצהרות הקודמות של מייבל בנוגע למערכת היחסים בינה לבין ברון הסמים לא היו מדויקות. "המוניטין של משפחת המלוכה נפגע", אמר אז מארטייה ואן וויגן, כתב המלוכה ההולנדי. "מיתוס המלוכה, או שאם תרצו לקרוא לזה האגדה - קרס".
בעקבות ההודאה החדשה, הנסיך לא ביקש את אישור הפרלמנט להינשא ובכך עמד מול דילמה קשה מאוד והיה עליו לבחור בין מקומו במלוכה לאהובת ליבו. הוא בחר ללכת עם הלב והשניים נישאו ב-24 באפריל 2004 ובכך ויתר סופית על מקומו בירושה ובבית המלוכה. נציין כי מייבל מעולם לא הפכה לחברה רשמית בבית המלוכה.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
הלך עם הלב. הנסיך פריסו ומייבל
(צילום: Gettyimages)
הנסיך פריסו ואשתו הטרייה הביאו לעולם יחד שתי בנות - הרוזנת אמה לואנה נינט סופי מאורנג'-נסאו והרוזנת ג'ואנה זריה ניקולין מילאו מאורנג'-נסאו. כמה שנים לאחר החתונה עברו הארבעה להתגורר בלונדון.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
הנסיך ושתי בנותיו
(צילום: Gettyimages)
בשנת 2012 הנסיך פריסו היה מעורב בתאונת מפולת שלגים בזמן שהיה בחופשת סקי באוסטריה. הוא נקבר תחת המפולת ונותר עם נזק מוחי חמור. הנסיך הובהל לבית חולים מקומי ולאחר מכן הועבר לבית החולים וולינגטון שבלונדון כשהוא עדיין בתרדמת. מייבל לא זזה ממיטתו בחודשים שלאחר מכן ומעט העדכונים שדווחו לגבי מצבו הבריאותי לא בישרו טובות.
ב-9 ביולי 2013 הנסיך הועבר לבית החולים בהולנד שם יכלו בני משפחתו לבלות לצידו. קצת יותר מחודש לאחר ששב לארצו הנסיך מת בעקבות סיבוכים. פריסו נקבר בהולנד בטקס הלוויה אינטימי בו השתתפו רק בני משפחתו וכמה קרובים נוספים.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
משפחת המלוכה בכבוד אחרון לנסיך המנוח
(צילום: Gettyimages)
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
מייבל והמלכה ביאטריקס
(צילום: Gettyimages)
והטרגדיות ממשיכות: ביוני 2018 קיבלה מקסימה, אשתו של המלך וילם אלכסנדר את הבשורה כי אחותה הצעירה אינס שמה קץ לחייה ותלתה את עצמה בביתה שבבואנוס איירס. דובר שגרירות הולנד בארגנטינה מסר כי הרשויות מעריכות שמדובר בהתאבדות. סורגייטה הייתה בת 33 במותה ועבדה במשרד ממשלתי. על פי הדיווחים אינס סבלה מדיכאון ומבעיות נפשיות אחרות. "מותה הפתאומי של אחותה של המלכה מקסימה הכה את כולנו בהלם", כתב ראש ממשלת הולנד מארק רוטה. "מחשבותינו ותפילותינו נתונות למלכה ולמשפחתה".
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
מקסימה והמלכה ביאטריקס
(צילום: Gettyimages)
במשך שנים בית המלוכה ההולנדי שמר על פרופיל נמוך וניסה להימנע משערוריות - כל זה, כאמור, השתנה עם כניסתה של מקסימה למשפחת המלוכה. מאז אותה חתונה אפשר לומר כי הסכר נפרץ והשערוריות זרמו לארמון (ומחוצה לו) כמים. מלבד נושא הנישואים שלא עבר בשלום עבור בני המלוכה, המלכה ביאטריקס הואשמה על ידי אחת מאחייניותיה כי היא מצוטטת לשיחותיה האישיות. רחובות הולנד החלו להתמלא בשמועות וסיפורים צהובים על בעלי הכתר ואפשר לומר כי גם לבריטים, שאומנם "מתהדרים" במייגן מרקל שמוסיפה קיסם למדורה בכל פעם שהאש דועכת - יש מה ללמוד.
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
מה תהיה השערורייה הבאה?
(צילום: Gettyimages)
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
צחוקים איתך!
(צילום: Gettyimages)
20 צפייה בגלריה
בית המלוכה הולנד
בית המלוכה הולנד
המלך מחלק כיפים
(צילום: Gettyimages)