האזינו לתוכנית הרדיו המלאה
לא פשוט להיות אמן בישראל, גם המצליחים שבהם לא בהכרח שוחים בכסף כמו המקבילים בחו"ל. אבל יש את אלו שבהחלט הצליחו לתרגם את אהבת הקהל לחשבון בנק מכובד – למשל עידן רייכל, שלאחרונה פירסמנו שקנה ושיפץ בניין שלם במרכז ת"א והפך אותו לבית מפואר, שלאחרונה נוספו אליו עוד 2 דירות להשכרה וחנות, הכל בהשקעה של 10 מיליון שקלים.
השבוע שוחחו דנית גרינברג ובר זגה בתוכניתם ב-ynet radio עם מתווך הנדל"ן הוותיק רפי קלינה, שנחשב לאחד היוקרתיים בתחום ואף זכה לכינוי "המתווך של האלפיון העליון". בין לקוחותיו היו שלמה ארצי, שרית חדד ועוד רבים מוכרים.
4 צפייה בגלריה
עשה עסקת נדל"ן מסובכת ויוקרתית. עידן רייכל
עשה עסקת נדל"ן מסובכת ויוקרתית. עידן רייכל
עשה עסקת נדל"ן מסובכת ויוקרתית. עידן רייכל
(צילום: ענת מוסברג)
אני מניח שבתחילת דרכך בענף, התעסקת גם עם אנשים שהם לא אלפיון עליון ולא מהברנז'ה. מה ההבדל בין הלקוחות? "קודם כל, אני לא אגיד שלמפורסמים יש תקציבים מי יודע מה גבוהים לעומת החבר'ה מההייטק למשל, אז הם קונים במספרים אחרים לגמרי. קחו את אביב גפן, רמי קלינשטיין או ריטה, הם קנו בתים יפים, צביקה הדר קנה אצלנו בית יפה בצהלה, אבל הם לא קונים ב-40-50 או 100-150 מיליון שקל. הם קונים בתים טיפה יותר צנועים. זה סוג אחר של לקוחות. אנחנו לא בארה"ב, שם הסלבים עושים מיליארדים או מאות מיליונים".
דבר איתי במספרים. כמה עולה בית של אביב גפן או שלמה ארצי? "אלו לא מספרים מאוד גבוהים, בין 7 ל-15 מיליון שקל".
זה לא מעט. "זה הרבה מאוד כסף. צריך לזכור שיש את עניין המסים, אתה קונה בית ב-20 מיליון שקל ויש לך שני מיליון רק מס רכישה. חגיגות לא נורמליות המדינה עושה. בסוף משלמים הרבה מס. זה לא פשוט".
4 צפייה בגלריה
דולב רם חתונה
דולב רם חתונה
קנה בית יפה. אביב גפן
(צילום: אור גפן)
מה הפער בין הבתים במחירים השונים? איזה בית אתה מקבל ב-20 מיליון ואיזה בית ב-50 מיליון? "שאלה טובה. זה תלוי באזור, בגודל המגרשים ובאיזה שכונות מדובר. על גודל מידה של חצי דונם אתה יכול לשלם גם 30 מיליון שקל על בית חדש. ברגע שזה מגיע ל-800 דונם זה יכול להיות 10-20 מיליון. תלוי במה השקיעו בבית, מה יש בו, מי השכנים. זה משנה מי גר מסביב, כל אחד אוהב להתחכך עם הסלבים".
שמעת על עידן רייכל, שקנה את הבניין ביהודה המכבי בתל אביב? "אני לא נכנס לחיים האישיים שלו. הוא בחור מקסים, יש לי היכרות איתו והוא בחור צנוע, הכל הוא עושה בשקט, משתדל לא להיכנס לכל הבלאגן".
הוא קנה 3 דירות בבניין והפך אותן לבית אחד. אני תוהה כמה כל בית שווה. "זה לא יהיה בית אחד, אלא פרויקט עתידי שיהיה השבחה של הרשויות, כמו עיריית תל אביב שנותנת השבחה של אותו בניין. אתה יכול לקבל הרבה יותר זכויות בנייה ולעשות יותר דירות, וזה הגאונות של העסקה הזאת לדעתי. במסגרת העסקה הזאת לקח לו שנים לרכוש את השכן הזה ואת השכן ההוא. זה לא פשוט".
כמה לדעתך נכס כזה שווה היום?? אתה יודע להגיד? "ברגע שזה קומפלקס פרטי, אז השמיים הם הגבול".
4 צפייה בגלריה
עידן רייכל פפראצי
עידן רייכל פפראצי
"השמיים הם הגבול". רייכל מקבל הסבר על הנכס היוקרתי שלו
(צילום: מוטי לבטון)
מה העסקה הכי יקרה שעשית בחייך? "עשיתי עסקאות של בין 100 ל-200 מיליון שקל".
ואצל מפורסמים? מה העסקה הכי מטורפת שהייתה לך? "אני לא יכול להגיד את השמות, אבל יש אצלי אנשים שקנו רחובות שלמים. 3-4 מגרשים, אנשים שחיברו בתים מאוד יקרים, בין 50-60 מיליון שקל ועוד הולכים להשקיע עשרות מיליונים בשיפוצים".
הם מקבלים הנחות סלב? "תראה אני רוצה להגיד לך משהו. אנשי צבא ומפורסמים אוהבים הנחות. אבל בסוף אתה יודע זה תלוי באנשים עצמם. כי מי שיודע לפרגן, קיבל עסקה טובה והוא מבסוט ממנה, אז הוא לא צריך הנחה. הנחה זו הרגשה טובה. זה שירות כמו שצריך, זה להיות אמין, זה להיות בסדר. אבל בוא נגיד ככה, יש גמישות להנחות כאלה. יש. אבל זה לא מי יודע מה. בסוף אנשים רוצים לקבל את השווי שלהם".
אם לקוח מפורסם ולקוח לא מפורסם רוצים את אותו הנכס, יש העדפה למפורסם? "היתרון של הלקוח המפורסם הוא שלפעמים המוכר מרגיש הרבה יותר בנוח למכור למישהו מוכר".
איזה מפורסמים בארץ עשו את העסקאות הכי יקרות? לא בהכרח כאלה שעברו דרכך. "בוא נגיד ככה, יש כאלה שקנו בתים בתקופות שהמחירים בהן היו יותר זולים. מי שקנה ב-15 מיליון לפני שנתיים-שלוש, יכול אפילו להכפיל את השווי. אנשים הרוויחו כסף יפה מאוד על בתים פרטיים, כי אין יותר עתודות בנייה לווילות אז הביקוש אליהן גדול. כל השטחים שהמדינה משחררת בגלל שיש חוסר בדיור, הולכות היום למגדלים ולא לווילות".
הרבה מהם עוזבים את תל אביב. איתי לוי למשל גר בראשון לציון, קרן פלס גרה במושב באזור מכמורת. "תל אביב צפופה בגלל הרכבת הקלה, ובלי קשר לרכבת הקלה זו עיר ללא הפסקה. מוניות, אמבולנסים, כל היום פעילות. אז כשאתה רגיל או רוצה שקט, זו בעיה. למי שאוהב את הפרטיות והשקט, יש גם הרבה מקומות סבבה. צהלה יותר ייחודית כי היא הבייבי שלי, אבל יש עוד שכונות נהדרות כמו שיכון דן שמפתחות בו חלקות מקסימות, ויותר מפורסמים עוברים אליה כי היא שכונה יותר צנועה. לא בגלל האנשים, אלא כי החלקות יותר קטנות ויותר מתחברים לקטע הזה של פעם. מאוד אוהבים את זה".
לריאיון המלא, האזינו לתוכנית שבראש הכתבה. כל השערוריות, כל הרכילויות וכל מה שצריך לדעת על עולם הבידור בתוכנית הרדיו של דנית גרינברג ובר זגה, רביעי ב-13:00 ב-ynet radio
4 צפייה בגלריה
שיק שוק
שיק שוק
גם היא קנתה אצלו. ריטה
(צילום: אמיר מאירי)