19 צפייה בגלריה
משפחת המלוכה הבריטית
משפחת המלוכה הבריטית
משפחה שכזו
(צילום: Gettyimages)
כשזה נוגע למשפחת המלוכה הבריטית, חלק מבני המשפחה הרבה יותר מוכרים מהאחרים. קחו למשל את המלך צ'רלס - בנה הבכור של המלכה אליזבת המנוחה. לאורך כל חייו, כל פיפס שערורייתי שלו יצא לתקשורת במהירות האור, כך גם לגבי הנסיכה אן שמאז שהייתה ילדה זכתה לסיקור תקשורתי שוטף. בשנתיים האחרונות גם הנסיך אנדרו החל לתפוס כותרות - אבל לא חיוביות - לאחר שהקשר שלו עם עבריין המין ג'פרי אפשטיין דלף החוצה והוא אף הואשם באונס. אך מי שלאורך כל שנות חייו חמק מהתקשורת כמעט לחלוטין הוא בנה הצעיר ביותר של המלכה, הנסיך אדוארד.
מאז מותה של מלכת אנגליה, בנה הצעיר, אשתו סופי ושני ילדיהם לואיז וג'יימס הפכו לדמויות הכי מסקרנות במשפחת המלוכה - בעיקר כי אנחנו באמת לא יודעים עליהם הרבה, וזו בהחלט הזדמנות מצוינת לעשות היכרות קצת יותר מעמיקה עם משפחת הרוזנים מווסקס.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
נעים להכיר: אדוארד, לואיז, ג'יימס וסופי
(צילום: Gettyimages)
הנסיך אדוארד נולד ב-10 במרץ 1964 והוא כאמור הבן הצעיר ביותר של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ. על פי הספר My Husband and I: The Inside Story of 70 Years of Royal של אינגריד סיווארד, אליזבת ופיליפ שברו את המסורת המלכותית לאחר שפיליפ היה נוכח בלידתו של אדוארד והחזיק לאליזבת את היד. "אליזבת, שהייתה אז בת 37, קראה המון מגזינים לנשים שהדגישו את החשיבות של שיתוף הבעל ברגע הלידה והיא הייתה מוקסמת מהרעיון. המלכה ביקשה מבעלה להיות נוכח והוא הסכים". עם לידתו היה השלישי בתור לכתר - אחרי צ'רלס ואנדרו אך לפני אחותו הנסיכה אן. כעת, לאחר מותה של המלכה הוא במקום ה-14 בסדר הירושה.
19 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת הנסיך אדוארד
המלכה אליזבת הנסיך אדוארד
ילד של אמא. המלכה אליזבת והנסיך אדוארד
(צילום: Gettyimages)
19 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס הנסיך אדוארד
המלך צ'רלס הנסיך אדוארד
הנסיך אנדרו, הנסיך אדוארד ואמם המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
19 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס הנסיך אדוארד
המלך צ'רלס הנסיך אדוארד
עם אחיו הגדול, המלך צ'רלס
(צילום: Gettyimages)
אדוארד סיים את לימודיו באוניברסיטת קיימברידג' ב-1986 ולאחר מכן שירת תקופה קצרה בחיל הנחתים המלכותי. לאחר שחרורו החל לעבוד כעוזר בהפקת תיאטרון. חיבתו הגדולה לעולם התיאטרון אילצה אותו להתמודד עם שמועות רבות לגבי הזהות המינית שלו ויש שמועה שאפילו מספרת כי אדוארד נתפס כשהוא "מתעסק" עם נער האורווה של הארמון ומי שתפסה אותם הייתה אחת העוזרות של צ'רלס ודיאנה.
שמועה נוספת הרודפת את הנסיך מגיל צעיר היא מערכת יחסים אינטימית מדי עם הזמר האנגלי מייקל בול. טכנאי מוזיקה בשם ריקי סמית' טען כי השניים היו קרובים מאוד אך למרות זאת אין כל הוכחה לכך שניהלו רומן. "אדוארד הפריך זאת שוב ושוב", טען מקור מהארמון. ובכל זאת - יש כאלה שלא השתכנעו, קחו לדוגמה את מרלה לין, מעריצה אדוקה ואובססיבית לבית המלוכה שטענה כי בני המלוכה ידעו כבר מגיל צעיר שאדוארד הומו וכתוצאה מכך ניסו להפגיש אותו עם נשים יפות ואטרקטיביות. "אני אוהב את השואו-ביזנס", אמר פעם הנסיך. "זה עולם נפלא של פנטזיה ודמיון".
לאחר הופעת הבכורה שלו בברודווי עם Aspects of Love נשאל אדוארד על ידי אחד הכתבים במקום האם הוא הומו - והנסיך לא נשאר חייב. "זה פשוט שערורייתי! זה כל כך לא הוגן כלפיי וכלפי בני משפחתי. אני לא הומו אבל מה אני אמור לעשות? אני רק יכול לחזור על זה שוב ושוב. זה פשוט לא הוגן. הלוואי והעיתונות תניח לי ליהנות מהתיאטרון - אני אוהב את זה".
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
נהנה מעולם השואו-ביזנס
(צילום: Gettyimages)

נסיך הגאות והשפל

ביוני 1987 עמד הנסיך אדוארד בראש ספיישל הטלוויזיה המושמץ ביותר "טורניר הנוקאאוט הגדול", בו הופיעו הנסיך אנדרו, שרה פרגוסון והנסיכה אן. הטורניר היה אירוע צדקה חד פעמי ששודר בטלוויזיה הבריטית, האמריקנית ובערוצי הלוויין האירופאים. האירוע נערך על מדשאת האגם של הבית המפואר של מגדלי אלטון ופארק השעשועים ובמהלכו בני המלוכה עמדו בראשם של שלושה צוותים ונאלצו לבצע משימות מביכות כגון להתחפש לכלי שחמט, ליצנים וירקות.
על פי הדיווחים, המלכה אליזבת סירבה לכך שהאירוע יתקיים וכל יועציה התנגדו לכך אך הנסיך אדוארד היה נחוש בדעתו להתברג בעולם הטלוויזיה. באותו אסון טלוויזיוני צפו כ-400 מיליון איש וגויסו למעלה מ-1.5 מיליון פאונד.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד
הנסיך אדוארד
מביך. מתוך "טורניר הנוקאאוט הגדול"
(צילום מסך)
למרות הביקורות הקשות, הנסיך אדוארד ראה את האירוע הטלוויזיוני כהצלחה ואף הגדיר אותו כ"יום הכי יוצא דופן בחיי", אך התקשורת קטלה את האירוע. למרות זאת, הוא מצא עבודה די בקלות לאחר מכן והצטרף לחברת The Really Useful Group שם עבד כעוזר הפקה.
בשנת 1993 הקים אדוארד את חברת הפקות הטלוויזיה והסרטים Ardent Productions שעסקו בעיקר בסרטים תיעודיים ודרמות. באותה השנה החל למלא גם את תפקידיו כבן מלוכה עובד וגייס כספים לצדקה. באותה התקופה הנסיך הואשם בשימוש בקשרים מלכותיים למטרות רווח כספי והחברה שהקים כונתה על ידי רבים בתעשייה כ"בדיחה עצובה" עקב חוסר המקצועיות בפעילותה. "לצפות בשעות השידור של 'ארדנט' זה כמו להיכנס לממלכה מוזרה שבה כל הגברים בבריטניה עדיין שמים עניבה ואנשים עדיין מהדקים את ידיהם מאחורי הגב כמו שומרים - לצד הפסקות מסחריות מלאות בפרסומות לטובת גיוס לצבא", טען העיתונאי אנדי באקט ל"גרדיאן".
ההפקות של "ארדנט" הצליחו הרבה יותר בארצות הברית וסרט תיעודי שהפיק אדוארד על דודו, המלך אדוארד השמיני בשנת 1996 נמכר והפך להצלחה ברחבי העולם, אך החברה בכל זאת דיווחה על הפסדים רבים בכל שנה שבה פעלה - למעט שנה אחת במהלכה הנסיך לא משך משכורת. במרץ 2002 הודיע אדוארד כי בכוונתו לפרוש מתפקיד מנהל ההפקה ויו"ר "ארדנט" כדי להתרכז בתפקידיו הציבוריים ולתמוך המלכה. החברה נסגרה סופית ביוני 2009.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד
הנסיך אדוארד
התמסר לחיים הציבוריים
(צילום: Gettyimages)

סיפור אהבה מלכותי

בשנת 1987 אדוארד וסופי ריס-ג'ונס נפגשו לראשונה. באותה התקופה אדוארד יצא עם חברה של סופי שהפגישה ביניהם. הפעם השנייה שהם נפגשו הייתה בשנת 1993, אז הגיע הנסיך לאירוע צדקה ונתקל שוב בסופי, שהייתה מנהלת יחסי הציבור של אותו אירוע. כחלק מקידום האירוע היא גוייסה כדוגמנית והשניים הצטלמו יחד על מגרש הטניס. "הכימיה ביניהם הייתה שם ממש מההתחלה. היה קשה לפספס את זה", סיפר בריאן מקלאורין, מי שהיה הבוס של סופי באותה התקופה. השניים החלו לצאת והשמועות סביב מערכת היחסים שלהם הפכו לרציניות לאחר שאדוארד הגיע עם סופי למספר אירועים מלכותיים.
פאן פאקט: לדייט הראשון הזמין אדוארד את סופי לשחק איתו טניס - לפני שהתיישבו לארוחת ערב בארמון בקינגהאם.
סופי היא בתם של כריסטופר בורניס ריס-ג'ונס ומרי או'סאליבן ריס-ג'ונס. היא נולדה באוקספורד וסיימה את לימודיה בווסט קנט קולג'. היא עברה להתגורר בלונדון בשנת 1983 אז החלה לעבוד כמנהלת יחסי ציבור של תחנות רדיו וחברות נסיעות.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
נשים עצמאיות עושות לו את זה. אדוארד וסופי
(צילום: Gettyimages)
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
התאהב באופי השמח והקליל של סופי
(צילום: Gettyimages)
בעוד שהחיבור המיידי בין השניים הצליח להרים לא מעט גבות בבריטניה, מקורבים לנסיך האמינו כי סופי הצליחה להוציא את אדוארד מה"קונכייה המלכותית שלו". "סופי היא כיפית. היא צוחקת הרבה, בחורה מושכת והיא מסוג הבחורות שרוב הגברים יהנו לבלות בחברתה", סיפר חבר קרוב של הרוזנת ל-סמית' וגיבס. "אדוארד הוא רציני ושקט, בדיוק כמו שאר בני המלוכה והוא גם קצת יהיר ומתנשא. לא הייתי חושב שהם יתאימו אחד לשנייה אבל כשהם ביחד - גם אדוארד הופך להיות כיפי. ההשפעה שיש לה עליו יוצאת דופן".
לאחר שהחלו לצאת אדוארד הכין את סופי, בני משפחתה והקולגות מהעבודה להתמודדות הקשה עם התקשורת ושלח להם "תזכיר סודי ביותר", בו נכתב כי "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם צלמי הפפראצי היא להציע להם כוס תה. במידה וזה קורה בחג המולד - תציעו להם קרקר". סופי, שכפי שציינו הייתה מנהלת יחסי ציבור ממולחת, ידעה להתנהל היטב בציבור ושמרה על קור רוח. בעיתון סמית' וגיבס, איתם נהגה לעבוד סופי בקביעות, פורסם כי היא שמרה על מקצועיות לאורך כל הדרך. "אחת הסיבות שאני נהנית להמשיך לעבוד עם הכתבים שלכם זה בגלל שאני לא יודעת מה יהיה הדבר הבא שאני אקרא".
מערכת היחסים של סופי ואדוארד הייתה מודרנית להפליא ואופייה העצמאי היה אחד הדברים שהכי משכו את אדוארד.
בסמית' וגיבס פרסמו כי סופי קיבלה חדר משלה בארמון בקינגהאם ואחד הזכרונות האהובים עליה ביותר הוא מאחד הלילות בארמון, כשאדוארד ניסה להתגנב לחדרה ובדרכו אליה דרך על אחד מכלבי הקורגי של אימו, שהחל לנבוח בחוזקה - מה שגרם לנסיך לרוץ בחזרה לחדרו.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
זוג צעיר ומודרני!
(צילום: Gettyimages)
סופי הפכה לחלק בלתי נפרד ממשפחת המלוכה והתהייה מדוע אדוארד אינו מציע לה נישואים עניינה את התקשורת ואף גרמה לנסיך להתפוצץ באחת הפעמים. בשנת 1996 הוא התפרץ על עיתונאי אומלל ששאל מתי הוא מתכוון לשלוף את הטבעת. "אם תסתום את הפה, תתעסק בעניינים שלך ותניח לי לעשות את זה מתי שאני ארצה - סביר להניח שזה יקרה מהר יותר".
מקורות מהארמון סיפרו כי הסיבה לאותה התפרצות של הנסיך הייתה התסכול הרב שהוא חווה מכיוון שבדיוק באותה התקופה בה תכנן להציע נישואים - פורסם הריאיון הסנסציוני של הנסיכה דיאנה למרטין באשיר (בשנת 1995).
בסופו של דבר, הנסיך כרע ברך והציע לסופי נישואים בינואר 1999. "אי אפשר להבין למה זה לקח לי כל כך הרבה זמן אבל אני לא חושב שזה היה נכון להתארס קודם - ואני גם לא חושב שסופי הייתה אומרת כן", אמר הנסיך לאחר הצעת הנישואים. אדוארד העניק לסופי טבעת זהב לבן הכוללת יהלום סגלגל בגודל שני קראט הנמצא בין שתי אבני חן בצורת לב. שווי הטבעת מוערך ב-105 אלף פאונד. השניים נישאו ביוני של אותה שנה בקפלת סנט ג'ורג' בטירת ווינדזור - והאירוע היה צנוע יותר מהחתונות של אחיו הגדולים.
ביום חתונתם קיבלו אדוארד וסופי את התארים הרוזן והרוזנת מווסקס. בשנת 1999, ארמון בקינגהאם הודיע כי הנסיך אדוארד יחליף את אביו בבוא העת. לאחר מותו של פיליפ באפריל 2021 תואר הדוכס מאדינבורו עבר באופן אוטומטי לצ'רלס וכעת על המלך צ'רלס להחליט מה לעשות עם התואר - האם לשמור אותו לעצמו או להעביר אותו לאחיו הצעיר. תחילה היו שמועות כי הנסיך מתכנן להפר את התחייבותו משנת 1999. "הנסיך הוא הדוכס מאדינבורו וזה תלוי בו מה יקרה לתואר", סיפר מקור יודע דבר ל"סאנדי טיימס". "אדינבורו לא תלך לווסקסים מבחינת הנסיך". ההחלטה הראשונית להעניק לאדוארד את התואר התקבלה כהוקרה על עבודתו ומחויבותו.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
חתן וכלה!
(צילום: Gettyimages)
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
חתונה קסומה מהאגדות
(צילום: Gettyimages)
לאחר החתונה המלכותית החלו הימורים בסוכנויות הימורים בבריטניה סביב היריון פוטנציאלי של הרוזנת. אדוארד מצידו הבהיר כי אין בכוונתם להביא ילדים כל כך מהר וכי הם רוצים ליהנות מחיי הנישואים קצת לפני שיגיעו הילדים. בשנת 2001 פורסם כי אדוארד וסופי מצפים לילדם הראשון אך זמן קצר לאחר מכן, בדצמבר של אותה השנה, דווח כי סופי נאלצה לעבור ניתוח חירום בעקבות סיבוכים בהיריון שהתגלה כהיריון חוץ רחמי. על פי הדיווחים, סופי התמוטטה בשעת בוקר מוקדמת לאחר שסבלה מכאבי בטן חמורים. היא הובהלה לבית החולים "המלך אדוארד השביעי" שבלונדון שם כאמור עברה ניתוח חירום.
בני הזוג עברו תקופה קשה לאחר הפסקת ההיריון ויש הטוענים כי המצב ביניהם הפך להיות מאוד מתוח. בשנת 2003 פורסם כי סופי שוב בהיריון אך גם הפעם היו סיבוכים והיא נאלצה ללדת את בתה הבכורה, ליידי לואיז, מוקדם יותר מהתאריך המיועד עקב היפרדות שליה פתאומית. בשנת 2007 נולד בנם השני, ג'יימס ויסקונט סברן.
לאחר שאדוארד וסופי פרשו מחייהם בעולם הבידור והיח"צ הם עברו להתגורר בפארק באגשוט - ארמון מלכותי המצוי בבאגשוט בסארי שבאנגליה ונמצא במרחק של 25 ק"מ מטירת ווינדזור, מה שקירב מאוד ביניהם לבין המלכה אליזבת והנסיך פיליפ.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
משפחה יפה וקרובה
(צילום: Gettyimages)

כשהחמות שלך היא מלכה על אמת

היחסים בין המלכה אליזבת לסופי התהדקו משמעותית בשנת 2003, לאחר שהרוזנת עברה סיבוכים במהלך ההיריון עם בתה הבכורה לואיז ונאלצה לעבור ניתוח קיסרי. המלכה אליזבת הגיעה לבקר את כלתה בבית החולים - דבר שהיה מאוד חריג. בשנת 2005 איבדה סופי את אמה מרי לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן והמלכה אליזבת הייתה שם לצידה כדי לתמוך בה.
לאחר לידתו של בנם השני בשנת 2007 החלו בני הזוג לפעול כבני מלוכה במשרה מלאה. "הייתי צריכה להפחית את הציפיות שלי ממה שאני באמת יכולה לעשות", סיפרה הרוזנת בריאיון ל"סאנדי טיימס" בשנת 2020. "כשעבדתי במשרדי יחסי ציבור הייתי רגילה להגיע לאירוע ולהיות שם מההתחלה ועד הסוף. כבת מלוכה הייתי צריכה לקחת צעד גדול אחורה מתוך הבנה שמצפים ממך להיות הדובדבן שבקצפת - האדם שמגיע להודות למתנדבים ולמממנים - לא להיות זה שאומר להם איך לנהל את יחסי הציבור שלהם".
עם השנים הפכה סופי לאחת מאנשי הסוד הקרובים ביותר למלכה. הקשר בין השתיים היה טוב ממש מההתחלה אך התחזק משמעותית במהלך התפרצות נגיף הקורונה. "בדיוק כמו ברוב המשפחות, במהלך הסגר המלכה אליזבת לא פגשה את כלתה האהובה אך ברגע שההגבלות החלו להתבטל סופי הייתה אחת מהאנשים הבודדים שהורשתה לבלות עם המלכה והשתיים בילו יחד שעות".
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
יד ימינה של המלכה. סופי והמלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
לאחר מותו של הנסיך פיליפ לקחה על עצמה הרוזנת את האחריות לוודא שהמלכה מטופלת היטב. "אם תשאלו את המלכה מי הילד האהוב עליה מבין ארבעת ילדיה התשובה תהיה אף אחד אלא כלתה, סופי", אמר דאנקן לרקומב, מומחה למשפחת המלוכה, בריאיון ל"איש החצר". "סופי התגלתה כסלע היציב של המלכה בזמן שהיא מסתגלת לחיים החדשים ללא בעלה. היא לקחה על עצמה באופן אישי להבטיח שאליזבת תקבל את התמיכה המלאה מבני משפחה".
מקורות מהארמון מספרים כי לאחר מותו של פיליפ סופי הגיעה לבקר את אליזבת כמעט בכל יום והייתה לצידה ברוב סופי השבוע. בימים הבודדים שלא יכלה להגיע לבקר אותה באופן אישי דאגה הרוזנת מווסקס להתקשר לחמותה לפחות פעם ביום.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
לקחה על עצמה לדאוג למלכה
(צילום: Gettyimages)
לאחר מותה של המלכה אליזבת סופי תועדה מספר פעמים כשהיא מנסה לעצור את הדמעות. במסע הלוויה האיפוק היה כבר בלתי אפשרי והרוזנת צולמה כשהיא מתייפחת בבכי ברכב המלכותי. כעת צפויה סופי לרשת את התואר הדוכסית מאדינבורו - תואר שהיה בעבר של המלכה עצמה וסממן נוסף שמעיד על הקשר הטוב ומערכת היחסים הקרובה של השתיים.
בשנים האחרונות אדוארד וסופי הפכו יותר ויותר ל"פנים האנושיות" של המלוכה. סופי הייתה זו שדיברה בקול חנוק מבכי על מותו של הנסיך פיליפ והנסיך אדוארד דיבר על העצב לאחר עזיבתו של הנסיך הארי. אך יכול להיות שהסוד האמיתי להצלחה שלהם זה שהם למדו שלפעמים עדיף להתרחק ולשמור על העדינות והפשטות. "אני שומר על מרחק מכל המהומות המשפחתיות, זה הכי בטוח", אמר אדוארד.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
יממה לאחר מותה של המלכה. סופי
(צילום: Gettyimages)
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
סופי ובתה הבכורה ליידי לואיז
(צילום: Gettyimages)
ביום שבת האחרון, יומיים לפני הלוויה המלכותית, התקיים טקס משמורת על ארונה של המלכה. שמונת נכדיה של אליזבת לקחו בו חלק ועלו למשמרת בה "שמרו" על הארון במשך 15 דקות בדיוק. מי שקיבלו את רוב תשומת הלב (והכותרות) באותה משמרת קצרה היו לואיז (18) וג'יימס (14), ילדיהם של אדוארד וסופי.
השמועות מספרות כי ליידי לואיז הייתה נכדתה האהובה ביותר על המלכה והסיבה לכך הן אהבתן המשותפת לסוסים. בנוסף, לואיז וג'יימס היו הנכדים שבילו עם סבתם הכי הרבה זמן, בעיקר בגלל ששניהם נולדו פחות או יותר בשנים שאליזבת ובעלה הנסיך פיליפ הפסיקו לצאת לנסיעות ארוכות.
בשנת 2016 התראיינה סופי ללואיז מינצ'לין (BBC) וסיפרה שעבור לואיז – המלכה אליזבת הייתה תמיד רק סבתא רגילה. "יום אחד לואיז חזרה הביתה מבית הספר ואמרה לי 'אמא, אנשים כל הזמן אומרים לי שסבתא היא מלכה'. שאלתי אותה איך זה גורם לה להרגיש והיא אמרה שהיא פשוט לא מבינה. אני לא חושבת שהיא קלטה שסבתה היא באמת המלכה".
ג'יימס, שהוא הנכד הצעיר ביותר של המלכה, עמד לאורך כל המשמרת כשהוא עם הראש מורכן. סיטואציה שהזכירה מאוד את הנסיך וויליאם, שהיה בערך באותו הגיל כשליווה את אימו, הנסיכה דיאנה, בדרכה האחרונה במסע הלוויה.
19 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
הנסיך אדוארד סופי ווסקס
"בואי נהיה הזוג הזה"
(צילום: Gettyimages)