12 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
גאד סייב דה קינג. המלך צ'רלס
(צילום: Yui Mok - WPA Pool/GettyImages)
טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי מתקרב בצעדי ענק ויתקיים בעוד כשבועיים, ב-6 במאי. המלך בן ה-74 סוף סוף יוותר על התואר "הנסיך הנצחי", שמונה חודשים לאחר שירש את הכתר מאימו המנוחה, המלכה אליזבת. נזכיר כי עוד כשאימו הייתה בחיים, צ'רלס דאג להדגיש שוב ושוב כי ביום שהוא יעלה לכס המלכות הוא יפעל למען מונרכיה מצומצמת - מתוך ההבנה כי העם הבריטי ברובו, זועם על כך שכספי משלמי המיסים מגיעים היישר לכיסם של בני המלוכה.
בהערת סוגריים נציין כי בית המלוכה אמנם "עולה" לאזרחי בריטניה כחצי מיליארד ליש"ט בשנה במיסים, אך מותג הרויאלס מכניס חזרה לממלכה המאוחדת כ-2.5 מיליארד ליש"ט בשנה - ונרחיב על כך בהמשך.
כך או כך, חודשים לאחר קבלת התואר מלך בריטניה ורגע לפני ההכתרה, נראה כי הבטחות לחוד ומעשים לחוד ובריטניה (והעולם) רוצים לדעת כמה צפוי לעלות התענוג ומי ישלם עבורו. ובכן, קבלו את כל הפרטים:

100 מיליון ליש"ט - והיד עוד נטויה

נכון לכתיבת שורות אלו, אתרי החדשות הבריטים מדווחים כי עלות טקס ההכתרה עומדת על מאה מיליון ליש"ט (כ-450 מיליון שקלים). טקס ההכתרה הקודם שנערך בממלכה - של המלכה אליזבת השנייה - עלה 1.5 מיליון ליש"ט בשנת 1953, סכום שמקביל ל-50 מיליון ליש"ט של היום. כלומר, עלות הטקס הכפילה את עצמה. הסיבה, כך טוענים יודעי דבר, היא סידורי האבטחה הנרחבים.
ובכל זאת, ניכר כי המלך בהחלט מנסה לצמצם: טקס ההכתרה של צ'רלס צפוי להימשך בין 90 דקות לשעתיים - כשהטקס של אימו ארך שלוש שעות. כמו כן לאירוע ההכתרה של צ'רלס יגיעו "רק" אלפיים אורחים, בזמן שלטקס של אליזבת הגיעו 8,000 איש. בנוסף, צ'רלס צפוי ללבוש את מדי הצבא שלו בעוד המלכה אליזבת לבשה שמלה עם שובל באורך של 27 מטרים שתוכננה במיוחד עבורה.
12 צפייה בגלריה
טקס הכתרה המלכה אליזבת השנייה
טקס הכתרה המלכה אליזבת השנייה
המלכה אליזבת השנייה ביום הכתרתה
(צילום: AP)
כיאה למעמדו כמלך - צ'רלס יתקשט בשלל אבני חן יקרות מהאוסף המרשים של תכשיטי המלוכה ויענוד את כתר אדוארד הקדוש העשוי מזהב וכולל למעלה מ-40 אבני חן, בהן אבני אודם, ספיר ונופך. שוויו של הכתר מוערך ב-57 מיליון דולר. פריטי יוקרה נוספים בהם יתאבזר צ'רלס הם שרביט וטבעת המלך, כשעל השרביט יושב היהלום הגדול ביותר בעולם - יהלום קולינן שמשקלו 530 קראט ושוויו מוערך ב-430 מיליון דולר. "קשה לקבוע מחיר לכל אוסף התכשיטים של צ'רלס אך ההערכה כי מדובר ב-3.8 מיליארד ליש"ט", אמר התכשיטן מקסוול סטון.
12 צפייה בגלריה
 כתר אדוארד הקדוש
 כתר אדוארד הקדוש
כתר אדוארד הקדוש
(צילום: im Graham Photo Library via GettyImages)
12 צפייה בגלריה
שרביט המלך
שרביט המלך
שרביט המלך ויהלום הקולינן
(צילום: BBC)

על חשבון משלמי המיסים, כמובן

בניגוד לחתונות המלכותיות שמשולמות על ידי הרויאלס עצמם, את טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי תממן הממשלה - שזה אומר הציבור הרחב. עם זאת, מומחים מעריכים כי אירוע ההכתרה יכניס כסף רב לבריטניה ויהיה שווה את ההוצאה. "זכויות השידור ברחבי העולם יכסו את העלות וכמו כן תהיה הכנסה גדולה במיוחד בתחום התיירות", אישר מקור למגזין ה"סאן", "כל המלונות כבר מוזמנים לסוף השבוע של ההכתרה".
עם זאת, יש עדיין מי שמטיל ספק בהכנסות הצפויות: "אני חושבת שצריך לעשות את זה בצורה אחראית וכמה שיותר חסכונית", אמרה ניקולה סטרג'ון, פוליטיקאית סקוטית שכיהנה כשרה הראשונה של סקוטלנד, והבהירה: "אני בטוחה שהמלך ירצה שזה יהיה המצב".
על פניו סטרג'ון לא טועה וצ'רלס אכן פילל ל"טקס הכתרה צנוע ופחות יקר משל של אימו", הסביר מקורב למלך. "צ'רלס מודע מאוד לקושי שחשים אזרחי בריטניה ואנחנו בהחלט נראה את רצונותיו מבוצעים - טקס הכתרה שצריך להישאר נאמן למסורות עבר ארוכות, בשילוב עם מונרכיה בעולם המודרני".
12 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
קשוב לאזרחים?
(צילום: Dan Kitwood/GettyImages)

"אין מספיק כסף לשלם לרופאים אבל אפשר להוציא מאה מיליון ליש"ט על ההכתרה"

ובכל זאת, אי אפשר להתעלם ממשבר יוקר המחיה המחריף בבריטניה והעובדה כי אחד לחמישה אנשים - שזה אומר 14.5 מיליון אזרחים, חיים בעוני ומספר המשפחות המסתמכות על תרומות של סלי מזון עולה. "אין מספיק כסף כדי לשלם לרופאים אבל אנחנו יכולים להוציא מאה מיליון ליש"ט על אירוע ההכתרה", צייץ אזרח זועם בטוויטר, ואחד אחר חיזק: "העובדה שמאפשרים למלך צ'רלס לערוך אירוע הכתרה מפואר בעיצומו של משבר יוקר המחיה היא מגעילה לחלוטין".
"אנשים עובדים כל כך קשה ונאבקים לשלם שכר דירה, משכנתא ולהאכיל את ילדיהם. זה דוחה מצידו של צ'רלס לדרוש הכתרה שתהיה מרשימה כמו הקודמת", טען גרהם סמית' - מנכ"ל קבוצת Republic הפועלת נגד המונרכיה. "ההכתרה אינה הכרחית, צ'רלס כבר המלך. זה הכל סביב קידום המלוכה וסיפוק האגו האישי שלו".
עוד נכתב בעמוד הבית של קבוצת Republic: "ביום שבת ה-6 במאי עיני העולם יהיו נשואות להכתרה, זה הרגע בו אנחנו משמיעים את ההתנגדות שלנו בקול רם, גלוי ואי אפשר להתעלם יותר".
12 צפייה בגלריה
קבוצת Republic  נגד המלוכה
קבוצת Republic  נגד המלוכה
פועלים למען ביטול המונרכיה. קבוצת Republic
(צילום מסך)
טוני בייקר, אזרח בריטי המתגורר ביורק, כתב בדאגה: "באופן אישי, אני מסתכל על תוכניות ההכתרה בחשש מסוים. אחרי חורף של עליות במחירי הדלק, עצומות ומחאות - יחד עם סגירת מאות פאבים, בתי קפה ומסעדות - ייתכן שלציבור הבריטי אין מצב רוח להכיל טקס שעולה מיליוני ליש"ט. את הכסף הזה צריך להוציא בצורה הרבה יותר טובה כדי להקל על אלו שאיבדו את העסקים ושלהם ואת מקום עבודתם. גם אם התיירים שיגיעו לטובת ההכתרה ימצאו פאב או מסעדה פתוחים, רוב הסיכויים שהעלייה המשמעותית במחירי המשקאות והתפריטים יגרמו להם לקנות רק קפה וכריך לדרך. המלך צ'רלס עדיין לא השיג את הפופולריות שהייתה לאימו, יהיה חבל אם שלטונו יתחיל ברגל שמאל בעקבות טקס ההכתרה".
נעצור לרגע כדי להזכיר כי רק בחודש פברואר האחרון נערכה שביתת ענק בבריטניה בעקבות יוקר המחיה. חצי מיליון עובדים במגזר הציבורי – ממורים דרך נהגי רכבות ועד עובדי מוזיאונים – דרשו להעלות את שכרם בשביתה הגדולה ביותר מזה עשור. השביתה הביאה להפסקתם של רוב שירותי הרכבות, וכדי שלא למנוע שיבושים גם במעברי הגבול דווח כי הצבא הבריטי שלח מאות חיילים להחליף את העובדים שגם הצטרפו למחאה.
12 צפייה בגלריה
הבריטים מוחים על יוקר המחיה
הבריטים מוחים על יוקר המחיה
אזרחי בריטניה בהפגנה שנערכה ב-11 באפריל
(צילום: enny Matthews/GettyImages)

טקס ההכתרה כגלגל הצלה לכלכלה

מנגד, ולמרות הזעם הגדול בקרב הציבור הבריטי, אירוע ההכתרה של המלך צ'רלס צפוי דווקא להכניס לבריטניה לא מעט כסף, כמיליארד ליש"ט ליתר דיוק, בזכות התיירים הרבים שצפויים להגיע לצפות באירוע - כך העריכה חברת ייעוץ כלכלית בבריטניה. נדגיש כי טקס ההכתרה הקודם התקיים בבריטניה לפני 70 שנה, כך שאפשר לומר בפה מלא כי מדובר באירוע בינלאומי נחשק מאוד.
אוליבר דאודן, חבר במשרד הקבינט, הבהיר כי המלך והממשלה מודעים היטב לחשש של האזרחים ומבטיחים שמשלמי המיסים יראו את הערך של ההכתרה. "הממשלה מאז ומתמיד שילמה עבור טקסי ההכתרה והסיבה לכך היא שהמלך הוא ראש המדינה שלנו וחשוב שנציין זאת כמו שצריך. אנו חוגגים את הרגע הזה בחיי האומה שלנו ועושים זאת בצורה הולמת ובכדי שהאומה כולה תוכל להתאחד ולחגוג".
דאודן הוסיף: "אלו רגעים בחיי האומה שלנו שמביאים שמחה למיליוני אנשים. הרגעים האלה גם מסמנים אותנו כאומה ברחבי העולם. זהו רגע נפלא בהיסטוריה שלנו ואנשים מצפים לטקס מתאים - וזה מה שיהיה".
12 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס
הנסיך צ'רלס
האומה כולה תוכל להתאחד ולחגוג
(צילום: GettyImages)
ועוד קצת מספרים לסבר את האוזן: בין החודשים אפריל 2021 למרץ 2022 ביקרו בטירת ווינדזור ובבית פרוגמור 426,000 מבקרים משלמים, שכל אחד מהם שילם על כרטיס 26.50 ליש"ט - כך שרק מהאתרים האלו שלשלה בריטניה לכיסה 11,289,000 מיליון ליש"ט.
יעדי תיירות נוספים מובילים הם ארמון בקינגהאם, בית קלרנס וגלריית המלכה. מלבד מכירת הכרטיסים, בריטניה מלאה בחנויות מזכרות ועל פי נתונים שפורסמו באתר ה-Getreading ביוני אשתקד: בין 2019-2020 הגיעו 3,285,000 מבקרים לארמונות המלוכה – בקינגהאם, ווינדזור, בית קלרנס ובית פרוגמור - שיא של כל הזמנים. כמות המבקרים הכניסה לקופת בריטניה סכום מטורף של 49,859,000 ליש"ט. בנוסף לכרטיסי הכניסה לארמונות, באותה שנה נקנו מזכרות של המלוכה בשווי של 19,983,646 ליש"ט.
בסך הכל, בשנה רגילה ונטולת הכתרות - בעוד שהעלות השנתית הממוצעת של משלמי המיסים עבור משפחת המלוכה מגיעה לסביבות ה-500 מיליון ליש"ט בשנה, לפי הערכת Brand Finance מותג הרויאלס מכניס לבריטניה מדי שנה 2.5 מיליארד ליש"ט.
12 צפייה בגלריה
חנויות מזכרות בבריטניה
חנויות מזכרות בבריטניה
כמה עולה סט פורצלן של אליזבת השנייה?
(צילום: Kiran Ridley/GettyImages)
12 צפייה בגלריה
חנויות מזכרות בבריטניה
חנויות מזכרות בבריטניה
נא לארוז לנו הכל בבקשה
(צילום: Richard Baker/GettyImages)
ביום שני שאחרי ההכתרה, ב-8 במאי מתוכנן יום ה-Big Help Out. יום שבו אלפי ארגונים ברחבי בריטניה יתכנסו כדי לתת יד ולסייע בקהילות המקומיות. "זה לא משנה במה אתם טובים, יש משהו שיתאים לכל יד עוזרת בכל הצורות והגדלים", נכתב באתר הבית. "אם תהיה לך האפשרות להקדיש שעה - פנטסטי. יום? מדהים. אם זה יהפוך לדבר קבוע אז יותר טוב. אם כולנו נעשה קצת זה יעזור מאוד. עזרו לנו לעשות משהו מדהים, הושיטו יד".
על יום ה-Big Help Out הסביר אלסטייר ברוס, קצין נשק לשעבר של בית המלוכה, כי מדובר באירוע גדול בו המלך רוצה להדגיש עד כמה הוא קשוב לאזרחים ולמשבר הכלכלי. "ההכתרה יכולה להיות הזדמנות מצוינת לעודד אנשים לתמוך באלו שמתקשים. העזרה הגדולה נמצאת שם על מנת לעודד אנשים שחגגו במהלך היומיים הקודמים כדי לצאת ולעשות משהו עבור הקהילה שלהם. אני חושב שכך יותר אנשים יהיו מודעים למאמץ המדהים שנעשה למען אלו שבאמת זקוקים לכך".
12 צפייה בגלריה
יום ה-Big Help Out
יום ה-Big Help Out
הזדמנות מצוינת לעודד אנשים לתמוך באלה שמתקשים
(צילום מסך)
מאז ירש צ'רלס את מקומה של אימו המנוחה הוא נאלץ להתמודד לא פעם עם הטינה שאזרחי בריטניה נוטרים לו - במיוחד בעקבות סיפור האהבה הטרגי שלו ושל הנסיכה דיאנה. בשמונת החודשים בהם הוא מכהן כמלך, צ'רלס נאלץ להתמודד פעמיים עם אזרחים שזרקו לעברו ביצים ושלל קריאות בוז. ובכל זאת, נראה שנכון לעכשיו צ'רלס באמת מנסה להנגיש את עצמו לעם.
דוגמה טרייה לכך קיבלנו בחודש מרץ האחרון, אז פורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לראשונה בתולדות ההיסטוריה יזכו המבקרים במנזר ווסטמינסטר לדרוך ולצעוד על רצפת הפסיפס - לאחר שיחלצו נעליים כמובן. ריצוף הפסיפס, העשוי משיש, אבן, זכוכית ומתכת, הונח בהוראת המלך הנרי השלישי בשנת 1268. "זו הזדמנות כל כך נדירה. אף אחד מלבד אנשי הכמורה לא דורך שם", הבהירה ונסה סימאוני - שומרת בכנסייה.
12 צפייה בגלריה
כנסיית ווסטמינסטר
כנסיית ווסטמינסטר
כנסיית ווסטמינסטר
(צילום: Ryan McGinnis/Gettyimages)