8 צפייה בגלריה
קמילה מלכה רעיה
קמילה מלכה רעיה
הטייטל מעולם לא עניין אותה. קמילה פרקר בולס
(צילום: Chris Radburn - WPA/GettyImages)
טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי ממש מעבר לפינה, ולמרות כל הרעש סביב כלתו, מייגן מרקל, והיעדרותה מהטקס, יש אישה נוספת שזוכה ללא מעט תשומת לב תקשורתית - קמילה, המלכה רעיה. רבות דובר, נכתב וסופר על הקשר בין השניים, שהתחיל כהתאהבות רגילה, המשיך כסנסציה בממלכה והסיבה לגירושים שלו מהנסיכה דיאנה - שהפכו אותה לאישה השנואה בממלכה - ועד לשינוי בדעת הקהל ואפילו המלכה אליזבת נתנה את ברכתה לזוגיות הזו.
אך כעת, ואחרי שנים רבות של ציפייה, מגיע הרגע שבו קמילה, שעד היום נאלצת להתמודד עם תארים פוגעניים כמו "המאהבת", תהפוך באופן רשמי להיות שותפתו המלאה של צ'רלס לכס המלכות. זה כמובן קורה על אפו וחמתו של הנסיך הארי, שבספר האוטוביוגרפי שלו SPARE, שיצא בחודש ינואר האחרון, תואר בפרטי פרטים עד כמה הוא ואחיו הבכור, הנסיך וויליאם, התנגדו לכך שצ'רלס יישא לאישה את קמילה ואף כינה אותה כ"נבלית". וקמילה שתקה, כמו תמיד. עד עכשיו.
8 צפייה בגלריה
קמילה מלכה רעיה
קמילה מלכה רעיה
"הנבלית" קמילה
(צילום: Alastair Grant - WPA Pool/GettyImages)
באמצע שנות ה-90 אפשר היה לומר כי קמילה פרקר בולס הייתה האישה השנואה ביותר בבריטניה. המוניטין שלה הלך והחמיר משמעותית לאחר אותו ריאיון היסטורי שהעניקה הנסיכה דיאנה ל-BBC וסיפרה כי "יש שלושה אנשים בנישואים שלה". למרות הקושי העצום - קמילה שמרה על שתיקה וכך עשו גם חברותיה הטובות. אך כעת, רגע לפני ההכתרה, ליידי פיונה לנסדאון, הסנדקית של בתה של קמילה, התראיינה למגזין "סאנדיי טיימס" וסיפרה את הצד של קמילה.
"שנות ה-90 היו קשות להפליא עבורה. צלמי הפפראצי עקבו אחריה לכל מקום והיא הייתה יוצאת לבדה - ללא כל הגנה", נזכרה פיונה. "היא הייתה מתארחת אצלנו ומבלה עם הילדים. אני זוכרת שיום אחד הלכתי לקחת אותה והיו מלא מצלמות מול החלונות שלה. אבל קמילה תמיד הייתה חזקה, היא חונכה עם תחושת חובה יוצאת דופן להסתדר עם הכל, לא להתבכיין. וזה עזר לה המון. זה היה נורא לפעמים אבל חוש ההומור שלה והידיעה שיש לה את החברות שלה - זה מאוד עזר לה".
תקרית מפורסמת ומביכה במיוחד שקמילה התמודדה איתה הייתה בשנת 1993, לאחר שהודלפה שיחת הטלפון שלה ושל צ'רלס, במהלכה הוא אמר לה שהיה רוצה להיות טמפון ולהיות בתוכה תמיד. זמן קצר לאחריה, קמילה יצאה לסופרמרקט ונאלצה להתמודד עם לחמניות שהושלכו לעברה על ידי קונים שהיו במקום - שהעריצו את דיאנה.
היא מעולם לא ניסתה לגונן על הקשר עם צ'רלס או אפילו להסביר, וחבריה מספרים שכך היא חונכה - לעולם לא מתלוננת ולעולם לא מסבירה. "קמילה הייתה עליזה וכיפית אבל היא האדם האחרון שהיית מצפה ששנים אחר כך היא תצא מרכב בנטלי ותחבוש כובע מלכותי - היא האדם האחרון שהיית מצפה לראות כמלכה", סיפרו חבריה של קמילה ושל בעלה לשעבר, אנדרו פרקר בולס.
על בעלה לשעבר אמרו כי הוא בגד בה לאורך כל השנים, על ימין ועל שמאל - ותמיד היה "קצת נוכל". "כולם אוהבים את אנדרו, הוא צ'ארמר אמיתי", אמרה לנסדאון. "אבל הוא תמיד התנהג בצורה לא נאותה. אנדרו היה מצלצל אליה ומעיר לה בכל פעם שהיא עשתה משהו לא בסדר אבל היא לא הייתה מצלצלת אליו כדי להעיר לו. הם שמרו על מוסר משפחתי טוב וזה עזר מאוד לילדים שלהם".
8 צפייה בגלריה
קמילה פרקר בולס אנדרו פרקר בולס
קמילה פרקר בולס אנדרו פרקר בולס
שומרים על יחסים טובים. עם בעלה לשעבר אנדרו פרקר בולס
(צילום: Gettyimages )
אחוזתה של ליידי לנסדאון קרובה לביתה הכפרי של קמילה, בו התגוררה לאחר גירושיה בשנת 1995 - והיא עדיין מקפידה לבלות שם בכל הזדמנות פנויה. השתיים בילו זמן רב יחד ולמרות הקרבה והעובדה כי פיונה הייתה מעורה בכל הפרטים - היא עדיין לא מאמינה שקמילה היא המלכה רעיה של בריטניה. "קמילה מעולם לא שיערה כלום, היא אפילו לא חשבה שהם יוכלו להיות ביחד. אף פעם לא הייתה תוכנית כלשהי, זה יגרום לה לצחוק אם היא תשמע שחושבים שזו הייתה התוכנית. זה היה מאוד מרתיע כשהיא וצ'רלס התחתנו אבל זה לא היה משהו שהיא לא יכלה להתמודד איתו. ברגע שהם התחתנו היא ידעה בדיוק מה יקרה. הדבר היוצא דופן הוא שהיא לקחה על עצמה דווקא עכשיו, בגיל 75 - כשרובנו צועדים לעבר הפרישה, להיות מלכה".
ההתמודדות של קמילה הייתה קשה. לעיתים קרובות היא נדחקה הצידה, המלכה אליזבת ובעלה הנסיך פיליפ סירבו להגיע לטקס חתונתם ורק לעיתים רחוקות יכלה קמילה לנסוע באותו רכב יחד עם צ'רלס או להשתתף באירועים רשמיים - אך למרות הכל היא לא ויתרה וצ'רלס במקביל דאג להבהיר לבני משפחתו כי היא חלק בלתי נפרד מחייו וזה לא פתוח למשא ומתן. "הקושי של צ'רלס היה זהה ללסדר את כל כוכבי הלכת בשורה אחת", סיפר סר מייקל פיט, שהיה בעבר מזכירו הפרטי. "קמילה הייתה חכמה והיא שלטה בתחום התקשורת הרבה יותר טוב מאשר צ'רלס עצמו - אבל הסביבה התקשורתית עדיין הייתה מאוד עוינת כלפיה".
כאמור, אליזבת ופיליפ לא הגיעו לחתונה עצמה אך כן השתתפו בקבלת הפנים, אז נאמה המלכה ובירכה את הזוג הטרי. "הם התגברו על כל מיני מכשולים איומים והבן שלי עם האישה שהוא אוהב. הזוג המאושר נמצא כעת במתחם המנצח". אורח שהיה בחתונה סיפר כי הוא זוכר את מילותיה של אליזבת אך בעיקר את הטון שבה נאמרו הדברים, "טון שמאשר את הקשר - ואם המלכה אומרת שהם מתאימים אז הם מתאימים וכל השאר יצטרכו להמשיך הלאה".
8 צפייה בגלריה
צ'ארלס וקמילה
צ'ארלס וקמילה
מאושרים ביום חתונתם
(צילום: AP)
בשנת 2007 הגיעה תפנית רצינית בעלילה - הנסיכים וויליאם והארי הזמינו את קמילה לטקס הזיכרון לאימם לציון עשור למותה. אנשי החצר ניסו לקדם את המאורע בכל דרך אך קמילה נסוגה לאחור. "זו הייתה הפעם היחידה שבאמת לא הסכמנו", נזכר אחד מעוזריה לשעבר. "חשבתי כמו איש יחסי ציבור - 'וואו, הם הזמינו אותה, זה רגע גדול', אבל היא ראתה את זה אחרת. האינסטינקט שלה היה לא ללכת כי היא הרגישה שזו תהיה הסחת דעת. היא האמינה שהפוקוס צריך להיות על דיאנה ועל טקס הזיכרון והיא בהחלט צדקה".
לאט לאט (אבל ממש לאט) המלכה אליזבת התחילה לחבב את קמילה והשתיים, שחלקו אהבה לסוסים, מצאו עוד ועוד נושאים משותפים. "תמיד נדהמתי מהחום שהיה ביניהן", סיפר ג'וליאן פיין שהיה מזכיר התקשורת של קמילה וצ'רלס. "הרחק מהמצלמות הן צפו יחד בטלוויזיה, התעדכנו בחדשות, חלקו בדיחות ודיברו על סוסים".
החיבה של אליזבת בא לידי ביטוי בפברואר 2022 - במהלך חגיגות 70 השנה למלכותה, אז הודיעה קבל עם ועדה כי היא מצפה מהעם לכנות את קמילה כמלכה רעיה. "כאשר בני צ'רלס יהפוך למלך, ביום מן הימים, אני יודעת שתעניקו לו ולאשתו קמילה את אותה התמיכה שנתתם לי ומשאלתי היא שכאשר יגיע הזמן הזה - קמילה תהיה ידועה בתור המלכה רעיה".
צ'רלס מאוד התרגש מהמחווה אך מקורבים לקמילה סיפרו כי הטייטל מעולם לא היה עניין עבורה. "אני באמת לא חושב שהיא הייתה מוטרדת מהתואר", אמר פיין. "למרות מה שאנשים מיהרו לחשוב, בכל פעם כשהיו אומרים לידה את המילים 'מלכה רעיה' היא הייתה בוהה בך כמו חתול ספינקס ולא נותנת שום רמז לגבי המחשבות שלה. היא מעולם לא יצאה בקמפיין עבור הטייטל".
8 צפייה בגלריה
צ'ארלס וקמילה
צ'ארלס וקמילה
אליזבת למדה לחבב אותה
(צילום: AP)
מוקדם יותר החודש ציינו קמילה וצ'רלס את יום נישואיהם ה-18, למרות שהאהבה ביניהם חוגגת כבר חמישים שנה. ועדיין, אפילו כמלכה, קמילה מרגישה לעיתים שהיא צריכה להילחם על רצונותיה בארמון, שם נותרה סביבה פטריארכלית. "אפשר להרגיש בזה מאוד בחזרות לכתר", סיפר מקורב לקמילה. "להשמיע את קולה יכול להיות מאוד מאתגר. אבל קמילה מוודאת שהוא ישמע על ידי כך שהיא מוסיפה את המילים 'זה מה שאני חושבת על זה' בשיחות עם צ'רלס. הוא רוצה לשמוע את אשתו, היא הרוויחה את הזכות הזו". לנסדאון הוסיפה: "אבל אחד לא ידחוף אותה לקצה, לא יהיו לה התקפי עצבים או חוסר שפיות, אבל היא תתעקש ותגיד - 'לא, אני רוצה שזה ייעשה ככה'. זה חשוב מאוד עבורה ועבור צ'רלס, היא צריכה להביע את עמדתה".
דוגמה בולטת להתעקשות של קמילה הייתה ממש לאחרונה, כשמהארמון הודיעו כי נכדיה ייקחו חלק פעיל בטקס ההכתרה לצידו של הנסיך ג'ורג', נכדו הבכור של צ'רלס. "זו הייתה החלטה משמעותית מאוד, היא רצתה אותם לצידה", סיפרה לנסדאון, והוסיפה כי קמילה השגיחה מקרוב על רשימת המוזמנים לטקס. "היא נאמנה מאוד לחבריה וזה יבוא לידי ביטוי ביום הגדול. היא רוצה להמשיך ולהיות נאמנה לכל אותם אנשים שתמכו בה ועמדו לצידה".
למרות שכלפי חוץ נראה כי קמילה מקפידה להתאים את עצמה לסביבה ובעיקר למשפחת המלוכה - מקורות מהארמון מספרים כי בחדרי חדרים היא זו שמפעילה ומנווטת את המלוכה - ממש כאילו נולדה לזה. "מכנים אותה 'הבוסית', היא ערמומית".
8 צפייה בגלריה
קמילה מלכה רעיה
קמילה מלכה רעיה
מכנים אותה "הבוסית" ומספרים שהיא ערמומית
(צילום: Tim Rooke - Pool/GettyImages)
"הם צוות פנטסטי ועובדים כל כך טוב ביחד", מדגישה לנסדאון. "התמיכה שקמילה נותנת לצ'רלס - והוא מאוד צריך אותה. היא תמיד שם לצידו אבל טיפה מאחוריו, לא מתחרה בו על אור הזרקורים וזה בדיוק מה שהוא צריך. הם מכירים אחד את השנייה כל כך טוב והוא יודע שהיא שם בשבילו, ולהפך".
לאחר פרסומו של הספר האוטוביוגרפי של הארי מקורות מהארמון סיפרו כי התחושה הייתה שקו אדום נחצה כשהארי תקף את אשתו האהובה של אביו. קמילה נפגעה מדבריו של הארי, אך לדבריו של העוזר האישי שלה "זה לא היה בקטע של רקיעת רגליים או חריקת שיניים - זה היה יותר תגובה של גלגול עיניים". לנסדאון התייחסה לכך גם כן, ואמרה: "כמובן שזה הפריע לה וכמובן שזה כואב. אבל היא לא נותנת לזה להגיע אליה. השיטה שלה זה 'אל תעשי מזה סיפור - וזה יסתדר או לפחות יתוקן מהר', אבל היא לא מפחדת להתבטא".
8 צפייה בגלריה
קמילה מלכה רעיה
קמילה מלכה רעיה
עומדת על שלה ולא מפחדת להתבטא
(צילום: Yui Mok - WPA Pool/GettyImages)
וקצת מספרים, כמו שכולם אוהבים: סקר שפורסם עבור מגזין TIMES בשנת 2006 קבע כי רק 21 אחוז מהציבור הבריטי יהיו מרוצים מקמילה כמלכה. תריצו קדימה 16 שנים וסקר שפורסם בחודש ספטמבר האחרון ב-YouGov, חמישה ימים לאחר מותה של אליזבת, הראה כי 53% מהאזרחים חושבים שקמילה תעשה עבודה טובה בתפקידה החדש. "קמילה יודעת שהיא עדיין לא חביבת האזרחים או חבר המושבעים, אבל זה לא מפריע לה. היא התחתנה עם הגבר שהיא אוהבת וזה מה שחשוב", סיכמה לנסדאון.
כפי שציינו בתחילת הכתבה, רבות נכתב ונאמר על הקשר של קמילה וצ'רלס. הציבור הבריטי עדיין כואב את מותה של אליזבת ורוב גדול של האזרחים עדיין נוטר לזוג טינה על הסבל שהעבירו את נסיכת הלבבות, אבל מעובדה אחת אי אפשר להתעלם: צ'רלס וקמילה התאהבו אחד בשנייה לפני חמישים שנה, אהבה ממבט ראשון - קלשיאתי ככל שזה יישמע - וגם היום, 50 שנה קדימה, האהבה הזו עדיין קיימת. כך שאם לרגע אחד קטן נצליח לנתק את סיפור הבגידה ומסע הייסורים שהנסיכה דיאנה עברה - מדובר באמת באחד מסיפורי האהבה היפים ביותר. כלומר, בלי החלק של הטמפון.
8 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס המלכה רעיה קמילה
המלך צ'רלס המלכה רעיה קמילה
מאוהבים כבר חמישים שנה
(צילום: אינסטגרם)