שמעתם לאחרונה על דיאטה מוצלחת? נראה שמאז ומתמיד אחד הנושאים המרכזיים שבהם כולם עוסקים הוא אוכל, בריאות ודרכים לרדת במשקל. אם נשים לרגע בצד את העניין הבסיסי של תזונה נכונה וספורט - לאורך השנים נפוצו אינספור טרנדים שהבטיחו לחולל פלאים, החל מתפריט שמושתת רק על מיצים, דרך ספירת נקודות ועד כדורי הרזיה מיוחדים.
בשנים האחרונות במיוחד נכנסו לתודעה תרופות במרשם דוגמת אוזמפיק – שהייתה מיועדת במקור לחולי סוכרת אבל כיום משמשת גם אנשים שרוצים לרדת במשקל, אחרי שהתברר שהיא מפחיתה רעב ואת הרצון לאכול. ביוני 2021 מנהל התרופות האמריקני אכן אישר אותה גם עבור המטרה הזאת עבור אנשים בעלי עודף משקל, אך כפי שאפשר לתאר, היא הפכה נפוצה גם בקרב אנשים שנמצאים בגבולות המשקל התקין אבל רוצים בכך זאת להדיף עוד כמה ק"ג ממשקלם. מי שהודתה השבוע שהיא נמצאת ביניהם – זו אופרה ווינפרי.
5 צפייה בגלריה
מתוך "אופרה ווינפרי מראיינת"
מתוך "אופרה ווינפרי מראיינת"
חשפה את הסוד. אופרה ווינפרי
(צילום: Warner Bros. Discovery באדיבות yes)
במשך השנים שבהן הייתה בעין הציבור ובמיוחד כשהנחתה את תוכנית האירוח המצליחה שלה בין השנים 1986 עד 2011, המראה החיצוני של ווינפרי, המשקל שלה והדיאטות שניסתה זכו לכותרות רבות ועיסוקים נרחבים בתקשורת ובקרב הצופים.
בריאיון שפורסם אתמול (ד') באתר People הכוכבת בת ה-69 סיפרה: "לצחוק עליי היה ספורט לאומי במשך 25 שנה, האשימו וביישו אותי והאשמתי וביישתי את עצמי". היא סיפרה על כתבה אחת ספציפית שלעגה לה בכותרת וכינתה אותה בשמות: "לא כעסתי, הייתי עצובה, נפגעתי. בלעתי את העלבון. קיבלתי את העובדה שזו אשמתי".
ווינפרי, שחשפה פעם שמשקל השיא שלה היה 107.5 ק"ג, מספרת שכעת היא מקפידה על אורח חיים שכולל דברים שגרתיים כמו תזונה נכונה וכושר גופני ואולי גם פחות שגרתיים – כמו תרופה להורדה במשקל (שהיא מסרבת לנקוב בשמה).
"המלצתי על זה לאנשים הרבה לפני שהשתמשתי בה בעצמי", מספרת ווינפרי. היא התחילה להשתמש בתרופה בחודש יולי האחרון, לאחר שהנחתה פאנל של מומחים לדיאטות: "פתאום הייתה לי ולקהל הארה – הבנתי שמאז ומתמיד האשמתי את עצמי על כך שאני כבדת משקל, אבל מדובר במשהו שאף כוח רצון לא יכול לעזור נגדו – עודף משקל זו מחלה. זה לא עניין של כוח רצון אלא של המוח".
במהלך הדיון, המומחים טענו שהשמנת יתר היא מחלה שקשורה לחילוף חומרים ושיש אנשים בעלי נטייה לאגור בגופם יותר שומן מאחרים. ווינפרי אמרה אז לקהל: "העיסוק המשקל העסיק אותי במשך חמישה עשורים, כל הזמן חשבתי למה אני לא מצליחה להגיע למטרה שלי והאמנתי שאין לי מספיק כוח רצון... ראיתם אותי עושה אינספור דיאטות ללא הפסקה כי הגוף שלי תמיד רצה לחזור למשקל מסוים. אם אכלתי תפוח ב-11 בלילה, יום למחרת שקלתי ק"ג יותר. אני לא יכולה לאכול אחרי שעה מסוימת".
היא הוסיפה: "אנחנו חיים בעולם שתמיד לעג לאנשים מעל משקל מסוים, וכל מי שחווה זאת מאיתנו יודע שמתייחסים אלינו אחרת. יש התנשאות ודעות קדומות. ואני אופרה ווינפרי ואני מכירה מקרוב את כל מה שמגיע עם זה ושמתייחסים אליי אחרת כשאני שוקלת יותר מתשעים ק"ג וכשאני שוקלת פחות מזה".
5 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
ווינפרי בשנת 1986
(צילום: AP)
ווינפרי אומרת שברגע שהבינה שמדובר בעניין מדעי, היא לא חשה צורך להרגיש בושה. היא התייעצה עם רופא שרשם לה את התרופה לדיאטה. "אני לוקחת אותה כשאני מרגישה צורך, כדי לעזור לעצמי לא לעלות ולרדת. העובדה שיש מרשם רפואי שעוזר לשלוט במשקל ולהישאר בריא יותר, נותנת תחושת הקלה, כמו מתנה. לא צריך להסתתר ולספוג לעג מאחרים. אני מסרבת לתת לאחרים וגם לעצמי לבייש אותי".
היא מספרת למשל שלקחה את הכדורים לפני חג ההודיה האחרון: "ידעתי שאני נכנסת לתקופה של שבועיים שבה אוכל בלי הפסקה, ובמקום לעלות ארבע ק"ג כמו שקרה לי בשנה שעברה, עליתי רק בכמה מאות גרמים. זה מרגיע את הרעשים של האוכל".
ווינפרי מדגישה שהכדורים האלו הם בכל זאת לא תרופת פלאים: "עבדתי קשה מאוד. אני יודעת שאם אני לא מתאמנת ודואגת לעצמי, זה לא עובד". היא הוסיפה: "אני אוכלת ארוחה אחרונה בארבע אחה"צ, שותה שלוש ליטר וחצי של מים ופועלת לפי שיטת הנקודות של שומרי משקל".
5 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
ווינפרי לצד השומן שהורידה, בשנת 1988
(צילום: AP)
ווינפרי לא זרה לדיאטות: בשנת 1988 היא סיפרה בתוכנית האירוח שלה שהורידה יותר משלושים ק"ג בארבעה חודשים הודות לדיאטת מיצים – ובאחת התוכניות אף הביאה לאולפן על מריצה, שומן במשקל שהורידה. בהמשך היא הודתה שפשוט הרעיבה את עצמה ושכל הקילוגרמים שהורידה חזרו פלוס כמה נוספים.
עוד סיפרה ווינפרי שעבדה עם מאמני כושר שונים אבל המשקל שלה ירד ועלה בכל פעם מחדש. היא הודתה שלא פעם הרגישה כמו כישלון, שנתנה "לשומן לנצח" ושהייתה מיואשת. בשנת 2015 הפכה להיות הדוברת של "שומרי משקל" ובעזרתם איבדה לטענתה קרוב לעשרים ק"ג.
ווינפרי מספרת שהיא צריכה לרדת עוד קצת במשקל כדי להגיע ליעד של 72.5 ק"ג, אבל אומרת שהמספר לא חשוב אלא הדרך שעשתה מאז ניתוח בברך שעברה לפני שנתיים: "זו הייתה הזדמנות שנייה עבורי לחיים פעילים ואנרגטיים יותר. אחרי הניתוח התחלתי לעשות הליכות ולהציב לעצמי יעדי מרחק גדולים יותר מדי שבוע. הרגשתי חזקה, יותר בכושר ועם יותר אנרגיות ממה שהרגשתי אי פעם".
דבריה של הכוכבת חוללו כצפוי סערה, במיוחד לאור העובדה שבעבר אמרה שכדורי דיאטה הם "הפתרון הקל". בין היתר כתבו לה: "סיימת להתבייש אבל זה בסדר לשקר?", גולש אחר כתב: "היא אמרה שהיא לעולם לא תעשה את זה ובסוף עשתה את זה. מצחיק איך שהעולם עובד", ואחד נוסף לעג למנהג שלה לערוך רשימות חג המולד של הדברים האהובים עליה: "היא תוסיף את הכדורים לרשימת הדברים החביבים עליה?". אחר אמר: "ברור שיש לה חילוף חומרים בעייתי, היא הייתה פרזנטורית של כל מוצר להורדה במשקל חוץ מניתוח מאז שנות השמונים".
כשאחד הגולשים העיר: "מה שלא מוצא חן בעיניי זה שהיא בבירור מכורה לכדורים האלה אבל עדיין דוחפת את שומרי משקל", ענה אחד שנתן תיאוריה מעניינת לגבי כך שחברת "שומרי משקל" קנתה את החברה שמייצרת את התרופה, ולכן ווינפרי לפתע מעודדת את השימוש בה.
מנגד, היו גם רבים שתמכו בכוכבת: "אז מה, כולם משתמשים בכדורים כאלה", כתבה אחת הגולשות. אחרת אמרה: "כל הכבוד לה על כך שהיא כנה לגבי מה שעזר לה לרדת. לחלקנו קל לרדת במשקל או לשמור עליו בעזרת אימוני כושר, אבל לאחרים זה לא כזה פשוט. יש אנשים עם בעיות בריאות רציניות וזה קשה להם". אחרת הוסיפה: "לפחות היא מודה בזה בניגוד להרבה מפורסמים שפתאום שינו צורה בין לילה".
5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
"הייתה פרזנטורית של כל מוצר להורדה במשקל"
(צילום: Kevin Winter/GettyimagesIL)
ואכן, בשנים האחרונות תרופות מהסוג הזה הפכו לטרנדיות מאי פעם בקרב כוכבי הוליווד, ולא מעט מהם הודו שהם לוקחים אותן, או לחילופין הכחישו שהמראה הדקיק שלהם הושג בעזרתן.
שרון אוסבורן שייכת לקבוצה הראשונה, אבל הזהירה: "לא רציתי להיות עד כדי כך רזה, זה פשוט קרה. אי אפשר להשתמש בהם לנצח", ג'ני מקארת'י הודתה שהשתמשה בה באופן זמני וגם איימי שומר הפסיקה די מהר: "זה גרם לי להרגיש חולה. לא הצלחתי לשחק עם הבן שלי. הייתי כל כך רזה עד כדי כך שהוא זרק לעברי כדור ופשוט לא הצלחתי לתפוס אותו".
צ'לסי הנדלר סיפרה שהשתמשה בה לזמן קצר והרגישה בחילה: "הרופא שלי למניעת הזדקנות פשוט נותנת את זה לכולם. אני לא לוקחת את זה יותר, זה חוסר אחריות. זה לא בשבילי. כולם משתמשים בזה וזה יגרום לאסון". לעומתן, טרייסי מורגן משתמש ולא מתנצל: "אין סיכוי שאפסיק, זה צמצמם את התיאבון שלי בחצי".
ויש כאמור גם את המכחישות: ג'סיקה סימפסון נשאלה ישירות אם השתמשה בתרופות כאלה עבור הדיאטה שלה והשיבה בשלילה, כמו גם סופי טרנר וג'וליה פוקס שאמרה: "טוענים שאני לוקחת כדורים. מעולם לא לקחתי וגם ולא אעשה את זה".
גם קלואי קרדשיאן התגוננה: "בואו לא נשכח את השנים שבהן עשיתי כושר. אני קמה חמישה ימים בשבוע בשש בבוקר כדי להתאמן. תפסיקו להניח דברים", וקיקי פאלמר אמרה: "אם משהו נשמע כל כך טוב מכדי להיות אמיתי – כנראה שהוא לא אמיתי"
ואנדי כהן סיכם זאת היטב בציוץ: "כולם פתאום רזים ב-12 ק"ג. מה יקרה כשהם יפסיקו לקחת #אוזמפיק?".
5 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
(צילום: EPA)