6 צפייה בגלריה
ג'יג'י חדיד
ג'יג'י חדיד
כוח הרסני בידיהן. בלה וג'יג'י חדיד
(צילום: Gettyimages)
אם יש מערכה אחת שמדינת ישראל לא מצליחה בה במיוחד בימים אלו, היא זו של ההסברה העולמית. למרות מאמציהם ופועלם המרשים של אינספור משפיענים וגולשים ישראלים לצד כמה כוכבי הוליווד בולטים - דעת הקהל ברחבי העולם לא נוטה ברובה לטובתנו. כנראה שזה לא מפתיע במיוחד, אם הגולשים לא מתעמקים בנושא, בהיסטוריה ובעובדות – הם כנראה מקבלים את המידע שלהם מהסלבס החביבים עליהם, ולרוע המזל – על כל איימי שומר, דברה מסינג ומייקל רפפורט יש הרבה יותר אנג'לינה ג'ולי, סוזן סרנדון וג'נה אורטגה, כלומר כוכבים עם יותר נראות, אוהדים וכוח משמעותי.
אלו שבולטות בעיקר בהפצת פרופוגנדה אנטי ישראלית, וזה לא יפתיע אף אחד, הן ג'יג'י ובלה חדיד. שתיהן פועלות כבר שנים נגד ישראל, נוהגות לפרסם פוסטים אנטי ציונים ולקדם את האג'נדה הפלסטינית. אם עד לפני חודש וחצי התייחסנו אליהן בביטול או בגיחוך – בשבועות האחרונים מתברר כמה הדברים שלהן משמעותיים, משפיעים ובעלי השלכות הרסניות עבור ישראל בכל הנוגע לדעת הקהל העולמית.
לג'יג'י חדיד יש 79.1 מיליון עוקבים באינסטגרם, בעוד שלבלה יש 61.1 מיליון. אף אחת מהן לא מתקרבת אמנם למספרים של סלינה גומז (430 מיליון עוקבים) או קיילי ג'נר (398 מיליון עוקבים), אבל בכל זאת, אלו עדיין מספרים שאסור לזלזל בהם. בעוד שגומז העלתה כמה סטוריז שרמזו על תמיכתה בפלסטינים וג'נר פרסמה סטוריז מתחמקים ולא ברורים, שאת חלקם גם מחקו – האחיות חדיד נושאות בגאווה את משנתן, וכולה על טהרת ההתנגדות לישראל.
בתחילת המלחמה עוד היה נראה שהשתיים נוקטות בעמדה ניטרלית יחסית. כמה ימים אחרי הטבח בדרום, ג'יג'י גינתה את מעשי הטרור וכתבה: "ליבי כואב על המאבק הפלסטיני והחיים תחת הכיבוש, אבל אני גם מרגישה אחריות לחבריי היהודים. בזמן שיש לי חלומות ותקוות עבור הפלסטינים, אף אחד מהם לא כולל פגיעה באנשים יהודים... הטרור נגד אנשים חפים מפשע לא עושה טוב לתנועת 'שחרור פלסטין'".
בלה מצדה, המתינה כמעט שלושה שבועות עד שהגיבה: "אני מתאבלת על המשפחות הישראליות שמתמודדות עם הכאב והתוצאות של ה-7 באוקטובר. אני מגנה התקפות טרור על אזרחים, בכל מקום. פגיעה בנשים וילדים וגרימת טרור אינה תורמת לתנועה לשחרור פלסטין". יחד עם זאת, כדי שלא יחשבו חלילה שעברה צד, היא הוסיפה: "לבי מדמם מכאב מהטראומה שאני רואה, כמו גם מהטראומה הממושכת של הדם הפלסטיני שלי, כשאני רואה את תוצאות התקיפות האוויריות בעזה".
6 צפייה בגלריה
בלה חדיד
בלה חדיד
מתאבלת אבל בהסתייגות. בלה חדיד
(צילום: Gettyimage)
אם מישהו אכן חשב לרגע שבעקבות מעשי הטרור של חמאס החדידיות יאמצו גישה סובלנית שאולי תזדהה יותר גם עם הצד הישראלי, הוא התבדה במהרה: שתיהן ראו בתגובה של צה"ל אות לפתיחת מלחמה משלהן. בשבועות האחרונים הן פרסמו שלל פוסטים וסטוריז שסיפרו לעולם על המתרחש כביכול בעזה. הבעיה? רבים מהסיפורים שלהן כללו מידע שהיה נכון חלקית או שגוי לחלוטין.
רק השבוע בישרה ג'יגי: "ישראל היא המדינה היחידה שמחזיקה ילדים כשבויי מלחמה"' וצירפה את תמונתו של אחמד מנאסרה בן ה-12 שלפי חדיד, "נחטף על ידי הכיבוש הישראלי, למרות בעיותיו הרפואיות". היא גם כתבה: "מאות ילדים פלסטינים סובלים כיום בבתי הכלא הישראלים". האמת? בשנת 2015 מנאסרה תקף יהודים עם סכין ופצע קשה שניים מהם.
כמה שעות לאחר שהעלתה את הסטורי, וכנראה בגלל שקיבלה מטח של הודעות שהעמידו אותה על טעותה (ביניהם גם של סקוטר בראון ובר רפאלי), חדיד מחקה אותו, אך לא טרחה להתנצל או להבהיר את דבריה.
בסטורי אחר כתבה: "ישראל רואה את כל הפלסטינים כ'טרוריסטים', מבחינתה כל אחד שתומך בפלסטין הוא 'אנטישמי', כל יהודי שמתנגד לפעילות הממשלה 'מלא בשנאה עצמית' והיא אפילו קוראת להם להפסיק להיות יהודים. אז כולם טועים ומשקרים חוץ מישראל? אם זה לא היה כל כך מרושע ומטריד, זה היה מצחיק".
לעתים אף נראה שחדיד פצחה בקריירה שנייה כדוברת העם הפלסטיני ומקדישה לילות כימים לפרסום תכנים אנטי ישראלים. אתמול (א') היא שיתפה סרטון שבו גולשת מאשימה את ישראל בכך שקצרו איברים פנימיים של פלסטינים לטובת חולים ישראלים, לצד קטע מתוכניתם של גיא מרוז ואורלי וילנאי שעסק במכון לרפואה משפטית ובו טענה אחת המרואיינות שישראל נהגה לקחת איברים מפלסטינים ועובדים זרים (טענה שכמובן מעולם לא קיבלה אישור).
סטורי נוסף ששיתפה היה של מגישת חדשות שדיווחה על חסיד אומות עולם שהציל יהודים בשואה והחליט להחזיר את המדליה שהוענקה לו בתגובה על מעשי ישראל בעזה.
6 צפייה בגלריה
ג'יג'י חדיד
ג'יג'י חדיד
מפיצה שקרים ולא מתנצלת
(צילום: AP)
בלה מצדה פרסמה סטורי שמתייחס לכיבוש הכפר הערבי דיר יאסין על ידי לוחמי האצ"ל והלח"י במלחמת העצמאות, ומשווה בין "הטבח בדיר יאסין" לבין "הטבח בעזה", ומתכוונת לא לטרור של חמאס אלא לזה שצה"ל מבצע כביכול בפלסטינים.
יש לציין שבניגוד לסלבס רבים שמביעים את דעותיהם לגבי הנעשה בארצנו אך לא באמת בקיאים בחומר – לאחיות חדיד יש זיקה משפחתית חזקה לנושא. הן אמנם נולדו בלוס אנג'לס, אך אביהן מוחמד חדיד נולד בשנת 1948 בנצרת וכמה ימים לאחר שנולד, ברחה משפחתו ללבנון ומשם לסוריה בעקבות הפרעות שבאזור. בעבר הוא סיפר בריאיון: "משפחה ישראלית שנתנו לה מחסה השתלטה על ביתנו וגירשה אותנו ממנו".
6 צפייה בגלריה
מוחמד חדיד
מוחמד חדיד
קיצוני אפילו יותר מבנותיו. מוחמד חדיד
(צילום: GettyImages)
הוא אגב, קולני וקיצוני אף יותר מבנותיו. חדיד נוהג להשוות בין מדינת ישראל וצה"ל לבין הנאצים, לפרסם סטוריז של יהודים פרו פלסטינים ולפני כשבועיים האשים את בנימין נתניהו בכך שהיה זה שהביא למעשי הטרור: "ביבי, אתה אחראי לכך. השארת את מחנה הריכוז/כלא עזה ללא השגחה. ידעת שאתה מקריב את האנשים הכי פגיעים, השמאלנים, היהודים ששנאו אותך. לא אכפת לך מהם". בהמשך כתב: "אני כמובן לא מעריץ של חמאס - אבל עשית מספיק נזק למאה הזאת. שיטחת את העיר עזה. אתה עוד תישפט בבית הדין על הנזק שהבאת על עמך - והשאר בידי אלוהים. לא תוכל להסתתר או להרוויח עוד זמן".
יש לציין שבריאיון לתוכנית "הצינור" הוא הודה שאין לו באמת מושג: "אף פעם לא הייתי בעזה, אני גם לא יודע מי זה חמאס, אני רק שומע עליהם מהחדשות. אני לא יכול לקרוא להם ארגון טרור כי אני באמת לא יודע עליהם דבר". הוא גם אמר שהוא לא בודק כל מידע שהוא מקבל לפני שהוא מפרסם אותו: "אני לא מוודא שכל מילה שאני מפרסם נכונה". כך שלא פלא שהוא משתף מידע שגוי בצרורות.
6 צפייה בגלריה
מוחמד חדיד
מוחמד חדיד
מוחמד חדיד משווה בין ישראל לבין הנאצים
(צילום: אינסטגרם)
אתמול כתבה ג'יג'י על סבה, אנוואר מוחמד חדיד: "הוא הלך לעולמו כשהייתי צעירה אבל זכרו עדיין בראשי. העובדה שלא היה יכול להיקבר במקום שבו נולד, במקום שבו אביו ואבות אבותיו נולדו ומתו בו, בעיר שאותם בנו. זו אחת הסיבות שבגללן אני שואפת לשיוויון זכויות ושחרור הפלסטינים".
וזו אולי הסיבה שבגללה הכוח של האחיות חדיד חזק (ומסוכן) יותר משל סלבס ווקאליים אחרים: בתור נצר למשפחה פלסטינית שחיה בעבר בארץ, הן נחשבות למבינות עניין ולאוטוריטה בנושא. יש לזכור שמעבר לעשרות מיליוני העוקבים של המשפחה, יש להן גם כוח עצום בעולם האופנה והבידור העולמי, כך שחבריהן, הקולגות, המותגים שמעסיקים אותן וכל הסובבים אותן בעצם – מושפעים מהן מאוד ולא מוצאים סיבה לפקפק בדבריהן, כך שהמציאות לפי ג'יג'י ובלה, לא משנה עד כמה מעוותת ושקרית, הופכת להיות האמת המוחלטת עבור מיליוני אנשים, מה שמהווה בעיה גדולה עבור ישראל.
הפיתרון? לא בטוח שיש, מעבר ללדווח עליהן לאינסטגרם ולזה שמתבקש בעיקר: ישראל צריכה להעלות כמה שלבים בכל הנוגע להסברה שלה בתקשורת העולמית וברשתות החברתיות, כי מול שגרירות כמו האחיות חדיד וחבריהן קשה להתמודד, ועם כל הכבוד העצום שיש לנו לישראלים שלקחו זאת על עצמם (ע"ע נועה תשבי) – הם לא יכולים לעשות זאת לבדם.
6 צפייה בגלריה
ג'יג'י חדיד
ג'יג'י חדיד
מוחמד, ג'יג'י, יולנדה ובלה חדיד
(צילום: Gettyimages)