כותרות המלך צ'רלס הכתרה
עוד שבוע בדיוק יתקיים טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי, ומפלס ההתרגשות בבריטניה (ופה במדור) בשיאו. אחרי 70 שנים בהן שלטה ביד רמה המלכה אליזבת, הגיע סוף-סוף תורו של בנה הבכור, "הנסיך הנצחי", לעלות באופן רשמי על כס המלכות ולהוציא לפועל את כל חלומותיו ורצונותיו לפעול למען מונרכיה מצומצמת - כפי שהבטיח.
טקס ההכתרה צפוי להימשך שעות בודדות ולעלות למשלמי המיסים 100 מיליון פאונד, ובמקביל, מומחים מעריכים כי סוף השבוע של ההכתרה צפוי לשלשל לכיסה של בריטניה כמיליארד פאונד. אז על מה בעצם משלמים הבריטים ומה צפוי לקרות באירוע המלכותי. כל הפרטים - שעה אחר שעה.
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
החגיגות הרשמיות יחלו ביום שבת ה-6 במאי בשעה שש בבוקר (שעון בריטניה), בתהלוכה שתצא מארמון בקינגהאם לעבר כנסיית ווסטמינסטר. הצפייה בתהלוכה תהיה על בסיס "כל הקודם זוכה" וכפי שהכרנו את הציבור הבריטי - כנראה שכבר בלילה שלפני יהיו שם כמה אזרחים נרגשים שיתפסו מקום טוב. התהלוכה תוקרן במקביל בהייד פארק, גרין פארק וסנט ג'יימס פארק.
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
בשעה 09:45 יתחילו להתאסף כ-200 אנשי הביטחון - רובם מצוות האבטחה של הארמון - ואליהם יצטרפו עוד כ-1,000 אנשי שירות. התהלוכה עצמה תהיה קטנה משמעותית מזו של המלכה אליזבת בשנת 1953.
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
בשעה 10:20 תצא לדרך התהלוכה המלכותית ותנוע לכיוון כיכר טרפלגר ואז במורד הרחובות וויטהול והפרלמנט - לפני שתפנה לעבר כיכר הפרלמנט ולברוד סנקטוארי (מרכז הכנסים) כדי להגיע לכניסה המערבית של כנסיית ווסטמינסטר. המלך צ'רלס ואשתו קמילה המלכה-רעיה, יגיעו בכרכרת Diamond Jubilee State ולא ב-Gold State שהיא קצת יותר מיושנת ופחות נוחה. התהלוכה צפויה להגיע ליעדה בשעה 10:53 בדיוק.
8 צפייה בגלריה
הכתרה צ'רלס כרכרת דיימונד
הכתרה צ'רלס כרכרת דיימונד
כרכרת ה-Diamond Jubilee State
(צילום: Gettyimages)
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
בשעה 11 בדיוק (אחת בצהריים, שעון ישראל), המלך צ'רלס השלישי ייכנס לכנסיה דרך הדלת המערבית ויצעד לעבר החלל המרכזי. הטקס צפוי להתחיל כמה דקות לאחר כניסתו וילווה במוזיקה שבחר המלך שתכלול בין היתר מוזיקה יוונית אורתודוקסית לזכרו של אביו, הנסיך פיליפ. הנסיך ג'ורג', נכדו הבכור של צ'רלס ילווה אותו לצידם של נכדיה של קמילה - לולה, אלייזה, גאס, לואיס ופרדי.
בשלב הראשון של טקס ההכתרה המלך צ'רלס יוצג בפני העם. לאחר מכן הוא יעמוד ליד כיסא ההכתרה בן 700 השנים כשהארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין וולבי יפנה לכל צדדי הכנסייה ויכריז על צ'רלס כמלך ובהמשך יבקש מהקהילה להביע מחווה ולצעוק "אלוהים ישמור את המלך". חצוצרות ישמעו בכנסייה ומחוצה לה.
כמה מילים על כיסא ההכתרה המוכר בשם "כיסא המלך אדוארד": מדובר ברהיט העתיק ביותר בבריטניה שעדיין נעשה בו שימוש למטרה המקורית שלו. הוא נוצר על ידי פקודה של המלך אדוארד הראשון ועד כה, כולל המלך צ'רלס השלישי, הוכתרו בו 26 מלכים.
8 צפייה בגלריה
הכתרה צ'רלס כס המלך
הכתרה צ'רלס כס המלך
רק לנו יש אסוציאציות לכס הברזל של "משחקי הכס"? כיסא המלך אדוארד
(צילום: Gettyimages /Dan Kitwood)
בשלב השני של הטקס הארכיבישוף מקנטרברי יבקש מהמלך צ'רלס להישבע שהוא יקיים את החוק וישרת את הכנסייה האנגלית בתקופת שלטונו. צ'רלס צפוי להוסיף כמה מילים משלו ולהסביר את אמונותיו. בנוסף הוא יישבע שבועה שנייה - הצהרת הצטרפות לפיה הוא "פרוטסטנטי נאמן" (הנצרות הפרוטסטנטית היא שם כולל למספר גדול של כנסיות המהוות ביחד את אחד הזרמים העיקריים בנצרות, והשני בגודלו לאחר הנצרות הקתולית).
בשלב השלישי, גלימתו של המלך צ'רלס תוסר והוא יישב על כס המלכות לטובת טקס המשיחה - הארכיבישוף ישפוך שמן מיוחד מהאמפולה - בקבוק זהב - על כפית ההכתרה לפני שימרח אותה על המלך בצורת צלב על ראשו, חזהו וידיו. שמן ההכתרה עצמו עשוי מזיתים שנאספו משני מטעים בהר הזיתים בירושלים ונחנכו בטקס מיוחד.
האמפולה נוצרה להכתרתו של המלך צ'רלס השני אך צורתה מזכירה גרסה מוקדמת יותר וקיימת אגדה לפיה מריה הבתולה הופיעה בפני תומס הקדוש במאה ה-12 ונתנה לו עיט זהב ממנו ימרחו את מלכי אנגליה העתידיים. כפית ההכתרה היא הרבה יותר עתיקה ומספרים כי היא שרדה את מלחמת האזרחים האנגלית.
8 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס השלישי אמפולה וכפית
המלך צ'רלס השלישי אמפולה וכפית
האמפולה המלכותית וכפית ההכתרה
(צילום: האוסף המלכותי )
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
בשלב הרביעי שיתקיים בחצות היום, המלך צ'רלס השלישי יענוד את כתר סנט אדוארד בפעם היחידה בחייו. הכתר, שנוצר במיוחד עבור המלך צ'רלס השני, שרצה כתר מפואר בהרבה יותר מזה של המלך אדוארד, עשוי מזהב וכולל למעלה מ-40 אבני חן, בהן אבני אודם, ספיר ונופך. שוויו של הכתר מוערך ב-57 מיליון דולר. צ'רלס יהיה המונרך השביעי שיענוד אותו לראשו - כשהאחרונה כמובן הייתה אימו, המלכה אליזבת, כשהוכתרה בשנת 1953.
8 צפייה בגלריה
 כתר אדוארד הקדוש
 כתר אדוארד הקדוש
כתר סנט אדוארד
(צילום: im Graham Photo Library via GettyImages)
בפני המלך צ'רלס יוצגו מספר פריטים מלכותיים בהם כדור הריבון, טבעת ההכתרה, שרביט המלך ולאחר מכן הארכיבישוף יניח את הכתר על ראשו של המלך, חצוצרות יושמעו ברקע ותותחים יירו 21 כדורים לעבר 11 נקודות ברחבי בריטניה - כולל אדינבורו ועל ספינות הצי המלכותיות הפרוסות ברחבי המדינה.
8 צפייה בגלריה
הכתרה צ'רלס
הכתרה צ'רלס
כדור הריבון
(צילום: Gettyimages/Ian Forsyth)
8 צפייה בגלריה
שרביט המלך
שרביט המלך
שרביט המלך
(צילום: BBC)
בשלב החמישי והסופי של הטקס, המלך צ'רלס ילווה על ידי הארכיבישוף לכס המלוכה. הוא יתיישב על הכס ולאחר מכן יגיעו מספר בני מלוכה ואזרחים לכרוע ברך בפני המלך החדש, להישבע לו אמונים ולנשק את ידו. נכון לכתיבת שורות אלה ההערכה היא כי הנסיך וויליאם יהיה היחיד שיכרע ברך בפני אביו.
מיד לאחר מכן תוכתר אשתו של צ'רלס, קמילה, בטקס קצר ופשוט יותר - במהלכו תימרח גם היא על ידי הארכיבישוף בשמן ההכתרה אך לא תיאלץ להישבע. על ראשה של קמילה יונח הכתר של המלכה מרי המורכב מיהלומים רבים ו-19 פנינים תלויות - כולן משובצות בכסף וזהב.
בתום ההכתרה של קמילה, בני הזוג ירדו מכיסאות המלוכה, צ'רלס יסיר את כתר סנט אדוארד ובמקום יענוד את כתר Imperial State והשניים יצטרפו לתהלוכה כשברקע יושמע ההמנון הלאומי.
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
עם תום טקס ההכתרה, בשעה אחת בדיוק, המלך והמלכה רעיה יחזרו לארמון בקינגהאם, כשהם נוסעים בכרכרת ה-Gold State בת ה-260 שנה בה השתמשו בה כל המלכים והמלכות מאז וויליאם הרביעי בשנת 1831.
מאחורי הכרכרה של המלך צ'רלס ואשתו ייסעו, על כרכרה נוספת, הנסיכים וויליאם וקייט מידלטון יחד עם שלושת ילדיהם - הנסיכים ג'ורג', שרלוט ולואי. השיירה תלווה על ידי 4,000 אנשי ביטחון. תהלוכת ההכתרה של צ'רלס כונתה על ידי משרד ההגנה הבריטי כמבצע הצבאי הגדול ביותר מסוגו. הנסיעה לעבר ארמון בקינגהאם צפויה להימשך 33 דקות והתהלוכה עצמה צפויה להימשך כ-22 דקות.
8 צפייה בגלריה
הכתרה צ'רלס כרכרה זהב
הכתרה צ'רלס כרכרה זהב
כרכרת ה-Gold State
(צילום: Gettyimages - Samir Hussein/WireImage)
כותרות ביניים הכתרת המלך צ'רלס
לאחר 33 דקות של נסיעה בכרכרה המלכותית, המלך צ'רלס וקמילה צפויים להגיע לארמון ולצאת למרפסת המלכותית, שם ינופפו לקהל הבריטי לצד קריאות עידוד.
מנהג היציאה למרפסת החל בשנת 1902 עם הכתרתו של המלך אדוארד השביעי ונמשך עד היום. בשנת 1953, בהכתרה של המלכה אליזבת, יצאה המלכה למרפסת יחד עם בעלה פיליפ וילדיהם, אמה אליזבת המלכה האם ואחותה הנסיכה מרגרט. המלך צ'רלס מתכוון להמשיך את המסורת אך טרם ידוע מי בני המשפחה שיצטרפו אליו למרפסת.
בשעה 14:15 יחל מטס של הצי המלכותי שיימשך שש דקות ובכך יסתיים הטקס.
8 צפייה בגלריה
טקס הכתרה המלכה אליזבת השנייה
טקס הכתרה המלכה אליזבת השנייה
משפחת המלוכה בטקס ההכתרה של המלכה אליזבת השנייה בשנת 1953
(צילום: AP)