רכילות+

המלכה של קאן: הלוקים הבלתי נשכחים של רונית אלקבץ מהפסטיבל

חמש שנים לאחר מותה, רונית אלקבץ שוב כיכבה על המסך בפסטיבל קאן בזכות הסרט "מחברות שחורות", שביים אחיה שלומי אלקבץ ועוסק בכוכבת המנוחה. לרגל המאורע המרגש, נזכרנו באופנה המסעירה והדרמטית שהביאה השחקנית לפסטיבלים לאורך השנים, שהפכה אותה לאחת הכוכבות המבוקשות על השטיח האדום

המלכה של פסטיבל קאן. רונית אלקבץ (צילום: GettyImages)
המלכה של פסטיבל קאן. רונית אלקבץצילום: GettyImages

 

חמש שנים לאחר מותהרונית אלקבץ שוב כיכבה אתמול (ד') על מסך הקולנוע בפסטיבל קאן, האירוע הקולנועי איתו הייתה מזוהה כל כך ולא פעם גנבה בו את ההצגה מכוכבות הוליווד כשצעדה על השטיחים האדומים למיניהם.

 

אלקבץ הופיעה השנה שוב בפסטיבל בזכות הקרנת הבכורה החגיגית של "מחברות שחורות", סרטו החדש של אחיה ומי שהיה שותפה לעשייה, שלומי אלקבץ. הסרט משלב יומני וידאו שצולמו בין השנים 1988 ועד 2016, במרוקו, בתל-אביב, בקריות ובפריז לצד חומרי גלם מתוך טרילוגיית הסרטים של האחים. "חשבתי שרונית ואני נתנו את ההופעה המשותפת האחרונה שלנו בקאן לפני שש שנים, עם 'גט'", אומר אלקבץ, "אבל הקולנוע מכשף וטורף את כל הקלפים והיא תהיה גם השנה נוכחת על המסך בקאן נוכחת, וזה די מדהים".

 

"נשבעתי לא לחזור לקאן"

 

בשנת 1997 הגיעה כוכבת הקולנוע והדוגמנית רונית אלקבץ לצרפת כדי לעבוד. היא חשבה בתמימותה שיהיה נעים לחגוג את בואה לממלכת הגבינות והבאגטים באמצעות בילוי מהנה בפסטיבל קאן. "פשוט באתי לשם לראות סרטים", שיחזרה אלקבץ בראיון שנערך איתה ב-2009 עבור מגזין "פנאי פלוס". "בלילה הראשון לא מצאתי איפה לישון וזה היה סיוט. בארבע בבוקר הסתובבתי עם המזוודה ועדיין לא מצאתי חדר פנוי. למחרת חזרתי לפריז ונשבעתי לא לחזור לקאן ביוזמתי אלא אם יזמינו אותי. והנה כעבור שנתיים הוזמנתי לשם, כמו שצריך, על ידי מפיקים צרפתים".

 

וכך, מאז ביקורה השני בפסטיבל ב-1999, אלקבץ ביססה את מעמדה באירוע הקולנוע הנחשב והזוהר בעולם והפכה לבת בית בטיילת של עיר הנופש הצרפתית. סרטים בהשתתפותה ו/או בבימויה הוקרנו במסגרות איכותיות, וההופעות הדרמטיות הבלתי נשכחות שלה על השטיח האדום הפכו אותה לחביבת הצלמים. הדימוי שלה כדיווה נערצת רק התעצם ומעצבי ומעצבות אופנה שראו בה מוזה, התקוטטו מי ילביש אותה.

 

"עבורי, לחזור לקאן שוב ושוב זה דבר נפלא", אמרה אלקבץ. "יש משהו מתגמל ונעים במקום הזה. הוא מאפשר לי לצאת שוב אל האור אחרי חודשים ארוכים בהם עבדתי ולא ידעתי מתי מתחיל היום ומתי הוא נגמר. רוב ימות השנה אני יוצאת מהבית בחושך כדי להצטלם וחוזרת אליו בחושך. כיף לצאת לאור הזרקורים, וזה נהדר שההשקעה הזאת משתלמת ונושאת פירות. השטיח האדום מאפשר לשחרר לרגע אחד את המתח שמלווה את העבודה שלי".

 

"יש משהו מתגמל ונעים במקום הזה. הוא מאפשר לי לצאת שוב אל האור אחרי חודשים ארוכים" (צילום: gettyimages)
"יש משהו מתגמל ונעים במקום הזה. הוא מאפשר לי לצאת שוב אל האור אחרי חודשים ארוכים"צילום: gettyimages

 

"יצרה בעצמה את המראה על השטיח האדום"

 

יערה קידר, אוצרת והיסטוריונית אופנה שאצרה ב-2017 את התערוכה המרשימה "ז׳ה טם, רונית אלקבץ" במוזיאון העיצוב חולון, אומרת שתמונותיה של אלקבץ מהעיתונות ומהשטיח האדום מבהירות מעל לכל ספק את יכולתה למגנט את המצלמה וליצור את הדימוי המושלם על המסך, על השטיח האדום ומבין דפי הכרומו: "העיסוק של רונית בלבוש ובאופנה היה עמוק, רגשי, פסיכולוגי. הוא היה קשור ביצירת זהות ובהגנה, בהתייחסות לעבר ולעתיד ולהבעת מסרים ושפה על מילולית - אלמנטים שממריאים הרבה מעבר לאסתטיקה או לעיסוק ביופי או בטרנדים. היא היתה מעורבת בכל פרט ופרט במראה שלה. היא לא נעזרה בשירותי סטיילינג או הלבשה, אלא יצרה בעצמה את המראה על השטיח האדום.

 

"במחקר לקראת התערוכה, ערכתי שיחות עם מעצבי תלבושות שעבדו איתה בסרטים, בהצגות ובסדרות. הם סיפרו שהיתה מעורבת לפרטי פרטים במראה של הדמויות ששיחקה. מהשיער והאיפור ועד הלבוש והתכשיטים - היא היתה מגיעה עם סקיצות מסודרות, מקורות השראה, ומחשבות כתובות על איך תתלבש ותיראה. העובדה שרונית התחילה את דרכה כדוגמנית אפשרה לה לזהור על השטיח האדום, היא ידעה להעניק לצלמים את הפריים המושלם, העמידה שלה היתה מדויקת. לא סתם הם היו בקאן קוראים בשמה שוב ושוב כדי למשוך את תשומת לבה".

 

קידר מוסיפה: "העוצמה של רונית על השטיח האדום היתה גם אמצעי להאיר זרקור על הדמויות שגילמה - בדרך כלל בחרה תפקידים של נשים מוחלשות, נשים בזנות, נשים במאבק ובשולי החברה. הנוכחות הבלתי נשכחת שלה על השטיח האדום האירה את תשומת הלב אל התפקידים ששיחקה על המסך ועטפה את הדמויות האלה ביופי ובאהבה".

 

"ידעה להעניק לצלמים את הפריים המושלם" (צילום: ענת מוסברג)
"ידעה להעניק לצלמים את הפריים המושלם"צילום: ענת מוסברג

 

אלקבץ שאהבה משחקי שקוף ואטום וחיבבה קפלים, לא טרחה כאמור לעבוד עם סטייליסטים או מלבישים ולא התמסרה לטרנדים חולפים. "אני לא רק בוחרת את הבגדים שלי, אלא עובדת עם מעצבים, מציירת את מה שאני רואה ברוחי ובוחרת את הבד. הבגדים שלי תמיד משקפים רגש, געגוע לזמנים אחרים, מצב נפשי, ובגלל זה אי אפשר להלביש אותי", היא אמרה פעם.

 

השחקנית בעלת היופי הכהה והמכשף אהבה ללבוש בקאן בעיקר בגדים שחורים, שהבליטו אותה על השטיח האדום. לא מפתיע שהיא זכתה לכינוי "נסיכת האופל". אחיה שלומי ניסח זאת יפה: "אפשר לתהות מה הניע את בחירתה להידמות למלכת השחור – גם כשלבשה לבן".

 

"כשהתבשרתי על מותה, הרגשתי שגם הבגדים שלי הלכו לעולמם"

 

לרגל הבכורה המרגשת של "מחברות שחורות", בחרנו חמישה רגעים בלתי נשכחים של אלקבץ על השטיח האדום, מתוך כל הופעותיה בקאן. לא מפתיע אגב, שרוב הדגמים שאהבנו הם אלה של מעצב-העל אלבר אלבז , שהלך לאחרונה לעולמו והרבה לעבוד איתה. "במיוחד במראות של רונית מפסטיבל קאן, ניכר שיתוף הפעולה המופלא שלה עם אלבר אלבז ז״ל", אומרת קידר. "הם הכירו כשהוא היה סטודנט בשנקר והזמין אותה לדגמן בתצוגת הבוגרים שהפיק כסטודנט. הקשר ביניהם נמשך כשכל אחד מהם המריא, ובמיוחד סביב ההצלחה המטאורית של שניהם בפריז - היא בקולנוע ובתיאטרון, הוא באופנה, בבית לנווין. העיצובים שלו העניקו לה נוכחות מצד אחד, ומצד שני אפשרו לה להיות היא. כשמסתכלים בתמונות, יש מעין איזון מושלם, הרמוניה של ממש בין רונית - דמותה ונוכחותה, לבין הבגד שיצר אלבר".

 

כשאלקבץ מתה ב-2016, אלבז אמר ל-Pplus: "רונית הייתה אישה גדולה מהחיים, גם אוהבת, אינטואיטיבית, לויאלית, שחקנית ענקית, ובאמת יוצרת של יש מאין, כמעט קוסמת וכמובן שהיא היתה אוהדת שרופה של אופנה. כשהתבשרתי על מותה הרגשתי שהבגדים שלי קצת הלכו לעולמם יחד עם רונית".

 

אלקבץ עם אחיה, שלומי אלקבץ (צילום: gettyimages)
אלקבץ עם אחיה, שלומי אלקבץצילום: gettyimages

 

2009: פעמיים אלבז

 

לפסטיבל קאן שנערך ב-2009, אלקבץ הגיעה עם שני סרטים אשר בוימו על ידי נשים: "כלת הים" של קרן ידעיה ו"אפר ודם" של פאני ארדן. לבכורה של "אפר ודם" אלקבץ התייצבה עם חולצה וחצאית בשחור של אלבז, בתקופה שעבד בבית האופנה לנווין, והשלימה את המראה בתיק של סטלה מקרטני.

 

אלקבץ ופאני ארדן, בבכורת הסרט "אפר ודם" (צילום: GettyImages)
אלקבץ ופאני ארדן, בבכורת הסרט "אפר ודם"צילום: GettyImages

 

למסיבת העיתונאים של "אפר ודם" אלקבץ שוב לבשה אלבז, אבל הפעם היתה זו שמלה חושפת כתפיים אשר שילבה חום ושחור.

 

הפעם חשפה כתפיים (צילום: GettyImages)
הפעם חשפה כתפייםצילום: GettyImages

  

2010: דרמטית וקודרת

לבכורה הסרט הצרפתי "מחוץ לחוק", בו היא לא השתתפה, אלקבץ שוב התייצבה בלוק דרמטי ושחור שכלל חולצה וחצאית של לנווין ותיק של מקרטני.

 

רונית אלקבץ בפסטיבל קאן 2010 (צילום: GettyImages)
רונית אלקבץ בפסטיבל קאן 2010צילום: GettyImages

 

2014: "חווה את הרגע עם מה שהוא נותן"

 

ב-2014 אלקבץ הגיעה לפסטיבל  עם "גט", סרטה כבמאית (יחד עם אחיה שלומי) וכשחקנית, שהוצג במסגרת המוערכת "שבועיים של במאים". רק קומץ אנשים ידעו אז שאלקבץ מתמודדת עם מחלת הסרטן. הרופאים אסרו עליה לנסוע, אבל היא התעקשה.

 

בהופעה שלה בבכורה המרגשת, כמו גם בהופעות אחרות שלה על השטיח האדום, אלקבץ שילבה פריטים ודגמים של המעצבים הישראלים יניב פרסי ואלבז עם מותג התכשיטים פאולה ביאנקו. "זאת הפעם הראשונה שאני מגיעה לקאן מאז לידת התאומים שלי", אמרה אז אלקבץ. "בזכות האמהות אני מגיעה לקאן ובפעם הראשונה חשה כל כך רגועה. אני לא ניזונה מרעשים וממחשבות שלא יודעות לספר לי שום דבר. הפעם אני חווה את הרגע עם מה שהוא נותן, ונהנית מהשקט החדש הזה בחיים שלי".

 

 

 

2015: תספורת קצוצה שמספרת הרבה

 

פחות משנה לפני מותה, אלקבץ הגיעה לקאן בפעם האחרונה - הפעם בתספורת קצוצה של שיער שהחל לצמוח מחדש והעיד על הטיפולים שעברה. אלקבץ כיהנה בטקס בתור נשיאת חבר השופטים של "שבוע הביקורת", תפקיד שחייב אותה להראות נוכחות בשלל אירועי השטיחים האדומים שנערכו, ומכל ההופעות שלה בחרנו באחת עוצרת נשימה - שמלה מוזהבת של אלבז ללנווין שהתפרסמה בכל האתרים, ולא במפתיע.

 

עוצרת נשימה. אלקבץ בפסטיבל קאן 2015 (צילום: epa)
עוצרת נשימה. אלקבץ בפסטיבל קאן 2015צילום: epa

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פייסבוק
אינסטגרם
twitter
הדגמים המנצחים של 2018