מלכת אנגליה, אליזבת השנייה, הלכה לעולמה אתמול (ה') בגיל 96 בביתה שבבלמורל. ההודעה על מותה נעשתה לפי הפרוטוקולים המדויקים של מבצע "גשר לונדון". ההכרזה יצאה כמבזק חדשות לאיגוד העיתונאים ולשאר כלי התקשורת בעולם בו זמנית. לפי אתר "פוליטיקו", ב-BBC הופעלה מערכת התראה שקטה ברדיו ומרגע העדכון החריג שיצא מארמון בקינגהאם על החשש למצבה הבריאותי של המלכה - מגישי החדשות התכוננו לרע מכל ולבשו חליפות ועניבות שחורות.
ברגע שיצאה ההצהרה הרשמית, תוכניות הטלוויזיה נפסקו, הרשתות התמזגו ובתחנות הרדיו הושמע נוסח ספציפי של המילים: "זהו ה-BBC מלונדון. בצער הגדול ביותר אנו נאלצים לפרסם את הידיעה הבאה...".
אתר ה"גרדיאן" פרסם עוד לפני מותה כי לסגן העורך יש רשימה של כתבות מוכנות המוצמדות לקיר ועיתונאים מכל העולם יצאו אמש לכיוון הממלכה המאוחדת, לסיקור האירועים שיתקיימו בימים הקרובים.
מותה של המלכה הוא אירוע מכונן, ולכן יקבל בולטות בכל מדיה אפשרית - אותה מדיה שלעיתים נאבקה בארמון בקינגהאם עד חורמה. לאורך 70 שנות מלכותה, קיימה המלכה יחסים לא פשוטים עם התקשורת - כך זה נראה:
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
יחסי אהבה-שנאה. המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
בשנת 2020 ולאחר שנגיף הקורונה פרץ לחיינו, המלכה אליזבת הודתה לתקשורת על שנתנה מידע אמין וחיוני בזמן המגפה. "בתקופה שבה יש כל כך הרבה מקורות שמתחרים על תשומת הלב שלנו, חשוב שיהיו מקורות מידע מהימנים", אמרה המלכה בהצהרה רשמית באוקטובר של אותה השנה. "מגפת הקורונה הוכיחה שוב איזה שירות ציבורי חשוב מספקת התקשורת המבוססת, הן ברמה הלאומית והן מבחינה אזורית. המאמצים של כלי התקשורת לתמוך בקהילות ברחבי הממלכה המאוחדת במהלך המגיפה היו יקרי ערך - בין אם בגיוס כספים, התנדבות או מתן עזרה לקשישים ואוכלוסיות מוחלשות".
בניגוד לנכדה, הנסיך הארי, ואשתו מייגן מרקל - שבשנתיים וחצי האחרונות תוקפים את התקשורת שוב ושוב בטענה כי היא מסלפת מידע ולא חושפת את האמת המלאה - למלכה היה חשוב להדגיש את הכרת התודה שלה למדיה במסר פשוט של תמיכה במהלך משבר עולמי. "לרגל שבוע העיתונות אני שמחה לשלוח את מיטב איחולי לחברי איגוד התקשורת. בזמן שאתם חושבים על ההישגים שלכם במהלך השנה והאתגרים שעמדתם בפניהם - אני שולחת את איחוליי החמים לכולכם", סיכמה המלכה.
על פניו, נראה כי מערכת היחסים של המלכה עם התקשורת הייתה טובה מאוד - בכל זאת, נקודת הפתיחה של יחסיהם המשותפים הייתה די טובה, לאחר שהנסיך פיליפ דרש כי טקס ההכתרה של המלכה ישודר בלייב ב-BBC וטען כי על אליזבת לתת תחושת נגישות לאזרחי בריטניה ולעולם כולו, למרות התנגדותה של המלכה האם. וכך היה. הטקס עבר בשידור חי ובפעם הראשונה בתולדות השידור, הרייטינג של ההכתרה ששהועברה בטלוויזיה ניצח את השידור ברדיו. 56 אחוז לעומת 32 אחוזים. "עד אמצא שנות החמישים הטלוויזיה שולבה בשגרה המשפחתית ובגיאוגרפיה המרחבית של הבית. ההכתרה נתפסה כיום שבו המלכה הפכה למלכה והטלוויזיה הפכה לטלוויזיה".
אלא שלמרות נקודת הפתיחה המוצלחת, לאורך השנים צוותי הארמון ובני המלוכה ניסו להסתיר מידע מהתקשורת וכך עשו ממש עד הרגע האחרון. שמועות על מצבה הבריאותי של המלכה אליזבת החלו לצוץ לפני שנה, בנובמבר 2021, אז החלה לבטל את הגעתה לעוד ועוד אירועים מלכותיים מתוקשרים.
לאחר שביטלה את הגעתה לוועידת האקלים בגלזגו תחת הטענה כי הצוות המלכותי המליץ לה לנוח, לתקשורת נודע כי כמה ימים קודם לכן המלכה אושפזה למשך לילה אחד בבית החולים הפרטי "המלך אדוארד השביעי" בלונדון. "מארמון בקינגהאם לא מספקים תמונה מלאה והגיונית בכל הנוגע למצבה הבריאותי של המלכה. שמועות ומידע שגוי מתרבים ומשגשגים כתוצאה מהיעדר מידע. עלינו לקוות שאנחנו יכולים לסמוך על המידע שהארמון מספק לנו כעת", טען ניקולס וויצ'ל, הכתב המלכותי של ה-BBC, והתייחס לכך שמהארמון מקפידים לדווח כי "המלכה במצב רוח מצוין", ואמר כי זו דרכו של הארמון להתחמק ממסירת מידע.
ריצ'רד פאלמר, הכתב לענייני מלוכה ב"דיילי מייל", כינה את דברי הארמון "קלישאה" ואמר: "מקורות מלכותיים היו להוטים לעודד את הרושם שהמלכה בסך הכל זקוקה למנוחה - אבל זה לא משכנע את הציבור". ופאלמר לא בהכרח טועה: בפברואר 2021 הנסיך פיליפ אושפז בבית החולים לאחר שחש ברע. גם במקרה הזה מהארמון נמסר כי הנסיך "במצב רוח טוב" וחודשיים לאחר מכן הוא הלך לעולמו.
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
מהארמון הקפידו לומר שהכל בסדר. הנסיך פיליפ ואליזבת
(צילום: Gettyimages)
דוגמה נוספת ליחסים הטובים של המלכה עם התקשורת קיבלה ביטוי לרגע קצר בינואר 2021 כשהסרט הדוקומנטרי "המשפחה המלכותית", שתיעד במשך 18 חודשים את המלכה אליזבת, הנסיך פיליפ וילדיהם, עלה שוב לאוויר. הסרט הועלה ליוטיוב 49 שנים לאחר ששידורו נאסר על ידי המלכה אליזבת. על פי הדיווחים מעבר לים, הסרט הופיע מחדש ביוטיוב - ותוך זמן קצר ירד מהרשת.
נעצור לרגע כדי להזכיר כי כי בסוף שנות השישים, המלכה אליזבת ובעלה הנסיך פיליפ אפשרו למצלמות להיכנס לביתם ולעקוב אחריהם מקרוב בין השנים 1968 ל-1969. הסרט יצא לאור ברשת BBC ביוני של אותה שנה וסיפק מבט בלתי אמצעי למשפחת המלוכה, כולל סצנות פרטיות בברביקיו המשפחתי וסמול טוק של המלכה עם נשיא ארצות הברית, ריצ'רד ניקסון. הכוונה שעמדה מאחורי הסרט הייתה לגרום למשפחה להיראות יותר נגישה להמונים ולעזור להם להתחבר לקהל המודרני, כך סיפרה בעבר כתבת ה"אינסיידר", ליבי טורס. לפי נתונים שפורסמו בעיתון האינדיפנדנט, צפו בסרט 30 מיליון איש, ו-15 מיליון נוספים בשבוע שאחרי.
למרות ההצלחה האדירה - הסרט זכה לביקורות קשות מצד מומחים למלוכה שטענו כי הוא נוגד את מטרת המונרכיה. "הסרט עלול להרוג את בית המלוכה", הכריז סר דיוויד אטינבורו, שהיה בעברו בקר ב-BBC.
"אנשים אמרו שזה יפתח את הדלת לכל מיני סוגים של צהובונים", אמר הביוגרף המלכותי הוגו ויקרס בספיישל של רשת ABC, "סיפורם של בני המלוכה" (The Story of The Royals), והוסיף: "הם ירצו לדעת עוד ועוד ועוד". ההיסטוריון רוברט לייסי טען גם הוא כי "הם הבינו שאם הם יעשו משהו כזה לעיתים קרובות מדי, הם יוזילו את עצמם והקסם ייגמר".
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
אוסרת על שידור הסרט עד היום
(צילום: Gettyimages)
בשנים האחרונות וייתכן כי בלית ברירה בני המלוכה הפכו ליותר ויותר חשופים ואף הצטרפו לרשתות החברתיות המובילות, בהן טוויטר ואינסטגרם, שם הם מקפידים לעדכן בקביעות לגבי פועלם. אם בעבר צלמי הפפראצי היו צריכים לעמוד שעות בשמש או להסתתר מאחורי עצים, ועיתונאים נאלצו לעבוד שעות נוספות על מנת להשיג מידע - היום הכל הרבה יותר נגיש, ובשליטה מלאה של הארמון. אנשי המדיה שמנהלים את הרשתות החברתיות של בני המלוכה שולטים בחומרים היוצאים החוצה, אלא שבפועל – גם חשבונות האינסטגרם הפעילים של דרי הארמון לא מספרים את מה שקורה באמת מאחורי הקלעים בבית המלוכה והתקשורת יותר סקרנית מתמיד.
כך למשל קרה לאחר מותו של הנסיך פיליפ. ימים ספורים לאחר מותו פורסם כי הוא ביקש שצוואתו תישאר סודית למשך 90 השנה הקרובות. הסיבה: להגן על כבודה של המלכה אליזבת. בעוד 90 שנה יתקיים דיון נוסף בנושא ואז יחליטו אם ניתן לחשוף את צוואתו. "יש צורך ממשי להגביר את כל מערך ההגנה בנוגע לפרטים האישיים בחייהם של קבוצה מוגבלת זו של אנשים על מנת לשמור על כבודה של המונרכיה ועל בני המשפחה הקרובים", הסביר סר אנדרו מקפרלן, השופט הבכיר ביותר בבתי המשפט לענייני משפחה.
ובכל זאת, התקשורת הפכה לכלי הנשק העיקרי של בני המלוכה הסוררים. נראה שהאיום הגדול ביותר על המונרכיה הוא שערוריות ואותם בני משפחה יודעים זאת היטב. הראשון שהחליט להשתמש בנשק התקשורתי היה המלך אדוארד השמיני ואשתו וואליס סימפסון. בשנת 1970 ישבו השניים לשיחה פתוחה עם המראיין קנת האריס כדי להציג את הצד שלהם בשערורייה שהעסיקה את העולם כולו בשנת 1936 - הפרישה שלו מתפקיד מלך אנגליה כדי שיוכל להינשא לאהובתו האמריקאית הגרושה. הריאיון שודר ברשת BBC ומעל ל-12 מיליון אזרחים צפו בו בשידור חי.
הבאה בתור הייתה הנסיכה דיאנה. ב-20 בנובמבר 1995 העניקה הנסיכה המנוחה ריאיון חושפני למרטין באשיר במסגרת התוכנית "פנורמה" של ה-BBC. באותו ריאיון מדובר צפו כ-23 מיליון צופים והוא הוכרז כריאיון הגדול ביותר של המאה ה-20. במהלכו דיברה הנסיכה על הדיכאונות מהם סבלה, הודתה כי נישואיה כללו שלושה אנשים - היא, בעלה והמאהבת שלו, קמילה, ואף חשפה כי ניהלה רומן עם קפטן ג'יימס יואיט, כל זאת בשידור חי לעיני האומה כולה, כמו גם לעיני בנה הבכור, הנסיך וויליאם. הריאיון החושפני גרם למלכה אליזבת להורות לשניים לזרז את הליך הגירושים.
ובכל זאת, גם המלך אדוארד השמיני וגם הנסיכה דיאנה לא הגיעו לקרסוליה של מייגן מרקל והנסיך הארי, שישבו לריאיון חשוף עם אופרה ווינפרי במהלכו דיברה הדוכסית על המחשבות האובדניות והאיסור לקבל עזרה, הריב עם גיסתה קייט מידלטון, החשש בבית המלוכה מצבע עורו של ארצ'י והריב בין הארי ואביו. "כל אחד מקרוביי קיבל הנחיות מאוד ברורות מהרגע שהעולם כולו ידע על הקשר שלי ושל הארי. כולם קיבלו את ההוראה להגיד תמיד 'אין תגובה' בכל מה שקשור לכך. גם החברים שלי וגם וההורים שלי. עשיתי כל מה שהם אמרו לי לעשות והם הבטיחו שהם ישמרו עליי", אמרה מייגן. "אז אפילו כשהדברים התחילו להיות ממש איומים בתקשורת, וחברים שלי היו מתקשרים אליי ואומרים לי 'מג, זה ממש רע', הייתי אומרת להם שאין להם מה לדאוג מכיוון שאני מוגנת. המצב התחיל להחמיר באמת כשהבנתי שלא רק שאני לא מוגנת אלא שהם מוכנים לשקר כדי להגן על בני המשפחה האחרים, שהם לא מוכנים להגיד את האמת כדי להגן עליי ועל בעלי".
כאמור, היחסים של המלכה עם התקשורת היו טובים מאוד - כשהיא שלטה בחומרים שיצאו מהארמון. כשדברים הגיעו לצהובונים ללא הסכמתה - הארמון נקט בצעדים דרסטיים כדי למנוע את הפרסום הלא רצוי. בספטמבר 2012 נתפסה מידלטון בעדשת הפפראצי במהלך חופשה רומנטית עם הנסיך וויליאם בפריז כשהיא ללא חלק עליון. התמונות פורסמו במגזין הצרפתי "לה פרובנס", מה שעורר את זעמם של הדוכסית והנסיך. בני הזוג המלכותיים תבעו את הצלם על סך 1.5 מיליון אירו ואת המגזין על סך 50 אלף אירו. בסך הכל בתיק נתבעו שישה אנשים, ביניהם גם עורך המגזין.
התמונות צולמו כשהדוכסית והנסיך בילו בבריכה וניתן לראות בהן בבירור שמידלטון לובשת רק את החלק התחתון של בגד הים והיא חשופת חזה. לאחר פרסום התמונות הוציאו בני המלוכה צו מניעה האוסר להשתמש בהן במקומות נוספים. ואולם, עותקים של המגזין הצרפתי עדיין הסתובבו להם בדוכנים ואין אחד שלא ראה את התמונות.
"המקרה הזה מזעזע, במיוחד בגלל שהוא מזכיר לנו את הדרך שבה נהגו להטריד ואפילו לגרום למותה של אמי, הנסיכה דיאנה", אמר וויליאם. עוד הוסיף הנסיך: "אשתי ואני חשבנו שנוכל לנסוע לצרפת ולבלות יחד בווילה מבודדת שנמצאת בבעלות המשפחה. אנחנו מכירים את הצרפתים ואנחנו יודעים שבאופן עקרוני הם מכבדים את פרטיותם של האורחים. הדרך האיומה שבה צילמו את התמונות האלו הייתה מזעזעת, במיוחד עבורנו, שבשנייה אחת פגעו לנו בפרטיות וחשפו אותנו לחלוטין".
בספטמבר 2017 בית המשפט הורה לפצות את בני הזוג במאה אלף אירו בגין הפרה של פרטיותם. עורך הדין של הצלם מסר בתגובה: "המשפט היה צבוע. החיים הציבוריים והפרטיים של הזוג המלכותי הם בלתי נפרדים. הצילומים הציגו את הזוג באור חיובי. זה אינטרס ציבורי לדעת שליורשי העצר יש מערכת יחסים טובה".
5 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם קייט מידלטון
הנסיך וויליאם קייט מידלטון
ניצחו בתביעה
(צילום: Gettyimages)
התביעה הבאה הגיעה מצידם של הדוכסים מסאסקס, שבמהלך שנת 2020 החליטו לתבוע כמה אתרי תקשורת מובילים וכמו כן לנתק את היחסים עם ארבעה כלי תקשורת בריטים, בהם: "דיילי מייל", "דיילי אקספרס", "דיילי מירור" ו"הסאן", בטענה כי התקשורת מפרסמת באופן קבוע דיווחים שקריים וזדוניים ואף "חיבלו והחסירו מידע משמעותי" מהמכתב שכתבה מייגן לאביה, תומס מרקל.
בדצמבר 2021 מייגן מרקל זכתה במאבק המשפטי שניהלה נגד ה-Mail on Sunday. "זהו ניצחון לא רק עבורי אלא עבור כל מי שאי פעם חש פחד לעמוד על מה שנכון", אמרה מרקל בהצהרה רשמית לאחר הזכייה, והוסיפה: "אומנם הניצחון הזה הוא תקדים, אבל מה שחשוב זה שאנחנו כקולקטיב אמיצים מספיק כדי לעצב מחדש את תעשיית הצהובונים שגורמת לאנשים להיות אכזריים ומרוויחה מהשקרים והכאב שהיא גורמת".
בקריאת התקציר של החלטתם אמר השופט סר ג'פרי ווס כי קשה לו לדמיין איזה ראיות אחרות ניתן היה להביא כדי לשנות את המצב: "זה אומנם היה מידתי לפרסם חלק קטן מאוד מהמכתב אך לא היה צורך לפרסם מחצית מתוכנו של המכתב", והוסיף כי זה היה "מופרז בעליל ובלתי חוקי".
למרות הדרישה לאובייקטיביות קשה לומר כי התקשורת הבריטית מסתירה את תחושותיה האישיות. המלכה אליזבת זכתה ברוב המקרים לסיקור חיובי מסביב לעולם ולאחרונה גם קייט מידלטון הפכה לחביבת התקשורת, לאחר שנים ארוכות של כותרות עוקצניות וביקורתיות. את התודות יש לשלוח למייגן מרקל, שמשכה אליה את כל תשומת הלב השלילית - ודי בקלות יש לציין.
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
את תחסרי לנו
(צילום: Gettyimages)