רוסיה נגד בריטניה - סיבוב שני: אחרי שמוקדם יותר החודש אתרי החדשות ברוסיה הפיצו ידיעה כוזבת על מותו של המלך צ'רלס השלישי, כעת מתברר שגורמים רוסים אחראים גם על הפצת מידע מוטעה לגבי מצבה הבריאותי של קייט מידלטון , כך דיווחו ב"ניו יורק טיימס".
על פי הדיווחים, קבוצה רוסית שקשורה לקרמלין וידועה בקמפיינים אינטרנטיים לזריעת שקרים וחוסר אמון בקרב אויבי רוסיה סייעה בהעצמת הטירוף סביב תיאוריות קונספירציה על מצבה הבריאותי של הנסיכה מוויילס.
חוקרים בבריטניה טענו אמש (ד') כי מבצע דיסאינפורמציה רוסי עזר לעורר ולהפיץ את השמועות. פרופסור מרטין אינס, מומחה לדיסאינפורמציה דיגיטלית באוניברסיטת קרדיף בוויילס, סיפר כי הוא ועמיתיו עקבו אחרי מקורותיהם של 45 חשבונות מדיה חברתית שפרסמו טענות מזויפות על הנסיכה והגיעו לרשת השפעה זרה שהפיצה בעבר שמועות שקריות על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
מבצע דיסאינפורמציה נגד הנסיכה קייט
(צילום: Karwai Tang/WireImage)
פרופסור אינס הסביר כי "המטרה העיקרית בפרסומים השקריים היא להעמיק את הכאוס ולשחוק את האמון במוסדות הגדולים" - ובמקרה הזה הכוונה למשפחת המלוכה הבריטית. "זה מעורר תגובות סוערות", הוא אומר. "הסיפור גם כך נחשד כקונספירציה".
לדברי אינס, המניע הוא ככל הנראה מסחרי ופוליטי. מספר השמועות השקריות על קייט מידלטון זינק בחודשיים האחרונים ומאחר ומהארמון סירב לשתף במידע נוצר פתח ל"צבא" החשבונות הזרים ברשת להציף ספקולציות.
לא ברור מי שכר את קבוצת החשבונות שיצאו לרדוף את הנסיכה מוויילס, אך תמיכתה הברורה של בריטניה באוקראינה לצד האנטגוניזם ארוך השנים של לונדון מול מוסקבה הפכו את מידלטון ליעד מפתה מאוד עבור הרוסים.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
זה אתה שעומד מאחורי המהלך? ולדימיר פוטין
(צילום: Contributor/Getty Images)
מוקדם יותר השבוע דיווח ה"דיילי טלגרף" כי גורמים בריטיים מודאגים מכך שרוסיה, סין ואיראן מתדלקות את השמועות השקריות סביב מידלטון במטרה לערער את היציבות במדינה. ביום שני במהלך ישיבת הפרלמנט נשאל סגן ראש ממשלת בריטניה אוליבר דאודן על הדיווחים והשיב: "זו תזכורות לכולנו לוודא שאנחנו מתמודדים עם מידע מאומת ואמין, ומטילים ספק במקורות אינטרנטיים לא מוכרים".
אינס, שמוביל תוכנית מחקר שבוחנת את הסיבות וההשלכות של מידע כוזב דיגיטלי, אמר כי הצוות שלו הבחין בזינוק מסתורי בפוסטים על מצבה של מידלטון ב-19 במרץ, יום לאחר שהנסיכים מוויילס נצפו בחוות ווינדזור. פוסט אחד שחזר על עצמו ב-X (טוויטר לשעבר) וזכה למאות שיתופים היה צילום מסך מתוך הסרטון, כשפניה של קייט נראו שונות לחלוטין. לצד התמונה התווסף הכיתוב: "מדוע ערוצי המדיה הגדולים רוצים לגרום לנו להאמין שאלה וויליאם וקייט? כפי שאפשר לראות זו לא קייט וזה לא וויליאם".
פרופסור אינס החליט לבדוק את מקור הציוץ ובמעקב אחר 45 החשבונות ששיתפו את הפוסט החוקרים גילו שהמקור של כולם מגיע מחשבון ראשי אחד - Master Firs.
ארמון קנזינגטון סירב להגיב לנושא חלקה של רוסיה בהעצמת השמועות סביב מצבה של הנסיכה.
5 צפייה בגלריה
קייט מידלטון הנסיך וויליאם
קייט מידלטון הנסיך וויליאם
חייכו כאילו הרוסים לא מוציאים אתכם מדעתכם. הנסיכים וויליאם וקייט
(צילום: Gettyimage)
נציין כי זו לא הפעם הראשונה שרוסיה מנסה לערער את הציבור הבריטי על ידי שקרים ודיסאינפורמציה. בשנת 2020 ועדה פרלמנטרית בריטית הגיעה למסקנה שרוסיה פתחה בקמפיין מתוחכם במטרה לערער את הדמוקרטיה הבריטית - תוך שימוש בטקטיקות שנעו בין מידע כוזב והתערבות בבחירות. משרד החוץ הרוסי דחה את ההאשמות בטענה שמדובר ב"רוסופוביה".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
יושב ורוקם מזימות
(צילום: Kremlin.ru/Handout via REUTERS)
לטובת מי שפספס נזכיר כי מוקדם יותר החודש אתר החדשות הרוסי Sputnik פרסם כי המלך צ'רלס הלך לעולמו בגיל 75. דקות ספורות לאחר שהדיווחים על מותו של צ'רלס הציפו את אתרי החדשות הרוסים, שגרירות בריטניה בקייב שיתפה הודעה ברשתות שבה נכתב: "אנו רוצים להודיע שהחדשות על מותו של המלך צ'רלס השלישי מזויפות".
על פי דיווחים, הודעת מותו של המלך הגיעה כתגובת נגד לטענה בבריטניה כי הניצחון של פוטין בבחירות מזויף. האתרים הגדולים שהובילו את השמועות על מותו של צ'רלס הם RIA, Sputnik, Readkovka - אתרים המוכרים בעיקר בתמיכתם בפוטין, אך לאחר ההבהרה של השגרירות הבריטית - שלושת האתרים תיקנו את הצהרותיהם.
5 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
God Save the King. המלך צ'רלס
(צילום: Adrian Dennis/Getty Images)