"זו הונאה ברמה של מיידוף": הכוכב שנלחם בטרנד הקריפטו בהוליווד
קורונה? גזענות? מי-טו? פוליטיקה? תשכחו מזה: הנושא שבאמת מבעיר היום את הוליווד הוא מטבעות וירטואליים, ובעיקר סופרסטארים כמו קים קרדשיאן, ריס ווית'רספון ומאט דיימון, שמשתמשים בכוח שלהם כדי למכור לציבור יוזמות מפוקפקות שעולות הרבה מאוד כסף (אמיתי). התופעה הזאת כל כך עיצבנה את השחקן בן מקנזי, ריאן מהלהיט "האו.סי" בשבילכם, שהוא החליט לירות בנגמ"ש, לצאת בפומבי נגד הקולגות וגם לספר לנו איך הכוכבים הכי גדולים נופלים בפח ולמה צריך להיזהר מאנשים שנחשבים למודל לחיקוי, אבל במקביל מובילים את ההונאה הכי גדולה של זמננו
כתבות נוספות למנויי +ynet:
- "יש לנו עוזרת אישית שמוציאה את הילדים מהמסגרות": כמה מרוויחות המשפחות המצליחות ביוטיוב?
- "הוא סיבן את כל העולם": החברים לשעבר של קייזמן וגינזבורג עולים להתקפה
לא בטוח שריס ווית'רספון מכירה אישית את בן מקנזי - 638 אלף עוקבי אינסטגרם ו־267 אלף עוקבי טוויטר - אבל היא בוודאי יודעת מיהו. כל מי שפועל בהוליווד ב־20 השנים האחרונות מכיר את השחקן שהפך תוך חמש דקות מאלמוני מוחלט לאליל נוער בסדרה הבלתי נשכחת, 'האו.סי', ואחר כך היה המפקח ג'ים גורדון בסדרה המצליחה 'גות'האם'. למרות זאת, ספק אם התחינה הזאת שלו ממנה להפסיק לקדם לעשרות מיליוני עוקביה את ההשקעה בעולם של מטבעות וירטואליים ללא פיקוח, באמת תזיז לווית'רספון.
למקנזי, מאידך, זה יכול אולי לעשות קצת צרות בתעשייה, אבל הוא לא מתרגש. כבר כמעט שנתיים שהקריירה שלו נמצאת בהקפאה מתוך בחירה והוא עוסק אך ורק במאבק כמעט דון קישוטי לא רק נגד מהפכת הקריפטו, אותה הוא מגדיר כ"רמאות הגדולה ביותר מאז ימי ברני מיידוף", אלא גם נגד הדהירה של כמה מגדולי הסלבריטאים בעולם לקדם את הקריפטו תמורת הרבה מאוד כסף ומעט מאוד אחריות. רק בחודשים האחרונים נזף מקנזי בפומבי, גם אם בנימוס, לא רק בווית'רספון, אלא גם בקים קרדשיאן ובמאט דיימון.
"סלבריטאי מפורסם מאוד יכול להוסיף כוכבית של 'אני לא נותן עצה כלכלית'", אומר מקנזי, שעד היום שומע אנשים קוראים לו "ריאן אטווד מ’האו.סי'", "אבל הוא עדיין שם את הפנים שלו על משהו שאין לו רישיון, אין לו רגולציה וברור שהוא יכול לשמש, וגם משמש, כלי להונאה. זה מאוד מטריד אותי. הרי למה החברות האלה מחפשות סלבריטאים? כי אלה אנשים שהציבור מאמין בהם. אם חברה לא יכולה לבנות אמון בעצמה, היא משתמשת בפנים מוכרות. לקים קרדשיאן יש יותר מרבע מיליארד עוקבים, מאט דיימון שחקן אהוב ומכובד, ואני מאוכזב שהם בחרו לעשות את זה וחושב שהאנשים סביבם נותנים להם עצות לא טובות. אני די משוכנע שהם מקבלים תשלום בכסף אמיתי, לא קריפטו. הלוואי שעיתונאי כלשהו היה מגלה כמה בדיוק הם קיבלו ושואל אותם אם זה שווה. אני חלילה לא טוען שהם עושים דברים בכוונה, אבל אני כן מנסה לפחות להשיג את תשומת הלב של סלבריטאים אחרים".
במה זה שונה מסלבריטאי שמוכר כל דבר אחר?
"אני לא שופט את עצם העיסוק בפרסומות ואני בוודאי לא מעל עבודות כאלה, אבל ברוב המקרים סלבריטאים מקדמים סחורות או שירותים, אלכוהול, מכוניות, ביטוחים. קריפטו זה הימור, זה לא באמת מטבע. אתה שם כסף אמיתי במשהו ומצפה להרוויח כסף אמיתי. זו השקעה של ממש, אבל במה בדיוק?"
אתה לא חושש לקרוא בשם לכוכבים גדולים וללכת נגד התעשייה שלך, שבאופן גורף אוהבת את הקריפטו?
"בגילי כבר לא ממש אכפת לי. אני בתעשייה 20 שנה, אני יודע כשמשהו מריח רע והאמת שאני עייף משיווק בלתי נלאה. טישטשנו לגמרי את הגבול בין מה זו קצת הגזמה לא מזיקה לצורכי שיווק ומה זה פשוט שקר והונאה. אני רואה בהוליוודיזציה של הקריפטו אסון מוסרי. סלב צריך לחשוב מה הוא עושה כשהוא מקדם כלי השקעה שיכול להיגמר בהונאה - אנשים שסומכים עליך יפסידו כסף בגלל משהו שאמרת להם לעשות. איך בדיוק אתה יכול להרגיש בסדר עם זה".
גם בקצב שבו דברים קורים במאה ה־21, המהירות שבה הוליווד, כתעשייה וכאינדיבידואלים, נשאבה לתוך עולם המטבעות הווירטואליים מדהימה למדי. רשימה חלקית של מפורסמים בשואו ביזנס באופן כללי שהפכו פרזנטורים ברמות שונות של מטבעות קריפטו, יכולה למלא את היכל התהילה של הסלבס: קים קרדשיאן, מאט דיימון ופריס הילטון, סנופ דוג ודי־ג'יי חאלד, המתאגרף פלויד מייוות’ר וכוכב הפוטבול טום בריידי, הכדורסלן סטפן קרי והטניסאית נעמי אוסקה.
רובם פשוט רוצים להיכנס מוקדם לטכנולוגיה מתפתחת שיכולה לחולל מהפכה בתעשיות שלהם. יש כאלה שזוכרים כי השחקן אשטון קוצ'ר הרוויח המון כסף כשנכנס מוקדם לטוויטר, והיה די לבדו מול המוני ספקנים. עכשיו כולם מנסים לא לפספס את עגלת הזהב הבאה, ולא לגמרי טורחים לבדוק לאילו גלגלים היא מחוברת. רק לפני מספר שבועות שינה הסטייפלס סנטר שבלוס־אנג‘לס, האולם שבו משחקת לוס־אנג’לס לייקרס מהאן־בי־איי, את שמו ל'אולם Crypto.com', בעסקה בשווי של יותר מ־700 מיליון דולר ל־20 שנה.
זה באמת קורה מאוד מהר. ב־2017, בקושי לפני חמש שנים, ניסו כמה סלבריטאים לתמוך במטבעות קריפטוגרפיים שונים, שרבים מהם הפכו חסרי ערך לאחר התרסקות שוק הקריפטו ב־2018. סם שארמה, המייסד השותף של חברת קריפטו בשם Centra, נידון מאז לשמונה שנות מאסר בגין הונאת משקיעים. המתאגרף פלויד מייוות'ר והראפר די־ג'יי חאלד, שעזרו לשארמה לשווק את המטבע, שילמו קנסות לרשות הפדרלית לניירות ערך. אפשר היה לחשוב שהמקרה הזה יגרום לסלבריטאים להיזהר מאוד מלהתחבר לעולם הקריפטו, אבל קרה בדיוק ההפך. סופה מושלמת של אירועים, מהמגפה ועד שינויים תרבותיים, הביאה לכך שעכשיו אי־אפשר להדליק טלוויזיה בארה"ב בלי לראות פרסומת נוצצת עם מאט דיימון, שבה הוא משווה את הקריפטו לנחיתת האדם הראשון על הירח. לא פחות.
לפחות בהתחלה, ההמראה המהירה הזאת של הקריפטו, תפסה את עינו של בן מקנזי בעיקר בגלל שיעמום. בסוף 2019 הוא סיים חמש עונות מוצלחות בתפקיד ג'ים גורדון, המנטור של באטמן בסדרה 'גות'האם'. הוא לקח הפסקה קצרה ולפני שהתחייב לפרויקט חדש, הגיעה הקורונה.
"הכול בהוליווד קפא", נזכר מקנזי, והיה לי המון זמן. בפעם הראשונה בחיי התחלתי לשים לב לשוק הפיננסי, שזה די אירוני בהתחשב בכך שיש לי תואר בכלכלה. יש אנשים שבמהלך הסגר למדו לאפות לחם, אני צללתי למחילת הארנב של עולם הקריפטו".
מה שלח אותך למחילה?
"כמה חברים שלי, אנשים רגילים לגמרי שיש להם עבודות צווארון לבן אבל הם לא עשירים יוצאי דופן, שמו קצת כסף בקריפטו ועודדו אותי לעשות אותו דבר. נכנסתי לבדוק ופשוט לא הבנתי איך זה אמור לעבוד. בכלכלה, מטבע עושה משהו, יש לו משמעות. קריפטו לא עובד עם מטבעות אחרים, אין לו ערך אמיתי. זה שוק בלי רגולציה, וכרגע הוא בעיקר קמפיין שיווק והונאות פונזי. זה ממש מערב פרוע. הכול בנוי על ספקולציות ועסקאות מאוד מפוקפקות, וזה בא על חשבון אנשים שחלקם נואשים להרוויח קצת כסף בהשקעות".
מה שעזר להדליק את הנורות האדומות אצל מקנזי היה דווקא הניסיון העשיר שצבר בהוליווד. "או, אם להיות כן, הניסיון שלי בלראות ולשמוע אנשים משקרים לי", הוא מחייך, "הוליווד היא לא מקום רע, גרתי בלוס־אנג'לס הרבה זמן ואני חלק מהעולם של השואו ביזנס, אבל עוצמת מכונת השיווק תמיד הטרידה אותי, וככל שצללתי לקריפטו, גיליתי יותר ויותר שזו מכונת שיווק לא מאוד שונה".
עד ממש לא מזמן, מי שהשקיע את כספו במטבעות וירטואליים קיבל מבט עקום והמלצה ללכת לטיפול.
"אפילו יותר מזה, רק באביב 2020, כשכל השוק קרס עם המגפה, הביטקוין התרסק. פחות משנתיים אחרי, הוא פשוט טס. יש המון חברות, כולל ישראליות, שעושות עכשיו הרבה כסף מהדבר הזה שאף אחד לא משגיח עליו".
אז מה קרה?
"חלק מזה הוא מדיניות שהזרימה בשנתיים האחרונות המון כסף לכלכלה, ואנשים מרגישים קצת יותר חופשיים לחפש הרפתקאות כספיות. וחלק זה שינויים תרבותיים שראינו גם בתחומים אחרים של התמרדות נגד כל מה שהוא ממסד. כשחקן וכמספר סיפורים אני מתעניין קודם כל באנשים, ומאוד מעניין אותי למה מאות מיליוני אנשים בעולם קונים, למעשה, אוויר. הרי מה זה כסף, כסף זה חוזה חברתי שהוא אמיתי רק אם כולם מאמינים בו, ופה אנשים רגילים יפסידו המון".
תוך כדי צלילה לעולם הקריפטו, נתקל מקנזי במאמר של העיתונאי ג'ייקוב סילברמן מ''הניו ריפבליק'', תחת הכותרת "אפילו דונלד טראמפ חושב שקריפטו הוא הונאה". "צחקתי וצחקתי מהכותרת", נזכר מקנזי, "התקשרתי לג’ייקוב וביקשתי להיפגש. אמרתי לו שאני רוצה לכתוב ספר על מה שנראה לי כמו בועה של טריליוני דולרים, שאני בטוח שתתפוצץ". סילברמן הופתע מאוד לקבל טלפון מכוכב טלוויזיה שרצה לדבר על הונאות קריפטו. "זה החמיא לי וקצת שיעשע אותי שהשחקן הזה שהיה פעם אליל נוער רוצה לחקור ולכתוב על נושא כזה", אומר סילברמן, "אבל בסוף הפגישה הראשונה איתו היה ברור שבן יודע טוב מאוד על מה הוא מדבר".
סילברמן גם מבין את הזווית ההוליוודית בסיפור. "יש לנו באמריקה היסטוריה ארוכה של הערצת סלבריטאים", הוא אומר, "רונלד רייגן היה נשיא מהוליווד, כל תעשיית הפרסום במאה ה־20 התבססה על הערצת סלבס. טראמפ היה השיא, לא ההתחלה. לזה מצטרפת עכשיו התרבות החדשה של 'משפיענים', שמשום מה אנשים מקבלים מהם עצות בכל תחום. הקרקע מאוד פורייה לרמאויות ולהונאות שסלבריטאים, במודע או לא, הם הרכב שלהן".
מקנזי וסילברמן החליטו לעבוד על ספר בנושא, שיתפרסם רק ב־2023, ומקנזי שם את הקריירה ההוליוודית שלו במקרר. הוא אולי לא ציפה להפוך לסוג של ג'ים גורדון בחיים האמיתיים, אבל זה בדיוק מה שקרה ברגע שבו לא התבייש לנזוף בקים קרדשיאן. זה התחיל בפוסט אינסטגרם שבו קידמה קרדשיאן מטבע קריפטוגרפי חדש ועלום בשם EthereumMax. "אתם בעניין של קריפטו???" כתבה קרדשיאן, "זו לא עצה פיננסית אלא שיתוף במה שהחברים שלי אמרו לי זה עתה על אתריום מקס!" בסוף הפוסט, הייתה תגית קטנה שהבהירה כי מדובר בתוכן פרסומי.
לקרדשיאן יש כרבע מיליארד עוקבים באינסטגרם, וסקר של חברת Morning Consult מצא ש־21 אחוז מהמבוגרים האמריקאים וכמעט מחצית מאלה שמשקיעים במטבעות הקריפטו, ראו את הפוסט הזה שלה. אותו סקר גם העלה ש־45 אחוז מבעלי הקריפטו צפויים לקנות מטבע אם סלבריטאי יפרסם אותו.
מקנזי ראה את הפוסט ולא האמין למראה עיניו הכחולות. הוא הלך לאינטרנט והביע את דעתו הישירה על מה שעשתה הסלבריטאית המפורסמת בעולם. "קרדשיאן דחקה ב־251 מיליון העוקבים באינסטגרם שלה להסתבך בשוק תנודתי מאוד, ספקולטיבי, שונה רק במקצת מהימורים בקזינו", כתב מקנזי במאמר ארוך באתר Slate, "קרדשיאן יושבת בפסגת הסלבריטאים, אבל אנשים מפורסמים בכל רמות ספקטרום המשפיענים מתבקשים, ולעיתים קרובות משולמים לא רע, להעביר קריפטו לגדודי מאמינים המחפשים דרך מהירה לעושר".
בשבוע שעבר הוגשה תביעה ייצוגית נגד קרדשיאן, נגד המתאגרף פלויד מייוות‘ר ונגד כדורסלן העבר פול פירס, שאף הם קידמו את אתריום מקס, בטענה כי הונו משקיעים. לפי התביעה, השלושה קיבלו כסף כדי לקדם את האסימונים הדיגיטליים, "מה שגרם למשקיעים לרכוש את ההשקעות המפסידות הללו במחירים מנופחים". בתביעה נטען, כי אתריום מקס הוא "אסימון דיגיטלי ספקולטיבי שנוצר על ידי קבוצה מסתורית של מפתחי מטבעות קריפטוגרפיים".
מקנזי לא הופתע מהתביעה והוא די משוכנע שיבואו עוד. זה לא אומר שהוא לא מבין את הזרמיים התחתיים שהובילו לפריחת עולם הקריפטו, ואת מי שטוענים כי כיוון שהמערכת הפיננסית הנוכחית כל כך רקובה ומושחתת, הקריפטו הוא שיביא לשוויון כלכלי ויעשה דמוקרטיזציה לכסף.
"אני מסכים עם חלק גדול מאוד מהביקורת על המערכת הנוכחית", אומר מקנזי, "הבנקים לא עובדים בשביל האדם הפשוט, יש אי־שוויון נוראי שרק גדל, המערכת הקפיטליסטית חסרת מעצורים, ואנשים תמיד נמצאים במרחק מחלה אחת או תאונה או פיטורים מהתרסקות כלכלית מוחלטת. זו מערכת איומה שחייבת להשתנות ואני מבין את הרצון למרוד בה, אבל הפתרון הוא לא קריפטו. בוודאי לא ככה. כל הדיבור על זה שקריפטו הוא חופש פיננסי ודמוקרטיזציה של הכסף פשוט לא נכון, זו תעשייה מאוד מרוכזת, ורוב הקריפטו נמצא בידיים של מעט מאוד אנשים. רק ב־2021 אנשים איבדו 12 מיליארד דולר בהונאות קריפטו. בעבודה על הספר אנחנו מדברים עם אנשים ששמים את כל החסכונות שלהם בזה. זה שובר לב. יש לזה אולי מסר פופוליסטי יפה, אבל בפועל זו הונאה ברמה של ברני מיידוף".
לפני שהפך ללוחם צדק עז מבע, היה בן מקנזי כוכב טלוויזיה עז מבע לא פחות. הוא גדל באוסטין, טקסס, והגיע להוליווד בתחילת המאה, אחרי שסיים ללמוד באוניברסיטת וירג'יניה. הוא ישן על הספה בבית של חבר בלוס־אנג'לס, קנה רכב ב־500 דולר בלי רדיאטור ודחף אותו לאודישנים. העבודה הראשונה שלו בהוליווד הייתה משפט אחד שאמר בפרסומת שרצה על המרקע במשך שנים והתמלוגים ממנה עזרו לו סתם להתקיים. היו למקנזי בערך חמישה ימי ניסיון בהוליווד לפני שהלך לאודישן לתפקיד באד־בוי עם לב זהב מהצד הלא־נכון של אחד האזורים העשירים בארה"ב - אורנג' קאונטי שבקליפורניה - שמאומץ בידי משפחה ליברלית עם הרבה כסף.
אולי בזכות המראה שהזכיר את ראסל קרואו הצעיר, לוהק מקנזי לתפקיד ריאן אטווד, והחיים שלו השתנו עם המשפט "Welcome to The O.C., bitch". ''האו.סי'' הייתה בעשור הראשון של המאה אחת מאותן תופעות תרבותיות שבערו במהירות של טיל לירח, והפכה את הכוכבים האלמוניים שלה לפנים מוכרות באמריקה וגם מעבר לאוקיינוס. העולם שר California here we come, למד להכיר את החג היהודי־נוצרי Chrismukkah, התאהב בחנון הסקסי סת' כהן, ובכה כשמריסה קופר מתה. מקנזי עבר את כל החוויה הזאת בשילוב של תדהמה, שעשוע וקצת פחד.
"לגמרי לא הייתי מוכן לזה", הוא נזכר, "אם יש לך מזל להיות חלק מסדרת טלוויזיה שהיא להיט, אז אתה בדרך כלל כבר מנוסה מספיק בהוליווד, אבל עבורי ההתנסות הראשונה הייתה ישר הצלחה מטורפת. למזלי הגעתי לזה קצת יותר מבוגר, אחרי שסיימתי קולג', הייתה לי איזו הבנה של כמה כל זה סוריאליסטי והייתה לי קצת פרספקטיבה".
למה מזל?
"הייתה סכנה בצורה שבה ‘האו.סי’ המריאה והמהירות שבה כולנו הפכנו כל כך מפורסמים. אני שמח שהצלחתי לשמור על מידה של סקפטיות כלפי כל המכונה".
תסביר.
"מכונת השיווק של הוליווד יכולה לקחת מישהו שנראה, בואי נאמר, לא רע באופן ממוצע, לשים עליו בגדים של תיכוניסט, קצת מייק־אפ ופוטושופ קיצוני, ופתאום בחור בן 24 שסיים קולג' וגדל בפריבילגיה, הוא ילד רע בן 17 שבא מבית הרוס. הקפדתי לזכור כל הזמן שזה לא אמיתי. היה לי מזל גדול להיות חלק מ’האו.סי’, אבל זה בסדר לחשוב שכל המכונה הזו מוזרה מאוד. אני לא שופט אותה, אני לא חושב שזה עניין מוסרי או לא מוסרי, אבל אני פשוט לא אוהב את זה".
'‘האו.סי’' בערה והתקררה כמעט באותה מהירות, וירדה מהמסך אחרי ארבע עונות בלבד. "שרפנו סיפורים מאוד מהר", אומר מקנזי, "זה היה כנראה חלק מהקסם של הסדרה".
הייתה יומרה ב’או.סי’ לייצר יותר מאופרת סבון שנונה לבני נוער אלא גם לעשות סאטירה. סדרה כזאת, על אנשים לבנים עשירים באורנג' קאונטי, הייתה יכולה לעבוד גם היום?
"האמת היא שכל תוכניות הריאליטי של עקרות הבית למיניהן, כל החגיגה סביב הדקדנס האמריקאי, הגיעו אחרי ‘האו.סי’, לפנינו אף אחד אפילו לא הכיר את אורנג' קאונטי. אז אני לא יודע אם אפשר לעשות סדרה מתוסרטת כמו ‘האו.סי’ היום, כשיש הרבה תוכניות ריאליטי שעושות בדיוק אותו דבר".
אחרי ''האו.סי'' המשיך מקנזי לעוד שתי סדרות טלוויזיה, ''סאות'לנד'' המוערכת והבלתי נצפית, ו''גות'האם'' המוצלחת והמצליחה. על הסט של ''גות'האם'' פגש את אשתו, השחקנית הברזילאית מורנה בקרין ('דדפול', 'הומלנד'), והם מגדלים שלושה ילדים בברוקלין, רחוק מאוד מלוס־אנג'לס. כשתיגמר הרפתקת הקריפטו שלו, הוא מתכוון לחזור לשחק, וגם לביים ולכתוב.
"היתרון הגדול בלהיות בן 43, עם שלושה ילדים וקריירה שנתנה לך מספיק", אומר מקנזי, "זה שאתה יכול לבחור מה אתה עושה מעכשיו. מה שמשך אותי למשחק היה האפשרות לספר סיפורים טובים ולעסוק במה שמניע בני אדם, ותופעת הקריפטו היא גם סיפור מצוין וגם סיפור אנושי, והעיסוק בזה מלהיב אותי מאוד עכשיו"