5 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
הבטיח מונרכיה מצומצמת. המלך צ'רלס
(צילום: Gettyimages)
חמישה חודשים עברו מאז מותה של המלכה אליזבת ועלייתו למלוכה של צ'רלס, ונראה שלא רק אזרחי בריטניה לא מרוצים מהמלך החדש אלא גם אחיו הצעיר, הנסיך אנדרו, חושש מאוד לעתידו.
מקורות יודעי דבר מהארמון מספרים כי הנסיך אנדרו חושש מכך שהמלך צ'רלס פועל על מנת להוציא אותו מאחוזת הפאר שלו, המוערכת ב-30 מיליון פאונד ונמצאת בווינדזור, על ידי קיצוץ המענק השנתי שלו. בלי אותו מענק אנדרו עלול להתקשות מאוד להחזיק את האחוזה, הכוללת שלושים חדרי שינה ודורשת אחזקה מקיפה.
מאז שפרש הנסיך מתפקידו הציבורי בשנת 2019 בעקבות האשמות בתקיפה מינית, אנדרו הפסיק לקבל נתח מכספי הציבור והסתמך אך ורק על נדיבותה של אימו המנוחה, שנהגה להעביר לו 249 אלף פאונד בשנה, אך כעת מקורות מהארמון מספרים כי למלך צ'רלס אין כל כוונה להמשיך את המסורת הנדיבה של אימו וכי הוא מתכנן "להדק את החגורה" ולקצץ משמעותית את הכספים שיעברו לדוכס מיורק.
"זה מרגיש כאילו אחיו הגדול רוצה לגרש אותו", סיפר חבר של הנסיך אנדרו ל"דיילי מייל". "לא מעיפים אותו במפורש אבל זה מובן שהוא לא יכול לעמוד בתחזוקה של האחוזה, הכוללת בריכת שחיה ויושבת על שטח של 98 דונם, וכבר עכשיו זקוקה לשיפוצים". מקורב נוסף סיפר כי הקיצוצים בתקציבו של אנדרו יחולו כבר בחודש אפריל הקרוב. כמו כן, נכון להיום הכנסתו הקבועה והיחידה של אנדרו היא פנסיה חודשית, בסכום יחסית נמוך, אותה הוא מקבל מחיל הים.
5 צפייה בגלריה
הנסיך אנדרו
הנסיך אנדרו
זמן להתפנות. המלך צ'רלס ואחיו הנסיך אנדרו
(צילום: Gettyimage)
כזכור, הנסיך אנדרו, שחוגג היום (א') את יום הולדתו ה-63, הוציא מיליוני פאונד על מנת להגיע להסדר משפטי עם וירג'ינה ג'ופרה, אחת המתלוננות בפרשת ג'פרי אפשטייין. בהסדר סוכם כי הנסיך ישלם לג'ופרה סכום של 12 מיליון פאונד ובמידה והוא יחליט לערער על הקביעה זה יהיה כרוך בהוצאות נוספות. לאחר ההסדר, שנחתם בדיוק לפני שנה, בפברואר 2022, נודע כי המלכה אליזבת תסייע לבנה לשלם את חלק מהסכום.
כעת, לאחר מותה של אימו, מספרים מקורביו של אנדרו כי הוא מחפש הזדמנויות מסחריות כדי להגדיל את הכנסתו, בדיוק כפי שעושים הנסיך הארי ומייגן מרקל, אך יודעי דבר אחרים מספרים כי אנדרו קיבל ירושה משמעותית מאימו וכמו כן מאביו, הנסיך פיליפ. "צ'רלס אמר לאנדרו שהוא יכול להשתמש בכסף שהוא קיבל מהירושה על מנת לשלם על דברים, כך גם לגבי בני משפחה אחרים כמו הנסיכות ביאטריס ויוג'יני".
5 צפייה בגלריה
הנסיכה יוג'יני הנסיכה ביאטריס
הנסיכה יוג'יני הנסיכה ביאטריס
הנסיכות ביאטריס ויוג'יני
(צילום: Gettyimages)
"צ'רלס מודע לעובדה שאנדרו קיבל את בית סנינגהיל בברקשייר כמתנת חתונה מאליזבת, אך בחר למכור אותו תמורת 15 מיליון פאונד", סיפר מקור יודע דבר. "אנדרו חתם על חוזה שכירות למשך 75 שנה ברויאל לודג' שבאחוזת ווינדזור תמורת מיליון פאונד בשנה בשנת 2002, לאחר מותה של המלכה האם, אך אחד התנאים היה שהוא יבצע שיפוצים משמעותיים שכבר עלו לו מיליוני פאונד".
חודשים לפני מותה של אליזבת החל צ'רלס לדבר בגלוי על התוכניות שלו למונרכיה מצומצמת וציין כי הוא מודע לדרישת העם לנהל היטב את כספי הציבור שהולכים למלוכה. למרות שהכספים המגיעים לבני המשפחה הם פרטיים, צ'רלס הזמין סקירה מקיפה של אופן ההוצאות. עוד נודע כי המלך הבטיח לאחיו הכנסה אך הבהיר כי היא תהיה מופחתת אך בנוסף לכך התחייה לשלם עבור אבטחתו של אנדרו, סכום המוערך בשלושה מיליון פאונד בשנה.
ונראה שלא רק אנדרו ובנותיו מרגישים את חוקיו החדשים של צ'רלס, כך למשל גם אחייניתו ליידי לואיז, בתם של הנסיך אדוארד וסופי, שקיבלה בירושה את הכרכרה של הנסיך פיליפ אך כעת צ'רלס אינו מרגיש שהוא צריך לשלם על אחזקת סוסי הפוני.
5 צפייה בגלריה
ויג'יל ליידי לואיז
ויג'יל ליידי לואיז
מי ישלם על אחזקת הסוסים? ליידי לואיז
(צילום: Gettyimages)
וכמה מילים על טקס ההכתרה של המלך צ'רלס: הכתרתו של המלך תתקיים ב-6 במאי במנזר ווסטמינסטר שבלונדון. צ'רלס יוכתר למלך וקמילה, אשתו, לרעיה-המלכה. כמו כל דבר במלוכה גם מבצע ההכתרה קיבל שם משלו - Golden Orb.
חגיגות ההכתרה צפויות להימשך לכל אורך סוף השבוע והמדינה תעניק לאזרחיה יום חופש נוסף ביום שני ה-8 במאי. כחלק מהחגיגות תקיים מסיבת רחוב, מופעי רחוב, מופע אורות בטירת ווינדזור ועוד. לטקס ההכתרה יגיעו ראשי מדינות ובני מלוכה מכל העולם וכמובן בני משפחתו של צ'רלס. נכון לכתיבת שורות אלה טרם הוחלט מה יעלה בגורלם ובהזמנתם של הארי ומייגן.
5 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
תביא איתך את הדובי להכתרה? המלך צ'רלס
(צילום: Gettyimages)