עשרה ימים חלפו מאז שקייט מידלטון התייצבה מול המצלמה וסיפרה בקול רועד כי אובחנה עם סרטן. בימים הראשונים שלאחר פרסום הסרטון, התקשורת שינתה פניה - אחרי חודשיים עמוסים בכותרות נבזיות סביב מצבה הרפואי, שנעו בין דיווח על בגידתו לכאורה של וויליאם לכך שהיא בתרדמת, מידלטון זכתה שוב לאהדת וחמלת התקשורת, אך גם זה לא החזיק מעמד.
ימים ספורים לאחר שהסרטון התפרסם, החלו לצוץ תיאוריות קונספירציה שטענו כי מדובר בסרטון שנוצר על ידי בינה מלאכותית. הרמז הראשון לכך היה בטבעת האירוסים של הנסיכה, שהופיעה לאורך רוב הסרטון אך בשלב מסוים נעלמה בפתאומיות וחזרה מיד. תיאוריות אחרות התייחסו לשיער של מידלטון, שלטענת העוקבים נע בצורה לא טבעית. "מישהו יכול להסביר איך שום דבר לא זז ברקע? לא הפרחים, הדשא. כלום", צייץ עוקב, ואחרת הוסיפה: "אני כבר לא יודעת במה להאמין".
אחרי שהטוויטר התמלא בסרטונים בהילוך איטי, הילוך מהיר ושלל צילומי מסך שתמכו בתאוריה כי מדובר בבינה מלאכותית - מה-BBC מיהרו להודיע שהם אלה שצילמו את הודעתה של מידלטון, וארמון קנזינגטון אמר ל"וושינגטון פוסט" ש"ההאשמות על התעסקות בבינה מלאכותיות לא מדויקות עובדתית".
אלא שהצהרת ה-BBC וההודעה של הארמון לא היו מספיק משכנעים. לכן התייצבו מספר מומחים לזיהוי זיופים שסיפרו כי בדקו את הסרטון לעומק ומצאו שהוא לא נוצר על ידי AI. "כל האנליסטים שיושבים על הכורסה וטוענים שמצאו עדויות למניפולציה של בינה מלאכותית - מדובר בשילוב של בורות ויהירות מצידם", הכריז בלגלוג האני פריד, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה בברקלי שמתמחה בניתוח תמונות דיגיטליות. הוא הוסיף שבדק את הסרטון ולא מצא בו שום הוכחה לזיופים.
וואל אבד-אלמאג'יד, פרופסור לבינה מלאכותית באוניברסיטת קלמסון שמפתחת תוכנת זיהוי לזיוף, סיפר כי הוא ואחד מתלמידיו העבירו את הסרטון של הנסיכה דרך הגלאי שלהם, ולא מצאו אינדיקציות לתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית.
לדבריו, הוא האט את הסרטון כדי לבחון אותו באופן פרטני ועדיין לא מצא הוכחות. את הטענה סביב הטבעת של קייט שנעלמה והופיעה שוב הסביר כ"טשטוש תנועה והדחיסה של הסרטון". מומחה נוסף, האו לי, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת אפקטי הווידיאו בבינה מלאכותית Pinscreen, הסכים גם הוא שהסרטון נראה אותנטי והצביע על החרקים שמתעופפים מול פניה של הנסיכה וכמו כן את התזוזה העדינה של הפרחים הצהובים ברקע.
רק מומחה אחד לענייני בינה מלאכותית, מחברת הסטארט-אפ Deepfake העוסקת בזיהוי Deep Media, הסכים עם הטענות על התערבות של בינה מלאכותית בסרטון, ואמר שהוא "מצא סבירות גבוהה לכך שקולה ופניה של מידלטון הופעלו בעזרת AI".
2 צפייה בגלריה
קייט מידלטון
קייט מידלטון
קייט, זו את?
(צילום: אינסטגרם)
בהתחשב בעובדה שכמה מומחים לדיסאינפורמציה פקפקו באותנטיות של הסרטון, על BBC וארמון קנזינגטון מופעל לחץ להתאמץ יותר כדי לאמת בפומבי את התכנים שהם משתפים - לפני שהקונספירציות יחזרו להשתולל. "לרוב האנשים אין גישה לכלים שעושים ניתוח מהסוג הזה - ואפילו האנשים שאומרים שיש להם את הכלים, לא יכולים להיות בטוחים במאה אחוז", נמסר מטעם Brown’s Wardle.
בעקבות הפקפוקים שהועלו, סוכנות המדיה Getty Images הוסיפה הבהרה לצד הסרטון של הנסיכה שמוצע למכירה באתר: "הערת העורך: קליפ הסברה זה סופק על ידי ארגון של צד שלישי וייתכן שלא יעמוד במדיניות העריכה של Getty Images".
2 צפייה בגלריה
 קייט מידלטון
 קייט מידלטון
הערת העורך ב-Getty Images
(Gettyimages)