המצב הבטחוני מטריד, מדאיג ומפחיד, אבל מי שמעוניין וצריך קצת אסקפיזם של כיף, צבע וטראש, קיבל זאת השבוע הודות לחצי הגמר של האירוויזיון שבו שרפה נועה קירל את הבמה, ויוכל לקבל זאת גם בגמר שייערך מחר (שבת) הקרוב.
זו השנה ה-67 שמתקיימת תחרות האירוויזיון, שאחת ממטרותיה המקוריות הייתה לגבש בין מדינות אירופה אחרי מלחמת העולם השנייה שהותירה את היבשת פצועה ומפולגת. ומה יותר מגבש מאשר מוזיקה כיפית, בגדים צבעוניים ומדינות שמנקדות אחת את השנייה? אז זהו.
המטרה הייתה ראויה אבל התמימות ההתחלתית חלפה די מהר, ברגע שהמדינות הבינו שיש כאן פוטנציאל גדול להעברת מסרים – חלקם חיוביים יותר (כמו שיוויון זכויות), חלקם קצת פחות (סגירת חשבונות פוליטיים – היי רוסיה ואוקראינה, אזרבייז'אן וארמניה, וד"ש אישי מאיתנו גם לירדנים) וחלקם איפשהו באמצע, נגדיר אותם כשנויים במחלוקת. בין לבין, שמעה במת האירוויזיון לא מעט זיופים ושירים גרועים, וגם ראתה הרבה שערוריות, סקנדלים ומקרים שהמתמודדים אולי היו מעדיפים לשכוח אבל לנו כיף מאוד להיזכר בהם. ואף מילה על להקת פינג פונג.

הנשיקות שהסעירו את הקהל

לא לקח הרבה זמן עד שצצו הסקנדלים. ליתר דיוק, הראשון שבהם התרחש כבר ב-1957, השנה השנייה שבה האירוויזיון התקיים. את דנמרק ייצגו באותה שנה צמד זמרים, בירת' ווילקה וגוסטב וינקלר, שהצליחו להדהים את הקהל – לא בזכות השיר אלא הודות לאופן שבו חתמו את הופעתם: 13 שניות של נשיקה לוהטת.
נבהיר שמדובר בגבר ואישה אבל אירופה בכל זאת געשה - צריך לזכור שמדובר בשנת 1957, השנים שבהן זוגות נשואים בסדרות טלוויזיה היו הולכים לישון במיטות נפרדות. הגימיק הביא את השניים למקום השלישי ועד היום מדובר בנשיקה הארוכה ביותר שנעשתה בתחרות. נקווה שגם תישאר כזו, כי באמת, למי יש סבלנות לצפות בשני אנשים מתנשקים כל כך הרבה זמן.
נריץ קדימה את השנים ל-2013 לנשיקה נוספת, רק שהפעם כזו עם אג'נדה: הזמרת הפינית קריסטה סיגפרייד נישקה במהלך ההופעה את זמרת הליווי שלה כמחאה על איסור הנישואים לזוגות חד מיניים בפינלנד. זה עיצבן מאוד כמה מדינות שדווקא לא היו ממש קשורות: טורקיה, שכלל לא השתתפה באותה שנה, החליטה בתגובה שלא לשדר את התחרות וסין, שמעולם לא לקחה באירוויזיון – צינזרה את הנשיקה. בסופו של דבר הרעש הגדול לא תורגם לנקודות והשיר הגיע למקום ה-24 (מתוך 26) עם 13 נקודות בלבד. מה שכן – למרבה השמחה, ארבע שנים לאחר מכן אישרה פינלנד לזוגות חד מיניים להתחתן.
3 צפייה בגלריה
הנשיקה של המתמודדת מפינלנד, שהסעירה את האירוויזיון ב-2013
הנשיקה של המתמודדת מפינלנד, שהסעירה את האירוויזיון ב-2013
הנשיקה של המתמודדת מפינלנד, שהסעירה את האירוויזיון ב-2013
(צילום מסך )
אגב, זו לא הייתה הנשיקה החד-מינית היחידה שהייתה לאורך השנים בתחרות: ההופעה של ליטא ב-2015 כללה נשיקות של זוג גברים וזוג נשים, הנציג של סן מרינו בשנה שעברה, אקילה לאורו, נישק על הבמה את הגיטריסט שלו וב-2018 ההופעה האירית כללה זוג גברים רוקד ביחד. למרבה הצער, גם הן עוררו לא מעט רעש וביקורת, מה שמוכיח שעוד רחוק היום שבו זוגות חד מיניים יהיו עניין מובן מאליו בעיני כל.
3 צפייה בגלריה
הזמר מסן מרינו מנשק את זמר הליווי שלו באירוויזיון 2015
הזמר מסן מרינו מנשק את זמר הליווי שלו באירוויזיון 2015
הזמר מסן מרינו מנשק את זמר הליווי שלו באירוויזיון 2015
(צילום מסך )

עומר אדם, לפניך: נציגת בלגיה שיקרה לגבי הגיל

האירוויזיון של שנת 1987 לא זכור אצלנו בחיבה יתרה, אז מוטי גלעדי ושרי צוריאל דשדשו מאחור עם השיר "יבוא יום" והגיעו למקום הלפני אחרון. אבל בקרב החובבים הוא אולי זכור בגלל סיבה אחרת: הזוכה הגדולה שהתגלתה כקטנה – לפחות בכל הנוגע לגיל שלה.
סנדרה קים שייצגה את בלגיה, סיפרה לאורך התחרות שהיא בת 15 ורק אחרי שזכתה התברר גילה האמיתי – 13 בלבד. אתם יודעים איך זה ילדים, תמיד ממהרים להתבגר.
שוויץ, שהגיעה למקום השני, דרשה לפסול את הניצחון אבל נענתה בשלילה וקים אוחזת עד היום בתואר הזוכה הצעירה ביותר בתחרות אי פעם. כנראה שהתואר גם יישאר שלה לנצח, או לפחות עד שישנו את החוקים, מכיוון שכמה שנים לאחר מכן הוטלה הגבלת גיל על המשתתפים וכעת הם חייבים להיות בני 16 לפחות. אגב, הכלל הזה נכנס לתוקף אחרי שב-1989 נטלי פקו הצרפתייה בת ה-11 וגילי נתנאל הישראלי בן ה-12 התמודדו, ומישהו החליט שיש גבול לכל תעלול. אנחנו עדיין חושבים ש"דרך המלך" היא קלאסיקה לא מוערכת דייה.

וד"ש לשפיטה!

בשנת 2019 הזמרת שפיטה הייתה אחת המתמודדות הבולטות ב"הכוכב הבא לאירוויזיון" והשתתפותה עוררה לא מעט רעש, לאו דווקא בזכות יכולותיה המוזיקליות אלא יותר בגלל האישיות וההומור שלה. שפיטה היא בעצם השחקנית והזמרת רותם שפי, שמגלמת דמות של זמרת ערבייה בעלת פה גדול – וככזו עוררה דאגה לגבי היכולת של אירופה לקבל ולהכיל את התנהגותה המוחצנת והמאוד צבעונית.
בסופו של דבר החשש היה לחינם, שפיטה לא זכתה (קובי מרימי ייצג אותנו בתחרות שנערכה בארץ באותה שנה) אבל אם בכל זאת הייתה מקבלת את הכבוד, היא לא הייתה הראשונה לעשות דמות פרובוקטיבית בתחרות.
3 צפייה בגלריה
היפים והנכונים
היפים והנכונים
דמות שנויה במחלוקת. שפיטה
(צילום: אמיר מאירי)
בשנת 2006 ייצגה את איסלנד הקומיקאית אוגוסטה אווה אלנסדוטיר שגילמה דמות בשם סילביה נייט, שמקורה בתכנית מערכונים איסלנדית וידועה בהתנהגותה הבוטה והרצון שלה לעורר שערוריות ומהומות.
נייט לא חשה צורך לשמור על איפוק לאור המעמד ושלחה את לשונה בכל הנקרה בדרכה, החל מעובדי הבמה שאותם כינתה "חובבנים מטומטמים", העיתונאים שלהם הורתה שלא להסתכל לה בעיניים ועד המארחים היוונים שזכו ממנה למטר של קללות.
בערב חצי הגמר שבו הופיעה נייט, הקהל הבהיר לה שהוא פחות התחבר – צעק לה בוז והשאיר אותה מחוץ לגמר הגדול. נייט סיימה את דרכה בתחרות מוקדם יותר ממה שחשבה, לא לפני שקיללה את המתמודדים האחרים, את העיתונאים ואת הקהל ואיימה לתבוע את כולם.
אגב אם זה היה מטריד אותה, נייט הייתה יכולה להתנחם בכך שהיא לא היחידה שזכתה לקריאות בוז: גם כמה מתמודדים רוסים נאלצו להתמודד עם סלידה ברורה מהקהל באולם, ועל כך הם יכולים להודות למדיניות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

זכה, אבל ויתר על התענוג

הייתם חושבים שמובן מאליו שמי שמשתתף בתחרות קדם אירוויזיון – מעוניין לנסוע לתחרות עצמה. ובכן, ספרו את זה לאנדריאס קומרט, שנבחר לייצג את גרמניה – אבל רגע לאחר הזכייה – עם 78.7 אחוז מהקולות לא פחות - הודיע שהוא בכלל לא מעוניין לעשות זאת: "אני מעריך את התמיכה ואת האהדה שלכם, אבל אני נמצא כרגע במצב שבו אני לא יכול לקבל את הבחירה בי", אמר והעביר את השרביט לזמרת אן סופי שהגיעה למקום השני.
בתחרות עצמה, התברר שכנראה הייתה סיבה לכך שהשיר של סופי לא זכה: היא הגיעה למקום האחרון עם 0 נקודות. לא נעים.

נא להתנהג בהתאם! (או לפחות לא לעשות תנועות חשודות)

לא צריך להיות מומחה לטלוויזיה כדי לדעת שכשהמצלמה מכוונת אליך ובמיוחד כשזה בשידור חי – כדאי ורצוי להתנהג בהתאם. לא סתם מנחי "האח הגדול" מזכירים את זה לדיירים בכל משדר.
ב-2021 דמיאנו דייויד, סולן להקת מונסקין האיטלקית, הבין זאת היטב לאחר שנתפס במצלמה עושה תנועה חשודה בזמן השידור – שגרמה לצופים בבית להיות בטוחים שהוא מסניף חומר אסור. הספקולציות עוררו הדים וכותרות, במיוחד לאור העובדה שהלהקה סיימה את הערב בתור הזוכה הגדולה. הסרטון שבו הוא נראה מתכופף לשולחן הפך לוויראלי והגולשים בחנו מקרוב מה בדיוק הוא עושה שם. אפילו נשיא צרפת עמנואל מקרון ניסה להתערב ולגרום לפסילת הזכייה של הלהקה, כך לפחות מספרות השמועות.
דייויד הכחיש את הטענות והצהיר שלא רק שלא הסניף כלום אלא שכלל אינו משתמש בסמים. בסופו של דבר הוא עשה בדיקה שהוכיחה שדיבר אמת, ושהמצלמה אולי לא משקרת אבל גם לא בהכרח מספרת את האמת.