הנסיך הארי ומייגן מרקל שינו את שם המשפחה שלהם ושל ילדיהם ארצ'י וליליבת ל"סאסקס" - במטרה "לאחד" את משפחתם. השינוי התרחש בדיוק לפני שבוע, אז השיקו הדוכסים את האתר החדש שלהם.
"מייגן טוענת שזה יאחד את המשפחה, למרות שלא ברור לי איך בדיוק", אמרה המומחית המלכותית אינגריד סוארד והסבירה כי אולי זה יעזור לשמור על פשטות בארצות הברית, שם אין תארי אצולה וגם לא ידע בנושא, "אך בעולם של המלוכה הבריטית הכול מאוד שונה".
סוארד המשיכה ואף השתמשה בקלף הסבא שהלך לעולמו, כשהכריזה כי "הנסיך פיליפ בטח מתהפך בקברו" לאחר שהארי "נטש" את שם משפחתו הקודם, מאונטבטן-וינדזור.
4 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
לא מניחים למשפחה. הנסיך הארי ומייגן מרקל
(צילום: Karwai Tang/WireImage)
נזכיר כי את תואר הדוכסים מסאסקס קיבלו הנסיך הארי ומרקל מסבתו, המלכה אליזבת, בשנת 2018 כמתנת חתונה. למעשה, כאשתו של דוכס, מקובל להשתמש בשם הדוכסות כשם משפחה, למשל מייגן סאסקס, גם למטרות חברתיות וגם מבחינה מקצועית. אך בכל הנוגע לילדים זה שונה - "שם המשפחה של ארצ'י וליליבת הוא מאונטבאטן-ווינדזור וכך זה צריך להישאר", הבהירה סוארד. "סאסקס זה לא נכון".
את אזרחי ארצות הברית השינוי שהכריזו עליו הדוכסים מסאסקס כנראה לא יטריד, אך למשפחת המלוכה אכפת מאוד מהדברים האלה - וכך גם לציבור הבריטי. למעשה, אם נחזור אחורה כמה עשורים, לאחר חתונתם של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ, האחרון נחרד לגלות שילדיו לא יישאו את שם משפחתו . "אני האיש היחיד במדינה שאסור לו להעביר לילדיו את שמו", אמר אז הנסיך.
"זה כאב לו מאוד", סיפרה הרוזנת מאונטבטן - אשתו של דודו של פיליפ. "הוא ויתר על הכול בשביל אשתו וזה היה העלבון האחרון. זו הייתה מכה נוראית". בסופו של דבר פיליפ התעקש ויחד עם צ'רצ'יל "הכריח" את אליזבת להעניק לילדיהם את שם המשפחה מאונטבטן-ווינדזור והוסכם כי כך זה ימשיך גם לכל הדור הבא.
"כמה עצוב שרק שלושה דורות מאוחר יותר, הארי מתעלם בצורה כל כך בוטה מרצונותיו של סבו ונוטש את שם המשפחה עליו נלחם פיליפ. הארי מאוד אהב את סבו אבל המחדל האחרון בוודאות גורם לפיליפ להתהפך בקברו", סיכמה סוארד.
4 צפייה בגלריה
הנסיך הארי הנסיך פיליפ
הנסיך הארי הנסיך פיליפ
היום הוא לא היה מחייך. הנסיכים פיליפ והארי
(צילום: Phil Walter/Getty Images)
במלוכה עוד לא הספיקו לעכל את הגזרה, ובסוף השבוע האחרון ריאיון חדש עם הנסיך הארי שודר בטלוויזיה האמריקנית.
למרות שהטיזר לתוכנית הבטיח התייחסות של הנסיך למחלתו של אביו, הארי הסתפק בלומר שהוא "אוהב את משפחתו", סירב למסור פרטים אישיים ורפואיים על מצבו של המלך והוסיף כי במידה והמלך צ'רלס יבקש ממנו - הוא יחזור למלא את תפקידו המלכותי.
ובכל זאת, נראה שבארמון לא מעריכים את כוונותיו של הארי, שכזכור הגיע ללונדון מיד לאחר שהתבשר על מחלתו של אביו. אחיו הגדול הנסיך וויליאם סירב לפגוש אותו במהלך הביקור, מומחים מלכותיים האשימו אותו ש"איכפת לו רק מעצמו" והוסיפו כי הוא "לא לקח בחשבון שהביקור שלו עלול להלחיץ את אביו".
"וויליאם הוכיח שהוא התנער לחלוטין מהארי, הוא לא מוכן להכיר בו ונראה שהוא אפילו לא אוהב אותו יותר", הכריזה המומחית המלכותית ג'ני בונד. "הארי פשוט לא חלק מחייו יותר. הקרע ביניהם כל כך עמוק וכעת עולה השאלה האם זה אי פעם יהיה ניתן לתיקון".
רוברט ג'ובסון, עיתונאי בריטי, הוסיף ואמר ל"דיילי מייל" כי "למרות שהמחווה של הארי, שעזב הכול והגיע מיד לאנגליה, אולי נגעה לליבו של צ'רלס, היא במקביל גרמה לאי שקט מאחר והוא הגיע ללא כל הזמנה".
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס קמילה
המלך צ'רלס קמילה
אין להם רגע דל. קמילה וצ'רלס
(צילום: Max Mumby/Indigo/Getty Images)
ואי אפשר שלא לחזור ארבע שנים אחורה, ל-8 בינואר 2020, אז הודיעו הארי ומייגן כי הם פורשים מהמלוכה לטובת חיים נורמליים. נראה כי השניים לא הבינו את המשמעות של לפרוש מהמלוכה, מאחר ובארבע השנים האחרונות הם ממשיכים להטריף את משפחת המלוכה כשהם מסגלים לעצמם הרגלים מלכותיים משלהם.
בשבוע שעבר השיקו השניים את האתר החדש שלהם תחת המותג "סאסקס", שכזכור נאסר עליהם לשימוש על ידי המלכה אליזבת לאחר פרישתם. נראה כי השניים ניצלו את המשבר הרפואי בארמון כדי לקדם את האינטרסים האישיים שלהם ונכון לכתיבת שורות אלה זה אכן עובד. איש מהארמון לא הגיב לבחירת השם של האתר, גם לא להשקת הפודקאסט המחודש שלהם או הריאיון של הארי ל"בוקר טוב אמריקה". נמשיך לעקוב!
4 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
מתים לדעת מה עובר לכם בראש
(צילום: Andrew Chin/Getty Images)