טרנדים של דיאטות באים והולכים, ולאורך השנים צצו אינספור שיטות לירידה במשקל - החל מספירת נקודות ושומרי משקל, דרך תפריטים של נוזלים בלבד, פחמימות בלבד, בלי פחמימות בכלל, רק בשר, בלי בשר, ועד אכילה בשעות ספציפיות של היממה – וקצרה היריעה מלהכיל את כל האופציות למיניהן.
בשנים האחרונות נכנסה ללקסיקון הדיאטות מילה חדשה וקסומה: אוזמפיק. התרופה, שיועדה במקור לחולי סכרת, משמשת כיום גם אנשים שרוצים לרדת במשקל אחרי שהתברר שהיא מפחיתה רעב. ביוני 2021 מינהל התרופות האמריקני אישר אותה לשימוש עבור אנשים בעלי עודף משקל, אבל באופן מתבקש היא הפכה לפופולרית במיוחד גם בקרב אנשים שנמצאים בגבולות המשקל התקין אבל בכול זאת מעוניינים להוריד כמה קילו ומאסו בדיאטות למיניהן.
הביקוש להן כל כך גדול, עד שסקר של מכון גאלופ האמריקני שפורסם בחודש מאי האחרון מצא ש-15.5 מיליון אמריקנים בוגרים משתמשים באחת מתרופות ההרזיה, כמו אוזמפיק, וויגובי ומונג'רו. ואם זה לא מספיק: לאחרונה גם פורסמו ממצאים חדשים שמעידים על כך שהזריקות המדוברות עשויות להאט תהליכי הזדקנות.
הפופולריות של אוזמפיק ודומותיה והשיחה סביבן הפכו לכל כך נפוצות (גם כאן בארץ), עד שכיום אין כמעט אחד שמשיל מעט ממשקלו ולא נחשד מיידית בשימוש בעזרים האלו. קחו כדוגמה את ברברה סטרייסנד, שעשתה פדיחה קטנה כשנתקלה באינסטגרם בתמונה ששיתפה מליסה מקארת'י וכתבה משהו שאולי התכוונה לשאול בפרטי, אבל פרסמה כתגובה רגילה: "את לוקחת אוזמפיק?"
12 צפייה בגלריה
מליסה מקארתי
מליסה מקארתי
תעני לברברה! מליסה מקארתי
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)

"זה לא אוזמפיק אלא כוח רצון"

רוב הנשאלים על הלוק החדש שלהם כנראה מכחישים וטוענים שעשו זאת בעזרת השיטה הישנה והטובה של פחות אוכל ויותר ספורט, אבל האם מישהו מאמין להם? כנראה שלא. וזה לא בהכרח הוגן: יותר מסביר להניח שיש גם הרבה כאלה שלא נשבו בקסמם של העזרים האלה, ואם פעם סלבס היו ממהרים להשוויץ בגזרתם החדשה והחטובה – כיום הם אולי חושבים פעמיים מחשש שיאשימו גם אותם.
רק לאחרונה הזמרת חובבת העירום ליזו נאלצה להכחיש זאת בסטורי: "כשסוף סוף טוענים שהשתמשת באוזמפיק, אחרי חמישה חודשים של אימונים והפחתת קלוריות". היא התבדחה וכתבה שהיא רואה בכך מחמאה, אחרי שבילתה במשך חודשים במכון כושר.
והיא לא היחידה שהכחישה: הראפר 50 סנט ייחס את השלת 18 קילו ממשקלו לאורח חיים ספורטיבי: "הייתי במכון והתאמנתי בכול הכוח. מי אמר אוזמפיק?". קיילי ג'נר הצהירה באוגוסט האחרון ב"ווג בריטניה" שהגיזרה החדשה שלה היא בעצם ישנה, כי חזרה למשקל שבו הייתה לפני ההיריון הראשון שלה: "כולם שכחו שיש לי שני ילדים ושעליתי 25 קילו בשני ההיריונות?"', וג'סיקה סימפסון טענה שההצלחה שלה נבעה מאימונים, דיאטה וגמילה מאלכוהול: "זה לא אוזמפיק אלא כוח רצון. אנשים רוצים שאתחיל לשתות שוב? כי זו התקופה שהייתי בה כבדה יותר. או שרוצים שאכנס להיריון שוב?"
גם סופי טרנר, ג'וליה פוקס וכריסטינה אגילרה עמדו במרכזן של שמועות שהכחישו, וקלואי קרדשיאן אפילו כעסה: "בואו לא נשכח את כל השנים שבהן עשיתי כושר. אני קמה חמישה ימים בשבוע בשש בבוקר כדי להתאמן. תפסיקו להניח הנחות".
12 צפייה בגלריה
מסיבת חג מולד קרדשיאן
מסיבת חג מולד קרדשיאן
אימונים מסביב לשעון? קלואי קרדיאן
(צילום: אינסטגרם)

"שקלתי 136 קילו. הסתכלתי במראה והבנתי שיש הרבה ממני"

לעומת המכחישים, קתי בייטס סיפרה לאחרונה שאכן השתמשה באוזמפיק, אבל הדגישה שהתרופה רק נתנה לה את הפוש האחרון שבעזרתה הורידה תשע קילו אחרונים מתוך 45 קילו שהשילה במהלך שבע שנים: "הרבה אנשים טענו שהצלחתי לעשות את זה רק בזכות האוזמפיק, אבל הם יתרשמו לדעת שעשיתי זאת בזכות עבודה קשה".
בשנת 2017 בייטס אובחנה עם סוכרת מסוג 2 והבינה שעליה לבצע שינוי מהותי באורח חייה: "סוכרת נפוצה אצלנו במשפחה וראיתי מה היא עשתה לאבא שלי, שנאלצו לכרות את רגלו. אחותי חולה בסוכרת קשה. וזה הבעית אותי, הפחיד אותי מאוד. לפני כן, היא נהגה לאכול אכילה רגשית שכללה הרבה ג'אנק: "אכלתי בצורה נוראית, המבוגרים, קולה ופיצה". אבל בעקבות האיבחון היא הורידה את כל אלה מהתפריט וגם מסיימת לאכול בשעה שמונה בערב. "שמתי את הצלחת בצד", היא אומרת.
12 צפייה בגלריה
קתי בייטס
קתי בייטס
שמה את הצלחת בצד, פלוס קצת אוזמפיק. קתי בייטס
(צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
קלי קלארקסון סיפרה בחודש מאי האחרון שהשילה יותר מ-27 קילו ממשקלה – אבל לא בזכות אוזמפיק אלא דווקא תרופת הרזיה אחרת שנמנעה מלנקוב בשמה: "כולם חושבים שזה אוזמפיק וזה לא, זה משהו אחר שעוזר להוריד את רמת הסוכר בגוף, וזה משהו שהגוף שלי לא מצליח לעשות".
12 צפייה בגלריה
גראמי 2024 קלי קלרקסון ובנה רמינגטון
גראמי 2024 קלי קלרקסון ובנה רמינגטון
הלכה על המותג המתחרה. קלי קלרקסון ובנה רמינגטון
(צילום: GettyImages\Frazer Harrison)
כמו קלארקסון, וופי גולדברג סיפרה שהשתמשה בתרופה המקבילה – מונג'רו, בשנת 2021 אחרי שגילתה שהיא שוקלת 136 קילו: "הסתכלתי במראה והבנתי שיש הרבה ממני. עלינו לקחת אחריות על עצמנו ולעקוב אחרי מה שקורה עם הגוף שלנו. אין שום דבר רע בלהוריד משקל בעזרת תרופות. דברים קורים, אתם מגיעים לגיל מסויים והכול נופל לרצפה. אז מרימים את זה וממשיכים הלאה".
גם רבל ווילסון השתמשה והמליצה, אחרי שהשילה 36 קילו: "למישהי כמוני יש תיאבון בלתי נגמר למתוקים, אז אני חושבת שתרופות יכולות לעזור". בשנה שעברה רוזי אודונל סיפרה שירדה חמישה קילו בעזרת תרופה דיאטטית אחרת הנקראת טירזפטייד ואמרה: "זו הרגשה של חופש. החופש ממחשבות טורדניות על אוכל ומה שאת אוכלת. זה נהדר".
12 צפייה בגלריה
רבל ווילסון
רבל ווילסון
המירה את המתוקים באוזמפיק. רבל ווילסון
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
טורי ספלינג אף טוענת בגאווה שהייתה מחלוצות האוזמפיק, ושהתחילה להשתמש בה ובמונג'רו אחרי לידת בנה החמישי בשנת 2017. כיום, כשכולם משתמשים בתרופות האלו, היא מדברת עליהן בשמחה: "אלו זמנים שונים אז אני לא מתביישת לספר. לא הצלחתי להוריד את המשקל של ההיריון. לפני כן מעולם לא עשיתי דיאטות בחיי, נולדתי עם גנים ממש טובים. אני כבר לא משתמשת בזה, אבל הורדתי את רוב המשקל", סיפרה.
12 צפייה בגלריה
טורי ספלינג
טורי ספלינג
מחלוצות האוזמפיק. טורי ספלינג
(צילום: Momodu Mansaray/GettyImages)

"ניסיתי, אבל תסתכלו עליי - זה לא עבד"

ויש גם את אלו שפחות הצליח להם. ג'יימס קורדן סיפר בחודש שעבר בפודקאסט שלו This Life of Mine: "ניסיתי אוזמפיק אבל אם תסתכלו עליי, לא תופתעו לשמוע שזה לא ממש עבד. הבנתי שהאכילה שלי לא קשורה לתיאבון. כל מה שזה עושה זה להוריד את רמת הרעב, אבל לעיתים רחוקות אני אוכל בגלל שאני רעב". קורדן הודה שרוב האכילה שלו היא רגשית ושהרבה פעמים הוא אוכל בכמויות - או "אכילת-בינג'" כפי שהגדיר זאת. הוא הוסיף שקשה לו להתגבר על בעיות האכילה שלו וכינה את עצמו "אדם עם אישיות התמכרותית".
12 צפייה בגלריה
ג'יימס קורדן
ג'יימס קורדן
אכילת בינג' שלא נובעת מרעב. ג'יימס קורדן
(צילום: Matt Sayles/Invision/AP, File)
קורדן היה בעבר דובר של עמותת שומרי משקל, כמו מישהי מפורסמת אחרת: אופרה ווינפרי – שייצגה גם היא את השומרים אך התפוטרה לאחר שחשפה שגם היא פנתה לעזרתה של תרופת הרזיה. הודאתה עוררה סערה, שכן בעבר היא הביעה התנגדות נחרצת לעזרים מהסוג הזה.
בשנה שעברה היא סיפרה: "פתאום הייתה לי הארה. הבנתי שמאז ומתמיד האשמתי את עצמי על כך שאני כבדת משקל, אבל מדובר במשהו שאף כוח רצון לא יכול לעזור נגדו – עודף משקל זו מחלה. זה לא עניין של כוח רצון אלא של המוח".
12 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
"הייתה לי הארה - עודף משקל זו מחלה". אופרה ווינפרי בשנות השמונים
(צילום: AP Photo/Douglas C. Pizac)
לאורך השנים הרבות שלה בתעשייה, ווינפרי התנסתה באינספור דיאטות ונהגה לשתף בחוויותיה, הצלחותיה וכישלונותיה. באחת התוכניות היא אפילו הכניסה לאולפן מריצה שנשאה כמות שומן במשקל שהורידה, אך בהמשך הודתה שעשתה זאת על ידי הרעבה עצמית ושכל הקילוגרמים שהורידה חזרו פלוס כמה נוספים.
12 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
(צילום: AP Photo/Charles Bennet)
ווינפרי אומרת שברגע שהבינה שמדובר בעניין מדעי, היא לא חשה צורך להרגיש בושה על כך שהיא נעזרת בתרופה והתייעצה עם רופא שנתן לה את המירשם המיוחל. "אני לוקחת אותה כשאני מרגישה צורך, כדי לעזור לעצמי לא לעלות ולרדת. העובדה שיש מרשם רפואי שעוזר לשלוט במשקל ולהישאר בריא יותר, נותנת תחושת הקלה, כמו מתנה. לא צריך להסתתר ולספוג לעג מאחרים. אני מסרבת לתת לאחרים וגם לעצמי לבייש אותי".
ווינפרי הדגישה שלא מדובר בתרופת פלאים: "עבדתי קשה מאוד. אני יודעת שאם אני לא מתאמנת ודואגת לעצמי, זה לא עובד". היא הוסיפה: "אני אוכלת ארוחה אחרונה בארבע אחה"צ, שותה שלוש ליטר וחצי של מים ופועלת לפי שיטת הנקודות של שומרי משקל".
ווינפרי מעולם לא סיפרה בדיוק באיזו מהתרופות לירידה במשקל הקיימות בשוק היא השתמשה, אך בהתחשב בעובדה שלאחרונה היא נכחה באירוע השקת ספר חדש העוסק באוזמפיק – לא קשה לנחש.
12 צפייה בגלריה
 אופרה ווינפרי
 אופרה ווינפרי
"אני מסרבת לתת לאחרים וגם לעצמי לבייש אותי"
(צילום: GettyImages IL/ Amy Sussman)

"אני לא מצליחה ללכת לשירותים, הייתי ערה כל הלילה"

אוזמפיק אולי מסייעת לרבים להגיע ליעד נחשק בגלל אחת מתופעות הלוואי המרכזיות שלה שגורמת לאובדן תיאבון, אבל בדרך היא גם עשוייה לאמלל את המשתמשים בה, מכיוון שיש לה עוד כמה תופעות לוואי הרבה פחות נעימות, ביניהן עצירות, דופק מואץ, היפוגליקמיה, יובש בפה, סחרחורת, עייפות, בחילות, הקאות, גזים ושלשולים.
מייסי גריי סיפרה לאחרונה: "הבטן שלי כואבת, יש לי עצירות. לקחתי אוזמפיק, אני לא מצליחה ללכת לשירותים, הייתי ערה כל הלילה". היא הסבירה שהחליטה להשתמש לקראת סיבוב ההופעות שלה: "אני אדם מאוד יהיר, עליתי במשקל בשנים האחרונות והבנתי שאני לא מצליחה לרדת מהר מספיק".
צ'לסי הנדלר טענה שזה גרם לה לבחילות, ג'ני מקארת'י אמרה שהתחילה ונאלצה להפסיק די מהר ושרון אוסבורן התלוננה גם היא על בחילות וכאבי בטן.
איימי שומר סיפרה: "זה גרם לי להרגיש חולה. לא הצלחתי לשחק עם הבן שלי. הייתי כל כך רזה עד כדי כך שהוא זרק לעברי כדור ופשוט לא הצלחתי לתפוס אותו". יחד עם זאת היא בכל זאת סחטה מהתרופה כמה דולרים: "הבנתי שאני לא יכולה להשתמש בזה בעצמי, אבל מיד השקעתי בה כסף כי ידעתי שכולם הולכים לנסות את זה". היא גם יצאה נגד אלו שמשתמשים אך מכחישים: "כולם טוענים שהם אוכלים פחות. תשתקו, אתם על אוזמפיק או שעשיתם ניתוח. תהיו כנים! כשעשיתי שאיבת שומן, סיפרתי שעשיתי".
12 צפייה בגלריה
איימי שומר
איימי שומר
עשתה קופה? איימי שומר
(צילום: אינסטגרם)
וכמובן שלא רק נשים משתמשות. טרייסי מורגן אמר על אוזמפיק: "אין סיכוי שאפסיק, זה צימצם את התיאבון שלי בחצי". אילון מאסק נשאל איך הוא מתחזק את המראה שלו וסיפר: "צום. ו-וויגובי", וכדורסלן העבר צ'ארלס בארקלי סיפר שמונג'רו עזרה לו להוריד 28 ק"ג ממשקלו: "זה נהדר, אני שוב מרגיש כמו בן אדם ולא כמו הר. אין לי מושג איך זה עובד אבל אני יורד במשקל".
ויש גם אתה שפחות בעניין. רוב לאו אמר: "הרבה אנשים משתמשים בזה וזה נהדר ומשנה את חייהם. הדאגה שלי היא, אוקיי ומה עכשיו? מה תעשו הלאה?"
ומארק וולברג המליץ: 'שכל אחד יעשה כרצונו, אבל אני מעודד אנשים לאכול נכון ולהתאמן. זה יותר עניין של שינוי אורח חיים. תופתעו לגלות מה אתם יכולים להשיג אם תהיו מוכנים להשקיע. זה ייתן לכם אריכות ימים".
12 צפייה בגלריה
מארק וולברג
מארק וולברג
עזבו אתכם מאוזמפיק, צאו לרוץ. מארק וולברג
(צילום: AP Photo/Chris Pizzello)