יותר מתשעה מיליון מרשמים לתרופת הפלא אוזמפיק חולקו בארצות הברית בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2022 - נתון מדהים ומטריד באותה נשימה, שפורסם ב"דיילי מייל".
בשנים האחרונות נכנסו לתודעה תרופות במרשם דוגמת אוזמפיק – שהייתה מיועדת במקור לחולי סוכרת אבל כיום משמשת גם אנשים שרוצים לרדת במשקל, אחרי שהתברר שהיא מפחיתה רעב ואת הרצון לאכול. בשנת 2021 אישר מנהל התרופות האמריקני את האוזמפיק עבור אלה הסובלים מעודף משקל, אך בהוליווד - כמו בהוליווד, אין צורך לסבול ממשקל יתר כדי להזריק ולרזות.
ובכל זאת, נראה שמשתמשי האוזמפיק (לכאורה) לא קראו את האותיות הקטנות ולא לקחו בחשבון את ההשלכות הפחות נעימות של תרופת הפלא, שכוללות עיניים שקועות, עור רפוי ולחיים בולטות, או בקיצור: "פרצוף אוזמפיק" - כך מכנים מומחים את התופעה.
7 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי טקס פרסי המבקרים 2024
אופרה ווינפרי טקס פרסי המבקרים 2024
דקיקה. אופרה ווינפרי
(צילום: AP)
"פנים אוזמפיות הן בעצם המאפיינים שאנחנו רואים על מטופלים שירדו במשקל בצורה מהירה וקיצונית", הסבירה ד"ר סמיטה רמנדהם, מנתחת פלסטית בניו ג'רזי. "נוצר אובדן נפח בפנים וכשאנחנו מאבדים משומן הפנים, מיד רואים סימנים כמו עיניים שקועות ועור נפול. לפעמים זה אפילו יכול לגרום לאדם להיראות מבוגר יותר, מאחר והשומן בלחיים הוא מה שמעניק לנו את המראה הצעיר".
דוגמה מצוינת לדבריה של ד"ר רמנדהם היא פניו של סקוט דיסיק, שעברו שינוי קיצוני ומטריד. בחודשים האחרונים שמועות סביב מצבו הבריאותי של כוכב הריאליטי הציפו את אתרי הרכילות, ומקורביו סיפרו כי הוא משתמש באוזמפיק כדי "להיפטר מ'גוף האבא' שלו" והדגישו כי הוא לא צורך סמים. "הוא הלך רחוק מדי עם האוזמפיק בניסיון נואש להיפטר מהמשקל העודף".
ד"ר סו דקוטיס, מומחית לירידה במשקל שמספרת שנתנה מרשמים לאוזמפיק לאלפי מטופלים, הוסיפה כי הירידה במשקל נראית משמעותית יותר אצל אלה עם פנים ארוכות, מאחר והעור נמתח.
ובכל זאת, המומחים טענו כי המראה של דיסיק בהחלט יוצא דופן ורמזו שדברים אחרים עשויים לגרום לכך, מה שמתחבר היטב לדאגה של מעריציו שחוששים כי הוא חזר להשתמש בסמים.
7 צפייה בגלריה
אוזאמפיק סקוט דיסיק
אוזאמפיק סקוט דיסיק
הלך רחוק מדי עם הדיאטה? סקוט דיסיק
(צילום: Joe Scarnici/Getty Images/Backgrid)
מאחר וכוכבי הוליווד (וגם אצלנו בביצה המקומית) לא ממהרים להודות בכך שהם משתמשים בזריקות ההרזייה, מבחר מומחים ומנתחים, בהם ד"ר ניקולס ג'ונס - מנתח פלסטי בג'ורג'יה, קיבלו תמונות של חמישה עשר מפורסמים שלאחרונה ירדו משמעותית במשקל ולדבריהם למעלה ממחציתם, בעיקר הגברים, מתמודדים עם פנים אוזמפיות. "זה קצת יותר קשה לדעת לגבי נשים מכיוון שהן משתמשות באופן קבוע באיפור וחומרי מילוי כדי להסתיר פגמים", הסבירו.
7 צפייה בגלריה
אוזאמפיק ג'סיקה סימפסון
אוזאמפיק ג'סיקה סימפסון
לפני ואחרי. ג'סיקה סימפסון
(צילום: NDZ/Star Max/GC Images/John Shearer/Getty Images)
בראש הרשימה שקיבלו המומחים עמד לטענתם השחקן ג'ון גודמן, שלדבריהם היה לו פחות נפח פנים באופן קיצוני וכתוצאה מכך נוצרו אצלו הרבה יותר קמטים. עם זאת, ד"ר רמנדהאם מיהרה לסייג: "ג'ון מעולם לא אמר שהוא השתמש באוזמפיק אז אני לא יודעת אם זו באמת הסיבה".
רמנדהאם הוסיפה: "אבל אפילו אם הוא פשוט ירד במשקל - ניתן לראות יותר קמטים ועור יבש משמעותית. השינויים האלה אופייניים מאוד לירידה משמעותית במשקל - בין אם מדובר באוזמפיק ובין אם לא".
בעשור האחרון גודמן השיל ממשקלו 90 ק"ג, שלדבריו ירדו כתוצאה מאכילת מנות קטנות יותר, טיולים יומיים עם הכלבים וקיצוץ אלכוהול וסוכר.
7 צפייה בגלריה
אוזאמפיק ג'ון גודמן
אוזאמפיק ג'ון גודמן
איבד מהנפח. ג'ון גודמן
(צילום: Paul Archuleta/FilmMagic/Arnold Jerocki/WireImage)
באשר לרובי וויליאמס אמרו המומחים כי "ניתן לראות את השקעים בעיניים, הלחיים ועוד קמטים שהופיעו בעקבות אובדן נפח". ד"ר דקוטיס הוסיף: "הוא נראה כמו אדם אחר לגמרי, יש לו פנים ארוכות יותר". לפני כשנה התייחס הזמר לירידה המשמעותית במשקל, ציין כי השיל ממשקלו 11 ק"ג, ורמז כי מדובר בתרופת פלא כמו אוזמפיק. הוא הגדיר את התהליך כ"נס חג המולד".
7 צפייה בגלריה
אוזאמפיק רובי וויליאמס
אוזאמפיק רובי וויליאמס
רובי וויליאמס
(צילום: Joe Maher/Getty Images/Neil Mockford/GC Images)
בקרב הנשים, שני מומחים טענו כי שרון אוסבורן בת ה-71 היא דוגמה קיצונית במיוחד לפנים אוזמפיות, זאת לאחר שחשפה כי השילה ממשקלה 19 ק"ג באמצעות האוזמפיק. "ישנה ירידה משמעותית בנפח הפנים והתווספו לה קמטים", אמרו וגם הצביעו על אפה שנראה שונה באופן משמעותי.
7 צפייה בגלריה
אוזאמפיק שרון אוסבורן
אוזאמפיק שרון אוסבורן
אוזאמפיק שרון אוסבורן
(צילום: Steve Granitz/FilmMagic/Dave Benett/Getty Images)
כאמור, גם בארצנו הקטנה יש דרישה עצומה לאוזמפיק. "זה טרנד שהגיע לאחרונה מארה"ב והוא נובע מהיעילות של התרופות לעומת פעם. בעבר הן היו תורמות לירידה פחות משמעותית במשקל, אבל היום היעילות עלתה ואנחנו רואים ירידה במשקל עם פחות תופעות לוואי בפחות מאמץ", מסביר דוקטור רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה.
הבהלה לאוזמפיק, והעובדה שלא כולם הצליחו לקבל עבורה מרשם רופא - הביאה גם להיווסדו של שוק שחור משגשג: "יש הרבה מפורסמים, כמו כל מיני דוגמנים ודוגמניות שדופים, שלא עומדים בקריטריונים לאוזמפיק ומצליחים להשיג אותה בשוק שחור, ב-2,000 שקל למזרק", חושף גורם בתעשיית התרופות.
7 צפייה בגלריה
כריסטינה אגילרה
כריסטינה אגילרה
משתמשת? כריסטינה אגילרה
(צילום: דן גרנות, אינסטגרם)