16 צפייה בגלריה
בריטני ספירס מוקפת על ידי צלמי פפראצי ב-2007
בריטני ספירס מוקפת על ידי צלמי פפראצי ב-2007
בריטני ספירס מוקפת על ידי צלמי פפראצי ב-2007
(צילום: AP)
לאורך השנים הפפראצי היווה את אחד הז'אנרים העיתונאיים השנויים ביותר במחלוקת. מצד אחד הוא נחשב לנחות, מציצני ולרוב הכעיס את אלו שכיכבו בו. מצד שני, זכה לפופולריות רבה בקרב הקוראים, שדפדפו בהנאה למדורי הרכילות, קנו את הצהובונים הכי שערורייתיים וגלשו לאתרים שהבטיחו תמונות פרובוקטיביות במיוחד.
עם זאת, בשנים האחרונות ירד קרנו - תמונות של כוכבים העוסקים בענייניהם האישיים הפכו פחות מרגשות וצלמי הפפראצי חשו על בשרם את העובדה שלפרי עבודתם יש כבר פחות ביקוש, וגם התגמול שקיבלו פחת בהתאם. אם צלמי הפפראצי מחפשים מישהו או משהו עיקרי להאשים, את האצבע הם יכולים להפנות לכיוון גורם אחד עיקרי: האינסטגרם.

אלה שברחו, אלו שנלחמו ואלו ששיתפו פעולה

מאז פרץ לראשונה בשנות החמישים של המאה העשרים, הפופולריות של הפפראצי הלכה וגדלה. עם השנים קמו סוכנויות אשר איגדו תחתן את השליטה בתחום והעסיקו את הצלמים, שלרוב קיבלו עד 70 אחוז מהסכום בו נמכרו התמונות לכלי התקשורת.
רוב הכוכבים זעמו ושנאו את העובדה שחודרים להם לפרטיות, אבל לא היה ביכולתם לעשות הרבה בנידון. בכל זאת, מאחורי הפפראצי עמדה באופן מלא הטענה "זכות הציבור לדעת", גם אם לא ממש לכך התכוון המשורר.
הם ניסו להשיב מלחמה – חלק באלימות: קניה ווסט, אלק בולדווין וג'סטין ביבר למשל היכו את הצלמים שארבו להם. אחרים תבעו את הצלמים ולעיתים אף זכו, כמו ג'ניפר אניסטון שקיבלה פיצויים בסך 550,000 דולר מסוכנות הפפראצי X-17 לאחר שאחד מצלמי הסוכנות פרץ לבית השכן שלה כדי לצלם אותה משתזפת בחצר ביתה.
16 צפייה בגלריה
אלק בולדווין מכה צלם פפראצי ב-2013
אלק בולדווין מכה צלם פפראצי ב-2013
אלק בולדווין מכה צלם פפראצי ב-2013
(צילום: Splashnews)
כוכבים אחרים, כמו סנדרה בולוק וניקול קידמן נכנעו ועזבו את הוליווד כדי לנסות להתרחק מההמולה כמה שיותר. והיו כאלה שהלכו על גישת "אם אי אפשר לנצח אותם, נצטרף אליהם", וכדי להקדים תרופה למכה יזמו את הצילומים בעצמם, בתקווה שבכך ירגיעו את העניין סביבם ויקבלו שליטה, לפחות חלקית, על מה שיתפרסם. ב-2005, זמן קצר לאחר שאנג'לינה ג'ולי ובראד פיט אימצו את בתם זהרה, הם בילו איתה בחוף הים בעוד צלמי הפפראצי עומדים מרחוק ומצלמים אותם. השמועות טוענות שבני הזוג היו אלו שהזמינו את הצלמים בתקווה שלאחר מכן לא יטרידו אותם יותר.
גווינת' פלטרו עשתה מעשה דומה, אחרי שלמדה לקח מההתנסות הקשה שהייתה לה עם הצלמים ב-2004. פלטרו וכריס מרטין היו אז הורים טריים וצלמי הפפראצי רדפו אחריהם ברחובות לונדון בניסיון להשיג תמונה של בתם אפל. שנתיים לאחר מכן, כשנולד בנם מוזס – פלטרו פשוט יצאה איתו מפתח ביתם, נתנה לצלמים את מבוקשם וחזרה פנימה. לצערה, זה לא ממש עזר, הצלמים המשיכו להיות סקרנים ופלטרו נאלצה לא פעם ללכת ברחוב כשהיא וילדיה מכוסים בשמיכה גדולה.
16 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו ובנה התינוק מוזס מכוסים בשמיכה ב-2006
גווינת' פאלטרו ובנה התינוק מוזס מכוסים בשמיכה ב-2006
גווינת' פאלטרו ובנה התינוק מוזס מכוסים בשמיכה ב-2006
(צילום: Splashnews)
ביונסה וג'יי זי הוציאו את הפפראצי לגמרי מהמשחק לאחר שנולדה בתם בלו. הם פשוט פרסמו את התמונות הראשונות שלה ברשת מיוזמתם (ובלי ניסיון להרוויח על כך אגורה, בניגוד לכוכבים רבים שעושים דיל עם מגזינים ונותנים להם זכות ראשונים על התמונות).
16 צפייה בגלריה
עקפה את הפפראצי. ביונסה ובלו אייבי קרטר בתמונה ראשונה לאחר הלידה
עקפה את הפפראצי. ביונסה ובלו אייבי קרטר בתמונה ראשונה לאחר הלידה
עקפה את הפפראצי. ביונסה ובלו אייבי קרטר בתמונה ראשונה לאחר הלידה
(צילום מסך)

כוכבים: הם בדיוק כמונו!

בתחילת שנות ה-2000 היה ניסיון להמציא את הפפראצי מחדש, כשמגזין "אס וויקלי" השיק את מדור "הם בדיוק כמונו". אם עד אז הצלמים ניסו לתפוס את הכוכבים ברגעים סנסציוניים וצהבהבים, כעת המטרה הייתה הרבה יותר פשוטה – לקלוט אותם עושים דברים שכל אדם מהשורה עושה במהלך היום – הולכים למכולת, קונים קפה או מתדלקים את הרכב.
16 צפייה בגלריה
רק קנתה משהו לשתות. פמלה אנדרסון
רק קנתה משהו לשתות. פמלה אנדרסון
רק קנתה משהו לשתות. פמלה אנדרסון
(צילום: GettyImages)
המדור זכה להצלחה וגרם לצלמים וכלי תקשורת אחרים לאמץ את הקונספט, מה שבתורו גרם לכוכבים לסבול עוד יותר, שכן הצלמים החלו לעקוב אחריהם גם כשלכאורה לא הייתה סיבה אמיתית לכך. כעת מצבם היה גרוע עוד יותר, העניין בהם גבר ואפילו אקט בסיסי ומשמים כמו לזרוק את הזבל הפך לאטרקציה.
שוויין של תמונות מסוג זה נע בדרך כלל בין 5,000 ל-15 אלף דולר, סכום מכובד שגרם לכך שצלמי הפפראצי איבדו את הגבולות המעטים שעוד היו להם – הם הסיגו גבולות, עקבו אחרי הסלבס ברחוב, חיטטו בפחי אשפה וצילמו את ילדיהם.
16 צפייה בגלריה
צלמי הפפראצי מקיפים את בריטני ספירס ובנה שון ב-2006
צלמי הפפראצי מקיפים את בריטני ספירס ובנה שון ב-2006
צלמי הפפראצי מקיפים את בריטני ספירס ובנה שון ב-2006
(צילום: Splashnews)
בתחילת שנות ה-2000 החלו לצוץ גם אתרי רכילויות ששילמו ביד יפה על התמונות, TMZ ו"פרז הילטון" למשל, שמיררו את חיי הסלבס ושמו להם למטרה לפרסם את התמונות הכי גרועות ולא מחמיאות שיכלו למצוא. ואז הכוכבים מצאו את הדרך לנצח את הפפראצי במגרש שלו.
16 צפייה בגלריה
תמונה פחות מוצלחת. ג'רי סיינפלד
תמונה פחות מוצלחת. ג'רי סיינפלד
תמונה פחות מוצלחת. ג'רי סיינפלד
(צילום: GettyImages)

העניין סביב הכוכבים דועך, ואיתו גם זוהרם

זה קרה כשנוצרו אתרים כדוגמת מיי ספייס וממשיכי דרכו – פייסבוק ואינסטגרם, שאיפשרו לגולשים לפרסם את תמונותיהם, לכתוב הגיגים ולשמור עם קשר עם קרוביהם ומכריהם. בין המצטרפים היו גם לא מעט סלבס, ולראשונה, לקהל הרחב הייתה גישה לחייהם של מושאי הערצתם.
אם פעם המפורסמים היו כמו כוכבים אמיתיים שבשמיים – נוצצים ורחוקים שנות אור מאיתנו אי שם בהוליווד, כעת הם ירדו אל העם והפכו להרבה פחות מסתוריים. העוקץ של הפפראצי נעלם, כי מי צריך תמונה של ויקטוריה ודיוויד בקהאם צועדים ברחוב, אם הם מעלים בעצמם סלפי ועוד מתוך ביתם, מה שנתן לנו הצצה גדולה אפילו יותר אינטימית אל חייהם?
כתוצאה, ערך הפפראצי ירד בעוד שהצלמים נאלצו להתחיל לעבוד הרבה יותר קשה. תמונה של כוכב הולך לתומו ברחוב כבר לא הייתה מרגשת כבעבר.
יש לציין שעבור הסלבס מדובר בחרב פיפיות – מצד אחד העובדה שהם משתפים את חייהם האישיים בעצמם מורידה מעליהם את עול הפפראצי. מצד שני – הציבור פחות מתעניין בהם ולא תופס אותם כמרגשים במיוחד, כמו שהיו הכוכבים הענקיים של עשורים קודמים. מימדי העניין סביב ג'סטין ביבר וטיילור סוויפט למשל, עם כל הצלחתם, מעולם לא הגיעו (וכנראה גם לא יגיעו) לגבהים שידעו מייקל ג'קסון ומדונה בשנות השמונים והתשעים.
16 צפייה בגלריה
הכוכבים של היום לא זוכים להיסטריה כזו סביבם. מדונה ומייקל ג'קסון יוצאים לדייט ב-1991
הכוכבים של היום לא זוכים להיסטריה כזו סביבם. מדונה ומייקל ג'קסון יוצאים לדייט ב-1991
הכוכבים של היום לא זוכים להיסטריה כזו סביבם. מדונה ומייקל ג'קסון יוצאים לדייט ב-1991
(צילום: Splashnews)

אותם לא תמצאו באינסטגרם

אבל יש יוצאים מן הכלל, שגם תמונת פפראצי פשוטה שלהם תעורר בכל זאת הרבה עניין ותיחשב לסופר אקסקלוסיבית. בדרך כלל מדובר בכוכבים ששומרים בקנאות על פרטיותם, שמעולם לא טרחו להצטרף אל טרנד הרשתות החברתיות, והסקרנות סביבם לא דועכת. בהחלט סביר להניח שהעובדה שהם לא חושפים את חייהם באינסטגרם משחקת כאן תפקיד חשוב. תמונות פפראצי של ליאונרדו דיקפריו למשל, עדיין מתקבלות בהתלהבות, במיוחד אם הוא בחוף הים או הולך יד ביד עם בת זוגו .
16 צפייה בגלריה
עדיין מעורר הרבה עניין. ליאונרדו דיקפריו
עדיין מעורר הרבה עניין. ליאונרדו דיקפריו
עדיין מעורר הרבה עניין. ליאונרדו דיקפריו
(צילום: Backgrid)
אם תחפשו את עמוד האינסטגרם הרשמי של סנדרה בולוק, ג'ניפר לורנס, בראד פיט, אנג'לינה ג'ולי או ג'ורג' ואמל קלוני לא תמצאו כאלה, ואכן – ברגע שצצות תמונות פפראצי שלהם, ההתלהבות רבה והמחירים בהתאם.
יש גם את הכוכבים שדווקא כן נמצאים ברשתות, אבל עדיין נהנים (או סובלים) מעניין מוגבר סביבם, במיוחד אם הם נחשבים לשנויים במחלוקת. הנסיך הארי ומייגן מרקל אמרו "שלום ולא להתראות" לבית המלוכה, ועדיין, ואולי דווקא בגלל זה, נחשבים לכוכבים הבלתי מעורערים של הממלכה (אולי חוץ מהמלכה אליזבת כמובן). בהתאם - תמצאו צלמים אורבים להם בכל מקום .
16 צפייה בגלריה
כבר לא חלק מהממלכה, אבל מביאים הכי הרבה רייטינג. הנסיך הארי ומייגן מרקל בלוס אנג'לס
כבר לא חלק מהממלכה, אבל מביאים הכי הרבה רייטינג. הנסיך הארי ומייגן מרקל בלוס אנג'לס
כבר לא חלק מהממלכה, אבל מביאים הכי הרבה רייטינג. הנסיך הארי ומייגן מרקל בלוס אנג'לס
(צילום: Mega)

תחרות מכל עבר

"וידאו הרג את כוכב הרדיו", נאמר בשיר המפורסם – האם על אותו משקל האינסטגרם חיסל את הפפראצי? לא בדיוק, אבל הוא בהחלט עוזר לסלבס לשלוט בנרטיב. ב-2016 פורסמו תמונות פפראצי רחוקות של קת'רין זיטה ג'ונס בביקיני בחוף ים במקסיקו. בתגובה היא פרסמה באינסטגרם תמונות שצילם בעלה, השחקן מייקל דאגלס, וכתבה: "עצבנית על הפפראצי שצילמו את התחת שלי, ולכן אני משתפת תמונות של התחת שלי שצילם בעלי. אופציה טובה יותר לצפייה". 1:0 לקת'רין.
16 צפייה בגלריה
נקודה לטובתה. קתרין זיטה ג'ונס
נקודה לטובתה. קתרין זיטה ג'ונס
נקודה לטובתה. קתרין זיטה ג'ונס
(צילום: אינסטגרם)
לצלמי הפפראצי נוצרה גם תחרות מכיוון לא צפוי: כל אדם ברחוב אשר ברשותו טלפון נייד עם מצלמה ממוצעת. צלם פפראצי הוא כבר לא מקצוע אקסקלוסיבי. כל אחד מאיתנו שרואה סלב ברחוב יכול פשוט להוציא את הטלפון ולצלם. צריך רק תעוזה וקצת חוצפה.
וכנראה את הפגיעה הגדולה ביותר, חשים צלמי הפפראצי בכיס שלהם. אם פעם תמונות פפראצי משובחות היו נמכרות לעיתים בסכומים של עשרות אלפי דולרים, בעידן האינסטגרם מדובר על מספרים נמוכים הרבה יותר. צלם הפפראצי ג'סי וולס מעריך שבתחילת שנות ה-2000, צלם מצליח היה משתכר בסכומים שבין 70-130 אלף דולר בשנה. עם עליית הרשתות החברתיות, המחירים הלכו והצטמצמו עד שבשנים האחרונות היה כבר מדובר על סכומים שנתיים של 20-30 אלף דולר בממוצע.

כשאין בידור - אין פפראצי

ואסור לשכוח את הכוכבת הבלתי מעורערת והידועה לשימצה של 2020 - הקורונה. עולם הבידור הושבת כמעט לחלוטין ואירועים בטח שכבר אין. פרימיירות והשקות בוטלו בזה אחר זה ומי יודע מתי יחזרו, וגם לתפוס את הכוכבים על סט הצילומים או החזרות קשה יותר, מהסיבה הפשוטה שגם הם מתקיימים בתדירות נמוכה יותר. "אם פעם הרווחתי בחודש 2,000 דולר על כמות לא גדולה מדי של עבודה, בחודש שעבר הרווחתי 200 דולר בלבד. היומן שלי התרוקן כמעט לחלוטין", מספר וינסנט קיין ריברה, אחד מצלמי הפפראצי הבולטים בהוליווד.
רנדי באוור, בעלים של סוכנות הפפראצי "באוור גריפין" מספר: "בדרך כלל היינו מפיקים בין 5,000-7,000 תמונות בחודש. עכשיו זה עניין של בערך 500".
אם יש נקודת אור בודדה בקורונה עבור הסלבס, היא שכעת הם יכולים להסתתר בקלות מתחת למסכות. מסכה אחת עושה את העבודה ומסתירה חצי פנים, ואם יש גם כובע ומשקפי שמש – מה טוב. בעזרתם, גם פפראצי של הסלב הכי גדול בעולם הופך להרבה פחות מעניין ואטרקטיבי.
16 צפייה בגלריה
יכולים להסתתר בנחת. בן אפלק, קייטי הולמס וג'ייקוב אלרודי
יכולים להסתתר בנחת. בן אפלק, קייטי הולמס וג'ייקוב אלרודי
יכולים להסתתר בנחת. בן אפלק, קייטי הולמס וג'ייקוב אלרודי
(צילום: Mega)

המרוויחים הגדולים מהרשתות החברתיות

האינסטגרם ולאחר מכן גם הטיק טוק והסנאפצ'ט שינו את כללי המשחק בעוד כמה מובנים – בעוד שהכוכבים הפכו למרגשים פחות, אנשים מהשורה הפכו בעצמם לכוכבים גדולים. גולשים בעלי כישרון, שהיו להם תכנים לספק או פשוט נראו ממש טוב בתמונות, הפכו ל"מובילי דעה", "כוכבי רשת" או "תופעות ויראליות". עבור חלקם היה מדובר ב-15 דקות של תהילה, אחרים ידעו למנף את מספר העוקבים הרב שלהם למשהו רחב יותר - אם מדובר בכסף שקיבלו על חסויות ופוסטים ממומנים או במקרה הטוב - אפילו לשדרוג בקריירה, שהוציא אותם מגבולות הרשתות החברתיות אל העולם הגדול. בין השמות המוכרים אפשר למצוא את נטע אלחמיסטר שהפכה לדוגמנית מבוקשת, אנה זק, אחת מכוכבות הנוער הגדולות היום, ובן זיני וטיילור מלכוב שהיו פאוור קאפל והיום כל אחד מהם סלב בפני עצמו.
16 צפייה בגלריה
עשתה לעצמה קריירה. נטע אלחמיסטר
עשתה לעצמה קריירה. נטע אלחמיסטר
עשתה לעצמה קריירה. נטע אלחמיסטר
(צילום: ענת מוסברג)

ועדיין, כבודו במקומו מונח

אין ספק שהרשתות החברתיות דחקו את הפפראצי הצידה, אבל יחד עם זאת, הוא עדיין שומר על היתרון שהיה לו מאז ומתמיד – הוא נוצר על מנת לתת הצצה בלתי מתפשרת אל רגע אמיתי בחייו של הכוכב – בלי הכנה מוקדמת, בלי פילטרים ולרוב גם ללא רשות מהמצולם. כמו כל גולש ממוצע, התמונות שהסלבס מעלים לרשתות החברתיות מציגות מציאות מבוקרת מאוד, מפולטרת מאוד, שמציגה את החיים הטובים, בזווית הכי מוצלחת, מחמיאה ומרוטשת מתוך עשרות הטייקים שנעשו.
16 צפייה בגלריה
צלמי פפראצי מקיפים ודוחפים את וינונה ריידר
צלמי פפראצי מקיפים ודוחפים את וינונה ריידר
צלמי פפראצי מקיפים ודוחפים את וינונה ריידר
(צילום: GettyImages)
16 צפייה בגלריה
סנדרה בולוק
סנדרה בולוק
סנדרה בולוק
(צילום: GettyImages)
16 צפייה בגלריה
בראד פיט
בראד פיט
בראד פיט
(צילום: GettyImages)