12 צפייה בגלריה
ויג'יל
ויג'יל
כבוד כמעט אחרון. שמונת נכדיה של המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
כבוד אחרון לסבתא: אתמול (שבת) נערך טקס נוסף לזכרה ולכבודה של המלכה אליזבת המנוחה. בטקס, שמכונה Vigil, השתתפו שמונת נכדיה של המלכה אליזבת - הנסיכים וויליאם והארי, בניו של המלך צ'רלס, הנסיכות ביאטריס ויוג'יני, בנותיו של הנסיך אנדרו, זארה טינדל ופיטר פיליפס, ילדיהם של הנסיכה אן וליידי לואיז וג'יימס, ילדיו של הנסיך אדוארד.
עבור מי שלא מכיר את המושג, נבהיר כי מקורה של המילה Vigil היא מהמילה vigilia בלטינית - שפירושה הוא עֵרוּת - טקס בעל משמעות דתית ואירועי אבל פומביים. לאחר שארונה של המלכה אליזבת הגיע לאולם ווסטמינסטר החלו להתבצע משמרות אבטחה על הארון ואתמול נכדיה של המלכה לקחו חלק בשמירה. שמונת הנכדים הגיעו לאולם למשמרת שהחלה בשעה 18:00 (20:00 שעון ישראל) ונמשכה כ-15 דקות.
הנסיך וויליאם צעד בראש כשהוא לובש את מדי הצבא ואחריו אחיו הצעיר והסורר, הנסיך הארי, שקיבל אישור מיוחד ללבוש את המדים כדי לכבד את סבתו. חדי העין בטח הבחינו כי את מדיו של הארי קישט עיטור כבוד אחד יותר מאשר את מדיו של וויליאם. אחריהם צעדו הנסיכות יוג'יני וביאטריס, ליידי לואיז ואחיה הצעיר ג'יימס, ויסקונט סברן ובסוף צעדו פיטר פיליפס וזארה טינדל.
קצת על עיטורי הכבוד: הנסיך הארי, שהוצב פעמיים בחזית באפגניסטן במהלך שירותו הצבאי, קיבל אישור מיוחד מאביו, המלך צ'רלס, ללבוש את המדים - למרות שאינו חלק מבני המלוכה המשרתים בפועל. את מדיו קישטו עיטורי הכבוד הכוללים מדליית שירות מתפקידו המבצעי באפגניסטן, מדליות זהב ופלטינה וכנפי טייס. אחיו הגדול ויורש העצר הרשמי, הנסיך וויליאם, התקשט גם הוא בעיטורי כבוד הכוללים את אבנט הבירית, כוכב הבירית, מדליות זהב ופלטינה וכנפי טייס.
פיטר פיליפס, נכדה הבכור של המלכה אליזבת, לא שירת בצבא. כמו כן פיטר ואחותו זארה לא נושאים תארים מלכותיים – לבקשת אימם.
12 צפייה בגלריה
ויג'יל הנסיך הארי הנסיך וויליאם
ויג'יל הנסיך הארי הנסיך וויליאם
מלאי עיטורי כבוד. הנסיכים וויליאם והארי
(צילום: Gettyimages)
בשעה 17:58 נעמדו נכדיה של אליזבת בקצה גרם המדרגות ובשעה 18:0 בדיוק נשמע צליל הקשה המסמל את החלפת המשמר. הנסיך וויליאם עמד בקצה אחד של הארון, מול הכניסה הצפונית של האולם, והארי עמד בקצה השני. בשעה 18:15 בדיוק נשמע צליל הקשה נוסף והנכדים, שסיימו את משמרתם, צעדו בסדר מופתי אחרי הנסיך וויליאם.
12 צפייה בגלריה
ויג'יל הנסיך וויליאם
ויג'יל הנסיך וויליאם
עומד על המשמר. הנסיך וויליאם
(צילום: Gettyimages)
12 צפייה בגלריה
ויג'יל הנסיך הארי
ויג'יל הנסיך הארי
קיבל אישור מיוחד לעלות על מדים שוב. הנסיך הארי
(צילום: Gettyimages)
מי שמשך את מלא תשומת הלב באירוע הוויג'יל היה דווקא ג'יימס, ויסקונט סברן (14) - נכדה הצעיר ביותר של המלכה. ג'יימס צעד עם ראש מורכן ומבט קודר ומעריצי בית המלוכה מיד שמו לב לדמיון בינו לבין בן דודו הנסיך וויליאם, שנראה כמוהו בדיוק בלוויה של אימו המנוחה, הנסיכה דיאנה. "ג'יימס הצעיר כל כך דומה לנסיך וויליאם שהיה בגיל דומה ונאלץ לעבור כל כך הרבה כאב בפומבי", צייץ אזרח בשם סקוט. אזרחית נוספת צייצה: "האם זו רק אני או שג'יימס נראה כאן כמו הנסיך וויליאם?". "ג'יימס כל כך דומה לוויליאם, אדוארד, פיליפ, הארי ואפילו למלכה. העיניים שלי היו עליו כל הזמן", צייצה אזרחית נוספת.
אחותו הגדולה של ג'יימס, ליידי לואיז בת ה-18, בחרה לעשות מחווה קטנה ומרגשת משלה לסבתה וענדה לכבוד הוויג'יל שרשרת עם תליון של ראש סוס. המלכה אליזבת, כידוע, מאוד אהבה סוסים. השמועות מספרות כי ליידי לואיז הייתה נכדתה האהובה ביותר על המלכה והסיבה לכך הן אהבתן המשותפת לסוסים. בנוסף, לואיז וג'יימס היו הנכדים שבילו עם סבתם הכי הרבה זמן, בעיקר בגלל שהם שניהם נולדו פחות או יותר בשנים שאליזבת ובעלה הנסיך פיליפ הפסיקו לצאת לנסיעות ארוכות.
12 צפייה בגלריה
ויג'יל ג'יימס
ויג'יל ג'יימס
העתק של וויליאם. ג'יימס
(צילום: Gettyimages)
12 צפייה בגלריה
ויג'יל ג'יימס
ויג'יל ג'יימס
(צילום: טוויטר)
12 צפייה בגלריה
ויג'יל ג'יימס
ויג'יל ג'יימס
(צילום: טוויטר)
12 צפייה בגלריה
ויג'יל ג'יימס
ויג'יל ג'יימס
(צילום: טוויטר)
12 צפייה בגלריה
ויג'יל ליידי לואיז
ויג'יל ליידי לואיז
הנכדה האהובה על אליזבת. ליידי לואיז
(צילום: Gettyimages)
אבל עם כל הכבוד לנכדים, העניין לשמו התכנסנו הוא כמובן המלכה, והשאלה שמעסיקה בימים אלה את רוב תושבי העולם היא איך לכל הרוחות נשמרת הגופה של המלכה אליזבת השנייה בארון, במשך עשרה ימים - מבלי שתירקב ותסריח. ובכן, בשביל זה אנחנו כאן.
ראשית, ארון הקבורה של המלכה אליזבת מצופה עופרת, מה שעל פי קברנים יודעי דבר, מבטיח לאטום את הארון, לשמור על לחות ובאופן כללי מאט את תהליך הריקבון. באתר ה"מירור" ציטטו את דבריו של משתמש טיקטוק בשם AskTheUndertakr שאף אמר שבשיטה זו הגופה של המלכה אליזבת יכולה להישאר שלמה למשך שנה. ציפוי עופרת בארונות קבורה מלכותיים היא מסורת מלכותית ארוכת שנים אך לא השיטה היחידה בה השתמשו בארמון על מנת לשמר את גופתה של המלכה.
ארונה של המלכה אליזבת נבנה על ידי חברת המומחים הנרי סמית' לפני למעלה משלושה עשורים. מאז שיוצר הוא נשמר באחסון תחת השגחתן של שתי חברות שונות שהיו אחראיות להלוויות מלכותיות.
"בגלל העושר וההשפעה הרבה שיש לבני משפחת המלוכה, הם משיגים את החניטים הטובים ביותר, הקברים הטובים ביותר - הכל טוב ביותר עבורם", הסביר הקברן.
נעצור כדי להסביר בקצרה כי חניטה היא שיטת קבורה שבה גופת המת נעטפת בתכריכים ועוברת טיפול בתכשירים שונים על מנת לשמרה. הליך החניטה המלכותי כולל גם הזרקת נוזלים המשמרים את הגופה על מנת לעכב את פירוקה. "יש לי את כל הסיבות להאמין כי החניטה התרחשה זמן קצר מאוד לאחר מותה של המלכה. בני המלוכה כנראה עשו את הכל על מנת להבטיח כי גופתה של המלכה תישמר היטב ותשוחזר למצב כמעט מושלם. הם כנראה השתמשו בכל מה שרק אפשר כחלק מהחניטה כדי להבטיח שהגוף שלה יוכל לשכב עשרה ימים ללא כל תופעות לוואי".
עוד הוסיף הקברן כי הוא סבור שהשתמשו גם באמצעי קירור על מנת לעזור בשימור הגופה: "אני מאמין שיש להם מכשיר קירור בתחתית הארון או מתחתיו. שוב, כנראה שלא חסכו בהוצאות. תהליך החניטה התבצע על ידי המומחים הטובים ביותר באירופה. מדובר בתהליך איטי מאוד שנמשך שעות". נציין כי אביה של אליזבת, המלך ג'ורג' השישי, נחנט גם הוא אך המלכה ויקטוריה סירבה לכך.
12 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
אנחנו עדיין לא מעכלים. המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
מחר יסתיימו עשרת ימי האבל והמלכה אליזבת תובא למנוחות. בשעה 10:45 (שעון בריטניה) יצא ארונה של המלכה אליזבת מארמון ווסטמינסטר לכנסיית ווסטמינסטר. את הארון תוביל כרכרה מלכותית ולהקת הנחתים המלכותית תלווה את המלכה אליזבת בדרכה האחרונה. בני המלוכה, בראשם המלך צ'רלס, ילוו את הארון ויצעדו מאחורי הכרכרה. בשעה 10:52 צפוי הארון להגיע לכנסייה וטקס הלוויה יחל בשעה 11:00 בדיוק (אחת בצהריים, שעון ישראל). את הטקס ינחה הכומר דיוויד הויל. בשעה 11:55 כולם יעמדו לשתי דקות דומיה ובשעה 12:00 הטקס יסתיים עם ההמנון הלאומי של בריטניה.
בסיום הטקס הארון ייצא לתהלוכה נוספת ברחובות לונדון ובשעה 13:00 יועבר ל"מכונית המתים". משפחת המלוכה תצא לטירת ווינדזור, שנמצאת כ-20 ק"מ מערבית לארמון בקינגהאם. בשעה 15:06 הארון יגיע לווינדזור ובני המלוכה ילוו אותו בדרכו לכנסיית סנט ג'ורג'. בשעה 16:00 יחל טקס נוסף אותו ינחה הדיקן מווינדזור לצידו של הארכיבישוף מקנטרברי. בשעה 19:30 המלכה אליזבת תובא למנוחות בטקס פרטי ותיקבר לצידו של בעלה, הנסיך פיליפ.
12 צפייה בגלריה
ויג'יל
ויג'יל
שומרים על הארון. הנסיך הארי והנסיכה יוג'יני
(צילום: Gettyimages)
12 צפייה בגלריה
ויג'יל
ויג'יל
(צילום: Gettyimages)