7 צפייה בגלריה
בלמורל סקוטלנד המלכה אליזבת
בלמורל סקוטלנד המלכה אליזבת
הנסיך וויליאם נוהג לטירת בלמורל עם דודיו אנדרו, אדוארד וסופי
(צילום: Gettyimages)
"המלכה מתה בשלווה אחר הצהריים בטירת בלמורל", הודיע אתמול (ה') ארמון בקינגהאם. אליזבת השנייה הלכה לעולמה בגיל 96, כשלצידה בנה הבכור צ'רלס והנסיכה אן. שאר בני המשפחה, בהם ילדיה אנדרו ואדוארד ונכדיה הנסיכים וויליאם והארי, מיהרו לסקוטלנד לאחר שרופאיה של המלכה נתנו לה "שעות ספורות לחיות".
על פי הדיווחים ב"דיילי מייל", היחידים שהפסיקו להיפרד מהמלכה היו צ'רלס ואן, שכבר היו בסקוטלנד. יתר בני המלוכה לא הספיקו להגיע לטירה לפני שהיא נפטרה. הנסיכים אנדרו, אדוארד ואשתו סופי ו-וויליאם עלו מיד על טיסה פרטית מברקשייר לאברדין. הנסיך הארי, שהיה אמור להשתתף באירוע צדקה בלונדון יחד עם אשתו מייגן מרקל ניסה גם הוא להגיע לבלמורל בזמן אך הגיע למקום בשעה שמונה בערב - כמעט שעה וחצי לאחר שהארמון הוציא את ההודעה הרשמית על מותה של המלכה.
7 צפייה בגלריה
בלמורל סקוטלנד המלכה אליזבת
בלמורל סקוטלנד המלכה אליזבת
הנסיך הארי מגיע באיחור לבלמורל
(צילום: Mega)
כאמור, צ'רלס כבר היה לצד אימו מהרגע שהוכרז על התדרדרות משמעותית במצבה. מיד כשהבינו את חומרת המצב, נשלח המסוק המלכותי לאסוף את המלך העתידי מבית דמפריס באיירשייר, שם בילה את הלילה שלפני מותה. צ'רלס הגיע לטירת בלמורל בשעה 10:27. אשתו, הדוכסית קמילה - שמהיום יש לכנותה המלכה בת הזוג - כבר הייתה בבירקהול ומיד נסעה לטירה במכוניתה.
גם הנסיכה אן הייתה לצידה של אמה בשעות האחרונות, היות ששהתה בסקוטלנד. בשעות שאחרי, מטוס פרטי אסף את הנסיכים אנדרו ואדוארד עם אשתו סופי, הרוזנת מווסקס, שנחשבה לכלה האהובה ביותר על המלכה. הנסיך וויליאם הצטרף לבני המשפחה ללא אשתו, קייט מידלטון, שנשארה לצידם של ילדיה ג'ורג', שרלוט ולואי - שהתחילו מוקדם יותר השבוע את לימודיהם בבית ספרם החדש.
למרות ששעת המוות המדויקת לא פורסמה - הסבירות היא כי אדואד, אנדרו, סופי ווויליאם לא הספיקו להיפרד מאליזבת לפני מותה.
לפי הדיווחים, מידלטון הייתה מוזמנת להגיע לבלמורל אך כאמור העדיפה להישאר עם ילדיה - ולהיות זו שמבשרת להם את הבשורה על מותה של הסבתא רבתא האהובה שלהם.
7 צפייה בגלריה
בלמורל סקוטלנד המלכה אליזבת
בלמורל סקוטלנד המלכה אליזבת
ממהרים להגיע לטירל בלמורל עם הריינג' רובר המלכותי
(צילום: Gettyimages)
כאמור, הנסיך הארי הגיע באיחור הגדול מכולם. הדובר של הדוכסים מסאסקס נתן תחילה מידע שגוי כשיצא בהודעה שהנסיך ומייגן יטוסו לטירת בלמורל כדי להצטרף למשפחה אך מאוחר יותר יצאה הודעה מתקנת כי רק הארי יגיע מלונדון. הנסיך היה עדיין בדרכו כשההודעה הרשמית על מותה של המלכה יצאה לתקשורת.
חסרונה של מייגן בהחלט הורגש - לפחות בתקשורת. בזמן שמומחים לענייני מלוכה טוענים כי בנות הזוג לא נוטות להגיע לרגעים האינטימיים ביותר של בני המלוכה, ולראייה גם קייט מידלטון לא הגיעה לטירת בלמורל להיפרד, הספקולציות בממלכה גורסות כי יותר סביר שמרקל לא הגיעה לטירה מחשש שלא תתקבל בשמחה על ידי שאר בני המשפחה. הכתב המלכותי של ה-BBC, ניקולס וויצ'ל, אף אמר בשידור כי "אם להיות כן לגמרי, היא אולי לא תתקבל שם בחום גדול מדי".
בהצהרה של הדובר של הדוכסים מסאסקס נמסר כי מרקל תישאר בלונדון לאחר ש"החליטה שלא לנסוע לסקוטלנד יחד עם הנסיך הארי", בעקבות מה שתואר כ"שינוי בתוכניות". העיתונאי אומיד סקובי, שנחשב לחבר קרוב של הדוכסים, אישר כי היא לא תגיע לטירה.
לאחר מותה של המלכה וכדי לכבד את זיכרונה, עמוד הבית של Archewell - האתר הרשמי של הארי ומייגן - הושחר ובדף הנחיתה נכתב: "לזכרה האהוב של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. 2022-1926".
7 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת מייגן מרקל הנסיך הארי
המלכה אליזבת מייגן מרקל הנסיך הארי
היו זמנים. המלכה אליזבת, הנסיך הארי ומייגן מרקל
(צילום: GettyImages)
נזכיר כי בדיוק לפני שבוע נחתו הנסיך הארי ומייגן מרקל בבריטניה לטובת סיבוב יח"צ בעמותות צדקה בהן הם תומכים אך לפי הדיווחים לא נפגשו עם בני משפחת המלוכה. בתחילת השבוע דווח כי "המלחמה הטרנס-אטלנטית הקרה" בין הדוכסים ומלכת אנגליה נמשכת, הודות לריאיון הסנסציוני שנתנה מייגן מרקל למגזין The Cut ובו חשפה עוד מהקשיים בהם נתקלה עם כניסתה לארמון המלוכה.
לפי הדיילי מייל הדוכסים מסאסקס שהו בביתם הישן שבפרוגמור - שנמצא 15 דקות הליכה מביתם החדש של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון - ובכל זאת, לא התקיים ביקור במעונם של הדוכסים מקיימברידג'.
7 צפייה בגלריה
הודעה על מותה של המלכה אליזבת מתוך האתר של הנסיך הארי ומייגן מרקל
הודעה על מותה של המלכה אליזבת מתוך האתר של הנסיך הארי ומייגן מרקל
הודעה על מותה של המלכה אליזבת מתוך האתר של הנסיך הארי ומייגן מרקל
(צילום מסך)
מרגע הידיעה על מותה של המלכה, הדגל בבריטניה ירד לחצי התורן ואלפי אזרחים נאספו מחוץ לארמון בקינגהאם ומוקדים מלכותיים נוספים להביע את תנחומיהם וצערם על מותה של המלכה. בשלב מסוים של הערב נשמע ביצוע של השיר 'God Save The Queen' בין האזרחים ולאחריו נשמעו קריאות עידוד. אזרחים רבים הניחו זרי פרחים מחוץ לטירת ווינדזור, שם בילתה המלכה את רוב זמנה לאחר מותו של בעלה, הנסיך פיליפ.
אזרחים נוספים הניחו זרי פרחים מחוץ לשגרירות בריטניה וכמו כן בשגרירויות בוושינגטון, ברלין ואוסלו. "כמה שאתה מנסה להכין את עצמך לרגע הזה הוא פשוט פוגע בך כמו טון של לבנים. המלכה אליזבת שאין לה תחליף. אני פשוט לא מאמין שלא נראה יותר את החיוך הזה שלה", אמר אזרח נסער.
בנה הבכור של אליזבת ירש את הכתר ומעתה יש לפנות אליו כמלך צ'רלס השלישי. לאחר מות אימו ספד לה. "מותה של אמי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצב גדול עבורי ועבור כל המשפחה שלי".
היום מבצע "גשר לונדון" ייכנס לתוקף באופן רשמי. מסע הלוויה של המלכה אליזבת צפוי להיערך ביום שני ה-19 בספטמבר, כאשר המדינה תיכנס היום לתקופת אבל רשמית.
ארונה של המלכה אליזבת צפוי להישאר בטירת בלמורל לפחות במהלך היומיים הקרובים לפני שיוטס חזרה ללונדון בשבוע הבא. מאוחר יותר היום המלך צ'רלס השלישי צפוי לחזור ללונדון יחד עם אשתו ולשאת את נאומו הראשון כמלך. אמש כינסה ראש ממשלת בריטניה החדשה אליזבת טראס פגישה של שרים, בכי משטרה ופקידים מלכותיים על מנת לדון בהסדרים לקראת תקופת האבל ומסע הלוויה של המלכה. על שער ארמון בקינגהאם הוצמד שלט ממוסגר עם ההצהרה הרשמית על מותה של המלכה.
7 צפייה בגלריה
בריטניה מות המלכה אליזבת השנייה מניחים פרחים ב ארמון בקינגהאם 9 בספטמבר
בריטניה מות המלכה אליזבת השנייה מניחים פרחים ב ארמון בקינגהאם 9 בספטמבר
אזרחים מניחים פרחים בארמון בקינגהאם
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
בריטניה מות המלכה אליזבת השנייה מניחים פרחים ב שגרירות בריטניה ב טוקיו יפן
בריטניה מות המלכה אליזבת השנייה מניחים פרחים ב שגרירות בריטניה ב טוקיו יפן
בריטניה מות המלכה אליזבת השנייה מניחים פרחים בשגרירות בריטניה בטוקיו יפן
(צילום: רויטרס)