שאנן דוהרטי, אחת מהכוכבות הגדולות שידעו הניינטיז, הלכה אתמול (שבת) לעולמה בגיל 53, אחרי מאבק ארוך במחלת הסרטן.
דוהרטי שגילמה את ברנדה בסדרה המיתולוגית "בוורלי הילס 90210" ולאחר מכן את פרו, האחות הבכורה ב"מכושפות", הייתה אחת השחקניות המבטיחות והאהובות של תחילת שנות התשעים. למרבה הצער, על הכישרון והכריזמה שלה האפילו שמועות, שערוריות ודרמות שהתרחשו מאחורי הקלעים ובחייה האישיים, מה שהביא פחות או יותר לכך שהקריירה שלה שקעה למצולות. בהמשך היא מצאה שלווה פנימית - והתקדמות הזמנים גילתה שאולי היא בעצם לא הייתה "כלבה" אלא פשוט אישה חזקה שעמדה על שלה.
9 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
(צילום: GettyImages)

"קדימה כלבה, אנחנו לוקחות את זה החוצה"

דוהרטי הגיעה ל"בוורלי הילס 90210" כשהייתה בת 19 וכשברשותה רזומה מקצועי מכובד, שכלל בין היתר את סדרת הלהיט "בית קטן בערבה" וסרטים כמו "נערות רק רוצות לכייף" ו"מלכות הכיתה".
זה לקח קצת זמן, אבל "בוורלי הילס", שעלתה לאוויר בשנת 1990, הפכה לאחד ההצלחות הטלוויזיוניות הגדולות של תחילת אותו עשור, ודוהרטי והכוכבים שלצידה, כמו ג'ייסון פריסטלי, לוק פרי וג'ני גארת', זכו להערצה שהיום אולי רק טיילור סוויפט מכירה.
למרבה הצער התברר שעל סט הצילומים היה לא פחות אקשן מאשר על המסך ומדורי הרכילות התמלאו בידיעות על חיכוכים בין דוהרטי ושאר חברי הצוות שנבעו, כך סופר, מהיחס של דוהרטי אל הסובבים אותה, הדרישות המוגזמות שלה ואיחוריה הקבועים. וכנראה שהייתה שם גם לא מעט קנאה כלפיה - דוהרטי סיפרה שלאחר שהצטלמה לשער מגזין Rolling Stone, כמה מהשחקנים האחרים נזפו בה על כך שהעזה להצטלם בלעדיהם. פרי ופריסטלי, שהיו על השער ביחד איתה, לא זכו להערות דומות.
9 צפייה בגלריה
לוק פרי ושאנן דוהרטי מגלמים את דילן וברנדה מתוך בוורלי הילס
לוק פרי ושאנן דוהרטי מגלמים את דילן וברנדה מתוך בוורלי הילס
ברנדה ודילן לנצח. לוק פרי ושאנן דוהרטי
(צילום: AFP)
המתח מאחורי הקלעים היה כל כך גדול, עד שבאחד מימי הצילום כמעט והתפתחה תגרה אלימה בין דוהרטי וגארת'.
גארת' הכחישה שהגיעה למהלומות פיזיות: אני לא חושבת שאי פעם הגענו למכות. שריטות? את זה לא אכחיש". היא הוסיפה: "צילמנו סצנה ושאנן משכה לי בשמלה וניסתה להכות אותי ברגל, עשתה הכול כדי לגרום לי לצאת מפוקוס. בסופו של דבר היא משכה את השמלה וחשפה את הישבן שלי כך שכולם יכלו לראות אותו. אז נשברתי וצעקתי לה משהו כמו: 'קדימה כלבה, אנחנו לוקחות את זה החוצה'".
ג'ייסון פריסטלי סיפר גם הוא על מקרה אחר, שבו דוהרטי התעצבנה על היחצ"ן ששלח לה מכונית רגילה במקום לימוזינה, וסיפר שבשלב מסוים נגמרה לו הסבלנות כלפיה: "באמת שלא היה אכפת לה מכלום. בהתחלה זו הייתה גישה מגניבה, ובשלב מסוים זה נמאס".
דוהרטי מצידה, התעקשה תמיד על כך שהגישה "הבעייתית" שלה הייתה תשומת לב לפרטים ושאיפה לשלמות שדרשה מעצמה וגם מהסובבים אותה. היא הודתה בזמנו בריאיון: "אני לא אומרת שאין לי רגעים רעים, בגלל שלכולם יש כאלו, אבל תמיד יש להם סיבה. תמיד הייתי בחורה אמיצה. אני יודעת שלפעמים זה מעצבן אנשים, אבל האם זה לא הופך את התוצאה לטובה יותר?".
אגב – בפודקאסט The Beverly Hills 90210 show אשר בו מתארחים יוצרי הסדרה וכוכביה, סופר לא פעם שדוהרטי תמיד הייתה אחת השחקניות הכי מקצועיות ומוכשרות שאיתן יצא להם לעבוד – תמיד הייתה מוכנה לסצנות שלה, נתנה את מה שדרשו ממנה ומעבר, וכן – ידעה מה עובד עבורה הכי טוב מבחינה טכנית. לעיתים, הם מספרים, היא עשתה לצוות חיים קשים מכיוון שחשבה שהסצנה צריכה להיעשות בדרך אחרת מהמתוכנן, אבל המטרה שלה הייתה תמיד לשפר ולהוציא את המקסימום האפשרי מהצילומים. אחד מבמאי הסדרה סיפר שגם אם הייתה מגיעה אחרי לילה ארוך בו קפצה ממועדון למועדון ולא הספיקה לישון, כשהגיעה לסט, נהגה להעביר מבט אחד על הטקסט שלה לאותו היום ומיד נכנסה לעניינים.
9 צפייה בגלריה
ג'ני גארת' שאנו דוהרטי בוורלי הילס 90210
ג'ני גארת' שאנו דוהרטי בוורלי הילס 90210
דוהרטי וג'ני גארת'. בסצנה זכורה במיוחד
(צילום מסך)

תגרות אלימות, נהיגה בשכרות ובני זוג נוראיים

בזמן שלפעמים היה נראה שדמותה הטלוויזיונית יוצאת משליטה, גם חייה האישיים של דוהרטי היו כמרקחה והיוו מטעמים למדורי הרכילות.
היא הייתה מעורבת בתגרה אלימה עם אישה אחרת מחוץ למועדון לילה בלוס אנג'לס, בעל הבית שלה טען כי היא חייבת לו תשלומים של עשרות אלפי דולרים, והיא הורשעה בנהיגה בזמן שהייתה שיכורה, וקיבלה עונש של עבודות שירות וקנס כספי.
גם בתחום הרומנטי היו לה צרות: היא התארסה לשני בני זוג שונים ואת שני האירוסים ביטלה. הפרידה מהארוס השני, דין פקטור, נעשתה ברוח מאוד רעה: הוא סיפר כי היא כיוונה אליו אקדח ואיימה לשכור בריונים "שיכו אותי ויעשו בי מעשי סדום".
עם ארוס מספר שלוש, השחקן אשלי המילטון, היא כבר הצליחה להגיע לחופה, אולי כי לא בזבזה זמן: הם היו ביחד שבועיים בלבד ונשארו נשואים קצת יותר זמן - חמישה חודשים.
לאחרונה היא סיפרה בפודקאסט שלה שהוא נהג להכות אותה: "אני לא חושבת שמישהו ידע שאבא שלי חולה מאוד ושבעלי היה מכור כבד לסמים ואלים מאוד לפעמים. זה היה יותר מדי עבורי. לא רציתי להיראות כמו קורבן, להגיד 'זה מה שבעלי עושה'. היו אנשים מעטים שידעו, אולי המאפרת האישית שלי כי היא הייתה צריכה להסתיר כמה חבורות. אלו היו זמנים מטורפים".
למרות שדוהרטי נחשבה לכוכבת הבלתי מעורערת של הסדרה והיו לה מעריצים רבים, כמו שקורה לא פעם בקרב קהל מלא תשוקה - קמו לה גם לא מעט שונאים. רק שאז לא היו רשתות חברתיות להפיץ בהן רפש, אז הם הקימו מועדון מעריצים בשם "אני שונא את ברנדה" שכלל ניוזלטר חודשי עם הרבה טינופים וגם מספר טלפון שאליו יכלו המעוניינים להתקשר ולשמוע את כל הרכילויות העדכניות לגבי הכוכבת הלא כל-כך אהובה עליהם.
בסופו של דבר, אחרי כמה ריבים ואיחורים יותר מדי - חבריה לסדרה דרשו את פיטוריה. ובהתחשב בכך שאחת מהדורשים הייתה טורי ספלינג - חברתה הטובה של דוהרטי וגם בתו של מפיק הסדרה ארון ספלינג, הם קיבלו את מבוקשם.
9 צפייה בגלריה
בוורלי הילס 90210
בוורלי הילס 90210
דרשו את פיטוריה. כוכבי "בוורלי הילס 90210"
(צילום: יח"צ)

סדרה אחרת, אותו סיפור

בשנים שלאחר מכן היה נראה שהקריירה של דוהרטי דועכת – מאחת הכוכבות הגדולות והמדוברות בעולם היא הפכה לשחקנית של סרטי טלוויזיה נידחים. היא מצידה, לקחה את הזמן הפנוי כדי להתאושש מהבלגן סביבה: "מצאתי קצת שלווה וגיליתי מי אני. לא באמת הייתי כמו שהצהובונים סיפרו. היו לי כמה חוויות קשות בחיי האישיים, התמודדתי עם בעל רע או בן זוג רע, ועשיתי את כל זה לעיני המצלמות, ככה שלא התמודדתי עם זה היטב".
לקראת סוף שנות התשעים היא קיבלה הזדמנות לקאמבק - ולמרבה ההפתעה מי שנתן לה אותו היה אהרון ספלינג, שליהק אותה לסדרה החדשה שלו: "מכושפות".
דוהרטי כיכבה בה לצידן של הולי מארי קומבס ואליסה מילאנו, אך ההיסטוריה חזרה על עצמה והפעם הייתה זו מילאנו שהסתכסכה עם דוהרטי. היא סיפרה: "בהחלט לא הסתדרנו. אנחנו נשים מאוד שונות. היו בקרים בהם הגעתי ואמרתי לה בוקר טוב, והיא לא הגיבה. בבקרים אחרים היא פנתה אליי ואני הייתי זו שלא ענתה".
צוות ההפקה עשה מספר ניסיונות לפייס בין הנשים, כאלו שלטענת קומבס רק החמירו את המצב. בסוף, לאחר שלוש עונות בלבד, כשזה הגיע למצב של "אני או היא", ספלינג נאלץ בלית ברירה לוותר פעם נוספת על שירותיה של דוהרטי. בהמשך היא אמרה: "אני חושבת שכולם מבינים שאני תמיד כנה לחלוטין, ולפעמים זה פעל לרעתי. אני לא יכולה לשנות את זה, ואני גם אוהבת את זה בעצמי. אני אוהבת את זה שאני אמיתית, אני לא אעמיד פנים שאני חברה של מישהו אם אני לא באמת כזו".
9 צפייה בגלריה
אליסה מילאנו ושאנן דוהרטי מתוך "מכושפות
אליסה מילאנו ושאנן דוהרטי מתוך "מכושפות
אליסה מילאנו ודוהרטי מתוך "מכושפות"
(צילום מסך)
בינתיים דוהרטי התחתנה בשנית והנישואים האלו החזיקו מעמד מעט יותר מהראשונים שלה – תשעה חודשים. בעל מספר שניים אגב, היה ריק סלומון, שזמן קצר לאחר גירושיהם קיבל סוג של תהילה שלו בזכות השתתפותו בקלטת הסקס של פריס הילטון. דוהרטי אמרה על כך: "זה מאוד הביך אותי. הושפלתי ונגעלתי".
אחרי שפוטרה מ"מכושפות", הקריירה של דוהרטי כבר לא התאוששה בשנית. הוליווד העדיפה פשוט לא להתעסק איתה. כמובן שתעשיית הבידור מלאה בכוכבים בעייתיים ועתירי שערוריות שזכו לאינספור הזדמנויות - מיותר לציין שרובם גברים. אך כשמדובר באישה צעירה וחזקה – הרבה יותר קשה לה להתאושש מדימוי בעייתי.
לאחר מכן היא עשתה בעיקר תפקידי אורח ותוכניות ריאליטי, ואף קפצה לביקור קצר בישראל עבור קמפיין לרשת משקפיים ידועה.
9 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
קריירה מבטיחה - שהתרסקה
(צילום: GettyImages)

"מעכב בכוונה את ההסכם בתקווה שלא אשרוד את הליך הגירושים"

ב-2011 דוהרטי התחתנה בפעם השלישית, עם הצלם קורט איזווארינקו, ולמרות שהיה נראה שהפעם היא הגיעה לנחלה, למרבה הצער גם במקרה הזה הסתבר שמדובר בצפרדע.
באפריל 2023, בזמן שדוהרטי כבר הייתה בעיצומו של מאבק בסרטן בשלב ארבע, נודע שהשניים מתגרשים, ודוהרטי רמזה שאיזווארינקו בגד בה עם הסוכנת האישית שלו.
בחודש שעבר היא תבעה ממנו דמי מזונות: "בעוד שאינני מסוגלת לעבוד, ומשלמת סכומים מופקעים עבור טיפולים ניסיוניים שלא מכוסים על ידי הביטוח בתקווה להאריך את חיי, קורט טס, מבזבז אלפי דולרים בספא, חנויות תכשיטים, חנויות של גוצ'י וטיסות עבור 'הסוכנת' שלו, ובו זמנית טוען שאין לו מספיק כסף כדי לתמוך בי. למרות שההכנסה של קורט גבוהה באופן משמעותי משלי, הוא לא עשה אף ניסיון לשלם דמי מזונות זמניים ולא מימן אף חלק בהוצאות המשפטיות שלי מאז שהגשנו את בקשת הגירושים".
היא האשימה את איסווריינקו בכך שסירב להגיש דו"חות לגבי הכנסותיו ונכסיו, כחלק מאסטרטגיה אכזרית מצידו: "ברור לי שקורט מעכב בכוונה את ההסכם בתקווה שלא אשרוד את הליך הגירושים".
ככל הידוע, בסופו של דבר הגירושים שלהם לא הפכו לרשמיים.
9 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי קורט איזווארינקו
שאנן דוהרטי קורט איזווארינקו
דוהרטי וקורט איזווארינקו
(צילום: GettyImages)

"את אדם שונה. התבגרת, וכל הדברים הרעים שעשית בחייך הביאו אותך למקום טוב יותר"

אפשר להתנחם בכך שבשנים האחרונות דוהרטי יישרה את ההדורים עם רוב האנשים שאיתם הסתכסכה בעבר. עוד ב-2008 היא שיחקה לצד גארת' ב"90210", סדרת הבת של התוכנית מהניינטיז, ודוהרטי סיפרה אז: "דיברנו על המשקעים והבעיות שהיו בינינו, הסתכלנו אחת לשנייה בעיניים ואמרנו זו לזו: 'עכשיו אני מבינה אותך'". לאחרונה סיפרה גארת' בפודקאסט שהיא מנחה לצד טורי ספלינג שהסכסוכים ביניהן מעולם לא היו עד כדי כך חריפים, ושהיו להן גם לא מעט רגעים יפים. יחד עם זו הודתה: "שתינו נשים במזל טלה... אנחנו עקשניות, עצמאיות וחזקות. אז יצא לנו לריב לא מעט".
גם עם לוק פרי, שהלך לעולמו ב-2019, היא התפייסה ויותר מכך, בשנים האחרונות לחייו הם הפכו לחברים טובים. זמן קצר לפני שהלך לעולמו, דוהרטי אמרה: "אני אוהבת אותו והוא יודע שאני אוהבת אותו. הוא הדילן שלי".
כחצי שנה לאחר מותו, היא ושאר חברי הקאסט שיתפו שוב פעולה בסדרה "בוורלי הילס 90210" (BH90210),שבה גילמו גילמו גרסאות דמיוניות של עצמם, באיחוד שנערך 19 שנה לאחר שהסדרה שהפכה אותם לכוכבים ירדה מהאוויר. על השתתפותה בסדרה בצל מותו של פרי, סיפרה דוהרטי בריאיון ל"בוקר טוב אמריקה": "זה היה שוק מוחלט, והמעט שהייתי יכולה לעשות הוא להשתתף בתוכנית החדשה כדי להוקיר את זכרו. עדיין לא עשיתי מספיק".
9 צפייה בגלריה
לזכרו של דילן
לזכרו של דילן
לזכרו של דילן
(צילום: Brian Bowen Smith/FOX באדיבות yes)
בשנים האחרונות נראה שהיא רוותה קצת נחת, כשקיבלה הרבה אהבה ממעריצים שפגשו אותה בכנסי נוסטלגיה, שבהם לקחה חלק ביחד עם החברים מ"בוורלי" ו"מכושפות". בשנה האחרונה היא גם הנחתה פודקאסט משלה שבו דיברה בכנות על מצבה הבריאותי ועל כל השמועות, השערוריות והסיפורים שהיו לגביה לאורך השנים. ממש לאחרונה היא הצטרפה להולי מארי קומבס ובריאן קראוס לפודקאסט של צפייה מחדש ב"מכושפות". הם הספיקו להקליט רק כמה פרקים.
דוהרטי הודתה פעם: "יש לי מוניטין רע. האם קיבלתי אותו ביושר? כן. אבל אחרי כמה זמן, את מנסה להשיל אותו מעלייך, כי את אדם שונה. התבגרת, וכל הדברים הרעים שעשית בחייך הביאו אותך למקום טוב יותר".
היום מסרה לתקשורת אשת יחסי הציבור שלה, לזלי סלואן: "בלב כבד אני מודיעה על פטירתה של השחקנית שאנן דוהרטי. ביום שבת, 13 ביולי, היא הפסידה במאבקה למחלת הסרטן לאחר שנים רבות של מאבק. היא הייתה בת מסורה, אחות, דודה וחברה, והייתה מוקפת באהוביה כמו גם הכלב שלה, בואי".
להתראות שאנן, נתגעגע.
9 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
עצוב לנו
(צילום: GettyImages)