3 צפייה בגלריה
הלבשה תחתונה ריהאנה
הלבשה תחתונה ריהאנה
ההתנצלות ראשונה. ג'יג'י חדיד
(צילום: Gettyimage)
אחרי שבועות ארוכים בהם דוגמנית העל ג'יג'י חדיד מפרסמת בקביעות דברי הסתה פרו פלסטינים באינסטגרם שלה, שאפילו גובלים בשקרים של ממש, היום (ד'), העלתה הדוגמנית לראשונה פוסט שיכול להיחשב כהתנצלות. בערך. "כמישהי עם מורשת פלסטינית, החדשות והתמונות שוברות הלב שמגיעות ללא הפסקה מעזה היו קשות מנשוא. חשוב לי מאוד לחלוק איתכם סיפורים אמיתיים על הכאב שהפלסטינים עברו וממשיכים לחוות, אבל השבוע שיתפתי משהו שלא בדקתי לעומק ולא הקדשתי לו יותר מדי מחשבה".
כזכור, מוקדם יותר השבוע, העלתה חדיד סטורי ובו כתבה כי "ישראל היא המדינה היחידה שמחזיקה ילדים כשבויי מלחמה". הדוגמנית התייחסה כמובן למקרה של אחמד מנאסרה, שבשנת 2015 - כשהיה בן 13 בלבד, ניסה לרצח יהודים בפסגת זאב - ונתפס ונעצר על ידי מדינת ישראל, אך העובדות לא הפריעו לה להעלות את הסטורי השקרי, בזמן שעשרות ילדים ישראלים חפים מפשע הוחזקו בשבי החמאס.
כעת, בפוסט שהעלתה היום, ניסתה חדיד לתרץ את מעשיה: "רציתי להראות את הדרכים בהן החוק הבינלאומי מעורער על ידי הממשל הישראלי. במקרה הזה ניסיתי להראות איך ילדים פלסטינים שנעצרים על ידי הצבא הישראלי - לא מקבלים את אותם תנאים להם זוכים ילדים ישראלים שעצורים על אותם הפשעים". עם זאת, חדיד הוסיפה התנצלות מפתיעה: "השתמשתי בדוגמה לא נכונה כדי להוכיח את הטענה הזו. טעיתי".
בהמשך הפוסט, ניסתה חדיד להבהיר את כוונותיה: "המטרה שלי הייתה להתמקד בזכויות האדם", כתבה. "זו הסיבה שאני גם רוצה להדגיש שלתקוף כל אדם, כמובן כולל גם יהודים, זה לעולם לא בסדר. לקחת אנשים תמימים כבני ערובה זה לעולם לא בסדר. לפגוע במישהו מכיוון שהוא יהודי זה לעולם לא יהיה בסדר. זו טעות. לרצות חופש, זכויות ויחס אנושי לפלסטינים וגם לרצות ביטחון ליהודים - שני הדברים יכולים להיות חשובים לכל אדם - גם לי".
בעמוד הבא של הפוסט, המשיכה חדיד בניסיונות לתרץ את הטעות שעשתה: "יש תיעוד רב שנעשה על ידי ארגוני זכויות אדם אמינים, ליחס השיטתי הגרוע של ממשלת ישראל כלפי העם הפלסטיני. אני מכירה את הנושאים ההיסטוריים האלו היטב מכיוון שזו ההיסטוריה של משפחתי, פלסטינים שנכפה עליהם להימלט ממולדתם בשנות הארבעים המאוחרות של המאה הקודמת.
"יחד עם זאת, אני מבינה שיחד עם כוחה של הפלטפורמה שלי, מגיעה גם אחריות גדולה. אני אנושית ועושה טעויות, אבל גם לוקחת אחריות על הטעויות האלו. אני מתנגדת להפצת מידע שגוי, ומאז ומתמיד גיניתי את השימוש בתנועה לשחרור פלסטין כתירוץ לאנטישמיות. אני חייבת לעצמי ולעוקבים שלי להעביר את המסרים שלי בצורה הוגנת יותר, תוך כדי שאפעל למען העלאת המודעות להפרת החוקים הבינלאומיים של זכויות אדם.
"בו זמנית, אמשיך להתפלל למען שובם בשלום של כל החטופים ועבור ביטחונם של האנשים בעזה ובישראל".
3 צפייה בגלריה
שירי ביבס וילדיה
שירי ביבס וילדיה
רצינו להזכיר לחדיד איך באמת נראים ילדים חפים מפשע. שירי ביבס וילדיה
כזכור, בניגוד לסלבס רבים שמביעים את דעותיהם לגבי הנעשה בארצנו אך לא באמת בקיאים בחומר – לג'יגי' ואחותה בלה חדיד יש זיקה משפחתית חזקה לנושא הפלסטינים בארץ ישראל. הן אמנם נולדו בלוס אנג'לס, אך אביהן מוחמד חדיד נולד בשנת 1948 בנצרת וכמה ימים לאחר שנולד, ברחה משפחתו ללבנון ומשם לסוריה בעקבות הפרעות שבאזור. בעבר הוא סיפר בריאיון: "משפחה ישראלית שנתנו לה מחסה השתלטה על ביתנו וגירשה אותנו ממנו".
רק השבוע כתבה ג'יג'י על סבה, אנוואר מוחמד חדיד: "הוא הלך לעולמו כשהייתי צעירה אבל זכרו עדיין בראשי. העובדה שלא היה יכול להיקבר במקום שבו נולד, במקום שבו אביו ואבות אבותיו נולדו ומתו בו, בעיר שאותם בנו. זו אחת הסיבות שבגללן אני שואפת לשיוויון זכויות ושחרור הפלסטינים".
וזו גם הסיבה שבגללה הכוח של האחיות חדיד חזק (ומסוכן) יותר משל סלבס ווקאליים אחרים: בתור נצר למשפחה פלסטינית שחיה בעבר בארץ, הן נחשבות למבינות עניין ולאוטוריטה בנושא. יש לזכור שלג'יג'י גם יש 79.1 מיליון עוקבים, יותר מפעמיים כל היהודים בעולם, ולה ולאחותה יש כוח עצום בעולם האופנה והבידור העולמי, כך שחבריהן, הקולגות, המותגים שמעסיקים אותן וכל הסובבים אותן בעצם – מושפעים מהן מאוד ולא מוצאים סיבה לפקפק בדבריהן.
3 צפייה בגלריה
ג'יג'י חדיד
ג'יג'י חדיד
עם כוח גדול באה אחריות גדולה. חדיד
(צילום: AP)