"38 שנים. 38 שנים שכל כך הרבה אנשים שונים סיפרו את הסיפור שלי עם ספינים והטעיות, שזה הרגיש כמו זמן טוב לקחת בעלות על הסיפור שלי ולספר אותו בעצמי", הכריז הנסיך הארי בריאיון לרשת ITV אמש (א'), שעון בריטניה. "אתה יודע?", הוא הוסיף ופנה למראיין טום ברדבי, "אני חושב שאם עדיין הייתי חלק מהמוסד, לא הייתה ניתנת לי האפשרות לעשות את זה, אז אני באמת אסיר תודה על כך כי זה הסיפור שלי לספר".
בלילה שבין ראשון לשני, עלה לאוויר הריאיון הראשון (מתוך ארבעה) של הנסיך הארי כחלק מקידום ספרו האוטוביוגרפי SPARE, שעתיד לצאת לאור מחר (ג'). 90 דקות (ערוכות!) ישב הנסיך לריאיון חושפני, שלפחות על פי שפת הגוף שלו שידר כנות ועצבות, וסיפר על חייו בבית המלוכה. הריאיון נפתח בזיכרונות הכואבים מהלילה בו אימו, הנסיכה דיאנה, הלכה לעולמה. "כולם יודעים איפה הם היו ומה הם עשו בלילה שאמי מתה", אמר הנסיך ושיתף בתחושות הקשות שהציפו אותו ביום הלוויה. "הרגשתי אשם, אני חושב שגם וויליאם הרגיש. ללכת מסביב לארמון קנזינגטון לצד 50 אלף זרי פרחים שהונחו לכבוד אימנו, ואז לחצנו ידיים לאנשים וחייכנו. ראיתי את קטעי הווידיאו. והידיים הרטובות שלחצנו. לא הבנו למה הידיים רטובות אבל הן היו רטובות מכל הדמעות שהן נגבו. כולם חשבו והרגישו שהם הכירו את אמא שלנו, ושני האנשים הקרובים אליה ביותר שני האנשים שהיא הכי אהבה, לא יכלו להביע כל רגש באותו הרגע".
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי ריאיון ל-ITV
הנסיך הארי ריאיון ל-ITV
חיכה 38 שנה לספר את הסיפור שלו. הנסיך הארי
(צילום: ITV)

"אני לא בכיתי ואבי לא חיבק אותי"

גם בריאיון שהעניק הנסיך לאנדרסון קופר מרשת CBS, לתוכנית "60 דקות", מותה הטראגי של הנסיכה דיאנה מדובר והוא מג'ורי מאוד בחייו. בזמן שאחיו הגדול, הנסיך וויליאם, שומר על הרגשות עמוק בפנים, הארי מדבר על זה בכל הזדמנות ונראה כי הוא עדיין מחפש תשובות. בריאיונות הוא חוזר ללילה בו אביו, המלך צ'רלס, סיפר לו על תאונת הדרכים של אימו. "אבי כינה אותי 'בני היקר' והניח את ידו על הברך שלי - לפני שאמר לי שאמי לא תשרוד את פציעות הראש שנגרמו לה בתאונת הדרכים בפריז. אני זוכר שחיכיתי שהוא יגיד לי שהיא תהיה בסדר - אבל הוא לא עשה זאת". לאחר שהוסיף כי "אביו מעולם לא היה טוב בביטוי רגשותיו", נזכר בתחושה האיומה שחש. "מה שאני זוכר בבירור זה שלא בכיתי. אפילו לא דמעה. ושאבי לא חיבק אותי".
בריאיון ל-ITV הארי הוסיף: "אבי נכנס לחדר שלי בחלוק ושיתף אותי בחדשות האלה. רק עכשיו, כחלק מכתיבת הספר, אני תוהה לעצמי כמה שעות הוא היה ער. והחמלה שיש לי אליו, כהורה, שצריך לשבת עם זה כל כך הרבה שעות, להתאמן. להבין איך הוא מעביר את המידע הזה לשני הבנים שלו. אני לא רוצה להיות במקום הזה - וזה חלק מהסיבה שבגללה אנחנו כאן עכשיו. אני לא רוצה שההיסטוריה תחזור על עצמה, אני לא רוצה להיות אבא חד הורי. ואני בהחלט לא רוצה שהילדים שלי יגדלו בלי אמא או אבא".
בספרו האוטוביוגרפי סיפר כי ביקש מאביו ללכת לבקר את אימו בבית החולים אך הוא הסביר לו שהיא לא תתאושש מהתאונה, ולאחר מכן השאיר אותו בחדר, לבדו, עד למחרת בבוקר. הארי נזכר כי הפעם הראשונה שהצליח לבכות הייתה ברגע הקבורה של אימו.
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי הנסיך וויליאם הלוויה דיאנה
הנסיך הארי הנסיך וויליאם הלוויה דיאנה
מחייכם לקהל. צ'רלס, וויליאם והארי במסע הלוויה של דיאנה
(צילום: Gettyimages)
"דרשתי לראות תמונות של אמי מהתאונה. חיפשתי ראיות לכך שאמי באמת מתה. סוף-סוף הגעתי לתמונות של אמא שלי. היא הייתה מוקפת אור, ממש כמו הילה סביבה. צבע האורות היה זהה לצבע שיערה. זהוב", נזכר הנסיך, ואז סיפר על הרגע בו הבין כי אותם אורות הם הפלאשים של צלמי הפפראצי שלא חדלו לצלם ולו לרגע אחד. "כשהבנתי את מקורם האמיתי של האורות - הבטן שלי התכווצה. הם לרגע לא הפסיקו לצלם, אף אחד לא בדק אותה, אף אחד לא הגיש לה עזרה, אפילו לא ניחם אותה. זה עדיין כואב לדעת שאמי צולמה כשהיא גוססת וחסרת אונים".
"רק לאחרונה אני, אנחנו, אחי ואני, צעדנו באותו המסלול והתבדחנו על כך שלפחות אנחנו מכירים את הדרך", נזכר הנסיך בצעידת הכבוד לזכרה של המלכה אליזבת, והוסיף כי זה היה מאוד דומה - אך השוני היה מאוד ברור. "ההבדל היה ברמות הרגש. סבתא שלנו סיימה את החיים ואני חושב שזה היה יותר צעידה של כבוד והכרה בהישגיה. אמא שלנו נלקחה צעירה מדי". בציטוט מתוך ספרו שהודלף בסוף השבוע האחרון אמר הארי כי הוא "מאמין שדיאנה זייפה את מותה כדי לברוח מחייה האומללים". הנסיך, שהיה אז בתחילת שנות העשרה, הסביר כי ניסה לשכנע את עצמו שזה המצב כדי להקל על הכאב, אך בריאיון הסביר כי הוא מודע לאמת, אך המחשבה בהחלט ניחמה אותו.
הארי הוסיף כי באחת הפעמים שהיה בפריז שכנע את נהגו האישי להסיע אותו במהירות של 65 קמ"ש במנהרה שבה אמו מצאה את מותה, כדי לחוות את הנסיעה כפי שהיא חוותה אותה ברגעיה האחרונים. עד אז, הוא דמיין אותה מסוכן ותלול והופתע לגלות שזה לא המצב. עוד הוסיף כי סיפר לוויליאם על המנהרה ושכנע את אחיו להצטרף אליו ולעבור בה יחד - אז, לטענתו, הייתה הפעם הראשונה שהם באמת דיברו על התאונה של אימם.

"משפחתי נכנסה למיטה עם השטן"

על יחסיו המורכבים עם התקשורת דיבר הנסיך הארי לא פעם. בסדרת הדוקו-ריאליטי של הדוכסים מסאסקס שעלתה לאוויר בחודש דצמבר האחרון הסביר הנסיך איך למעשה עובדים היחסים בין בני המלוכה ותקשורת והוסיף כי לפעמים כדי להעלים סיפור אחד - צריכים להמציא סיפור אחר, ובכך האשים את משפחתו שהפכה אותו ואת אשתו מייגן מרקל לשעיר לעזאזל. כתיבת הספר, הוא אומר, לא נעשתה בזדון כדי להכאיב להם. "אני אוהב את אבא שלי. אני אוהב את אחי. אני אוהב את המשפחה שלי", הדגיש. "שום דבר ממה שעשיתי בספר הזה או בכל דרך אחרת לא היה מתוך כוונה לפגוע בהם". עבורו, זו הייתה הדרך לספר את הצד שלו בסיפור, אחרי שהתמודד במשך שנים רבות מדי עם שקרים שנאמרו עליו ועל משפחתו. "אותם אנשים מסוימים החליטו להיכנס למיטה עם השטן, נכון? כדי לשקם את התדמית שלהם. אם אתה מרגיש שאתה צריך לעשות את זה - או רוצה לעשות את זה, יש פה עניין של בחירה. אבל ברגע שהשיקום הזה בא על חשבון אחרים - על חשבוני, על חשבון בני משפחתי - זה המקום שבו אני מציב את הגבול", הבהיר הנסיך.
"צ'רלס תמיד נתן לנו להרגיש שהוא לא באמת מוכן להורות. האחריות, הסבלנות, הזמן. אפילו הוא, למרות שהוא אדם גאה, היה מודה בזה", אמר הנסיך הארי בריאיון ל-ITV, ומיד איזן את דבריו עם מילה טובה: "למען ההגינות - הוא ניסה". הנסיך נזכר באחת מארוחות הערב שלהם, במהלכה סיפר לאביו כי הוא סובל מקשיים נפשיים, והוסיף כי צ'רלס הביע חרטה על כך שלא הגיש לו עזרה מוקדם יותר. "דיברנו באריכות על מה שעברתי, סיפרתי לו סיפור אחרי סיפור. לקראת סוף הארוחה הוא השפיל את מבטו לעבר הצלחת ואמר בשקט - 'אני מניח שזו אשמתי, הייתי צריך לתת לך את העזרה שאתה צריך לפני שנים'. הבטחתי לו שזו לא אשמתו אך הערכתי מאוד את ההתנצלות".
כשנשאל הנסיך כיצד יצליח להצדיק את רמת החשיפה בספרו, ענה כי "יש מוטו משפחתי אצלנו שאומר 'לעולם אל תתלונן, לעולם אל תסביר'. מה שאנשים הבינו עכשיו, דרך הסרט התיעודי של נטפליקס וספרים רבים שיצאו במהלך השנים זה שזה היה רק מוטו. תמיד היו הרבה תלונות, תמיד היו הרבה הסברים וזה ממשיך גם עכשיו. הדבר הכי עצוב בזה - זה שזה אף פעם לא היה צריך להיות ככה. זה לא היה צריך להגיע לנקודה הזו".
13 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס הנסיכה דיאנה
הנסיך צ'רלס הנסיכה דיאנה
"לעולם אל תתלונן, לעולם אל תסביר". דיאנה, וויליאם, צ'רלס והארי
(צילום: AP)

"קמילה החלה לשחק את המשחק - קמפיין שמטרתו נישואים ובסופו של דבר הכתר"

בספר פורסם שהאחים כינו את קמילה, אשתו של צ'רלס, "האישה האחרת". הארי סיפר כי הוא ואחיו התחננו לאביהם שלא יתחתן איתה והוסיף כי הם חששו שהיא תהיה אם חורגת מרושעת כמו בסיפורים. "אני זוכר שתהיתי אם היא תתאכזר אליי", נזכר הנסיך, והוסיף: "וויליאם חשד ב'אישה האחרת' במשך זמן רב, מה שבלבל וייסר אותו. כאשר החשדות הללו אושרו הוא חש חרטה והתייסר על כך שלא עשה או אמר דבר לפני כן".
הכותרות מעבר לים האשימו את הארי בכך שדבריו היו "חריפים מדי" ולאחר שברדבי עימת אותו עם דבריו, הסביר: "זמן קצר לאחר המפגשים הפרטיים שלנו איתה היא החלה לשחק את המשחק - קמפיין שמטרתו נישואים ובסופו של דבר הכתר", נזכר הארי והוסיף כי הוא ואחיו תיארו לעצמם שזה בברכת אביהם. "ציטוטים מתוך שיחות אישיות של קמילה עם וויליאם החלו לצוף בכל מקום ובכל העיתונים. ציטוטים מדויקים שאף אחד מהם לא הגיע מוויליאם כמובן. שום דבר ממה שכתבתי לא נועד לפגוע באף אחד מבני משפחתי - בטח לא באמי החורגת - אך אף אחד אינו חסין מלקיחת אחריות או ביקורת. רצינו שאבינו יהיה מאושר ונראה שהוא מאוד שמח - פשוט ביקשנו ממנו לא להתחתן איתה והוא בחר לעשות זאת. זהו. זו הייתה ההחלטה שלו. שניהם היו ועדיין מאוד מאושרים ביחד - רק חבל שזה מגיע עם..."
בריאיון לקופר ברשת CBS, הארי כבר השתמש במילים חריפות יותר. הוא מכנה אותה "הנבל" בסיפור ואמר כי היא הייתה מסוכנת בגלל הקשרים שהיא יצרה עם התקשורת הבריטית והרצון ההדדי שלהם להחליף מידע. "ובגלל שהמשפחה בנויה על היררכיה והיא הייתה בדרכה להיות המלכה-רעיה, אנשים (או גופות) עמדו להיזרק לרחובות".
הארי הוסיף וטען שרצונה של קמילה "לככב בעמוד הראשי עם סיפורים חיוביים" הגיע מתוך האמונה של משפחתו כי סיקור חיובי ישפר את המוניטין של קמילה ויגדיל את סיכויה להתקבל כאשתו של המלך על ידי הציבור הבריטי. "אם גורמים לך להאמין שאם תקבל כותרות חיוביות בעמוד הראשון זה ישפר את המוניטין שלך - זה מה שאתה עושה".
13 צפייה בגלריה
צ'ארלס וקמילה
צ'ארלס וקמילה
צ'ארלס וקמילה ביום חתונתם
(צילום: AP)

"אם לא הטיפול שאני עובר - הייתי נלחם בוויליאם בחזרה"

קטע נוסף שדלף מספרו של הארי וקיבל זמן אוויר ברשת ITV היה לגבי הריב בין האחים בשנת 2019 בקוטג' בנוטינגהאם, שם התגוררו הארי ומייגן באותה התקופה. לדבריו של הארי, וויליאם כינה את מייגן "קשה", "גסה" ו"שוחקת", מילים שהארי טען שחזרו על עצמן "כמו תוכי" בעיתונות. הארי אמר לאחיו שהוא מצפה ממנו למשהו טוב יותר אבל לדבריו וויליאם לא חשב בהיגיון, מה שהוביל לכך שהשניים החלו לצעוק אחד על השני. הארי, לדבריו, ניסה להרגיע את הרוחות והגיש לאחיו כוס מים - אך זה רק החמיר את המצב. "וויליאם הניח את המים וניגש אליי. הכל קרה כל כך מהר. הוא תפס אותי מהצווארון, קרע לי את השרשרת והפיל אותי לרצפה. נחתי על הקערה של הכלב, שנשברה מתחתיי והחתיכות שלה חתכו אותי. שכבתי שם לרגע, המום, ואז קמתי על הרגליים ואמרתי לו לצאת מהבית".
במהלך הריאיון שאל ברדבי את הארי על התקרית האלימה והנסיך סיפר שראה את אחיו הגדול נתקף בתחושת כעס קיצונית, ואמר: "בילדותנו רבנו כל הזמן אבל מה שהיה שונה כאן זה רמת התסכול ואני מדבר על הכעס העצום שאני חוויתי במשך כל השנים - ופתאום ראיתי את זה על וויליאם". בספר הוא כתב כי לאחר התקרית האלימה וויליאם דחק בו להשיב במכות אך הארי סירב ובמקום זה בחר לצלצל למטפל שלו. "אני די בטוח שאם לא הייתי מטפל בעצמי ולומד לעבד את הכעס והתסכול שיש בי הייתי נלחם בחזרה - במאה אחוז. בחרתי שלא להגיב מגיוון שאני יודע להתמודד עם הכעס שלי", אמר.
הארי הוסיף: "אני חושב שאחרי הצפייה בריאיון וקריאת הספר, אנשים יגידו 'איך תוכל אי פעם לסלוח למשפחה שלך על מה שהו עשו?' אנשים כבר אמרו לי את זה ועניתי שהייתי רוצה להחזיר את אבא שלי והייתי רוצה לקבל את אחי בחזרה. כרגע אני לא מזהה אותם, כמו שהם כנראה לא מזהים אותי".
13 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם הנסיך הארי
הנסיך וויליאם הנסיך הארי
"אם לא הייתי מטפל בעצמי הייתי נלחם בחזרה". וויליאם והארי
(צילום: Ap)

"אני נשבע לך באמא"

ביום הלוויה של סבו, הנסיך פיליפ, העולם כולו חיכה לראות את המפגש בין האחים נסיכים. ביציאה מהכנסייה הארי הדביק את קצב הליכתם של וויליאם וקייט מידלטון, שלקחה צעד אחורה ונתנה לאחים את ההזדמנות ללכת יחד ולהשלים פערים. "התרחקתי מוויליאם", נזכר הארי. "סירבתי לפגוש את המבט שלו אבל הוא הכריח אותי להסתכל לו בעיניים. הוא אמר לי 'תקשיב הרולד, תקשיב, אני אוהב אותך. אני רוצה שתהיה מאושר'. המילים שיצאו ממני הם שגם אני אוהב אותו אבל העקשנות שלו קשה. 'ושלך לא?' הוא שאל. התרחקתי שוב. ואז הוא תפס אותי, סובב אותי אליו ואמר 'אני רק רוצה שתהיה מאושר הרולד, אני נשבע. אני נשבע בחיים של אמא'. הוא עצר. אני עצרתי. אבא עצר. הוא השתמש בקוד הסודי שלנו. מאז שהיינו ילדים סיכמנו שנשתמש במילים האלה רק במקרה של משבר קיצוני. במשך כמעט 25 שנה שמרנו את המילים האלה לזמנים שבהם אחד מאיתנו היה צריך שהצד השני יאמין לו במהירות. זה עצר אצלי הכל - בדיוק כפי שזה היה אמור לעצור. אבל לא בגלל שהוא השתמש במילים האלה אלא בגלל שזה לא עבד. פשוט לא האמנתי לו".
המראיין הודה שזה רגע שובר לב והארי הסכים. "זה באמת שובר את הלב. לא רק שזה מיותר - זה עצוב. אבל יש דרך לעבור את זה ובזה אני מתמקד עכשיו". כשנשאל מה לדעתו וויליאם יחשוב לאחר שיצפה בריאיון או יקרא את הספר, ענה: "אני לא חושב שאבי או אחי יקראו את הספר. אני באמת מקווה שהם יצליחו אבל אני לא חושב שיעשו זאת. ולגבי הריאיון - אני לא יודע אם הם יצפו בזה או לא אבל מה שיש להם להגיד ומה שיש לי להגיד ייאמר בפרטיות".
13 צפייה בגלריה
פרויקט הנסיכה דיאנה
פרויקט הנסיכה דיאנה
הנסיכה דיאנה עם וויליאם והארי
(צילום: AP)

"קיוויתי שארבעתנו נסתדר - אבל מהר מאוד זה הפך למייגן מול קייט"

בדצמבר 2018, שבעה חודשים לאחר החתונה המלכותית של הארי ומייגן, התקשורת הבריטית החלה לדווח על סכסוך שהולך ומחמיר בין הגיסות מייגן וקייט. אחד הסיפורים המלווים אותנו מאז עוסק בתקרית הבכי של מייגן ביום חתונתה - לאחר שנעלבה מגיסתה. כעת, בספרו החדש וחמש שנים לאחר אותו מקרה, הנסיך הארי סוף-סוף שופך קצת אור על מה שקרה שם באמת. לדבריו, מייגן אמרה לקייט - שהייתה אז חודש לאחר לידתו של הנסיך לואי - שיש לה "מוח של תינוק בגלל ההורמונים שלה". דבריה של מייגן פגעו במידלטון, שנזפה בה בחזרה והביאה את מייגן לדמעות. "זה גרם למריבות עצומות כיוון שנאמר למייגן שהיא לא מספיק קרובה לגיסתה כדי לדון בהורמונים שלה. זו לא הדרך בה מתבטאים בבית המלוכה".
בריאיון סיפר הארי שקייט אחזה בכיסא בחוזקה כל כך שאצבעותיה הלבינו, והוסיף כי היא דרשה התנצלות ממייגן. "תמיד קיוויתי שארבעתנו נסתדר, אבל מהר מאוד זה הפך להיות מייגן נגד קייט - וכשזה הופך לכזה סיפור גדול ופומבי אי אפשר להסתתר מזה. המשפחה שלי שותפה מלאה לכאב ולסבל שנגרמו לאשתי. באותו הזמן לא הבנתי שהאנשים היחידים שיכולים לעצור את הפגיעה הם האנשים שבעצמם גרמו לזה לקרות".
כזכור, הארי ומייגן החלו לצאת בשנת 2016 והתארסו בנובמבר 2017. למרות השמועות שהציפו את אתרי הרכילות בשנים האחרונות - הארי מבהיר כי וויליאם לא הניא אותו מלהתחתן אך הבהיר כי יש לו חששות. "עד היום אני לא יודע על מה הוא דיבר - אולי בעצם הוא חזה את מה שיהיה עם התקשורת", תהה הנסיך בקול רם. "אני לא חושב שהם אי פעם ציפו שאכנס למערכת יחסים עם מישהי כמו מייגן שהייתה לה קריירה מצליחה", אמר. "היו הרבה מאוד סטריאוטיפים שהתגשמו וזה הרגיש לי באמת כמו חוסר מזל". הארי התבקש להסביר, ופירט: "שחקנית, אמריקנית, גרושה, דו גזעית... יש חשש שבסופו של דבר אתה תחיה בבועה של הצהובונים ולא במציאות האמיתית".
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
ארבעת המופלאים. מייגן, הארי קייט ו-וויליאם
(צילום: Gettyimages)

"יש לי שני ילדים יפים ואישה מדהימה - מעולם לא הייתי מאושר יותר"

בדיוק כמו בריאיון לאופרה ווינפרי במרץ 2021, גם הפעם הקדיש הארי כמה רגעים בודדים כדי להתמוגג על משפחתו ועל ילדיו. כידוע, הדוכסים מסאסקס שומרים על פרטיותם של ילדיהם ועד כה "זכינו" לראותם רק פעמים בודדות. גם בסדרת הדוקו-ריאליטי לנטפליקס נחשפנו לכמה קטעים בודדים אך כעת הארי מספר בחיוך על הקשר בין ילדיו ואיך לא - משווה את זה ליחסים שלו ושל אחיו הגדול. "לפעמים ארצ'י נאלץ לומר ללילי 'לא, אני צריך את המרחב האישי שלי'", אמר הנסיך, ונזכר איך וויליאם התעלם ממנו לחלוטין כשהשניים למדו בקולג'. "הוא לא רצה שום קשר איתי - וזה כאב בזמנו. אבל עכשיו - ובכן, הפער ביני לבין וויליאם דומה מאוד לזה שבין ארצ'י ללילי, ועכשיו, כשאני רואה עד כמה לילי אובססיבית לארצ'י, אני מבין עד כמה האח הצעיר יכול לעצבן את האח הגדול. אבל באותו רגע, בזמנו, לא הבנתי את זה - אבל תמיד אהבתי אותו".
"אני שמח, שלו ובמקום טוב יותר ממה שהייתי אי פעם", אמר הארי, והוסיף כי זה כנראה יכעיס אנשים מסוימים לאחר שבחר לפרוש מהמלוכה. "זה לא משהו שהייתי בוחר בהכרח באותו הזמן אבל אני הבעלים של הסיפור שלי ואני האחראי לתוצאות. יש לי שני ילדים יפים ואישה מדהימה, האושר שאני מרגיש עכשיו זה משהו שלא הרגשתי בעבר. אני מניח שיש הרבה אנשים שמסרבים לקבל את העובדה כי אני יכול להיות מאושר כאן - למרות כל מה שהשארתי מאחור, אבל המציאות היא שמעולם לא הייתי מאושר יותר". המרחק הפיזי מהתקשורת הבריטית גם עזר. "אני מרגיש בטוח כאן", אמר על אמריקה. "המשפחה שלי מרגישה בטוחה כאן. אני מאושר, המשפחה שלי מאושרת". בזכות זה, הוא הוסיף, הוא מאמין שהוא חזק מספיק נפשית כדי לנסות להתפייס עם משפחתו. "אני מרגיש שאני נמצא במקום טוב ואני מסוגל לנהל את השיחות האלה בלי להתעכב, לחזור אחורה או לתת לזה למשוך אותי חזרה".
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
מאושר עם המשפחה שלו
(צילום: Alexi Lubomirski)

"הבעיה שלי מעולם לא הייתה עם המלוכה וגם לא עם המושג מונרכיה"

לקראת סוף הריאיון ל-ITV הרגיש הנסיך צורך להבהיר כי הבעיה האמיתית היא התקשורת ומערכת היחסים החולנית שהתפתחה בינה לבין הארמון. "אני אוהב את ארץ מולדתי, אני אוהב את המשפחה שלי ותמיד אוהב אותם. הלוואי שברגע האפל השני הגדול בחיי הם היו שם עבורי אבל אני מאמין שיום אחד הם יסתכלו לאחור והלוואי שהם יבינו". כשנשאל הנסיך האם הוא עדיין מאמין במלוכה ענה שכן, אך הוסיף כי הוא לא יודע האם יהיה לו שם מקום. "אני באמת לא יודע אבל אני מקווה מאוד שכן. תמיד רצינו להמשיך לשרת את המלוכה - פשוט לא רצינו להמשיך לגור בבריטניה. אם אבא שלי יבקש מאיתנו תמיכה ברחבי חבר העמים - זה בהחלט יהיה פתוח לדיון".
הארי הוסיף: "יש שני צדדים לכל סיפור. אני בטוח שגם אני טעיתי, טעיתי בהרבה מאוד דברים, אבל בשלוש-ארבע השנים האחרונות ביקשתי שוב ושוב שיסבירו לי במה טעינו כדי שנוכל לטפל בזה ולהתנצל אבל בכל פעם ששאלתי לא קיבלתי תשובה".
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי ריאיון ל-ITV
הנסיך הארי ריאיון ל-ITV
שופך את הלב. הנסיך הארי וטום ברדבי
(צילום: ITV)
כאמור, שלוש שעות לאחר פרסומו של הריאיון הראשון, עלה לאוויר הריאיון השני לתוכנית "60 דקות". אחרי ההדלפות מהספר, הריאיון לאופרה ווינפרי, סדרת הדוקו-ריאליטי והריאיון הקודם, עולה השאלה מה עוד יש לנסיך לחדש.
בריאיון ששודר ברשת CBS התעכב הנסיך על מערכת היחסים שלו ושל אחיו הגדול, וטען שהקרע ביניהם החל עוד לפני כניסתה של מייגן לחייו. "אחי ואני אוהבים זה את זה. אני אוהב אותו עד עמקי נשמתי", אמר ובאותה נשמה הבהיר: "היה הרבה כאב בינינו, במיוחד בשש השנים האחרונות. שום דבר ממה שכתבתי או אמרתי לא נועד לפגוע במשפחה שלי, אבל זה נותן תמונה מלאה של המצב בזמן שגדלנו - וגם מבטל את הרעיון שאשתי הרסה את מערכת היחסים בין שני האחים".
בריאיון הודה הארי כי הוא אינו בקשר עם אחיו בשלב זה וגם לא שוחח עם אביו תקופה די ארוכה. "לא דיברנו הרבה זמן, לא דיברנו לאחרונה". כשנשאל האם הוא חושב שהקרע המשפחתי יוכל להירפא אי פעם השיב בחיוב והוסיף כי "הכדור נמצא במגרש שלהם".
13 צפייה בגלריה
"הכדור במגרש שלהם"
"הכדור במגרש שלהם"
"הכדור במגרש שלהם"
(צילום: Gettyimages)
ציטוט נוסף שדלף מתוך ספרו של הנסיך היה על השימוש בסמים. בריאיון הסביר כי נטילת סמים פסיכדליים עזרו לו להתמודד עם האבל והטראומה לאחר מות אימו. "לעולם לא אמליץ לאנשים לעשות את זה בשעות הפנאי", הבהיר. "אך לעשות את זה עם האנשים הנכונים במקרה שאתה סובל מאובדן עצום או טראומה - אז לדברים האלה יש יכולת לעבוד כתרופה". הארי סיפר שבמשך שנים לא הצליח לבכות, למרות המועקה העצומה שישבה עליו, ועשה הכל כדי לגרום לעצמו להזיל דמעה: "אפילו ישבתי על הספה שלי ועברתי על כמה שיותר זיכרונות ולפעמים גם צפיתי בסרטונים באינטרנט. הרגשתי אבוד", אמר והודה שמבחינתו הסמים "הוציאו לי מהראש את הרעיון שהייתי צריך לבכות כדי להוכיח לאמא שלי שאני מתגעגע אליה - כשלמעשה, כל מה שהיא רצתה זה שאהיה מאושר".

"וויליאם ואני האמנו שהיא בחיים והיא תחזור לקחת אותנו"

כאמור, גם בשיחה בת ה-60 דקות עם קופר התייחס הארי לכך שבצעירותו האמין שאימו לא נהרגה בתאונה אלא זייפה את מותה וברחה מחייה האומללים. הוא גם הוסיף שוויליאם היה שותף למחשבה הזו. "שנינו האמנו שהיא בחיים ופשוט החליטה להיעלם לזמן מה - והיא תחזור לקחת אותנו", אמר הארי. "במשך זמן רב סירבתי לקבל את העובדה שהיא פשוט נעלמה, היא לעולם לא תעשה לנו את זה, אבל אולי הכל היה חלק מהתוכנית. האמנתי בזה, האמנתי שהיא תתקשר אלינו ונצטרף אליה. וויליאם ואני דיברנו על זה, המחשבות שלנו היו מאוד דומות".
לדבריו, הוא נאחז בזה במשך שנים רבות - עד שבסופו של דבר דרש גישה לדיווח המשטרה מיום מותה ונחשף לתמונות הקשות שסיפקו לו את ההכרה הקשה כי היא אכן איננה. "הייתי צריך הוכחה לזה שהיא נפצעה. את ההוכחה סיפקו צלמי הפפראצי שרדפו אחריה לתוך המנהרה וצילמו אותה שוכבת חצי מתה במושב האחורי של המכונית".
13 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה מייגן מרקל
הנסיכה דיאנה מייגן מרקל
האמינו שדיאנה בחיים ושהיא תחזור לקחת אותם
(צילום: Gettyimages)

"שמחתי בשביל סבתי שהיא סיימה את חייה"

בחודש ספטמבר האחרון המלכה אליזבת הלכה לעולמה כשהיא בת 96. רצה הגורל ומייגן והארי היו בלונדון כחלק מסיור מלכותי משלהם. בני המלוכה הוזעקו לטירת בלמורל כדי להיפרד מהמלכה והנסיך הארי היה היחיד שלא הספיק לראות אותה לפני מותה. "שאלתי את אחי האם הוא וקייט מגיעים לטירה ואז כמה שעות לאחר מכן כל בני המשפחה שגרים באזור ווינדזור טסו יחד במטוס של 14 או 16 מושבים".
קופר המופתע שאל את הארי אם הוא לא הוזמן להצטרף לאותה טיסה - והארי השיב בשלילה. "נכנסתי לטירת בלמורל ודודה שלי הייתה שם ובירכה אותי. היא שאלה אותי אם אני רוצה לראות את סבתי ואני חשבתי על זה ותהיתי האם זה רעיון טוב ואז היא אמרה לי 'אתה יודע מה? אתה צריך להיפרד'. עליתי למעלה, הורדתי את הז'קט שלי ופשוט ביליתי איתה לבד אחרי שהיא מתה. למעשה, שמחתי בשבילה כי היא סיימה את החיים, היא השלימה את החיים ובעלה, הנסיך פיליפ, חיכה לה".
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי המלכה אליזבת
הנסיך הארי המלכה אליזבת
לא הספיק להיפרד. הארי וסבתו המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)

שלוש שנים לתוך המגזיט - והדוכסים מסאסקס לא ויתרו על התואר המלכותי

לפני שלוש שנים בדיוק, ב-8 בינואר 2020, הודיעו הארי ומייגן על פרישתם מהמלוכה. מאז הטענה החוזרת על עצמה בקרב מעריצי הארמון היא כי על הדוכסים לוותר על התואר המלכותי. קופר לא שכח לשאול את הנסיך מדוע השניים לא ויתרו על התארים שלהם. על כך ענה הארי: "מה זה ישנה?"
"אחת הביקורות שחוזרות על עצמן היא שהחלטת שאתה רוצה לעבור לקליפורניה ולסגת מהמלוכה. אבל למה להיות כל כך פומבי? למה לחשוף שיחות שניהלת עם אביך ואחיך?", שאל קופר, והארי השיב: "בכל פעם שניסיתי לעשות את זה באופן פרטי היו תדרוכים, הדלפות ושתילת סיפורים נגדי ונגד אשתי. המוטו המשפחתי הוא 'לעולם אל תתלונן, לעולם אל תסביר', ומה שאנשים הבינו עכשיו, דרך הסדרה התיעודית בנטפליקס וסיפורים רבים שיצאו במהלך השנים, שזה היה רק מוטו".
כאמור, הראיונות עם ברדבי וקופר הם רק שניים מתוך ארבעה ראיונות שצפויים להתפרסם בימים הקרובים. ביום שני יתפרסם ריאיון נוסף - הפעם ל-Good Morning America וביום רביעי בבוקר יפורסם הריאיון הרביעי והאחרון (בינתיים) עם סטיבן קולברט.
את "הנסיך הארי: הראיון" לרשת ITV אפשר לראות ממחר ב-yes וב-STINGTV ואת "60 דקות" - ספיישל אנדרסון קופר מראיין את הארי‬ של רשת CBS אפשר לראות ב-yes ובסלקום TV.
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
ספרו האוטוביוגרפי של הנסיך הארי
(צילום מסך)