השחקן היהודי אמריקאי מייקל רפפורט עשה לעצמו שם של מי שנלחם בחירוף נפש למען ישראל בארצות הברית, וחשוב מכך - ברשתות החברתיות, בחודש וחצי האחרון. מדי יום הוא מעלה עשרות סרטוני הסברה מהזוועות שנעשו ב-7 באוקטובר, ומבקש (שלא לומר דורש) מהדור הצעיר שחושב שעזה היא עיר של לוחמי צדק - לקרוא ולהשכיל.
"אני חושב שזה דיס-אינפורמציה ובורות, ואני חושב שזה רצון להיות חלק מאותם 'מקופחים'", מסביר רפפורט את גל האהדה הפרו-פלסטינית בקרב סטודנטים באוניברסיטאות העילית באמריקה ל-ynet live. "יש דברים שאנחנו יכולים להתווכח עליהם אבל לתמוך בטרור ובטרוריסטים שבאופן פתוח וגאה עושים את הדברים האלה ומשתפים אותם ברשת החברתיות זה מטורף. זה מטורף וזו בורות וטיפשות וחלק מזה, אין תירוץ, חלק מזה זו מחלה נפשית, אנשים הם חולי נפש.
"יש להם חוסר הבנה, חלק מזה זה טיפשות, חלק מזה זה פשוט שנאה כי הם רוצים לשנוא - זו יכולה להיות הרגשה טובה, אבל זה לא ספורט, זה לא כדורגל, זה לא פאקינג אולימפיאדה, זה החיים האמיתיים. איך אוסאמה בן לאדן מקבל פרשנות מחודשת? אף אחד לא מבין! אני לא חכם מספיק כדי להבין איך אוסאמה בן לאדן מקבל פרשנות מחודשות וחשיבה מחודשת ואין לי מושג איך אנשים יכולים לצדד בחמאס ובטרור, זה פשוט טירוף".
2 צפייה בגלריה
מייקל רפפורט
מייקל רפפורט
"יש לי רק אהבה והערכה לכל מי שנלחם שם". מייקל רפפורט
(צילום: Matthew Eisman/Getty Images)
רפפורט מתייחס להצפתו מחדש של מכתבו של בן לאדן, "מכתב לאנשי אמריקה", שפורסם כשנה לאחר פיגועי הטרור שהתרחשו בארצות הברית ב-11 בספטמבר, ובו ענה לשאלות שהעסיקו את התקשורת באותה העת - והסביר את הסיבות שבגינן תקף את אמריקה. בימים אלו המכתב זוכה לתהודה מחודשת בזכות הטיקטוק, ומאות אלפי צעירים ברחבי אמריקה מזדהים עם תוכנו ואף משתמשים בדבריו כתירוץ למתקפה נגד ישראל.
רפפורט כאמור, מגיב בכל הכוח נגד מי שמציפים שנאה ברשתות, גם במחיר של איבוד עוקבים - בעקבות הדיווחים על עמוד האינסטגרם שלו, מופיעה אזהרה לכל מי שמעוניין להתחיל לעקוב אחרי השחקן: "חשבון זה מפרסם באופן קבוע מידע שיקרי שנבדק על ידי בודקי עובדות ופועל נגד הקהילה שלנו" - וגם במחיר כלכלי - הוא הודיע שעל כל דגל פלסטין שמישהו יגיב אצלו בעמוד, הוא יתרום דולר אחד לצה"ל.
אתה כבר מרושש? "לא לא, אני לא מרושש ואני אמשיך לתרום ולעשות את המיטב שאני יכול ולתמוך במיוחד בצה"ל ובחיילים. אתה יודע דיברתי עם חייל לפני כמה זמן והייתי מופתע. הוא אמר שהגדודים צריכים תרומות. שאלתי 'למה הם צריכים תרומות? זו ישראל', והוא אמר 'כי יש כל כך הרבה שהתגייסו וכל כך מהר'. הוא הסביר שיש להם קסדות אבל יש קסדות חדשות יותר וטובות יותר והלחימה נמשכת. אתה יודע, אחד הסטריאוטיפים של להיות יהודי מזרח אירופאי מניו יורק, הוא שנהיה לנו נוח בקלות. אז אם החיילם צריכים קסדות טובות יותר וציוד טוב יותר כדי להיות בטוחים - אנחנו צריכים לתרום כמה שאנחנו יכולים".
אני חייב להודות לך על כך שאתה עומד לצידנו בזמנים הקשים הללו, זה לא מובן מאליו, אז תודה לך מכולנו כאן בישראל. "אין צורך להודות לי, אני רק עצמי ומדבר מהלב שלי ויש לי רק אהבה והערכה לכל מי שנלחם שם וכל כך הרבה עצב ודאגה לכל החטופים מכל העולם. והם באמת מכל העולם, למרות שישראל הייתה מטרה".
מתי הבנת שאתה צריך להיות בחזית ההסברה? "אני כל הזמן מדבר על דברים, לפעמים הם שגרתיים והם יכולים להיות טיפשיים, בין אם זה ספורט או בידור או דברים קומיים, אני תמיד אומר משהו. מאז ה-7 באוקטובר, העולם, היהודים והעולם לישראלים - השתנה לתמיד. זה היה כה דרמטי וטראומטי וזה באופן ברור מתיש ומבעית, כל שמות התואר ושמות הפועל, זה הכל. אז אתה יודע כמו שאמרתי, לא הייתי עצמי אם לא הייתי אומר משהו לטוב ולרע".
מה אתה חושב על כוכבים כמו אנג'לינה ג'ולי, אמה ווטסון סוזן סרנדון שתומכים בפלסטינים ומאשימים את ישראל בטרור? "אני לא רוצה לדבר על סלבס באופן ספציפי, אני חושב שכל מי שלא הואיל להשכיל את עצמו ב-40 ומשהו ימים, כל אחד, בין אם יש להם פלטפורמה או לא. סטודנטים, סלבס, לא סלבס, כולם, כל מי שלא השכיל עצמו בזמן הזה - והיה לנו המון זמן, אני קראתי המון ב-40 ומשהו הימים האחרונים. אני לא האדם הכי משכיל שיש, בכל מובן שהוא, בין אם מדובר ביהודים, בישראל או בהיסטוריה של ישראל, אבל אני עושה הרבה כדי להשכיל. ואנשים שמדברים בטיפשות על החטופים ודורשים הפסקת אש - צריכים להתבייש, שיתביישו.
"לא יכולה להיות הפסקת אש עד שהחטופים יחזרו! אף אחד לא רוצה לראות אזרחים נחטפים, אף אחד לא רוצה לראות אזרחים נרצחים, משפחות נרצחות וכל הדברים שאנחנו יודעים שקרו ב-7 באוקטובר. הם התחילו מלחמה, ולמרבה הצער כשיש מלחמה יש נפגעים, אבל זה לא מלחמה שישראל התחילה. כשאונסים נשים וילדים, זה התחתית של החבית בחברה נורמלית, זה משהו שהעולם היה אמור להסכים עליו. אם אתה אונס נשים ופוגע בילדים, אתה בתחתית, מגיע לך כל מה שיתנו לך - אלא אם הקורבנות הם יהודים, אז יש תירוצים, יש 'אוי זה, יש את זה', תמיד יש איזה בולשיט. כשמדובר בחמאס הם מתחילים עם 'מה קרה פה'. אני אשתמש ברפרנס אמריקאי - אם זה אדם רנדומלי מדאלאס, טקסס, שביצע פשעים כאלה, אתה אומר לשים אותו בכלא ולהרוג אותו, אתה לא היית חושב פעמיים, כולם היו מסכימים לשים אותו בכלא לשארית חייו או להרוג אותו. אבל כשזה ארגון טרור שבבירור ובגאווה רוצה להמשיך בזה, אז לא?"
מה יש לך לומר ליהודים מפורסמים ברחבי העולם שמפחדים להביע תמיכה בישראל כמוך? "אני אגיד זאת כך כי אני לא רוצה לבקר אף יהודי: אתה לא צריך להביע עמדה פוליטית, אתה לא צריך להגיד שום דבר שהוא בעד ישראל, אבל רק תגיד משהו. הלכתי לוושינגטון וזכיתי לדבר בפני 300 אלף איש וחשבתי על כל אותם אנשים שיש להם קול חזק משלי, אותם אנשים עם מוח חריף - אם הם רק היו מופיעים ואומרים שלום או שרים שיר - הם לא היו צריכים להביע עמדה פוליטית, רק להופיע, זה היה עושה את שלו.
"הרבה יהודים מפורסמים, הרבה קומיקאים יהודים ומבצעים יהודים עושים את הדבר הסטריאוטיפי של לקבל מחיאות כפיים בפני המצלמה אבל לא לומר שום דבר עכשיו, והם צריכים לחיות עם ההחלטה הזאת. אני לא מסכים עם זה אבל הם צריכים לחיות עם ההחלטה שלקחו, והמשפחות שלהם וההורים שלהם".
איך קרה שבעיר שלך יש הפגנות בעד חמאס ואנשים קורעים מודעות עם תמונות של חטופים, איך זה קורה בעיר ניו יורק? "אם להיות כן - אף אחד לא יודע. זה אחד מהעניינים של מחוץ לקונטקסט, מחוץ לטבח ומחוץ לאירוע, זה אחד מהדברים המפתיעים שאף אחד מאיתנו לא היה יכול להבין, אין לי תשובה בשבילך. זה אחד הדברים הכי מפתיעים בשבילי לראות את האנשים שקורעים את הפוסטרים של החטופים. באופן ספציפי הם עושים את זה כי הם קיבלו הרבה פומביות. אלו לא אנשים בריאים מנטלית, הרוב שבהם חולים, לא שפויים, מקופחים, בודדים, טיפשים, אנשים בודדים וממורמים. בסופו של יום, אם הם בחרו לעשות את זה שילכו לעזאזל. זה חוסר כבוד מוחלט, מגעיל ומרתיח אבל בסופו של דבר שילכו לעזאזל. הם מקבלים הרבה פומביות כי זה כל כך מפתיע. מה שיותר מדאיג זה האנטישמיות והאנטי-יהדות, גם אם אתה בעד הפסקת אש, אפילו אם יש לך בעיה עם הממשלה הישראלית - והעולם שוכח או שהוא לא ידע, שהרבה לפני ה-7 באוקטובר אתם מחיתם נגד הממשלה שלכם, ולכולנו יש בעיות עם הממשלה שלנו, יש לנו בעיה פה עם הממשלה שלנו בארה"ב, לישראלים יש בעיה עם הממשלה שלה, בדמוקרטיות יש בעיות עם הממשלה. ההתנהגות האנטי-יהודית והאנטישמיות זה מה שמדאיג. אם אתה מרגיש בצורה שונה זה בסדר, אם אתה רוצה הפסקת אש בסדר, אני יכול להבין את זה גם אם אני לא מסכים איתך, אבל האנטי-יהדות הפומבית, בצורה פתוחה, באופן כה אינהרנטי ובגאווה, זו דאגה יותר גדול מהפוסטרים שאנשים קורעים, לא היית אומר?"
אתה חושב שניו יורק עדיין בטוחה עבור יהודים בימים אלו? "העיר ניו יורק עדיין בטוחה. האם זה נוח? לא, האם יהיו היתקלויות? כן, אבל העיר ניו יורק הייתי אומר שהיא עדיין בטוחה, זה מפחיד, אתה חושב פעמיים, אבל אנחנו נהיה בסדר".
רפפורט גם מוסיף: "דבר אחד שאני חושב שהולך לאיבוד זה שישראל עכשיו לא רק נלחמת עבור עצמה או עבור העם היהודי, היא נלחמת עבור העולם כולו כי צריך לעצור את האנשים האלה, וזה משהו שאני חושב שמתפספס".
2 צפייה בגלריה
מייקל רפפורט
מייקל רפפורט
"הרבה יהודים מפורסמים, הרבה קומיקאים יהודים ומבצעים יהודים לא אומרים שום דבר עכשיו והם צריכים לחיות עם ההחלטה הזאת"
(צילום: Rodin Eckenroth/Getty Images)