יתכן ששמתם לב שבתקופה האחרונה, מילה חדשה נכנסה ללקסיקון של עולם הדיאטות. בתחום הזה, שטומן בתוכו כל כך הרבה טרנדים ופתרונות קסם לכאורה, מככבת כעת תרופה בשם אוזמפיק.
נמאס לכם לשתות מיצים, לצום 16 שעות, לספור נקודות ולהימנע מפחמימות? אז סביר להניח שמישהו כבר הציע לכם את תרופת הפלאים החדשה - שהייתה מיועדת במקור לחולי סוכרת אבל כיום משמשת גם אנשים שרוצים לרדת במשקל, אחרי שהתברר שהיא מפחיתה את הרצון לאכול.
התרופה אמנם אושרה לסיוע בהרזיה בקרב אנשים בעלי עודף משקל, אבל באופן צפוי קפצו עליה גם כאלו שנמצאים בגבולות המשקל התקין ורוצים בכל זאת להשיל כמה קילו ממשקלם. ראיתם מישהו או מישהי שירדו הרבה במשקל? ייתכן והם עשו זאת בדרך הישנה והטובה - ספורט ותזונה מאוזנת – ויכול להיות גם שפנו לאוזמפיק ודומותיה.
בחו"ל התרופה הפכה לפופולרית במיוחד, וכל כוכב שהשיל כמה קילו ממשקלו מיד נחשד בשימוש בתרופה, כפי שקרה לאחרונה לכריסטינה אגילרה, שמציגה בימים אלו גזרה דקיקה מתמיד.
8 צפייה בגלריה
כריסטינה אגילרה
כריסטינה אגילרה
לפני ואחרי האוזמפיק? כריסטינה אגילרה
(צילום: דן גרנות, אינסטגרם)
"זה טרנד שהגיע לאחרונה מארה"ב והוא נובע מהיעילות של התרופות לעומת פעם. בעבר הן היו תורמות לירידה פחות משמעותית במשקל, אבל היום היעילות עלתה ואנחנו רואים ירידה במשקל עם פחות תופעות לוואי בפחות מאמץ", מסביר דוקטור רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה.
בעוד שיש לא מעט כוכבים הוליוודיים ובראשם אופרה ווינפרי, שהודו בפה מלא שהשתמשו בה, בארץ תתקשו למצוא סלבס שיגידו שפנו לעזרתה.
"לא נתקלתי כל כך בתופעה הזו בקרב המיוצגים שלי, אני לא יודעת להגיד עד כמה היא חזקה אצל האנשים שאני מייצגת ומדברת איתם", מספרת זיוה מיכאל, מנכ"לית סוכנות הטאלנטים יולי. אשת יחסי ציבור נוספת, שביקשה להישאר בעילום שם, מוסיפה: "יש הרבה אנשים בתעשייה שלוקחים את זה, אבל הם לא יודו כמובן".
8 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
משומרי משקל - לאוזמפיק. אופרה ווינפרי
(צילום: John Phillips/John Phillips/Getty Images)

עסקה עם השטן?

כמה מכוכבות הוליווד שסיפרו שהשתמשו באוזמפיק, ביניהן שרון אוסבורן, ג'ני מקארת'י וצ'לסי הנדלר, דיווחו על תופעות לוואי קשות שאיתן התמודדו, שלטענתו גרמו להן לסיים את מערכת היחסים עם התרופה מבעוד מועד. איימי שומר סיפרה: "זה גרם לי להרגיש חולה. לא הצלחתי לשחק עם הבן שלי. הייתי כל כך רזה עד כדי כך שהוא זרק לעברי כדור ופשוט לא הצלחתי לתפוס אותו".
המרואייינים שאיתם שוחחנו, רובם ביקשו להישאר בעילום שם, סיפרו כי ירדו במשקל בעזרת התרופה, אך לא בטוח שהתוצאות היו שוות את המחיר שנאלצו לשלם.
נעמי (שם בדוי), אישיות ישראלית מוכרת, מספרת שהשתמשה בתרופה אחרי שהתמודדה במשך שנים עם הפרעות אכילה ודיאטות למיניהן. "רזיתי בערך 13 קילו", היא אומרת, אבל מזהירה: "החוויה שלי הייתה איומה. היו לי מיגרנות, בחילות, איבדתי נוזלים. בסופו של דבר זו זריקה לחולי סכרת, ואם אתה לוקח טיפול למחלה שאין לך, זה יזיק במוקדם או במאוחר".
8 צפייה בגלריה
איימי שומר
איימי שומר
"זה גרם לי להרגיש חולה. לא הצלחתי לשחק עם הבן שלי". איימי שומר
(צילום: אינסטגרם)
גם אמילי (40) ראתה תוצאות, היא ירדה 15 קילו, אבל סבלה כל הדרך אל המספר המיוחל: "היה לי עודף משקל וחשבתי שזה יהיה פתרון קסם, אבל שום דבר הוא לא פתרון קסם. זה עזר, אבל עשה גם נזק".
מה למשל? "היו לי כאבי בטן מאוד חזקים. הלכתי לרופאים, עשיתי צילומים ואפילו שקלתי ללכת למיון יותר מפעם אחת. שום דבר לא העביר את הכאב, רק דברים ייעודיים ממרפאות כאב. לפני השימוש עשיתי בדיקות והכל היה בסדר. אחרי השימוש גילו שזה עשה לי אבן בכיס המרה".
תופעות הלוואי הקשות הן נושא שעולה שוב ושוב בשיחה סביב האוזמפיק, ולעתים נשמע שמדובר בעסקה עם השטן: ירידה של כמה קילו תמורת כאבי תופת. ירדן (שם בדוי), אישיות מוכרת בתחום הבידור, אומרת: "צריך לזכור שבסופו של דבר זה משמש כתרופה מצילת חיים לאנשים עם סכרת ולשם כך נועדה הזריקה. אני מכירה המון אנשים שהזריקו את זה בלי פיקוח של רופא ובמינונים לא טובים. זה גורם לדיכאון ולמצבי רוח, ובאמת המון חברות שלי הפסיקו כי אחרי חודש הן נכנסו לדיכאון. אם לוקחים את זה בלי פיקוח, זה לא בריא וגם לא מחזיק באמת. בשביל דיאטה צריך לשמור על תזונה ואימוני כושר. אין קיצורי דרך".
נעמי מסכימה: "אם לא עושים שינוי אמיתי באורח החיים זה לא מחזיק מעמד. רוב האנשים שמשתמשים באוזמפיק סובלים מהפרעות אכילה, ובזה הם לא מטפלים. הם לוקחים את הזריקה וחושבים שהיא תעשה קסם, אבל מה שבאמת עוזר זה השילוב עם דיאטה וספורט. אם אתה לא עושה שינוי אמיתי בהרגלי האכילה, שום דבר אחר לא יעזור".
8 צפייה בגלריה
השתמשה באוזמפיק, אבל הפסיקה במהירות. ג'ני מקארת'י
השתמשה באוזמפיק, אבל הפסיקה במהירות. ג'ני מקארת'י
השתמשה באוזמפיק, אבל הפסיקה במהירות. ג'ני מקארת'י
(צילום: gettyimages)

"עדיין אוהב סוכר"

בניגוד לאמילי ונעמי שביקשו שלא להיחשף – גל זהבי, יוצר תוכן בתחום הקולינריה, מודה בפה מלא שהשתמש בתרופה ואף סיפר על כך לעוקביו: "שיתפתי אותם בתהליך והתמיכה שלהם חייבה אותי להתמיד. קיבלתי מעל אלף הודעות ביומיים הראשונים, הרבה תמיכה".
למה התחלת להשתמש בה? "התחלתי באמצע הקיץ שעבר, אחרי שהגעתי למסקנה שדי, אני כבר גדול מדי. הייתי 138.4 קילו, שהיה השיא שלי. מכיוון שאבא שלי כבר עשה כמה ניתוחים בריאטריים, הוא השביע אותי שלא אעשה ניתוח וכל הדברים האלה הובילו לזריקות. דודים וחברים שלי הצליחו, אז אמרתי 'יאללה'".
איך קיבלת את התרופה? "הציעו לי אותה בדרכים פיראטיות, אבל אמרתי שאני לא לוקח סיכון והשגתי דרך קופת חולים באישור רופא. זו תרופה יקרה, לא משהו שעולה גרוש וחצי".
איך היה התהליך? "בשבועיים הראשונים הרגשתי מאוד שבע והתחלתי לראות תוצאות, ירדתי 2.5 קילו ולא היו לי תופעות לוואי. אבל אז הגוף התחיל להגיב בצורה לא טובה, היו כמה ימים ארוכים של שירותים כל שתי דקות, צרבות, שלשולים, המון בחילות, תחושות נוראיות. זה מנהל אותי אבל זה המחיר שאני צריך לשלם. מה שכן, זה לא דיכא את הרצון לסוכר, אני דווקא מרגיש שאני אוהב סוכר באותה מידה".
אתה מרוצה מהתוצאות? "אני מתבאס לשתף את זה, אבל אני מאוכזב מכל התהליך וגם מעצמי. בפועל אני כבר חמישה חודשים עם זה, וירדתי בסך הכול תשעה קילו. אני תקוע הרבה זמן באותו מספר. הגוף לא באמת מעכל את זה כמו שצריך, והתשעה קילו שירדתי לא שווים את הסבל שחוויתי בזמן הזה. אני קצת אובד עצות ושוקל לעצור ולהחליף לתרופה אחרת. תשמע, הסביבה אוהבת את גל השמן".
ואתה? "אני מאוד שלם עם עצמי, אבל אם היה כפתור שהיה הופך אותי לרזה, הייתי לוחץ עליו שלשום. כל שמן היה לוחץ".

"למי שבאמת צריכה - זה קסם"

ובין כל סיפורי האכזבה והאימה - יש גם הצלחות. השחקנית ואשת יחסי הציבור שחף סגל שמחה לספר: "התחלתי באוגוסט האחרון ועד עכשיו ירדתי 18 קילו. אני אדם ריאלי, הצבתי משקל יעד מסוים והגעתי אליו כבר. אני רוצה עוד חמישה קילו וזהו".
למה החלטת להתחיל עם זה? "כל החיים נאבקתי בהשמנה, הייתי עושה דיאטות אבל אף פעם לא הגעתי איתן רחוק מדי. הפעם באמת השמנתי, והתווספו לזה כל מיני דברים כמו תת פעילות של בלוטת התריס, גיל המעבר עם כל מה שהוא מביא איתו והעובדה שאני מאוד אוהבת אוכל. כשהמדדים התחילו להראות 'לא בריא', לקחתי את עצמי בידיים".
איך היה התהליך? "בהתחלה היה מחסור בתרופה אז החלטתי שכשהכל יירגע, אשיג לזה מרשם מהרופא בצורה מסודרת ואצא לדרך. בינתיים הבנתי שאני חייבת לסגל דפוס אכילה שונה. ניסיתי דיאטת 16-8, ועד היום אני איתה בהצלחה רבה. אני לא נמנעת משום דבר ואוכלת הכול, אבל במידה. אחרי שלושה חודשים הצלחתי לרדת רק ארבעה קילו, ואז הבנתי שהגוף פשוט לא מצליח לרדת. פה המקום שאוזמפיק נכנס לתמונה. קיבלתי מרשם מהרופא, הכל בליווי רפואי והכל מפוקח. ביום שאסיים עם האוזמפיק עדיין אישאר עם תזונה טובה".
היו לך תופעות לוואי? "בחודש הראשון היו לי בחילות וצרבות. עברתי שני הריונות בחיים בלי בעיה וצחקתי עם בעלי שבפעם הראשונה הרגשתי מה שמרגישות הריוניות. זה שלי זה עבר כל כך קל עם מעט תופעות לוואי, לא אומר כלום כמובן. פגשתי מישהי שאמרה לי שהיא פשוט הייתה מקיאה באמצע הרחוב. על כל אחד זה משפיע אחרת".
אז את ממליצה? "למי שבאמת צריכה – זה קסם, אני מאוד ממליצה על זה".
8 צפייה בגלריה
שחף סגל
שחף סגל
שחף סגל
(צילום: אינסטגרם)

"לגיטימי כמו ניתוח לקיצור קיבה"

הפופולריות של התרופה אולי גבוהה, אבל כמות המודים בשימוש בה נמוכה מאוד. גורם בתחום התרופות ששוחחנו עמו, מתקשה להבין זאת: "זה תהליך לגיטימי ולא משהו שצריך להתבייש בו. זה כלי שמאפשר לך לרזות בצורה מהירה יותר, כמו שדביר בנדק ואיציק כהן סיפרו בעבר שהם עשו ניתוח לקיצור קיבה".
אתה חושב שיעזור אם אלו שמשתמשים באוזמפיק ידברו על זה בפתיחות? "למה לא לספר את האמת, שהטיפולים האלה עזרו לך? זה יכול לעזור לאנשים אחרים. מצחיק לקרוא כתבת שער על מישהי שמספרת שסגרה את הפה ולקחה מאמן כושר, כשבפועל אנחנו יודעים שהיא לוקחת תרופות. זה כמו שאנשים אומרים שהם לא עושים בוטוקס, אבל ברור שרואים את זה עליהם".
מאיפה מגיעה הבושה לדעתך? "זה נתפס כמו הודאה בכישלון, שלא הצלחת לרדת במשקל באמצעות ספורט או שינוי תזונתי. אבל צריך להבין ששימוש באוזמפיק לא הופך את הכתב במהדורה לפחות מוכשר".
אמילי מזדהה עם תחושת הכישלון, שלא נעלמה גם אחרי שהשתמשה באוזמפיק: "עודף משקל זו מחלה שצריך להתמודד איתה. אתה יכול להיות הכי מוצלח בעולם וזה התחום היחידי שאתה מפסיד בו. אני מרגישה מאוד מוצלחת. יש לי בעל מושלם, ילדים, המשקל מעולם לא עצר בעדי – לא ברמה האקדמית ולא ברמה הקרייריסטית, אבל בשנים האחרונות אני מרגישה לוזרית, אני מצליחה בכל דבר שאני עושה, רק בזה אני נכשלת. כשאני רואה אנשים שהצליחו עם האוזמפיק, זה מאוד מבאס. כשאני רואה אנשים שרזו בזכות אורח החיים שלהם ובלי ניתוח, זה מבאס".
8 צפייה בגלריה
מסיבת סילבסטר
מסיבת סילבסטר
סיפר שעשה ניתוח להצרת קיבה. דביר בנדק
(צילום: יאיר שגיא )

"נאלצתי להילחם כדי להשיג זריקה"

ההתלהבות מהטרנד הביאה איתה בעיה לא צפויה אך מהותית: אנשים רבים שקיבלו מרשם לאוזמפיק מיהרו לאסוף אותה מבתי המרקחת ויצרו מחסור חמור עבור חולי סכרת שהיו זקוקים לתרופה מבחינה בריאותית. עבור חלקם היה מדובר במקרה של חיים או מוות.
"כשהגיעה לארץ בשורת האוזמפיק וכולם קנו בטירוף, נוצר מצב שהיה בלתי אפשרי להשיג את הזריקה", נזכרת עפרה (שם בדוי), דמות מוכרת בתעשיית הבידור שחולה בסכרת נעורים. "לנו, חולי סכרת שבאמת צריכים את זה לבריאות שלנו וכדי לשרוד את החיים עם סוכר מאוזן, לא הייתה דרך להשיג. בהמשך הוציאו חוק שנותנים קודם לחולי סכרת, אבל גם אז הייתי צריכה לחפש בין סניפים ולהירשם בתור, לזריקה שאשכרה מצילת חיים. היום כבר יש מספיק והגיעו לארץ סחורות, אבל במשך שנה הייתי צריכה להילחם כדי להשיג זריקה, שזה הזוי מבחינתי".
הבהלה לאוזמפיק, והעובדה שלא כולם הצליחו לקבל עבורה מרשם רופא - הביאה גם להיווסדו של שוק שחור משגשג: "יש הרבה מפורסמים, כמו כל מיני דוגמנים ודוגמניות שדופים, שלא עומדים בקריטריונים לאוזמפיק ומצליחים להשיג אותה בשוק שחור, ב-2,000 שקל למזרק", חושף גורם בתעשיית התרופות.
"אישה רזה שמזריקה את זה על מנת להרזות זה טירוף", אומרת ירדן. "כשאנשים כמו קלואי קרדשיאן משתמשים ומנרמלים את זה, זה לא בריא, נקודה". נעמי מסכימה: "מזעזע בעיניי שדוגמניות לוקחות את הדבר הזה. יש כאלה שצריכות להוריד אולי רק ארבעה או חמישה קילו ובכל זאת לקחו אוזמפיק".
8 צפייה בגלריה
קלואי קרדשיאן
קלואי קרדשיאן
מנרמלת את התרופה - עבור כאלה שלא זקוקים לה. קלואי קרדשיאן
(צילום: אינסטגרם)

"מגיעים לתוצאות של ניתוחים בריאטריים"

דוקטור רז הגואל לא מתרגש מכך שהאוזמפיק הפכה לטרנד ומעדיף להתרכז במטרה הסופית: "כולנו היינו שמחים לרדת איזה חמישה קילו, אבל המטרה היא לתת את התרופה למי שבאמת צריך אותה, ולא לכל אחד שיש לו חתונה או אירוע אחר שהוא רוצה לרזות לקראתו. המטרה שלנו כרופאים היא שאנשים יהיו יותר בריאים, זה לא רק לתת תרופה".
ועדיין, מדובר בטרנד משגשג. "צריך לצאת מנקודת הטרנד, הטרנד הוא חולף. המטרה היא לייצר ירידה נכונה במשקל, שתהיה מבוקרת ולאורך זמן, עבור אנשים שצריכים את זה. השמנת יתר היא נפוצה בארץ ורואים שחל שינוי. פעם הייתה בושה אבל היום אפשר לדבר על זה שזו מחלה כמו כל מחלה, ולא הבעיה ההתנהגותית שחשבנו, שאם נסתום את הפה אז נרד במשקל".
התרופה יכולה להחליף ניתוחים בריאטריים? "היום מגיעים לתוצאות של ניתוחים, אבל התרופה היא לא קסם, יש עדיין אנשים שצריכים לעשות ניתוח".
ד"ר הגואל מסביר שיש קריטריונים מסוימים שבהם הפציינט צריך לעמוד על מנת לקבל את התרופה, אך מודע לעובדה שיש הרבה שמשיגים אותה גם בלי לעמוד בהם: "יש שוק שחור של כל הדבר הזה. הקריטריונים נקבעים מסיבה מסוימת, בדיוק כמו שלא כל אחד שרוצה לעשות ניתוח יוכל לעשות אותו. זה לא משהו שהוא רק אסתטי, ואם יש אפשרות לטפל במחלה, אנחנו מטפלים בה. להשמנה עצמה יש נדבכים נוספים, יש הרבה מחלות שמגיעות בעקבותיה ואם נפתור את ההשמנה, החולה יהיה הרבה יותר בריא. המטרה היא לדעת איך לטפל בזה נכון מנקודת מבט של מחלה".
למה אנשים ודמויות ציבוריות מתביישות להודות שהן מזריקות את האוזמפיק? "למרבה הצער, אנשים רבים עדיין מתביישים או חוששים להודות שהם נוטלים תרופות לטיפול בהשמנה, מאחר והם סבורים, בטעות כמובן, שירידה במשקל היא רק עניין של כוח רצון. לתפיסתם, הם עלולים להיראות כמי שלא התאמצו מספיק, כעצלנים שבחרו בקיצורי דרך ולא הצליחו 'לסתום את הפה'. לשמחתי, בשנים האחרונות המגמה הזו הולכת ומשתנה, גם בקרב מפורסמים כמו אופרה ווינפרי ש'יצאה מארון התרופות' וחשפה כי היא משתמשת בתרופות לטיפול במשקלה. חשיפות אלה חשובות לאין ערוך, מאחר והן מתוות דרך ומהוות דוגמא גם לאחרים שרואים בהם מודל לחיקוי. כיום, משתרשת ההבנה שהשמנה זו מחלה, וירידה במשקל אינה משתנה התנהגותי שתלוי רק בכוח רצון. כמו שאדם שנוטל תרופות ללחץ דם לא צריך לחוש בושה - כך גם כאלו המטופלים בתרופות להרזיה".
סגל מסכמת זאת היטב: "השימוש באוזמפיק מקביל בעיניי למה שקרה עם הבוטוקס, בהתחלה הייתה סביב זה בושה, כאילו זה לא בסדר. אני לא חושבת שזה משהו שצריך להתבייש בו. למה, דיאטת כרוב זה מקור לגאווה?"
8 צפייה בגלריה
השמנת יתר
השמנת יתר
"משתרשת ההבנה שהשמנה זו מחלה, וירידה במשקל אינה תלויה רק בכוח רצון"
(צילום: Shutterstock)