7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
עוד פצצה מבית היוצר של הסאסקס. מייגן והארי
(צילום: נטפליקס)
שלושת הפרקים האחרונים בסדרת הדוקו-ריאליטי של הנסיך הארי ומייגן מרקל עלו לאוויר - והפעם החשש של הארמון היה מוצדק: הדוכסים הרבה יותר אגרסיביים בהפניית אצבע מאשימה אל בני המלוכה. בפרקים הראשונים התמקדו הארי ומייגן בעיקר בסיפור האהבה שלהם, הגזענות של העם הבריטי והקרע המשפחתי שנוצר בין מייגן מרקל לאביה ואחותה. בפרקים הבאים, הכל השתנה.
פרשנית לענייני מלוכה מציינת את הסיור המלכותי של השניים באוסטרליה בשנת 2018 כנקודת המפנה ביחס לדוכסים. "הסיור היה נקודת מפנה כי הם היו כל כך פופולריים", הסבירה לוסי פרייזר, חברתם הקרוב והוסיפה: "כל כך למעשה, כד שגורמים מהארמון חשו מאוימים מכך". הארי מצידו הסביר זאת כך: "כשמישהו מצטרף למשפחה דרך נישואים והוא אמר להיות שחקן משנה ואז גונב את אור הזרקורים ועושה את זה טוב יותר מהאדם שנולד לעשות זאת - זה מרגיז אנשים. זה מפר את האיזון. אני יודע שאמא שלי הרגישה את אותו הדבר".
מיד לאחר הסיור באוסטרליה ניתן היה להבחין בהבדלים בולטים בדרך הסיקור התקשורתי שקיבלה מייגן לעומת גיסתה, קייט מידלטון. למשל: ביום חתונה של מייגן, אתר Express פירסם אייטם עם הכותרת: "איך זר הפרחים של מייגן מרקל העמיד את חייה של הנסיכה שרלוט בסכנה?", ואילו הכותרת מיום חתונה של מידלטון, שהיה לה את אותו הזר בדיוק, הייתה: "זר השושנים של קייט מידלטון עוקב אחר הקוד המלכותי".
דוגמה נוספת הייתה סביב הביקורת התקשורתית על מייגן בתקופת ההיריון, כשהיא לא הסירה את הידיים מהבטן. שלל ספקולציות טענו כי היא תומכת עם ידה כדי "שהכרית לא תברח", והאשימו אותה שהיא לא באמת בהיריון עם כותרות אכזריות למדי. קייט לעומתה, בשמלה כמעט זהה, קיבלה כותרות חיוביות להפליא. "היה את הבטן, האבוקדו והיו עוד 25 דוגמאות שונות. זה ממש היה אותו הדבר", אמר הארי. "השמלה שחושפת כתף, אותו הפרי. כך מסקרים את זה אצלה וכך מסקרים את זה אצלה".
הביקורות הקשות שהופנו כלפי מרקל הקשו עליה להתמודד וכפי שחשפה בריאיון לאופרה ווינפרי במרץ 2021 - היא שקעה בדיכאון קשה ואפילו חשבה על האפשרות לשים קץ לחייה. "חשבתי שכל זה ייפסק אם פשוט לא אהיה פה. וזה היה הדבר הכי מפחיד בזה. זו הייתה חשיבה כזו צלולה", סיפרה הדוכסית.
"אני זוכרת שהיא סיפרה לי שהיא רוצה לשלוח יד בנפשה וזה ממש שבר לי את הלב", אמרה דוריה רגלנד, אמה של הדוכסית, בדמעות. "ידעתי שזה רע. אבל כשאת כל הזמן חוטפת מאוכלי הנבלות האלה הם פשוט הכאיבו לה בנפש והיא פשוט חשבה שהיא לא רוצה להיות פה. זה לא דבר שקל לאמא לשמוע".
הארי שיתף כי הוא היה הרוס לדעת שאלו הקשיים שמייגן מתמודדת איתם ואלו המחשבות שעוברות לה בראש. "לא חשבתי שנגיע לשלב הזה וכיוון שזה הגיע לזה חשתי כעס ובושה. לא התמודדתי עם זה טוב. התמודדתי עם זה כהארי המוסדי ולא כהארי הבעל והתפקיד שלי במשפחת המלוכה השתלט על הרגשות שלי. הרגילו אותי לדאוג יותר לגבי מה אנשים יחשבו אם לא נלך לאירוע מסוים ובדיעבד אני שונא את עצמי על זה. היא הייתה צריכה ממני הרבה יותר ממה שיכולתי לתת". מרקל הוסיפה כי רצתה לקבל עזרה אך מהארמון אסרו עליה. "חששו מאיך שזה ישפיע על המוסד". הנסיך הוסיף כי כולם ידעו כמה קשה לה - אך מהארמון לא הבינו למה היא לא מצליחה להתמודד עם זה בעצמה - כפי שכולם עשו לפניה.
7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
"לא קל לאף אמא לשמוע". דוריה רגלנד
(צילום: נטפליקס)
במהלך הפרק הרביעי הסביר הארי איך עניין הפרסומים והכתבות עובד בבית המלוכה. "אף אחד מהמשפחה לא ניהל שיחות אישיות עם העורכים ואמר 'מספיק'. אבא שלי שאל אם אני לא יכול להתמודד עם זה והסביר שהתקשורת תמיד תהיה התקשורת ואני לא הסכמתי עם זה. יש לי 30 שנות ניסיון בהן ראיתי את המערכת פועלת ומתפקדת - תדרוכים בלתי פוסקים על בני משפחה אחרים, על טובות, על מסיבות עיתונאים, זה משחק מלוכלך. יש הדלפות אבל גם יש כתבות מושתלות. אז אם צוות התקשורת רוצה להוריד כתבה שלילית על בן מלוכה שבאחריותם - הם עושים עסקה ונותנים לך משהו על בן מלוכה שנמצא באחריות של מישהו אחר".
בתחילת הפרק החמישי פרייזר, חברתה של הדוכסית, חיזקה את הדברים. "מייגן נהיתה השעיר לעזאזל של הארמון והם העבירו אייטמים לגביה - לא משנה אם נכונים או לא - כדי למנוע פרסום של אייטמים פחות אוהדים". מייגן הוסיפה: "הם פשוט ראו את זה קורה. אייטם על מישהו במשפחה היה צץ לרגע ואז הוא היה אומר 'תעלימו את זה'. אבל יש מקום בעמוד הראשי של האתר, יש מקום בשער של העיתון, וצריך למלא את זה במשהו על מישהו מבני המלוכה".
ההפצה של כתבות שליליות על מרקל היו, לטענת אחת מחברותיה, הצעד הראשון בהחלטה לסגת מהמלוכה. הדוכסים מסאסקס סיפרו כי דיברו עם המלכה אליזבת ימים ספורים לפני חזרתם לאנגליה מקנדה, שם שהו לאורך תקופת החגים, וביקשו לפגוש אותה. "היא אמרה לי שאין לה תוכניות למשך השבוע והזמינה אותי ואת מייגן להגיע אליה, לשתות תה ולהישאר ללילה", סיפר הארי. "טסנו חזרה ללונדון וברגע שעלינו על המטוס הארי קיבל הודעה דחופה בה נאמר כי אסור לו להיפגש עם המלכה. היא עסוקה ויש לה תוכניות כל השבוע", סיפרה מייגן והארי אמר שזה היה הפך הגמור ממה שסבתו אמרה לו. "ברגע שחזרנו לבריטניה צלצלתי אליה ואמרתי לה שעכשיו אומרים לי שהיא עסוקה והיא אמרה 'כן, לא ידעתי שאני עסוקה. אמרו לי שאני עסוקה' כל השבוע".
מייגן סיפרה כי היא זוכרת שהסתכלה על הארי וחשבה לעצמה שזה הרגע בו המשפחה ו"העסק" נכנסים לעימות חזיתי. "הם מונעים ממך להיפגש עם המלכה אבל הם בעצם מונעים מנכד להיפגש עם סבתא שלו". השתלשלות האירועים גרמה לדוכסים לעשות צעד דרמטי, אז החליטו השניים, בליווי הצוות התקשורתי שלהם, להודיע על כוונתם לקחת צעד אחורה מהמלוכה. "התקווה שלנו הייתה שיראו את זה, שחור על גבי לבן, שזו הכוונה שלנו. ככה אנחנו רוצים להמשיך לתמוך בחבר העמים הבריטי, ככה אנחנו מעריכים את תפקידנו כנשיא וכסגנית הנשיא של קרן חבר העמים הבריטי של המלכה". הארי התייחס להאשמה כי הפתיעה את סבתו והבהיר כי זה בחיים לא היה קורה מכיוון שיש לו המון כבוד כלפיה. "זה נמשך במשך חודשים", אמרה מייגן. "אני חושבת שחלק מהאנשים חשבו שפשוט לחצתי על 'פרסם'".
7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי המלכה אליזבת
הנסיך הארי המלכה אליזבת
נכד שמנעו ממנו לפגוש את סבתא שלו. הארי ואליזבת
(צילום: Gettyimages)
הארי סיפר כי מיד לאחר הפרסומים פנה ושלח שלושה מיילים שונים במטרה לקבוע פגישה אך סירבו לבקשתו, ומייגן הוסיפה כי לאחר הכרזתם הייתה צריכה לחזור לקנדה, שם חיכה לה בנם ארצ'י, והארי הוסיף כי רק לאחר שמייגן עלתה על טיסה לקנדה - ארגנו פגישת חירום עם המלכה. "דמיינו לכם שיחה, דיון שולחן עגול על העתיד של חייך, כשיש כל כך הרבה על הכף, ואת כאמא, כרעיה וכמטרה בהרבה מובנים - לא מוזמנת לשבת ליד השולחן".
בסופו של דבר הפגישה המלכותית יצאה לפועל. "כשהגעתי נתנו לי חמש אפשרויות - אחת זה להיות בפנים לגמרי ובלי שינוי, חמש זה בחוץ לגמרי. בחרתי באפשרות השלישית בפגישה - חצי בפנים וחצי בחוץ. שיהיו לנו עבודות משלנו אבל שנמשיך לתמוך במלכה. אבל מהר מאוד התברר היטב שזה לא עמד לדיון. זה היה מפחיד איך שאחי, הנסיך וויליאם, צעק עליי ואבי שיקר וסבתא שלי ישבה שם בשקט ועיכלה הכל. צריך להבין שמנקודת המבט המשפחתית - שלה בעיקר - יש דרכים מסוימות לעשות דברים והמשימה האולטימטיבית שלה היא המוסד. אנשים שאמרו לה שדברים מסוימים שנעשה ייתפסו כהתקפה על המוסד ולכן היא תשמע לעצה שנתנו לה".
סביב אותה פגישת חירום החלו לצוץ פרסומים וההאשמות כלפי הנסיך וויליאם בטענה כי התייחס לדוכסים מסאסקס בצורה איומה - מה שהיה מבחינתם אחד מהשיקולים הבולטים לעזיבה. דקות ספורות לפני שהחלה הפגישה המלכותית, הנסיכים וויליאם והארי פרסמו הצהרה בה הכחישו בכל תוקף את השמועות שדיווחו כי וויליאם נהג בבריונות כלפי אחיו הקטן ועשה כל שביכולתו על מנת לדחוף אותו החוצה מהמלוכה: "למרות ההכחשות הברורות, סיפור שקרי הסתובב היום בעיתוני בריטניה. סיפור שעסק בהשערות לגבי מערכת היחסים בין הדוכס מסאסקס לדוכס מקיימברידג'. לאחים, שכל כך איכפת להם מבריאות הנפש, השימוש במילים מסיתות זה נוראי, פוגע ועלול להזיק".
בסדרה, חושף הארי לראשונה כי לא היה לו שמץ של מושג לגבי ההצהרה. "הדבר העצוב ביותר הוא הקרע שנותר ביני לבין אחי - שנמצא כעת בצד של המוסד ואני מבין את זה, זאת הירושה שלו. אז מבחינה מסוימת זה כבר טבוע בו במסגרת האחריות של ההישרדות וההמשכיות של המוסד הזה. באותו היום פורסמה כתבה שמייגן ואני עוזבים מכיוון שוויליאם התעמר בנו. ברגע שנכנסתי לרכב אחרי הפגישה נאמר לי על הודעה משותפת שיצאה בשמי ובשמו של אחי שמכחישה את הכתבה על כך שעזבנו מכיוון שהוא התעמר בנו. לא האמנתי. אף אחד לא שאל אותי, אך אחד לא ביקש ממני רשות לכתוב את השם שלי על הודעה כזו. התקשרתי וסיפרתי למייגן והיא פרצה בבכי כי בתוך ארבע שעות הם שמחו לשקר כדי להגן על אחי, אבל במשך שלוש שנים הם לא היו מוכנים להגיד את האמת כדי להגן עלינו".
7 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם הנסיך הארי
הנסיך וויליאם הנסיך הארי
הנסיכים וויליאם והארי
(צילום: Ap)
הפרק האחרון בדוקו נפתח בווידיאו בצילום עצמי של הנסיך הארי, במרץ 2020, בו הוא מספר כי הוא, מייגן וארצ'י עזבו את קנדה והם בדרכם ללוס אנג'לס. הארי אומר בטון מודאג כי הוא לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם לא היו עוזבים את קנדה, ומייגן הוסיפה שכולם גילו על המיקום שלהם והם הרגישו מאוימים. וכאן, למעשה, נכנס לתמונה הטייקון טיילר פרי, שנחלץ לעזרתם והשכיר להם את אחוזת הפאר שלו על ההרים בלוס אנג'לס.
הארי ומייגן זכו לשישה שבועות של חסד עד שה"דיילי מייל" חשף שוב את מיקומם וצלמי הפפראצי נהרו לעבר ביתו של פרי. הדוכסים הקיפו את האחוזה ביוטה, בנו גדר אך זה לא מנע מצלמי הפפראצי לנסות לחדור לשטח, להרים מסוקים ורחפנים מעל האחוזה ולנסות להוציא את התמונות הנחשקות. מייגן, שהייתה אז בהיריון, חוותה קושי עצום והלחץ היה בלתי נסבל. בחודש יולי עברו הדוכסים להתגורר בבית שרכשו בסנטה ברברה ובבוקר הראשון בביתם החדש - מרקל עברה הפלה. "הייתי בהיריון, בכלל לא ישנתי", סיפרה והנסיך החווה אחריה: "אני מאמין שאשתי עברה הפלה בגלל המעשים של ה'מייל'. הם ראו את הכל", האשים. "האם אנחנו בטוחים לגמרי שההפלה נגרמה מכך? לא. אבל בהתחשב במתח שזה גרם, בחוסר השינה ובמשך ההיריון. בשלב של ההיריון, השבוע שבו היא הייתה, אני יכול לומר, לפי מה שאני ראיתי, שההפלה הזו נגרמה ממה שהם ניסו לעשות לה".
7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
שברו אותה
(צילום: נטפליקס)
בנובמבר 2020 ובטור אינטימי וכואב ל"ניו יורק טיימס" חשפה הדוכסית מסאסקס כי עברה הפלה בקיץ. "צנחתי על הרצפה יחד איתו, כשהוא בזרועותיי, וזמזמתי שיר ערש כדי לשמור על שנינו רגועים. המנגינה העליזה הייתה מנוגדת לחלוטין לתחושה שהייתה לי שמשהו לא בסדר", כתבה. "ידעתי, בזמן שאני אוחזת בבני הבכור, שאני מאבדת את השני".
7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
מנסים לשמור על התא המשפחתי
(צילום: נטפליקס)
בערב ולנטיינ'ס דיי בפברואר 2021, הודיעו הדוכסים מסאסקס כי הם שוב בהיריון. השמחה הייתה גדולה, אך העיתונות הבריטית מיד בחרה להזכיר את היום בו חשפה הנסיכה דיאנה כי היא בהיריון עם הארי - גם זה היה בערב הוולנטיינ'ס 1984. "ברגע שהודענו על כך קיבלתי שתי הודעות משני אנשים שונים לגמרי, ששלחו לי את השער של וולנטיינ'ס דיי משנת 1984 שבו אמא שלו הודיעה שהיא בהיריון איתי. הייתי בהלם".
בהמשך הפרק, מודים הדוכסים כי הבוקר שלמחרת הריאיון אצל אופרה ווינפרי היה קשוח במיוחד. הארי קיבל הודעת טקסט מטלטלת מאחיו - שאת תוכנה לא חשפו השניים במהלך הסדרה, ואילו מייגן קיבלה הודעה תומכת מלא אחרת אלא ביונסה. "אני לא מאמינה שביונסה יודעת מי אני", אמרה מרקל הנלהבת. אגב, מכיוון שאנחנו מזדהים עם ההתלהבות לא נטרח להזכיר לדוכסית מסאסקס שהיא כבר פגשה את ביונסה בשנת 2019, כשהגיעה יחד עם הנסיך הארי לפרמיירה של "מלך האריות".
סדרת הדוקו מסתיימת בצורה אופטימית יחסית: הארי מספר בכאב על הגעגוע לבריטניה, למשפחה ולחברים אך מנגד, מביט בעיניים נוצצות מאושר לעבר המשפחה היפה שהקים. מייגן, הארי, ארצ'י וליליבת הקטנה מבלים בחצר המפוארת של אחוזתם כמו משפחה רגילה ונראה שסוף-סוף הדוכסים מסאסקס מצאו את מקומם. באשר לארמון? אנחנו בטוחים שעוד נשמע מהם בקרוב.
נכון לכתיבת שורות אלה - המלך צ'רלס ובנו הנסיך וויליאם, לא הגיבו עדיין על הדברים שהוצגו בחלק השני של הסדרה. מילה שלנו: חכו כמה שעות, אנחנו בטוחים שיהיה להם מה להגיד.
7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
הגיע הזמן להניח לארמון
(צילום: נטפליקס)