5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי
הנסיך אדוארד סופי
לאן המבט? הנסיך אדוארד ואשתו הדוכסית סופי
(צילום: Jane Barlow - Pool/GettyImages)
בסוף השבוע האחרון חגג הנסיך אדוארד, אחיו הצעיר של המלך צ'רלס, את יום הולדתו ה-59 ולכבוד המאורע קיבל מהמלך את המתנה לה השתוקק במשך שנים - את תואר הדוכס מאדינבורו.
במסגרת השינויים בתארים המלכותיים בימים האחרונים - לאחר שהנסיך הארי ואשתו, הדוכסית מייגן מרקל, החליטו להעניק לילדיהם את התארים נסיך ונסיכה, גם הנסיך אדוארד זכה לתואר הנחשק אליו חתר במשך שנים ובכך למעשה ירש את אביו המנוח, הנסיך פיליפ, שהיה הדוכס מאדינבורו מהיום בו נשא לאישה את המלכה אליזבת המנוחה.
התארים החדשים של אדוארד וסופי הם למעשה התארים בדרגה הגבוהה ביותר מבין בני המלוכה - מלבד המלך צ'רלס עצמו, כמובן. למרות שהנסיך וויליאם, בנו הבכור של צ'רלס, הוא היורש בפועל, מבחינת הדרגות המלכותית - זו של פיליפ גבוהה יותר, שכן דוכסות אדינבורו נחשבת לרמה יותר מנסיכות וויילס.
הנסיך אדוארד היה קרוב במיוחד לאביו ובשנותיו האחרונות של פיליפ לקח על עצמו עוד ועוד מתחומי האחריות שלו. למרות שעוד כשנישא לאשתו סופי, בשנת 1999, התקבלה החלטה כי לאחר מותו של פיליפ אדוארד יירש את מקומו, באפריל 2021, לאחר מותו של הנסיך, ארמון בקינגהאם הודיע כי התואר חזר למלכה אליזבת ולאחר מותה עבר לבנה הבכור, צ'רלס.
לאחר מותו של פיליפ היו שמועות כי צ'רלס מתכנן להפר את התחייבותו משנת 1999. "צ'רלס הוא הדוכס מאדינבורו וזה תלוי בו מה יקרה לתואר", סיפר מקור יודע דבר ל"סאנדי טיימס". "אדינבורו לא תלך לווסקסים מבחינתו".
5 צפייה בגלריה
מחלק תארים על ימין ועל שמאל. המלך צ'רלס
מחלק תארים על ימין ועל שמאל. המלך צ'רלס
מחלק תארים על ימין ועל שמאל. המלך צ'רלס
(צילום: Gettyimage)
לאחר מותה של אליזבת אנשי החצר החלו לדון בתואר הדוכס מאדינבורו ורבים הרגישו כי זה לא יהיה נכון לא לכבד את רצונו של פיליפ. בנוסף לכך החלו שיחות בנוגע לתואר הדוכסית מאדינבורו וצ'רלס ציין כי ברצונו להעביר את התואר הזה דווקא לאחותו הנסיכה אן או לנכדתו, הנסיכה שרלוט. אך לבסוף החליט צ'רלס להעניק את התואר הנחשק לסופי, אשתו של אדוארד.
"הוד מלכותו המלך שמח להעניק את דוכסות אדינבורו לנסיך אדוארד, הרוזן מווסקס, לרגל יום הולדתו ה-59. התואר יוחזק על ידי הנסיך אדוארד לאורך כל חייו". גם סופי כמובן קודמה במעלה בדרגות המלכותיות וכעת היא הדוכסית מאדינבורו. מדובר במחווה יפה ונוגעת ללב לכלתה האהובה ביותר של אליזבת, שקראה לה "אמא" עד יום מותה. התארים החדשים של אדוארד וסופי הם למעשה התארים בדרגה הגבוהה ביותר מבין בני המלוכה - מלבד המלך צ'רלס עצמו, כמובן.
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
התקדמו בשרשרת המלכותית
(צילום: Gettyimages)
וקצת רקע על הזוג המלכותי הבכיר החדש: בשנת 1987 אדוארד וסופי ריס-ג'ונס נפגשו לראשונה. באותה התקופה אדוארד יצא עם חברה של סופי שהפגישה ביניהם. הפעם השנייה שהם נפגשו הייתה בשנת 1993, אז הגיע הנסיך לאירוע צדקה ונתקל שוב בסופי, שהייתה מנהלת יחסי הציבור של אותו אירוע. כחלק מקידום האירוע היא גויסה כדוגמנית והשניים הצטלמו יחד על מגרש הטניס. "הכימיה ביניהם הייתה שם ממש מההתחלה. היה קשה לפספס את זה", סיפר בריאן מקלאורין, מי שהיה הבוס של סופי באותה התקופה. השניים החלו לצאת והשמועות סביב מערכת היחסים שלהם הפכו לרציניות לאחר שאדוארד הגיע עם סופי למספר אירועים מלכותיים. ביוני 1999 השניים נישאו וביום חתונתם קיבלו אדוארד וסופי את התארים הרוזן והרוזנת מווסקס. לשניים יש שני ילדים, ליידי לואיז וג'יימס.
לסופי ולמלכה אליזבת היה קשר מיוחד מאוד כשהיחסים ביניהן התהדקו משמעותית בשנת 2003, לאחר שהרוזנת עברה סיבוכים במהלך ההיריון עם בתה הבכורה לואיז ונאלצה לעבור ניתוח קיסרי. המלכה אליזבת הגיעה לבקר את כלתה בבית החולים - דבר שהיה מאוד חריג. בשנת 2005 איבדה סופי את אמה מרי לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן והמלכה אליזבת הייתה שם לצידה כדי לתמוך בה.
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
סופי והמלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
עם השנים הפכה סופי לאחת מאנשי הסוד הקרובים ביותר למלכה. הקשר בין השתיים גם התחזק משמעותית במהלך התפרצות נגיף הקורונה. "בדיוק כמו ברוב המשפחות, במהלך הסגר המלכה אליזבת לא פגשה את כלתה האהובה אך ברגע שההגבלות החלו להתבטל סופי הייתה אחת מהאנשים הבודדים שהורשתה לבלות עם המלכה והשתיים בילו יחד שעות".
לאחר מותו של הנסיך פיליפ לקחה על עצמה הרוזנת את האחריות לוודא שהמלכה מטופלת היטב. "אם תשאלו את המלכה מי הילד האהוב עליה מבין ארבעת ילדיה התשובה תהיה אף אחד אלא כלתה, סופי", אמר דאנקן לרקומב, מומחה למשפחת המלוכה, בריאיון ל"איש החצר". "סופי התגלתה כסלע היציב של המלכה בזמן שזו מסתגלת לחיים החדשים ללא בעלה. היא לקחה על עצמה באופן אישי להבטיח שאליזבת תקבל את התמיכה המלאה מבני משפחה".
מקורות מהארמון מספרים כי לאחר מותו של פיליפ סופי הגיעה לבקר את אליזבת כמעט בכל יום והייתה לצידה ברוב סופי השבוע. בימים הבודדים שלא יכלה להגיע לבקר אותה באופן אישי דאגה הרוזנת מווסקס להתקשר לחמותה לפחות פעם ביום.
5 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד
הנסיך אדוארד
מלכותיים. אדוארד, ג'יימס, סופי ולואיז
(צילום: Gettyimages)