5 צפייה בגלריה
הנסיך הארי ד"ר מאטה
הנסיך הארי ד"ר מאטה
לא נח לרגע. הנסיך הארי
(צילום מסך)
הנסיך הארי ממשיך בקידום הספר או בהחרפת הקרע בינו לבין משפחתו - תלוי איך מסתכלים על זה. הערב (שבת) פורסם ריאיון חדש של הדוכס מסאסקס, הפעם לד"ר גאבור מאטה (79), סופר ורופא שנוי במחלוקת ומי שהתבטא בעברו לא פעם בצורה אנטישמית נגד העם היהודי.
כחלק משיחה אינטימית לעיני הקהל, ששילם 17 פאונד על כרטיס וכחלק מזה קיבל עותק של הספר SPARE, סיפר הארי כי הוא לא רואה את עצמו כקורבן והוסיף כי אינו רוצה לקבל אהדה. הנסיך השווה את עצמו לאימו המנוחה, הנסיכה דיאנה, בתחושה של היותו "שונה משאר בני המשפחה" וסיפר כי בניגוד לאביו, המלך צ'רלס, הוא מקפיד לחבק את ילדיו בכל הזדמנות. הארי הוסיף ואמר כי הוא מבין איך הטיפול הנפשי שעבר במשך השנים עזר לו לפוצץ את הבועה שהוא הרגיש שהוא חי בה - ולא שכח להפנות אצבע מאשימה למלוכה.
"המודעות שלי לעצמי הייתה מעוותת על ידי הסביבה שלי אבל גם על ידי החברה", אמר. "כשמצאתי את המטפל שלי והתחלתי לנתח את הארי בן ה-12 בנקודה שבה אימי מתה, זה היה מפחיד". ד"ר מאטה אמר להארי כי הוא מרגיש שהשיח סביבו מתחלק לשניים - אלה שקראו את הספר ומרגישים אמפתיה לנסיך ואלה שלא ולכן הם "מתמרמרים" עליו. הארי מצידו הבהיר כי הספר לא נועד על מנת לקבל אמפתיה. "אני בהחלט לא רואה את עצמי כקורבן, שיתוף הסיפור שלי יכול לעזור לאנשים בחוץ שיקראו אותו".
5 צפייה בגלריה
הנסיך הארי ד"ר מאטה
הנסיך הארי ד"ר מאטה
בשיחה אינטימית עם ד"ר גאבור מאטה
(צילום מסך)
הנסיך הוסיף וסיפר כי תחילה חשש ללכת לטיפול מכיוון שפחד כי זה ישכיח ממנו את הזיכרונות המעטים שיש לו מאימו, אך בפועל זה היה הפוך. "הפכתי את מה שחשבתי שצריך להיות עצב - לגעגוע אליה, הבנתי שהיא תרצה שאהיה מאושר". בספרו מדבר הארי על חוסר החום והאהבה שקיבל מאביו לאורך חייו והבהיר כי חשוב לו מאוד לנהוג אחרת עם ילדיו. "אני אב לשני ילדים שאני רק חונק אותם מרוב אהבה. אני מרגיש אחריות עצומה לא להעביר להם שום טראומה או משהו מהחוויות השליליות שעברתי כילד או כגבר לאורך חיי. אני מרגיש שאם לא אחבק את ילדיי תהיה לכך השפעה דומה לגבי הילדות שאני עברתי. אשתי ואני עושים כמיטב יכולתנו כהורים - לומדים מהעבר שלנו ומשתפרים כדי לשבור את המעגל הזה".
"אני יודע שהיו לך הרבה רגעי טראומה וסבל", אמר ד"ר מאטה, והארי שאל האם זה לא כך עבור רוב האנשים. ד"ר מטה הסביר כי השאלה היא האם מזהים את זה או לא - אם מתמודדים עם זה או לא ושיבח את הארי על האומץ לכתוב את סיפורו האישי ולהפיץ את זה ברחבי העולם. "הרגשתי שמשקל גדול ירד מהכתפיים שלי לאחר שפרשתי מהמלוכה", אישר.
ד"ר מאטה המשיך להקשות ופנה להארי ואמר כי ככל שהוא עובד קשה יותר על המודעות שלו - כך הוא מתרחק ממשפחתו, והארי השיב: "הרבה משפחות מסובכות, הרבה משפחות לא מתפקדות. אבל בשבילי, כשהתחלתי ללכת לטיפול באופן קבוע, הרגשתי שלמדתי שפה חדשה. שפה שבני משפחתי לא דיברו אותה. זה עובד בשבילי ואני מתחיל לחזור לנקודת הטראומה ולפרק הכל כדי שבסוף באמת אוכל להיות מאושר. טראומה היא מה שקורה בתוכנו. אבל בזמן שזה קורה אני מרגיש יותר ויותר רחוק מהאהובים שלי, מהמשפחה שלי".
בספרו חשף הארי כי במהלך חייו השתמש בסמים. כעת, בשיחה עם ד"ר מאטה, הסביר: "מריחואנה זה שונה, זה משהו שבאמת עזר. אלכוהול ושאר הסמים זה משהו יותר חברתי". ד"ר מאטה, שבעברו הואשם בשימוש בסם דרום אמריקני ayahuasca יחד עם מטופליו, הכחיש כי איימו עליו במעצר ואמר כי "סמים הם לא תרופת פלא העוזרת להתמודד עם טראומה", והארי הסכים. "זה היה ניקוי של השמשה הקדמית, זה הסיר הכל ונתן לי תחושה של רגיעה, שחרור, נחמה וקלילות - תחושות שהצלחתי להחזיק בהן במשך תקופה. התחלתי לעשות את זה כחלק מבילוי ואז הבנתי כמה זה עושה לי טוב. הייתי אומר שזה אפילו אחד הדברים בחיי ששינו אותי ועזרו לי להתמודד עם הטראומה והכאבים של העבר".
5 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
מתנה שלא מפסיקה לתת. ספרו של הארי
(צילום מסך)
נציין כי החלטתו של הנסיך הארי להתראיין דווקא לד"ר מאטה עוררה זעם רב ברחבי העולם, זאת בעקבות היסטוריה עמוסת הערות שנויות במחלוקת של הד"ר, כולל השוואת החמאס לגיבורים היהודים של מרד גטו ורשה נגד הנאצים, זאת למרות שמאטה עצמו הוא ניצול שואה. בנוסף הגן מאטה גם על ירי רקטות פלסטיניות לעבר ישראל ואפילו כינה את ממשלת ישראל כ"טרוריסטים".
5 צפייה בגלריה
הנסיך הארי ד"ר מאטה
הנסיך הארי ד"ר מאטה
השווה בין החמאס לגיבורים היהודים מגטו ורשה. ד"ר מאטה
(צילום מסך)
הריאיון של הארי מתפרסם ימים ספורים לאחר שנודע כי בכוונתו של המלך צ'רלס לפנות את הארי ואשתו, מייגן מרקל, מאחוזתם שבפרוגמור קוטג', אחוזה שקיבלו כמתנת חתונה מהמלכה אליזבת המנוחה. "הארי ומייגן מזועזעים ופגועים", סיפר מקורב לדוכסים לאחר ההחלטה לפנות אותם. "הכל מרגיש מאוד סופי, כמו עונש אכזרי וזה ממש נראה שהמשפחה רוצה להוציא אותו מהתמונה לתמיד". מקור אחר סיפר ל"טיימס" כי הדוכסים דווקא אינם המומים מההחלטה ואף אומרים כי "אם יצטרכו להתפנות, פשוט יעשו זאת".
בחודש מאי הקרוב ייערך טקס ההכתרה הרשמי של המלך צ'רלס ונכון לכתיבת שורות אלה טרם ידוע האם בכוונתו של המלך להזמין את הארי, מייגן ושני נכדיו, ארצ'י וליליבת, לקחת חלק בחגיגה המלכותית.
5 צפייה בגלריה
מייגן מרקל הנסיך הארי
מייגן מרקל הנסיך הארי
מה תהיה הפצצה הבאה?
(מתוך "הארי ומייגן", נטפליקס)