8 צפייה בגלריה
כתבה על טהרת ביוש הגוף. שער "נשיונל אינקוויירר"
כתבה על טהרת ביוש הגוף. שער "נשיונל אינקוויירר"
כתבה על טהרת ביוש הגוף. שער "נשיונל אינקוויירר"
(צילום מסך)
סביר להניח שלקוראי המגזין "נשיונל אינקוויירר" אין יותר מדי ציפיות ממנו – מדובר בצהובון ותיק שמספק בדיוק את מה שהוא מתיימר – רכילות: לרוב זולה, לא תמיד אמינה, אבל בהחלט מבדרת. השבוע עלה המגזין לכותרות בנסיבות צהובות במיוחד, והפך לנושא לדיון בפני עצמו – בזכות שער מאוד שנוי במחלוקת, עליו התנוססו תמונות של כמה סלבס בבגדי ים, לצד כותרת המכריזה: "50 ה-beach bodies (גוף לחוף הים, בתרגום חופשי) הטובים והגרועים ביותר של השנה". בין הכוכבים ש"זכו" לככב על השער, נמצאים ג'ניפר לופז, רוב לאו, "מאמא" ג'ון שאנון וגם קייט הדסון וג'ארד דפרדייה, שניהם בתנוחות לא מחמיאות שאמורות להבהיר לקוראים בדיוק באיזה צד של הרשימה הם נמצאים.
הסקרנים לדפדף פנימה, יוכלו גם לקרוא את הסיבות בגללן אותם כוכבים נבחרו, ונראה שהאחראים על הכתבה מצאו כל סיבה אפשרית כדי ללכלך על הכוכבים המדוברים: שאנון למשל, היא "מראה כואב לעיניים בגלל משקלה", גם קורט ראסל וגולדי הון הם בעלי משקל עודף לטענת העיתון (שלא היסס גם לשער ולנחש מה משקלם), ג'ניס דיקנסון חשפה "הרבה עור מדולדל" וקייטי הולמס חטובה אך "מקומטת".
כאמור, נושא הגיליון החדש של העיתון לא עבר בשתיקה אבל גם לא עורר מספיק רעש כפי שהיה אפשר – וצריך לצפות. מספר אתרים הקדישו לעיתון כתבות מגנות אך האחרים שהתייחסו לנושא, עשו זאת בעיקר בזכות הדוגמנית למידות גדולות טס הולידיי, שמופיעה גם היא בכתבה והגיבה על העניין.
8 צפייה בגלריה
מצאה את עצמה מופיעה בכתבה. טס הולידיי
מצאה את עצמה מופיעה בכתבה. טס הולידיי
מצאה את עצמה מופיעה בכתבה. טס הולידיי
(צילום: GettyImages)
הולידיי שיתפה את הכתבה בחשבון האינסטגרם שלה וכתבה: "נבחרתי בתור הגוף הגרוע לחוף של השנה, וזה מכעיס אותי, כי השנה היא 2021 ואנחנו מפרסמים זבל כזה. גרוע, אבל גם מצחיק אותי כי אני לוהטת".
הולידיי ניסתה למצוא את ההומור שבנושא, ושיתפה גם כמה תמונות שלה בביקיני, עליהן כתבה: "הם השתמשו בתמונה משנה שעברה, הוספתי כמה חדשות יותר, כדי שיוכלו לעדכן את התוכן ה'לא לוהט' שלהם". אבל לצד הצחוק חייבים להתייחס גם לכך שמדובר כאן בעניין שהוא הרבה יותר רציני ועמוק מאיך שהסלבס נראים בבגד ים. הולידיי כותבת: "התקשורת תמיד מופתעת כשמפורסמים סובלים מהתמוטטות נפשית, אבל ממשיכה להנציח דימויי גוף לא מציאותיים, ומעודדת את תרבות הדיאטה הרעילה". הולידיי חתמה את דבריה בעידוד לעוקביה: "אם אתם שמנים מאוד או שפשוט אין לכם גוף שנחשב ל'לוהט', אבל רוצים ללכת לחוף הים הארור או ללבוש בגד ים: עשו זאת. חיים רק פעם אחת ואנחנו מנצלים את זה!".
גם לשחקנית ג'מילה ג'מיל היה מה להגיד, היא שיתפה את שער הכתבה וסיפרה: "לא לבשתי בגד ים במשך קרוב ל-20 שנה בגלל הדרך שבה שמעתי כילדה על גוף שנראה טוב בחוף הים. מדהים אותי שעדיין מדברים על זה... מי קונה את חרא הכלבים הזה?".
8 צפייה בגלריה
"לא לבשתי בגד ים במשך קרוב ל-20 שנה". ג'מילה ג'מיל
"לא לבשתי בגד ים במשך קרוב ל-20 שנה". ג'מילה ג'מיל
"לא לבשתי בגד ים במשך קרוב ל-20 שנה". ג'מילה ג'מיל
(צילום: GettyImages)

"אני גברת היא שמנה מדי, עכשיו היא רזה מדי"

בריטני ספירס, שהיחס המזלזל של התקשורת אליה נדון בהרחבה בסרט התיעודי Framing Britney Spears, שרה בשיר Piece Of Me, אשר יצא ב-2007, על האופן בו עסקו ללא הרף במשקלה: "אני גברת היא שמנה מדי, עכשיו היא רזה מדי". על פניו מדובר במשפט משעשע, אבל כזה שמסכם בצורה קצרה ונכונה את הביקורת שנהגו (וכאמור – עדיין נוהגים) כלי התקשורת והציבור להעביר על מידות גופם של הכוכבים. למרבה השמחה, יותר ויותר כוכבים מסרבים לעבור על כך בשתיקה.
הולידיי היא האחרונה בשורה ארוכה של סלבס שדיברו בשנים האחרונות על השיימינג שספגו בגלל המראה שלהם. רק לאחרונה הגיבה הזמרת קמילה קביו על תמונות פפראצי שתיעדו אותה רצה במהלך אימון, וגררו תגובות לא מפרגנות במיוחד: "הזכרתי לעצמי, להיות במלחמה עם הגוף שלך זה כל כך העונה שעברה. אני אסירת תודה על הגוף הזה שמאפשר לי לעשות את מה שאני צריכה לעשות. אנחנו נשים אמיתיות עם קימורים עם צלוליטיס וסימני מתיחה ושומן, ואנחנו צריכות להתגאות בכך מותק".
מוקדם יותר השנה נטלי פורטמן נזפה ב"ניו יורק פוסט" שסבר שהיא בהיריון על סמך תמונות פפראצי שלה: "אני לא בהיריון, אבל כנראה שזה עדיין בסדר ב-2021 לדון ולהגיב מה שרוצים על מראה של נשים. תשתדלו להיות טובים יותר, ניו יורק פוסט", כתבה.
8 צפייה בגלריה
התמונה שעוררה ספקולציות. נטלי פורטמן ובנג'מין מילפייה
התמונה שעוררה ספקולציות. נטלי פורטמן ובנג'מין מילפייה
התמונה שעוררה ספקולציות. נטלי פורטמן ובנג'מין מילפייה
(צילום: Backgrid)
טיילור סוויפט סיפרה בסרטה הדוקומנטרי Miss Americana שיצא בנטפליקס בשנה שעברה, שההתעסקות המתמשכת של התקשורת ושל הציבור במשקלה גרם לה להפרעות אכילה.
הזמרת ליזו שמה לה למטרה "לנרמל" מידות גוף כמו שלה, שלא מקבלות לרוב הרבה במה ויחס חיובי מהציבור. היא סיפרה: "אני מתאמנת באופן קבוע כבר כמה שנים. אולי יפתיע אתכם לגלות שאני לא מתאמנת כדי להשיג את הגוף האידיאלי שאתם רוצים. אני מתאמנת כדי להשיג את הגוף האידיאלי שאני רוצה. ואתם יודעים איזה סגנון גוף זה? ממש לא עניינכם, בגלל שאני יפה ואני חזקה, ובפעם הבאה שאתם שופטים מישהו כי הוא שותה או אוכל משהו, או מתאמן או לא מתאמן, אולי תתעסקו בעניינכם ותדאגו לגבי הגוף שלכם".
8 צפייה בגלריה
מתאמנת רק עבור עצמה. ליזו
מתאמנת רק עבור עצמה. ליזו
מתאמנת רק עבור עצמה. ליזו
(צילום: אינסטגרם)
ניקולה קוגלן, כוכבת הסדרה "ברידג'רטון", ענתה למנחת פודקאסט אשר כינתה אותה "הבחורה השמנה" וצייצה לה: "יש לי שם". ליידי גאגא כתבה: "שמעתי שהגוף שלי הפך לנושא לדיון. אז רציתי להגיש שאני גאה בו, ושגם אתם צריכים להיות גאים בגוף שלכם". לילי ריינהרט אוחזת בנקודת מבט דומה: "הגוף שלי הוא משהו שלעולם לא אתנצל לגביו. הוא משתנה כל הזמן וגם שלכם, וזה בסדר. אז בואו לא נבזבז זמן ואנרגיה על דאגה לגזרה של אנשים אחרים".
ג'סיקה סימפסון התייחסה לכך באוטוביוגרפיה Open Book, בו כתבה על תמונות פפראצי לא מחמיאות שלה שזכו לכותרות כמו: "ג'סיקה סימפסון הענקית אורזת את הקילוגרמים" ו"ככה היא מתגלגלת".
"אני עדיין לא מבינה למה התמונות האלו היו נושא לדיון ב-CNN", כתבה והוסיפה: "זה שבר את ליבי... העולם מוטט אותי". סימפסון הודתה שיחס התקשורת היה אחד הגורמים שתרמו לאלכוהוליזם שלה,איתו התמודדה עד שנגמלה ב-2017.
8 צפייה בגלריה
הכותרות שברו אותה. ג'סיקה סימפסון
הכותרות שברו אותה. ג'סיקה סימפסון
הכותרות שברו אותה. ג'סיקה סימפסון
(צילום: Splash News)
נושא קבוע איתו נאלצות כוכבות לא פעם להתמודד, הוא החשד שהן בהיריון. ג'ניפר אניסטון התמודדה עם השמועה הזו לא פעם ולא פעמיים מאז התפרסמה, בין אם הייתה נשואה ובין רווקה. ב-2016 החליטה לשים לכך סוף וכתבה במאמר מיוחד שפורסם באתר "האפינגטון פוסט": "למען הסר ספק, אני לא בהיריון. מה שכן, נמאס לי. נמאס לי מההשמצות וביוש הגוף שמתרחשים כל יום תחת תירוץ של עיתונות, חופש ביטוי וחדשות על המפורסמים. ההחפצה והפוקוס שאנחנו שמים על נשים הם מגוחכים ומטרידים".
גם קורטני קרדשיאן הגיבה על שמועות שטענו שהיא בהיריון ואמרה: "עליתי קצת במשקל, זה הגוף שלי ואני אוהבת אותו כך. כולנו בנויים אחרת, זה הגוף שלי ואני גאה בו. ככה אני מגיבה לתגובות השליליות. זה לא תמיד קל".
ולא מדובר רק בנשים – גם גברים זכו ליחס דומה: השחקן וונטוורת' מילר סיפר שאחרי שעלה במשקל, כותרות הכתבות עליו בישרו: "החתיך הפך לשמן" ו-"מחטוב לשמנמן", והשחקן ג'ונה היל הגיב לפני כחצי שנה על תמונות פפראצי שבהן הוא נראה מחליף חולצה: "אני לא חושב שהורדתי חולצה בבריכה לפני שהגעתי לאמצע שנות ה-30 שלי, אפילו בפני משפחה וחברים. ייתכן וזה היה קורה מוקדם יותר, אילולא חוסר הביטחון שהיה לי כילד לא היה מתגבר הודות לשנים של לעג ציבורי בידי התקשורת והמראיינים". הוא הוסיף: "אני בן 37 וסוף סוף אוהב ומקבל את עצמי. לא מדובר בפוסט של 'כל הכבוד לי', ובהחלט לא כזה שמבקש 'תרחמו עליי'. הוא עבור הילדים שלא מורידים את החולצה בבריכה. תהנו, אתם נפלאים, מדהימים ומושלמים".
8 צפייה בגלריה
פפראצי שנועד ללעוג - הפך למעצים
פפראצי שנועד ללעוג - הפך למעצים
פפראצי שנועד ללעוג - הפך למעצים
(צילום: Backgrid)

העתיד נמצא בפוליטקלי קורקט

יש לציין שזו לא הפעם הראשונה שבה "נשיונל אינקווירר" מפרסם את בחירותיו לסלבס שנראים טוב או פחות טוב בבגד ים. ליתר דיוק – מדובר במסורת שנתית שמתפרסמת בעיתון מדי קיץ. אבל ברור שהמגזין המדובר הוא לא היחיד שעוסק בנושאים מסוג זה, יותר נכון להגיד אפילו שהוא בסך הכל אחד מני רבים.
כתבות שמקדשות לעג למראה של אנשים הן בהחלט לא דבר חדש, ואפשר אפילו להגיד שהיו לאורך שנים רבות הלחם והחמאה של עיתוני ואתרי הבידור – ולא רק של צהובונים, גם פלטפורמות שנחשבות לאיכותיות יותר חטאו בדבר. אין מנוס מלהודות – גם אנחנו ב-Pplus (ובמגזין "פנאי פלוס" ז"ל) עשינו זאת לא פעם ולא פעמיים, בכל זאת – אלו כתבות "משעשעות", שמקבלות לא מעט תשומת לב. אבל כאמור – התקדמנו. אנחנו, כלי התקשורת והחברה גם יחד, עדיין לומדים, מתקדמים ולמרבה השמחה, הזמנים משתנים.
בשנים האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית בכל הנוגע לדרך בה החברה מתייחסת אל האחר, בקבלתו או בסובלנות לסובבים אותנו. כמובן שתמיד אפשר למצוא את אלו שרואים את מהות המונח "פוליטיקלי קורקט" כמשהו שלילי: המטרה לדעתם – לרוב אלו חופש הביטוי או צחוקים לשם הצחוקים, מקדשת את האמצעים, בעיקר עלבונות כלפי אחרים. אבל בגדול – יחס ראוי ומכבד הופך להיות הנורמה השולטת, לעג וזלזול זו התנהגות שמוטב להשאיר בעבר.
אגב, כבר תקופה ארוכה שלא רק ה"באדי שיימינג" הופך ליותר ויותר מוקצה, אלא שיימינג מכל סוג שהוא, החל מגזענות על רקע צבע עור ועד הומופוביה, כפי שאפשר להבין מצמיחת "תרבות הביטול", שמדברת על כך שאנשים ציבור וכלי תקשורת שנתפסים בקלקלתם מבינים היטב את שגיאתם ומשלמים על כך ביוקר. רק השבוע למשל הבין זאת על בשרו הראפר דה-בייבי, שמספר הערות הומופוביות שאמר במהלך הופעה בחודש שעבר, גרמו לאינספור כוכבים ומותגים המזוהים איתו לנתק עמו קשר – הזמרת דואה ליפה למשל הורידה מערוצי הסטרימינג את השיר המשותף שלהם, הופעתו בפסטיבל לולהפלוזה בוטלה וחברת האופנה "בוהומן" ביטלה את החוזה שהיה לה עמו.
8 צפייה בגלריה
העיפה את הראפר ההומופוב. דואה ליפה
העיפה את הראפר ההומופוב. דואה ליפה
העיפה את הראפר ההומופוב. דואה ליפה
(צילום: via REUTERS)