4 צפייה בגלריה
בשם חופש הביטוי. קניה ווסט
בשם חופש הביטוי. קניה ווסט
בשם חופש הביטוי. קניה ווסט
(צילום: GettyImages)
אילון מאסק הוא לא היחיד שמעוניין להיות בעלים של רשת חברתית כדי לעודד את חופש הביטוי, כעת גם קניה ווסט (או כפי שהוא מכונה כיום: יה) מרחיב את מעגל העסקים שלו עם רכישה טרייה ומפתיעה: הראפר חובב הפרובוקציות קנה את אפליקציית המדיה החברתית פרלר Parler, המזוהה עם הצד הימני-קיצוני של המפה הפוליטית בארה"ב והיוותה חלק משמעותי בהתפרעויות בוושינגטון ב-6 בינואר השנה. האפליקציה אף נאסרה בעבר לשימוש על ידי אפל וגוגל.
ווסט הסביר היום (ב') את המהלך: "בעולם שבו דעות שמרניות נחשבות לשנויות במחלוקת, עלינו לוודא שיש בידינו הזכות להביע את עצמנו באופן חופשי".
ג'ורג' פארמר, מנכ"ל חברת טכנולוגיות פרלמנט (חברת האם של פרלר), הוסיף: "העסקה הזו תשנה את העולם ואת היחס לחופש הביטוי. יה עושה צעד מהפכני בכל הנוגע לחופש הביטוי בתקשורת, ולעולם לא יצטרך לחשוש שיושעה שוב מהרשתות החברתיות. יה מוכיח שהוא מקדים בכמה צעדים את הנרטיב של התקשורת המסורתית. פרלמנט גאה בכך שתעזור לו להגשים את מטרותיו". עוד נמסר מטעם החברה: "הרכישה הפוטנציאלית תבטיח שלפרלר יהיה תפקיד עתידי ביצירת חברה נטולת ביטולים, שבה כל הדעות יתקבלו בברכה".
ככל הידוע, הרכישה עצמה עדיין לא נעשתה באופן רשמי ולא ברור באיזה סכומים מדובר, אך לפי הצהרותיהם של ווסט ופארמר, נראה שהושג הסכם בין שני הצדדים ושהרכישה היא רק עניין של זמן ותיערך עד סוף השנה הנוכחית. ווסט עצמו הצטרף היום לפלטפורמה ופתח לעצמו חשבון, אך עדיין לא פרסם בו תוכן כלשהו.
4 צפייה בגלריה
קניה ווסט ג'וליה פוקס
קניה ווסט ג'וליה פוקס
את מה שלא יכל לפרסם באינסטגרם, יפרסם בפרלר
(צילום: Backgrid)
רכישת הפלטפורמה על ידי ווסט מגיעה בעקבות תקופה ארוכה בה פרסם שוב ושוב תכנים בעייתיים, בהם תקף בין היתר את אשתו לשעבר קים קרדשיאן ומשפחתה, את בן זוגה לשעבר פיט דייוידסון ואת החברות והמותגים איתם נהג לעשות עסקים. השערורייה האחרונה התרחשה בשבוע שעבר, כשפרסם מסרים אנטישמיים שהוסרו זמן קצר לאחר פרסומן על ידי הרשתות עצמן.
ווסט גם עורר סערה כשלבש חולצה עם הכיתוב White Lives Matter וטען שהשוטרים לא היו אשמים במותו של ג'ורג' פלויד, גבר שחור ששוטר לבן הביא למותו לאחר שלחץ את ברכו על צווארו במשך קרוב ל-10 דקות עד שמת. ווסט אמר השבוע בריאיון: "הברך של השוטר אפילו לא הייתה ממש על הצוואר שלו". עורך הדין של משפחתו של פלויד המנוח הודיע בעקבות דבריו של ווסט שהם שוקלים לתבוע אותו "על דבריו השקריים".
4 צפייה בגלריה
קניה ווסט
קניה ווסט
ווסט עם חולצת "חיי לבנים חשובים"
(צילום: אינסטגרם)
כאמור, הצעד של ווסט מגיע בעקבות כוונתו של איש העסקים אילון מאסק לרכוש את טוויטר תמורת סכום של 44 מיליארד דולר. אחת הסיבות שבגללן מאסק היה מעוניין ברכישה הייתה רצונו להפוך את טוויטר לחופשית יותר – במיוחד לאחר שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נחסם ממנה. יחד עם זאת לא ברור אם הרכישה תצא לפועל, לאחר שמאסק ניסה לבטל אותה וכעת נמצא תחת חקירה פדרלית הקשורה לרכישה, אך פרטיה לא ברורים עדיין.
4 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
קניה ווסט
(צילום: Gettyimages)