5 צפייה בגלריה
תודה, שירותכן אינו נחוץ יותר. המלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט
תודה, שירותכן אינו נחוץ יותר. המלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט
תודה, שירותכן אינו נחוץ יותר. המלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט
(צילום: Gettyimages)
מלאכיות בחוטיני - אאוט, פרזנטוריות בלבוש מלא - אין: יותר משני עשורים לאחר שמותג ההלבשה התחתונה "ויקטוריה'ס סיקרט" התהדר לראשונה בגימיק של דוגמניות שזכו לתואר "המלאכיות", עכשיו מודיע המותג הפופולרי שכבר אין לו צורך בשירותיהן.
החברה הודיעה אמש (ד'), שהדוגמניות הדקיקות והמפורסמות יוחלפו במספר כוכבות שישמשו כפרזנטוריות, ביניהן השחקנית פריאנקה צ'ופרה (38), שחקנית הכדורגל מייגן ראפינו (35), הדוגמנית למידות גדולות פלומה אלסר (29) והדוגמנית הטרנסג'נדרית ולנטינה סמפיו (29). לפי מנכ"ל החברה, מרטין ווטרס, הנשים שייצגו מעתה את החברה יהיו מתרבויות ומוצאים שונים ויעזרו "לעצב את עתידו של המותג". ולא, אף אחת מהן לא תדגמן בגדים תחתונים. אל הצוות תצטרף גם העיתונאית אמנדה דה קדנט, אשר תערוך סדרת פודקאסטים בה ישתפו הנשים את סיפוריהן. "אלו נשים שנותנות השראה לשינוי ולחיוביות", הסביר מקור בחברה.
בנוסף, נודע שבמסגרת השינויים יוקמו שני אירגוני צדקה, אחד מהן יפעל למען מתן הזדמנויות לנשים ממיעוטים שונים והשני יגייס תרומות עבור נשים חולות בסרטן. מהחברה נמסר שבמסגרת הארגונים ייתרמו מדי שנה לפחות 5 מיליון דולר וכי המטרה היא "ליצור תכנים ומוצרים מהפכניים, שיעוררו השראה ויגבירו את התמיכה בנושאים החשובים לנשים".
כשנשאל האם המלאכיות עשויות לעשות קאמבק בהמשך, ווטרס ענה: "נכון לעכשיו, אני לא חושב שהן רלוונטיות מבחינה תרבותית". הוא הוסיף שלחברה היה ברור כבר זמן מה ששינויים חייבים להיערך: "אבל לא הייתה לנו מספיק שליטה פנימית על מנת לעשות אותם", הסביר.
סינתיה פדוס-פילדס, מנכ"לית לשעבר בחברה, אמרה ל"ניו יורק טיימס" שכעת האתגר של המותג יהיה להבין איך ממשיכים הלאה עם הלך הרוח החדש שהוא מנסה להביא, בעודו שומר על הלקוחות הקיימים שלו. יחד עם זאת גם היא מודה: "הגיע זמנן של המלאכיות ללכת".
5 צפייה בגלריה
תעזור לעצב את עתיד המותג. פריאנקה צ'ופרה ובעלה, ניק ג'ונאס
תעזור לעצב את עתיד המותג. פריאנקה צ'ופרה ובעלה, ניק ג'ונאס
תעזור לעצב את עתיד המותג. פריאנקה צ'ופרה ובעלה, ניק ג'ונאס
(צילום: Getty Images)
מקור בחברה סיפר: "מדובר בצעד נוסף בדרך להתפתחות של המותג. התעשייה הייתה בטוחה שהוא סיים את דרכו. הרעיון היה ליצור חברה שתכלול קהל מבחוץ, דור חדש עם הכללה של יותר אנשים, וזה מה שהיה דרוש למותג אם רצה להישאר בחיים. לפני כן הוא היה תקוע בעידן מסוים שלא התפתח. יש עולם חדש עכשיו".
הכדורגלנית מייגן ראפינו, שכאמור מצטרפת לצוות הפרזנטוריות של החברה, לא חסכה במילים לגבי העבר של מעסיקיה החדשים, ואמרה שעד כה המותג היה: "פטריארכלי, סקסיסטי ובעל נקודת מבט גברית שלא ניסתה להבין מה זה 'סקסי', אלא על מה גברים מפנטזים. את זה שיווקו לנשים צעירות, מה שקידם מסר מאוד מזיק". היא הוסיפה שנהגה להרגיש שהיא לא קהל היעד של החברה, ושכעת היא רוצה ליצור מרחב שיפנה לטווח "רחב ואמיתי של כלל נשים".
5 צפייה בגלריה
לא הרגישה שהיא קהל היעד. מייגן ראפינו
לא הרגישה שהיא קהל היעד. מייגן ראפינו
לא הרגישה שהיא קהל היעד. מייגן ראפינו
(צילום: AP)
המותג המצליח אכן התמודד בשנים האחרונות עם פופולריות הולכת ודועכת, שהגיעה לצד ביקורת רבה על החפצת הנשים שהוא מייצג כמו גם סוג הדוגמניות שהוא מעסיק - דקיקות ורזות במיוחד. מי שתרם רבות למפלתה של החברה היה מנהל השיווק של החברה דאז, אד ראזק, שאמר ב-2018 שהחברה לעולם לא תעסיק דוגמניות מלאות או טרנסקסואליות, מכיוון שתצוגות האופנה שלה אמורות להוות סוג של פנטזיה עבור הצופים בהן, ושהציבור לא מעוניין לראות דוגמניות כאלו. דבריו עוררו ביקורת רבה, והוא נאלץ להתנצל וזמן קצר לאחר מכן עזב את תפקידו.
עם עזיבתו של ראזק, הצטרפה לצוות המלאכיות של החברה הדוגמנית הטראנסג'נדרית ולנטינה סמפיו ,גם היא כאמור תהיה אחת מצוות הפרזנטוריות החדש. אתמול סיפרה הדוגמנית: "נשים טראנסיות בדרך כלל נתקלות בדלתות סגורות אל לבבות האנשים. ויקטוריה'ס סיקרט, בתור פלטפורמה חזקה ועולמית, מחויבת לפתוח את הדלתות האלו עבור נשים טראנסיות כמוני, על ידי כך שתחגוג, תרומם ותפעל למען כלל הנשים".
5 צפייה בגלריה
תפתח דלתות. ולנטינה סמפיו
תפתח דלתות. ולנטינה סמפיו
תפתח דלתות. ולנטינה סמפיו
(צילום: Gettyimages)
אל מצבור הכותרות השליליות שקיבלה החברה, הצטרפו גם אלו המבשרות על כך שללזלי ווקסנר, מקים החברה, היה קשר עסקי קרוב עם ג'פרי אפשטיין, איש העסקים שהורשע בעבירות מין והתאבד מוקדם יותר השנה בתא הכלא שלו. אפשטיין היה מנהל הכספים של ווקסנר, שמצידו טען כי ניתק עם אפשטיין את הקשרים כבר ב-2007, עוד לפני שהורשע במעשיו.
בנוסף, מעל ל-100 דוגמניות חתמו ב-2019 על עצומה שקראה למנכ"ל החברה ג'ון מאהס להגן עליהן מפני הטרדות מיניות שהן חוות במסגרת עבודתן בחברה, ובמכתב נוסף שנשלח בתחילת השנה שעברה, סיפרו על תרבות השוביניזם וההתעללות המינית ששוררת בה. מאהס עזב את תפקידו מספר חודשים לאחר מכן.
הביקורת הרבה הביאה איתה שינוי מהותי נוסף – ב-2019 בוטלה תצוגת האופנה היוקרתית של המותג, אשר נערכה מדי שנה החל מ-1994, ובה צעדו דוגמניות העל הגדולות ביותר, ביניהן נעמי קמפבל, קלאודיה שיפר, ג'יזל בונדשן, אדריאנה לימה, היידי קלום, מירנדה קר, קנדל ג'נר וג'יג'י ובלה חדיד. התצוגה שודרה מדי שנה בטלוויזיה, אך בשנים האחרונות הרייטינג התדרדר, מה שעזר לשקף לבכירי החברה שהעניין הציבורי סביב המלאכיות נמצא בשפל ושהגיע הזמן לערוך שינויים מהותיים.
המלאכיות הראשונות של החברה הופיעו ב-1997, אז יצא לחנויות ליין "מלאכיות" של המותג. בפרסומת למוצרים החדשים כיכבו כמה מהדוגמניות המצליחות ביותר של התקופה, ביניהן סטפני סימור, הלנה כריסטנסן, וטיירה בנקס, אשר גילמו את תפקיד המלאכיות. הפרסומת זכתה להצלחה מסחררת, החברה אימצה את הרעיון והטמיעה אותו בקמפיינים השונים שלה. המונח "המלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט" הפך לידוע ברחבי העולם ודוגמניות רבות השתוקקו להיות חלק ממנו וראו בו שיא קריירה.
5 צפייה בגלריה
יוצאות לפנסיה מוקדמת. המלאכיות של ויקטוריה
יוצאות לפנסיה מוקדמת. המלאכיות של ויקטוריה
יוצאות לפנסיה מוקדמת. המלאכיות של ויקטוריה
(צילום: Gettyimages)