13 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
שנה למותה. המלכה אליזבת
(צילום: GettyImages)
"המלכה אליזבת מתה בשלווה בטירת בלמורל אחר הצהריים". זה היה הנוסח הרשמי של ההצהרה שיצאה מארמון בקינגהאם לפני שנה בדיוק, ב-8 בספטמבר 2022, ובישרה על מותה של מלכת אנגליה אליזבת השנייה, בגיל 96.
הדגל ירד לחצי התורן, אזרחי בריטניה הגיעו לארמון כדי להניח זרים לכבודה של המלכה, בממלכה הכריזו על עשרה ימי אבל וצ'רלס, בנה הבכור של אליזבת, סוף-סוף ירש את הכתר הנחשק.
במלאת שנה למותה של המונרכית הכי מפורסמת בעולם, אפשר לומר בוודאות שהארמון עבר לא מעט טלטלות - כאלו שככל הנראה גרמו למלכה אליזבת להתהפך בארון הקבורה מצופה העופרת שלה - ואנחנו כאן כדי לפרט את כל מה שקרה מאז ועד היום. מהחתימה של צ'רלס שהסתבכה, דרך חזרתו של הנסיך אנדרו למשפחה ועד למצב הנישואים של הארי, הנכד הסורר. אליזבת, אם את קוראת את זה מלמעלה - אנחנו מבקשים סליחה.

"אני שונא את הדבר המחורבן הזה"

פחות משבוע לאחר שירש את הכתר הנחשק, המלך צ'רלס חטף התמוטטות עצבים קלה ומאוד לא מלכותית. הסיבה: עט נובע. "אוי אלוהים, אני שונא את זה!", אמר המלך החדש בלי לקחת בחשבון שכל בריטניה צופה בו, ומיד העביר את העט לאשתו קמילה. "אני לא יכול לשאת את הדבר המחורבן הזה", סיכם.
ובכן, כן. כך נראה אירוע החתימה הראשון של מלך אנגליה על ספר מבקרים, ואולי אנחנו לא צריכים להיות מופתעים לגבי השנה האחרונה שעברה על משפחת המלוכה אם כך היא נפתחה. במקרה הזה הכתובת באמת הייתה על הקיר (ועל הידיים, ועל השולחן ובכל מקום).
13 צפייה בגלריה
יובל הפלטיניום המלכה אליזבת
יובל הפלטיניום המלכה אליזבת
לאליזבת זה לא היה קורה
(צילום: Gettyimage)

אז מה בכל זאת היה לנו השנה?

נתחיל מעשרת ימי האבל: בזמן שבריטניה התאבלה על מותה של אליזבת, במשפחת המלוכה החלו ויכוחים לגבי טקס הלוויה עצמו. המלך צ'רלס אסר על הנסיכים אנדרו והארי להצדיע לארונה של המלכה וללבוש את מדי הצבא שלהם. בנוסף, הארי ומייגן ישבו בשורה השנייה בכנסייה ואילו הנסיכים וויליאם וקייט תפסו את השורה הראשונה ליד הנסיך אדוארד ואשתו סופי, שהייתה אשת סודה של אליזבת.
לאחר עשרת ימי האבל ומיד בתום טקס הלוויה, הנסיך הארי המריא בחזרה לארצות הברית והריבים על התארים המלכותיים החלו.
13 צפייה בגלריה
לוויה המלכה אליזבת
לוויה המלכה אליזבת
טקס הלוויה של המלכה אליזבת
(צילום: BBC)

מינויים חדשים במלוכה:

עם מותה של המלכה, צ'רלס הפך כאמור למלך החדש של אנגליה, ויממה לאחר מכן בנו הבכור, הנסיך וויליאם, ואשתו קייט מידלטון ירשו מצ'רלס וקמילה את התארים נסיך ונסיכת וויילס. באופן אוטומטי, שלושת ילדיהם - ג'ורג', שרלוט ולואי הפכו גם הם לנסיכים מוויילס.
הבא בתור שקיבל תואר חדש הוא הנסיך אדוארד. בחודש מרץ האחרון ולאחר שנאלץ להמתין לא מעט זמן, המלך צ'רלס הגשים את בקשתו של אביו המנוח, הנסיך פיליפ, ומינה את אדוארד ואשתו סופי לדוכסים מאדינבורו.
נציין כי לאחר מותו של פיליפ, באפריל 2021, תואר הדוכס מאדינבורו עבר באופן אוטומטי לצ'רלס, בנו הבכור. לאחר מותו של פיליפ דווח כי צ'רלס יחליט מה לעשות עם התואר - האם לשמור אותו לעצמו או להעביר אותו לאחיו הצעיר אך כאמור לאחר התלבטות ארוכת חודשים הוא החליט להעביר אליהם את התואר.
פאן פאקט: התארים החדשים של אדוארד וסופי הם למעשה התארים בדרגה הגבוהה ביותר מבין בני המלוכה - מלבד המלך צ'רלס עצמו, כמובן, כך שלמרות שהנסיך וויליאם הוא היורש בפועל, מבחינת הדרגות המלכותית - זו של פיליפ הייתה גבוהה יותר ולכן דוכסות אדינבורו נחשבת לרמה יותר מנסיכות וויילס.
את סאגת התארים חותם הנסיך הארי, שבחודש אוגוסט האחרון, שלוש שנים ושמונה חודשים לאחר שהודיע על פרישתו מהמלוכה, נאלץ להיפרד מתואר ה-HRH (הוד מעלתו, His Royal Highness).
זה הזמן להזכיר כי לאחר פרישתם של הנסיך הארי ומייגן מרקל מהמלוכה בינואר 2020 נאמר על ידי בית המלוכה כי השניים יורשו לשמור את תארי ה-HRH שלכם, אך לא יורשו להשתמש בהם. למרות ההחלטה, באתר הרשמי של המלוכה התואר של הארי עדיין הופיע - אך כאמור כבר לא.
"האתר של בית המלוכה מתעדכן על בסיס קבוע כדי לשקף את עבודתם של בני משפחת המלוכה", כך מסר בעבר דובר ארמון בקינגהאם. עוד נציין תואר ה-HRH של מרקל הוסר שבועות ספורים לאחר הפרישה וכעת היא מכונה פשוט "היא".
מי שזכו מן ההפקר היו דווקא ילדיהם של הארי ומייגן, ארצ'י וליליבת, שבאופן אוטומטי עם מינויו של צ'רלס למלך בריטניה הפכו לנסיכים.
בחודש מרץ האחרון ובצל הקרע המשפחתי ההולך ומחריף, הנסיך הארי ומייגן מרקל הטבילו את בתם, ליליבת דיאנה, בטקס אינטימי בקליפורניה - וניצלו את ההטבלה בשביל להכריז על בתם כנסיכה - לראשונה מאז עזבו את ארמון המלוכה לפני שלוש שנים. "אני יכול לאשר כי הנסיכה ליליבת דיאנה הוטבלה ביום שישי ה-3 במרץ על ידי הארכיבישוף של לוס אנג'לס, הכומר ג'ון טיילור", מסר הדובר של הדוכסים, ובתגובה נאמר מטעם הארמון כי "בבוא העת ידאגו לעדכן את האתר המלכותי עם הטייטלים החדשים של ארצ'י וליליבת".
13 צפייה בגלריה
הנסיך אדוארד סופי
הנסיך אדוארד סופי
התארים הכי נחשקים. אדוארד וסופי הדוכסים מאדינבורו
(צילום: Jane Barlow - Pool/GettyImages)

שינויי מגורים:

למרות שלאחר מותה של אליזבת הציפייה הייתה שהמלך צ'רלס השלישי יעבור להתגורר בארמון בקינגהאם - כמיטב המסורת, צ'רלס בשלב זה עדיין מתגורר בבית קלרנס שבלונדון, שם התגוררה המלכה האם, אימה של אליזבת, עד ליום מותה בשנת 2002.
מומחים מעבר לים מעריכים כי המעבר של צ'רלס וקמילה לארמון בקינגהאם נדחה בעקבות השיפוצים הנרחבים בארמון, שעתידים להסתיים רק בשנת 2027. עם זאת, אירועים רשמיים ומשמעותיים, כמו למשל טקס ההכתרה של המלך שנערך ב-6 במאי, עדיין ימשיכו להתקיים בארמון.
בנוסף, בשנת 1980 רכש צ'רלס את בית הייגרוב בגלוסטרשייר, שם הוא מרבה לבלות יחד עם אשתו.
13 צפייה בגלריה
פחות בעניין של לעבור לארמון. קמילה וצ'רלס
פחות בעניין של לעבור לארמון. קמילה וצ'רלס
פחות בעניין של לעבור לארמון. קמילה וצ'רלס
(צילום: אינסטגרם)
נמשיך לנסיך אנדרו, שזמן קצר לאחר שאחיו הבכור ירש את הכתר ואת הטייטל מלך אנגליה החליט לפנות אותו מאחוזת הפאר שלו בווינדזור המוערכת ב-30 מיליון פאונד.
הסיבה לפינוי של אנדרו (מלבד היותו עבריין מין כמובן) היא מכיוון שהמלך צ'רלס עומד בהבטחתו בכל הנוגע למונרכיה מצומצמת ובכך למעשה קיצץ לאנדרו את המענק השנתי שהוא נהג לקבל מדי שנה. ללא המענק אנדרו לא יצליח להחזיק את האחוזה, הכוללת שלושים חדרי שינה ודורשת אחזקה מקיפה.
מאז שנאלץ אנדרו לפרוש מתפקידו הציבורי בשנת 2019 בעקבות האשמות בתקיפה מינית, הדוכס מיורק הפסיק לקבל נתח מכספי הציבור והסתמך אך ורק על נדיבותה של אימו המנוחה, שנהגה להעביר לו 249 אלף פאונד בשנה. כעת, מקורות מהארמון מספרים כי למלך צ'רלס אין כל כוונה להמשיך את המסורת הנדיבה של אימו וכי הוא מתכנן "להדק את החגורה" ולקצץ משמעותית את הכספים שיעברו לאחיו.
"זה מרגיש כאילו אחיו הגדול רוצה לגרש אותו", סיפר חבר של הנסיך אנדרו ל"דיילי מייל". "זה מובן שהוא לא יכול לעמוד בתחזוקה של האחוזה, הכוללת בריכת שחיה ויושבת על שטח של 98 דונם, וכבר עכשיו זקוקה לשיפוצים".
מקורות יודעי דבר מספרים כי אנדרו קיבל ירושה די מכובדת מהוריו המנוחים, ונראה שלא תהיה לו ברירה אלא להשתמש בכסף הזה. "צ'רלס אמר לאנדרו שהוא יכול להשתמש בכסף שהוא קיבל מהירושה על מנת לשלם על דברים, כך גם לגבי בני משפחה אחרים כמו הנסיכות ביאטריס ויוג'יני".
מקור אחר הוסיף כי "אנדרו חתם על חוזה שכירות למשך 75 שנה ברויאל לודג' שבאחוזת ווינדזור תמורת מיליון פאונד בשנה בשנת 2002, לאחר מותה של המלכה האם, אך אחד התנאים היה שהוא יבצע שיפוצים משמעותיים שכבר עלו לו מיליוני פאונד".
13 צפייה בגלריה
נשמח להציע לך יחידת דיור, שני חדרים עם גינה. הנסיך אנדרו
נשמח להציע לך יחידת דיור, שני חדרים עם גינה. הנסיך אנדרו
נשמח להציע לך יחידת דיור, שני חדרים עם גינה. הנסיך אנדרו
(צילום: Gettyimage)
הבא בתור להרגיש את נחת זרועו של המלך בנוגע לענייני נדל"ן הוא כמובן הנסיך הארי, שנאלץ לפנות את פרוגמור קוטג', מתנת החתונה שקיבל מסבתו המנוחה, ולהחזיר את המפתחות לצ'רלס.
"ישנה תחושה כאילו בני משפחת המלוכה רוצים לחתוך את הארי ומייגן מחייהם - לתמיד", אמר אחד ממקורביהם בריאיון לכתב המלכותי אומיד סקובי. עוד הוסיף המקורב כי בתחילה נאמר לדוכסים לפנות את האחוזה עד תחילת הקיץ אך לבסוף התבקשו להקדים ולעזוב אותה עד למועד ההכתרה שהיה בחודש במאי.
כאמור, את אחוזת פרוגמור העניקה המלכה אליזבת לדוכסים מסאסקס משתי סיבות: הראשונה - מתנת חתונה והשנייה כדי להרחיק את מייגן מרקל מקייט מידלטון.
באפריל 2019 פורסם כי הדוכסים עברו להתגורר באחוזה לאחר שסיימו את השיפוצים שעלו כ-2.4 מיליון פאונד. האחוזה עצמה כוללת עשרה חדרים ומי שעיצבה אותה הייתה האחת והיחידה, ויקטוריה בקהאם.
בינואר 2020 ובעקבות פרישתם של השניים מהמלוכה החליטה המלכה אליזבת כי השניים ייאלצו להחזיר את הכסף שמשלמי המיסים הוציאו על השיפוצים ופרסה להם את הסכום לתשלומים "נוחים" של 18 אלף ליש"ט בחודש.
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
נזרקו מהאחוזה. הנסיך הארי ומייגן מרקל
(צילום: Gettyimage)

ספרות מלכותית:

בחודש ינואר האחרון ואחרי חודשים ארוכים של טיזרים ספרו האוטוביוגרפי של הנסיך הארי, SPARE, יצא לאוויר העולם. "38 שנים. 38 שנים שכל כך הרבה אנשים שונים סיפרו את הסיפור שלי עם ספינים והטעיות, שזה הרגיש כמו זמן טוב לקחת בעלות על הסיפור שלי ולספר אותו בעצמי", הכריז הנסיך הארי בריאיון לרשת ITV יממה לפני פרסום הספר.
"אני חושב שאם עדיין הייתי חלק מהמוסד, לא הייתה ניתנת לי האפשרות לעשות את זה, אז אני באמת אסיר תודה על כך כי זה הסיפור שלי לספר".
את הספר, שכולל 407 עמודים, הקדיש הארי למייגן, ילדיו ארצ'י וליליבת וכמובן לאימו המנוחה, הנסיכה דיאנה.
ב-24 השעות שלפני צאתו של הספר הנסיך הארי העניק ארבעה ראיונות שונים לטובת קידום ספרו. בכל אותם הראיונות סיפר על חייו בבית המלוכה ובזיכרונות הכואבים ממותה של אימו. "כולם יודעים איפה הם היו ומה הם עשו בלילה שאמי מתה", אמר הנסיך ושיתף בתחושות הקשות שהציפו אותו ביום הלוויה. "הרגשתי אשם, אני חושב שגם וויליאם הרגיש. ללכת מסביב לארמון קנזינגטון לצד 50 אלף זרי פרחים שהונחו לכבוד אימנו, ואז לחצנו ידיים לאנשים וחייכנו. ראיתי את קטעי הווידיאו. והידיים הרטובות שלחצנו. לא הבנו למה הידיים רטובות אבל הן היו רטובות מכל הדמעות שהן נגבו. כולם חשבו והרגישו שהם הכירו את אמא שלנו, ושני האנשים הקרובים אליה ביותר שני האנשים שהיא הכי אהבה, לא יכלו להביע כל רגש באותו הרגע".
כמובן שהארי לא שכח להפנות אצבע (או עשר) מאשימה לאביו, שלטענתו היה חסר רגישות. "מה שאני זוכר בבירור זה שלא בכיתי. אפילו לא דמעה. ושאבי לא חיבק אותי". בספרו כתב כי ביקש מאביו ללכת לבקר את אימו בבית החולים אך הוא הסביר לו שהיא לא תתאושש מהתאונה, ולאחר מכן השאיר אותו בחדר, לבדו, עד למחרת בבוקר. וזה באמת רק על קצה המזלג.
שעות ספורות לאחר שיצא הספר לאוויר, SPARE הפך להיות ספר העיון הנמכר במהירות הגבוהה ביותר אי פעם. "תמיד ידענו שהספר הזה יעוף אבל הוא התעלה על כל הציפיות", הכריז לארי פינליי, מנכ"ל Transworld Penguin Random House. "ככל הידוע לנו, הספרים היחידים שמכרו יותר ביומם הראשון הם אלו בכיכובו של הארי האחר - הארי פוטר".
תורים ארוכים של לקוחות נרגשים התייצבו מחוץ לחנויות הספרים בלונדון עוד לפני פתיחת החנויות - הכל כדי להשיג עותק של הספר. "אני מתרגשת לשמוע מהנסיך על חייו במילותיו", אמרה אחת הקונות, שרה נאקנה בת ה-46, "הוא יצר תיעוד היסטורי של חייו. רק הוא יודע מה הוא סבל ועבר. אני יודעת בוודאות שהתקשורת הבריטית עשתה סנסציות בכמה קטעים שגורמים לו להיראות באור הגרוע ביותר - על מנת שהם ימכרו כמה שיותר עיתונים".
13 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
כמובן שגם לנו יש עותק. SPARE
(צילום מסך)
בחודש אפריל האחרון יצא ספר ביוגרפי חדש על מלך אנגליה, Our King: Charles III — The Man And The Monarch, ולמעשה נתן פייט לספרו של הנסיך. רוברט ג'ובסון, שכתב את הספר, שוחח עם כמה מקורות בכירים בארמון שסיפרו לו על הקשר של הארי עם שאר המשפחה, ועל הייאוש שהוא גרם להם. למרוץ שבמשך השנים השמועה הייתה שהארי הוא הנכד האהוב על המלכה, מקורות שהתראיינו לספר סיפרו כי גם אליזבת הגיעה לשלב שהיא לא יכלה יותר.
"לאליזבת נמאס מחילופי הדברים ההפכפכים בין הארי לאחיו הגדול, הנסיך וויליאם, שלרוב התרחשו בנוכחותה", הסביר המקור. "במקביל לכך הארי ואשתו החלו לבקר בפומבי את המלוכה וכמו כן את חברי המשפחה ובשלב הזה אליזבת הייתה מבולבלת מאוד מהתנהגותם של השניים ולעיתים תיארה את התנהגותם כ'מטורפת'. עם זאת, היא האמינה שהנכד שלה היה כל כך עיוור מאהבתו למייגן שזה העיב על שיקול דעתו - והיא התאכזבה מכך".
בנוסף חזר הספר גם להחלטה המפתיעה של הדוכסים מסאסקס להודיע על פרישתם מהמלוכה בינואר 2020 ומספר על האכזבה הגדולה שהציפה את המלכה בעקבות החלטתו של נכדה לפרוש מהחובות המלכותיות שלו ובנוסף על תחושת ההחמצה. "למרות האכזבה הגדולה, אליזבת קיוותה בכנות שנכדה יימצא אושר ושלווה ויחיה את החיים שבחר. הארי מצידו צלצל אליה בקביעות מארצות הברית כדי להשמיע בפניה את תלונותיו אך זה התיש אותה - ובשלב מסוים ביקשה ממנו המלכה לדבר עם אביו ישירות. אליזבת מצאה שהשיחות של הארי קשות ומעייפות והיא לא רצתה להתערב ביחסים שבין אב לבנו ולכן דחקה בו לדבר עם אביו אך גם זה לא הסתדר. בשלב מסוים צ'רלס הפסיק לקבל את השיחות של בנו לאחר שזה קילל אותו וביקש שוב ושוב כספים. כשאליזבת שאלה את בנה הבכור מדוע הוא לא 'נכנע' לבנו, ענה צ'רלס כי הוא 'אינו כספומט'".
ולא רק זה: הספר חשף גם את תחושותיה של מידלטון, שלאורך כל הדרך ניסתה לשמור על שתיקה בכל הנוגע לקשר המעורער בין האחים, ואף זכתה ללא מעט נקודות זכות במסע הלוויה של הנסיך פיליפ, אז האטה את קצב הליכתה כדי לאפשר לוויליאם והארי לשוחח ביניהם. ובכל זאת, בספר פורסם כי למרות קור הרוח - גם מידלטון מאוד מתקשה. "קייט הודתה בפני בכירה בבית המלוכה שההליכה המשותפת לצידם של הארי ומייגן לאחר מותה של אליזבת הייתה אחד הדברים הקשים ביותר שהיא נאלצה לעשות אי פעם. התחושה הייתה רעה ולא נעימה".
13 צפייה בגלריה
ספר המלך צ'רלס
ספר המלך צ'רלס
ספר ההשחרות של המלך צ'רלס
(צילום מסך)

טלוויזיה מלכותית:

בדצמבר 2022, שנתיים לאחר שחתמו על הסכם גרנדיוזי על סך 100 מיליון דולר עם ענקית הסטרימינג נטפליקס, הדוקו של הדוכסים מסאסקס, "הארי ומייגן", עלה לאוויר.
הסדרה כללה שישה פרקים ועלתה בשתי פעימות - בהפרש של שבוע. החלק הראשון היה קצת יותר פייסני והתעסק בעיקר ברצון של השניים לחיות הרחק מאור הזרקורים (כן, בטח), בסיפור האהבה שלהם, הגזענות של העם הבריטי והקרע המשפחתי שנוצר בין מייגן מרקל לאביה ואחותה. החלק השני, כמצופה, הוקדש יותר להשחרות על משפחתו של הארי ואיך לא - על התקשורת הבריטית. והיו לא מעט כאלה.
מרקל דיברה על הביקורות הקשות שהופנו כלפיה וסיפרה שוב על כך ששקעה בדיכאון וחשבה לשים קץ לחייה, והפעם הארי הגיב. "לא חשבתי שנגיע לשלב הזה וכיוון שזה הגיע לזה חשתי כעס ובושה. לא התמודדתי עם זה טוב. התמודדתי עם זה כהארי המוסדי ולא כהארי הבעל והתפקיד שלי במשפחת המלוכה השתלט על הרגשות שלי. הרגילו אותי לדאוג יותר לגבי מה אנשים יחשבו אם לא נלך לאירוע מסוים ובדיעבד אני שונא את עצמי על זה. היא הייתה צריכה ממני הרבה יותר ממה שיכולתי לתת". מרקל הוסיפה כי רצתה לקבל עזרה אך מהארמון אסרו עליה. "חששו מאיך שזה ישפיע על המוסד".
בהמשך הפרקים הדוכסים מסאסקס סיפרו כי דיברו עם המלכה אליזבת ימים ספורים לפני חזרתם לאנגליה מקנדה, שם שהו לאורך תקופת החגים, וביקשו לפגוש אותה. "היא אמרה לי שאין לה תוכניות למשך השבוע והזמינה אותי ואת מייגן להגיע אליה, לשתות תה ולהישאר ללילה", סיפר הארי. "טסנו חזרה ללונדון וברגע שעלינו על המטוס הארי קיבל הודעה דחופה בה נאמר כי אסור לו להיפגש עם המלכה. היא עסוקה ויש לה תוכניות כל השבוע", סיפרה מייגן והארי אמר שזה היה הפך הגמור ממה שסבתו אמרה לו. "ברגע שחזרנו לבריטניה צלצלתי אליה ואמרתי לה שעכשיו אומרים לי שהיא עסוקה והיא אמרה 'כן, לא ידעתי שאני עסוקה. אמרו לי שאני עסוקה' כל השבוע".
בסופו של דבר הפגישה המלכותית יצאה לפועל. "כשהגעתי נתנו לי חמש אפשרויות - אחת זה להיות בפנים לגמרי ובלי שינוי, חמש זה בחוץ לגמרי. בחרתי באפשרות השלישית בפגישה - חצי בפנים וחצי בחוץ. שיהיו לנו עבודות משלנו אבל שנמשיך לתמוך במלכה. אבל מהר מאוד התברר היטב שזה לא עמד לדיון. זה היה מפחיד איך שאחי, הנסיך וויליאם, צעק עליי ואבי שיקר וסבתא שלי ישבה שם בשקט ועיכלה הכל. צריך להבין שמנקודת המבט המשפחתית - שלה בעיקר - יש דרכים מסוימות לעשות דברים והמשימה האולטימטיבית שלה היא המוסד. אנשים שאמרו לה שדברים מסוימים שנעשה ייתפסו כהתקפה על המוסד ולכן היא תשמע לעצה שנתנו לה". נציין כי המלך צ'רלס והנסיך וויליאם מעולם לא הגיבו לסדרה ולדברים שנאמרו בה.
בחודש יוני האחרון דווח כי נטפליקס שוקלת את המשך דרכה עם הדוכסים מסאסקס מכיוון שהם "לא סיפקו את הסחורה", מה שככל הנראה גרם לנסיך הארי לנסות להציל את המצב - אחרת אין לנו הסבר לכך שבחודש אוגוסט האחרון ובלי שום התראה מוקדמת עלתה לאוויר סדרת דוקו חדשה, Heart of Invictus, בכיכובו של הנסיך.
הסדרה בת ארבעת הפרקים עוקבת אחר שישה אנשים אשר התחרו בשנת 2022 במשחקי האינוויקטוס - טורניר ספורט פאראלימפי לחיילים ויוצאי צבא שנפצעו במהלך שירותם, אותו יזם הנסיך. לצד התחרויות, הסדרה עוסקת בחוויותיו של הנסיך משירותו הצבאי, ובמהלכה הוא מאשים את בני משפחתו בכך שלא תמכו בו לאחר מותה של אימו הנסיכה דיאנה וגם לא בזמן שירותו הצבאי באפגניסטן. "אף אחד מהסביבה שלי לא באמת היה יכול לעזור לי. לא היה לי את התמיכה הזו, את רשת הביטחון או את האבחנה של מומחה כדי להבין מה באמת קורה איתי". מופתעים? אנחנו פחות.

הכתרה מלכותית:

בחודש מאי האחרון ושמונה חודשים לאחר מותה של המלכה אליזבת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי יצא לדרך. המונים יצאו לרחובות לונדון, כשאלפים רבים הגיעו לרחבת ארמון בקינגהאם והקימו אוהלים - כל זה כדי לצפות בתהלוכה המלכותית.
מנהיגים רבים מכל העולם הגיעו לטקס וכמובן שהייתה גם נציגות ישראלית - נשיא המדינה ואשתו, שהצטרפו לעמנואל מקרון, ג'סטין טרודו וג'יל ביידן, שהגיעה ללא בעלה.
יממה לפני ההכתרה המלך צ'רלס יחד עם קמילה והנסיכים וויליאם וקייט יצאו לרחבת הארמון כדי לפגוש את האזרחים הנרגשים. המוני אנשים הריעו לצ'רלס וצעקו בקולי קולות "אלוהים ינצור את המלך", ואזרחית נלהבת החמיאה לו: "אתה נראה הרבה יותר צעיר במציאות", והוא הגיב בצחוק.
שתי נשים נוספות שחצו את גיל ה-50 הגיעו לבושות בשמלות נוצצות בדוגמת דגל בריטניה. "הוא יהיה מלך טוב, כן", אמרו בריאיון ל-Pplus. "הוא חיכה לכך כל חייו". עוד הן הוסיפו כי: "הוא איש של אנשים. הוא יעשה עבודה טובה - הייתה לו מורה מדהימה כל חייו".
לטקס ההכתרה הגיעה הנסיך הארי לבדו. אשתו הדוכסית נשארה בארצות הברית כשהסיבה, לטענתה, חגיגות יום ההולדת של בנם ארצ'י. אחרי לבטים רבים הוחלט כי הנסיך הארי יישב בשורה השלישית - הרחק מבני משפחתו. "ההליכה המתוחה לכיוון הכנסייה הייתה סימן ברור לכך שהוא לגמרי לבדו. רק הוא והמחשבות שלו", אמרה מומחית לשפת גוף בשם קרול ריילטון לאתר "הדיילי מייל". "למרות החיוך הרחב שהוא עטה על פניו, ניתן היה לראות לפי הדרך בה הארי אחז בג'קט שלו שהוא צריך חיבוק", הוסיפה המומחית. 28 שעות ו-42 דקות - זה פרק הזמן במדויק שהנסיך הארי שהה בבריטניה לפני שחזר למשפחתו שבלוס אנג'לס.
בסיום הטקס משפחת המלוכה עברה למרפסת המלכותית שם נופפה לשלום לעבר האזרחים הנרגשים. מי שבלט בהיעדרו היה כמובן הארי, שלא הוזמן להצטרף.
13 צפייה בגלריה
הכתרה המלך צ'רלס
הכתרה המלך צ'רלס
לא בתמונה: הנסיך הארי
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
כמובן שעוד הרבה קרה בשנה האחרונה - בכל זאת, מדובר במשפחה עם הכי הרבה דרמות וסקנדלים בעולם, ובכל זאת - אם לא נשים לזה סוף הכתבה הזו לא תיגמר לעולם.
לכן רגע לפני שנאחל למשפחה המלכותית שהשנה הבאה תהיה רגועה יותר, נסיים עם שני סיפורים גדולים נוספים. הראשון - חזרתו של הנסיך אנדרו, AKA חברו הטוב של ג'פרי אפשטיין, לחיק המשפחה.
מוקדם יותר החודש ואחרי שראה בו "איום ממשי על משפחת המלוכה", הנסיך וויליאם צולם כשהוא מסיע את את דודו, הנסיך אנדרו, לטירת בלמורל. אנדרו ישב במושב הקדמי, לצידו של נסיך וויילס, ואילו קייט מידלטון התמקמה במושב האחורי.
יש לציין כי מאז פורסמו ההאשמות הקשות נגד הדוכס מיורק - שהחריפה מכולן הייתה מצד וירג'יניה רוברטס, שהאשימה אותו שהכריח אותה לקיים עמו יחסי מין כשהייתה בת 17 - בני המלוכה מידרו אותו לחלוטין. אבל לאחרונה כאמור, בני המלוכה קיבלו החלטה לצרף אותו לחופשה המשפחתית השנתית בטירת בלמורל שבסקוטלנד, לשם הייתה מקפידה אליזבת לנסוע מדי שנה.
במקביל - בתקופה האחרונה, הכותרות ב"דיילי מייל" מוקדשות ברובן לנסיך הסורר, רק שבשונה מבעבר - כשבכל אייטם צויינה במפורש פרשת האונס לצד הבושות שהוא גרם למשפחת המלוכה וחוסר הרצון של העם הבריטי להשאירו במלוכה - הפעם באתר מזכירים למעריצי המלוכה כי מאז ומתמיד אנדרו היה הילד המועדף על אליזבת, ונראה שיש ניסיון די ברור להשכיח את עברו העברייני.
13 צפייה בגלריה
הנסיך אנדרו
הנסיך אנדרו
עובדים על היחסים? צ'רלס ואנדרו
(צילום: Gettyimage)
ונסיים עם הדובדבן שבקצפת, החלק שאנחנו בטוחים שהמלכה אליזבת הייתה שמחה להישאר בחיים כדי לראות את זה בלייב - משבר הנישואים של הנסיך הארי ומייגן מרקל.
בחודש יולי האחרון החלו לצוץ דיווחים על קרע ביחסים של הדוכסים מסאסקס, זאת לאחר שבחודש מאי האחרון נודע כי הנסיך הארי שכר חדר במלון קרוב לביתם, לשם הוא הולך כדי להיות לבד - בלי אשתו.
"הארי מעמיד פנים שהוא אדם מאושר, לא הייתה לו הצלחה כאנגלי אז הוא מנסה את מזלו כאמריקני", אמרה העיתונאית הבריטית פטרונלה וויאט בריאיון למנחה החדשות מארק דולן שפורסם באתר "סקיי ניוז". "אני חושבת שהוא מנסה לחיות את החלום האמריקני. הוא כל כך מתאמץ להיראות מאושר אבל הוא קצת כמו שחקן על במה שמתחזה לאדם מאושר. אם היית חלק ממשפחת המלוכה הבריטית במשך שלושים שנה - לחשוב שאתה יכול לעבור להוליווד ולהמשיך את זה שם, במקום שאף אחד לא שם שיט על התארים?".
וויאט הוסיפה ואמרה כי הארי שרף את כל הגשרים שלו בבריטניה, ונראה שגם אם ירצה - לשם הוא כבר לא יחזור. "יש לו אישה אמריקנית, ילדים שהם אזרחים אמריקנים שיגדלו להיות אמריקנים, מעבר לזה היחסים בינו לבין אחיו הגדול וויליאם כל כך נוראיים שאני לא יכולה לראות את הארי חוזר הביתה לבריטניה, בטח כשאחיו צפוי להיות המלך הבא".
הראשונים שטענו בדבר משבר ביחסים המלכותיים היו כותבי ה"טלגרף", שהעלו לכותרות את העובדה שהדוכסים מסאסקס לא חגגו יחדיו את יום נישואיהם החמישי. "למייגן נמאס מהארי והם החלו לנהל חיים נפרדים לגמרי", טען טום באוור, מומחה לבית המלוכה בריאיון ל-marca. "יש רבים עכשיו בלונדון שסבורים שזה המצב".
בחודש אוגוסט האחרון חגגה מרקל את יום הולדתה ה-42 בנפרד מבעלה, ואם זה לא מספיק דרמטי - בני המלוכה התעלמו מהדוכסית ולא איחלו לה יום הולדת שמח ברשתות החברתיות - כמיטב המסורת.
מוקדם יותר השבוע וכנראה כחלק מניסיון לשדר עסקים כרגיל השניים הגיעו להופעה של ביונסה יחד עם אמה של מרקל, דוריה רגלנד, וצולמו כשהן רוקדים ומתחבקים. למען ההגינות, נציין כי זה היה רגע קצר מאוד - בשאר ההופעה הארי נראה די ממורמר.
כמובן שהיינו שמחים להזכיר את הפרצופים של הנסיך לואי, שכבש לבבות בטקס ההכתרה, או את הנסיך ג'ורג' שחגג את יום הולדתו העשירי ומתחיל לעבור הדרכות לקראת היום בו יירש את הכתר וכמובן את קייט מידלטון ששומרת היטב על מעמדה כחביבת העם - אבל אם לא נסיים, זה לא ייגמר.
לכן כל שנותר לנו זה לאחל למשפחת המלוכה שנה שקטה ורגועה, ובאותה נשימה לאחל לנו שארמון בקינגהאם לא ידע נחת לדקה.
13 צפייה בגלריה
הכתרת המלך צ'רלס הנסיך לואי
הכתרת המלך צ'רלס הנסיך לואי
עייף משהו. הנסיך לואי
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
הנסיך ג'ורג' הנסיכה שרלוט הנסיך לואי
הנסיך ג'ורג' הנסיכה שרלוט הנסיך לואי
מתיקות שיא!
(צילום: Gettyimages)